Borstvoeding of flesvoeding. GEEN discussie!

Discussie in 'Voeding' gestart door Vlinderbloem, 22 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat geef jij: Borst of fles?

1. Borst

2. Fles

3. Eerst borst, later fles

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier eerst borst en na 2 maanden ongeveer over naar fles. Ik vond borstvoeding een te grote emotionele belasting na de zwangerschap en de bevalling. En ik vond het wel fijn dat mijn vriend ook kon helpen met voeden.

Overigens nog een nieuwsgierig OT vraagje: hoe werkt dat met de samenstelling van de voeding als je 2 kindjes de borst geeft? De voeding verandert toch van samenstelling naarmate je kindje ouder wordt?

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik heb dag 1 en 2 borstvoeding gegeven maar voelde me vreselijk opgelaten en zó niet op mijn gemak, afschuwelijk. Ben overgegaan op flesvoeding en was een totaal ander mens. Bij een eventuele volgende baby zou ik meteen flesvoeding geven.

3. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Je lijf stemt de melk altijd af op het jongste kind, maar dan is het nog steeds erg gezond voor een ouder kindje natuurlijk.

4. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Daarom ben ik niet aan borstvoeding begonnen. En heb er geen moment spijt van gehad.
    Bewondering voor een ieder die het wel doet. Maar het is niet voor mij weggelegd.

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben alweer bijna 3 maanden aan het tandemen...wie het dat gedacht.

6. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier flesvoeding, nooit getwijfeld, bv paste gewoon niet bij mij en achteraf is dat een goede keuze (voor mij) geweest

7. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Leuk he?

8. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Alhoewel de melk zich aan het jongste kindje aanpast, is het voor het oudste kindje toch nog altijd beter dan andere melk!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ikke :p

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Begonnen met BV, maar omdat hij door omstandigheden niet sterk genoeg was voor de borst overgegaan op kolven na 2 weken in overleg met mn man en zijn kinderarts en een LK.. Productie liep ineens enorm terug en toen gaan afbouwen toen hij 3.5 week oud was, helaas is dit ook niet gelukt (ook vanwege teruglopende productie) en zit nu al bijna een week op volledige KV...

Mocht ik ooit een tweede kindje krijgen wil ik wel weer BV proberen en hopen dat het dan wel lukt..

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik hoop tot 6 maanden de borst en daarna opvolgmelk.

12. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik geef nog volledig bv. Wilde dit ook heel graag, maar wel een erg moeilijke start. Fles gaat hier ook zelfs niet, want hij weigert uit een fles te drinken...

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn oudste heeft 3,5 maanden bv gehad.
    Achteraf vond ik het heel erg dat dit maar zo'n korte periode was en ik ben wegens omstandigheden vrij abrupt gestopt.
    Nu geef ik alweer ruim 2 maanden bv aan de jongste en ik geniet!
    Ik vind het echt helemaal geweldig en zou het dan ook iedereen willen aanraden.
    Nu heb ik wel het geluk dat het hier vanaf dag 1 als een trein loopt.

14. adi

adi Niet meer actief

Ik heb 2 maanden borstvoeding gegeven aan de drieling. Na een zeer moeilijke start (eerste druppel pas op dag 5 uitgeperst - na 3 kwartier kolven), heb ik eerste 5 weken volledig gekolfd.
    Toen ze thuis kwamen zaten ze op 7 voedingen, toen ging ik elke voeding 1 baby aan de borst, vervolgens bijvoeden met flesje (waren te klein om volledige voeding uit borst te zuigen), vervolgens kolven om ook melk voor andere kindjes te hebben. Tegen de tijd dat ik klaar was, was weer tijd voor de volgende voeding.
    Dit heb ik bijna 5 weken volgehouden, en daarna was mijn energie helemaal op, melk liep terug want ik at en sliep veel te weinig (misschien 1 maaltijd per dag en 2-3 uur slaap). KA heeft me toen dringend geadviseerd om te stoppen want zo ging mezelf de kloof inhelpen en daar hadden mijn kinderen niks aan.

Toen ben ik met veel pijn in mijn hart overgestapt op FV. Ze groeien daar overigens prima op, gelukkig maar.

15. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    wow Adi: respect voor jou!!!

16. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    15 maanden borst and counting

17. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Ik heb drie weken borstvoeding gegeven, helaas kreeg ons meisje te weinig binnen en bleef ze honger houden. 2 Uur voeden na elkaar was geen uitzondering, erg uitputtend en na overleg overgegaan, eerst nog gekolfd en bijvoeding kv gegeven. Langzaamaan overgestapt en kregen er direct een tevreden meiske voor terug.
    Erg blij dus! Wel blij dat we geprobeerd hebben maar ook blij dat kv bestaat en we daarmee een tevreden meiske hebben met een vol buikje !

@ Adi ...respect voor jou zeg! Heel knap van je maar inderdaad ook goed dat je arts je adviseerde ook jouw rust te nemen, terugloop van melk en een volledig uitgeputte mama is ook niet goed, lijkt me! Denk dat niet veel vrouwen je dit nadoen! Touché ;)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tjonge, dat is ook iets wat heel moeilijk te doen is zonder extra hulp. Ik sprak ooit een Australische moeder die haar 3-ling lang voedde, maar die had die eerste 2 moeilijke maanden een familielid in huis die de rest in huis draaiende hield.
    Petje af dat je het zo lang in je eentje kon!

19. adi

adi Niet meer actief

Ik heb wel extra hulp gehad in die periode hoor, anders was het inderdaad niet te doen. Mijn moeder was in die weken bij mij. Die extra handen waren vooral nodig om de andere 2 kinderen fles te geven als ik met 1 bezig was aan de borst.
    Maar, aan melk moest ik toch zelf komen, dat konden zie niet doen voor mij ;)

Bedankt voor de lieve reaties, ik zie het niet als een heldendaad hoor, baal alleen dat ik het niet langer heb volgehouden. Maar het was op dat moment bijna de enige keus (ipv zelf ziek worden), en heb ik het toch maar gedaan.
    Heb overigens geen spijt van, ze hebben toen nog een tijdje prematurenvoeding gehadm en die is nog wat beter dan de gewone fv.

20. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Ik heb beide eerst de borst gegeven.
    eerste tot 6 maanden
    tweede tot 8 maanden
    Daarna de fles dus tot 1 jaar

Deel Deze Pagina