Borstvoeding of flesvoeding??

Discussion in 'Zwangerschap' started by Hansje123, Mar 2, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik heb dit keer ook getwijfeld, want bij de oudste lukte het niet en heb ik 6 weken fulltime gekolfd.
    Nu toch weer geprobeerd, want ik dacht toch weer mijn lichaam maakt het nu eenmaal aan en proberen kan altijd! Helaas had ik weer meteen kloven en na 2 weken een borstontsteking en na 4 weken heb ik het opgegeven...
    Moet ook eerlijk zeggen dat ik er niet veel aan vind....

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    'k Heb er hier geen moment over getwijfeld. Wel zag ik er een beetje tegenop ivm gevoelige tepels. Maar 't viel me heel erg mee. 'k Voed wel met tepelhoedjes omdat onze meid anders niet wil drinken en ik vind het wel prima zo. Hier op de 10e dag een borstontsteking gekregen, heb ik een kuur voor gekregen, ging niet vanzelf over. Flink ziek van geweest maar 'k heb geen moment overwogen om te stoppen.
    Enigste nadeel vind ik het clustervoeden van 's avonds, ze wil soms de hele avond aan de borst en het duurt soms lang omdat ze er wat mee begint te prutsen. Vooral s nachts vervelend als je wilt slapen, maar als ze dan weer tevreden drinkt, weet je waar je 't voor doet.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Je moet ook niet denken dat kunstvoeding ideaal is.

Denk maar eens aan extra krampjes, altijd voeding mee moeten nemen ergens naartoe, tijd moeten rekken als je baby nog niet 'mag' maar wel honger heeft, krijsende baby als je de voeding aan het bereiden bent, etc.

Tuurlijk is het mooi dat er een alternatief voor borstvoeding bestaat! Maar het is niet zo dat 't echt het meest handige is (náást het feit dat borstvoeding natuurlijk het beste is). Wat wel handig is natuurlijk is dat je partner ermee kan helpen, dat zie ik eigenlijk als enige echt als voordeel.
    Sowieso de stuwing na de bevalling, dat lijkt me het meest verschrikkelijkst. Behalve dan als je gaat kolven en het kolven steeds een beetje afbouwt.

Voor de duidelijkheid: ik geef zelf kunstvoeding, al stond borstvoeding wel op de planning.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik vond de stuwing niet echt wat voorstellen trouwens... borsten waren gevoelig maar niet mega pijnlijk. Maar scheelt misschien dat onze meid goed dronk.

5. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik zit ook in grote twijfel.
    Bij m'n dochter ben ik meteen gestart met fv, maar ik wil nu proberen om bv te geven, ik wil ervaren hoe het is.
    Alleen de vele ervaringen om me heen schrikken mij af, waarbij het verre van positief is gegaan. Met name de onzekerheid, pijn, kolven wel/niet, er als een lopend lijk uit gaan zien ;) enz. enz.

Ook staat mijn man er niet 100% achter. Laatst zei hij letterlijk; ik snap niet dat je wil gaan beginnen aan die 'ellende'. ;)
    (gaat ene oor in, andere weer uit hoor ;))

Over een paar weken ga ik naar een voorlichtingsavond over bv.
    Ben benieuwd.
    En net wat Athina zegt, ook al is het maar voor even. Ik heb het dan mee mogen maken.

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Weet het ook nog niet en ben blij met dit topic ;)

Ik vind mezelf niet zo´n borstvoeding type en zou graag na de bevalling weer zo snel mogelijk weer me oude zelf zijn (afvallen, weer een lekker wijntje kunnen drinken, flesje ook eens overlaten aan pappa ´s nachts enz)
    In Spanje waar ik woon schijnt dit niet echt bespreekbaar te zijn en werd ik ook met vreemde ogen aangekeken op de zwangerschapscursus toen ik als enige aangaf dat ik ook flessenvoeding overweeg. Een ontaarde moeder to be :(.

Zie van beide de voor- en de nadelen in maar denk toch dat ik zal moeten starten met borstvoeding omdat je hier in het ziekenhuis bevalt en wie weet bevalt het wel.....zo niet dan stappen we meteen over op de fles!!

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Da's natuurlijk niet zo leuk als je niet de volle 100% steun krijgt. Hier krijg ik wel steun van m'n vriend, alleen ziet hij het niet zitten dat ik tot een jaar bv ga geven. Maar om eerlijk te zijn, dat zie ik ook niet zitten. ;)

Ik ga na de bevalling normaal gezien ook minstens 4 dagen gaan werken, dus vanaf dan wordt het al even kijken hoe ik het zou moeten gaan aanpakken. Want er is op m'n werk niet echt een geschikte ruimte om te kolven...

8. Samama

Samama Niet meer actief

Ik heb vanaf het begin af aan al geroepen dat ik geen borstvoeding ging geven, heb ik bij mijn dochter dan ook niet gedaan. Ergens wel goed, want ze was een enorm hongerige baby en na 4 weken kreeg ze al Nutrilon Forte omdat ze ieder uur wilde drinken.

Bij een tweede zou ik het wel proberen, omdat ik wil ervaren hoe het is. Mocht het niet lukken of vind ik het niet fijn, dan stop ik er ook acuut mee. Ik ga niet hemel en aarde bewegen omdat ik borstvoeding "moet" geven.

Ik gaf trouwens de fles niet uit gemakzucht, want ik kon er 's nachts sowieso uit voor de kleine, mijn man bleef altijd liggen.

9. maxie

maxie Actief lid

Nov 19, 2007
    183
    0
    0
    Bij mijn zoontje heb ik 7 maanden bv gegeven. Ik twijfelde eerst ook, werd eigenlijk, hoe verder in de zwangerschap steeds positiever. Ben ook naar een voorlichting van het kraamzorgcentrum geweest. uiteindelijk dacht ik, ik ga het proberen, maar niet ten koste van alles. Alleen als het lukt en als het goed gaat... nou het ging goed! Wel last van een tepelkloof, maar ik voelde me sterk zat om daarmee om te gaan. Toen ik eenmaal weer ging werken dacht ik, waarom zou ik stoppen? Zelfs het kolven ging prima, dus ben ik vrolijk nog even doorgegaan.
    Mijn advies: het is echt het proberen waard! Bij problemen bedenk je steeds waar jou grens ligt, is dit nog fijn voor jou en je kind? Je niet gek laten maken door fanatieke mensen om je heen. En als je wil/moet stoppen, dan heb je het nog steeds heel goed gedaan!

Veel succes met jullie keuze, ik ga het ook deze keer weer vrolijk proberen, zonder te fanatiek te worden...

10. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Nijntje; nee klopt, ik had liever gehad dat hij wat enthousiaster was, misschien komt dat nog... ;)
    Tot een jaar bv geven was ik ook niet van plan, maar als het éénmaal goed loopt waarom stoppen? Het wordt alleen maar makkelijker lijkt me.
    Wel lastig dat je geen kolfruimte op je werk hebt? Ook niet ergens een hok tussen de rommel? :D
    Ik zou blij zijn als ik 3 maanden bv kan geven totdat ik weer moet werken. Dan ben ik al wel tevreden denk ik.

Zo moeilijk om daar van te voren iets nuttigs over te zeggen...

11. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

May 6, 2008
    2,068
    0
    0
    #31 AstridDi, Mar 2, 2010
    Last edited: Mar 2, 2010
    Ik heb zelf bij de eerste 13 maanden BV gegeven, hij heeft dus nooit kunstvoeding gehad. Nu moet ik zeggen dat ik toen ook niet werkte, dus ik had "de tijd". Helaas wel last gehad van spruw (bij hem en mij), maar doorgezet gelukkig ;)

Nu weet ik nog niet wat ik ga doen... wellicht allebei ?? Want nu werk ik wel!

Maar mijn mening is alsvolgt:

Iedereen moet voeden (bv of kv) zoals zij hetzelf het beste vind voor haar kind!! Laat je niet van de wijs brengen door mensen die "het zelf het beste weten", want als MOEDER weet je zelf wat het beste is voor je kind ;)

12. Seth

Seth Niet meer actief

hier 2x 9,5 maand borstvoeding gegeven.... waarvan de eerste 6 maanden volledig...

mn eerste zwangerschap riep ik de hele tijd ik ga fles geven....totdat ik op het laatst dacht...
    "dalijk weet ik niet wat het is.... dus ach ik probeer het gewoon"...... en bouw ik af als ik weer (fullt-time) moet gaan werken.
    (mocht niet minder gaan werken van baas)

nou toen ik ging afbouwen bleek mn zoontje allergisch voor FV... dus tja terug op volledige bv en iig 6 maanden volhouden voor de allergieeen....

Het was best pittig, zeker omdat ik dus elke dag werkte van 08.30-17.00 en dus 3x moest kolven....

Nadelen... ja.. zowel FV als BV hebben voor-en tegens...
    ik heb soms het idee dat van fv WEL beiden kanten belicht worden en van BV niet zo....

Ben het met Astriddi eens.... wil daarbij nog aanvullen dat borstvoeding samenwerken is...
    dus ook al werkt het voor het kindje.. maar voor jou niet... wordt het niets, maar andersom ook....!!
    Je hebt ook kinderen die het echt beter doen op fv....

helemaal afhankelijk van jou, en je kindje.....

13. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

Feb 3, 2009
    921
    0
    16
    Bij jou is wel het voordeel dat omdat ze in Spanje zo pro zijn dat je waarschijnljk wel goede vorlichting kri1gt in het aanleggen. Ik woon in Parijs endaar zijn ze helemaal niet gewend borstv. te geven
    . Dus ben bang dat ik straks ook geen goede voorlichting rkijg. Verkeerd aanleg met alle gevolgen van dien.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Normaal zeg ik: 'bij twijfel, niet doen' maar in het geval van borstvoeding zeg ik 'bij twijfel, WEL doen'. Waarom? Omdat het het proberen waard is, het is tenslotte het meest natuurlijke product wat je je kindje kan aanbieden. Maar het hoeft niet! KV is een prima alternatief waar - net als bij bv - veel voordelen aan zitten.
    Ik heb twee maanden bv gegeven en toen werd ik ziek en stopte de productie volledig. Ik ben toen dus volledige kv gaan geven en ook dat beviel me eigenlijk wel best. Voor het voeden van je kindje geldt maar één regel: doe vooral waar jij (en je partner) je goed bij voelen!

Over 10 weken ben ik weer aan de beurt. Ik ga weer (hopelijk) bv geven. Eerst 3 weken volledig, daarna met kv in de avond (doet papa, mama moet echt op tijd naar bed) en tegen de tijd dat ik ga werken ga ik OF stoppen of maar maximaal 1 voeding. Tja, ieder z'n ding.
    Laat je niet gek maken door de fanatici en laat je vooral geen schuldgevoel aanpraten. Voeding is natuurlijk ontzettend belangrijk maar het zegt echt niets over de mate van goed ouderschap!

@Hansje: ook in Frankrijk zijn er wel lactatiekundigen. Even googlen op allaittement naturel / lait maternelle en je zult vast wel wat vinden in Parijs. Ik denk dat ook het ziekenhuis je best adressen kan geven. Het zal wat alternatief overkomen maar het zijn gewoon lactatiekundigen.

15. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0

Wel voorlichting gehad maar niet echt uitgebreid over het aanleggen van een baby, misschien dat dat in het ziekenhuis wordt gedemonstreerd, geen idee.
    Raar toch dat er in deze landen geen voorlichting wordt gegeven over beide zodat de eindbeslissing aan jezelf is.

16. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    Ik heb toevallig gisteravond deze discussie met mijn man gehad...
    Wij zijn allebei voorstander van borstvoeding,maar ons zoontje heeft een maand in het ziekenhuis gelegen nadat hij na 2 dagen een enorme terugval heeft gehad... hij had een enorm glucose tekort, hij at nog niet goed maar een baby hoort ook gewoon reserves te hebben de 1e dagen. UIteindelijk heeft hij nog wel iets meer dan 6 weken bv gehad... door fulltime kolven...
    Mijn man wil daarom in ieder geval voeding geven via een fles omdat hij dan kan zien wat er in gaat. In de fles kan dan ook gewoon bv zitten. Hij wil gewoon weten wat er naar binnen gaat.
    Ik begrijp het en heb zelf ook deze twijfel maar zou het zo graag weer willen proberen via de borst...
    fulltime kolven vind ik persoonlijk erg zwaar...

We hebben hier dus ook nog iets om over na te denken de komende periode

Share This Page