Borstvoeding of Flesvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Mirna, 20 mei 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat ga je geven?

  1. Borstvoeding

  2. Flesvoeding

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Nou, ik heb eindelijk mijn keuze gemaakt. ik heb er heel lang over na moeten denken en ik heb heel vaak getwijfeld, maar ik heb gekozen voor flesvoeding.
    ik was eerder al van plan om, wanneer ik weer ga werken, flesvoeding te geven. maar de periode ervoor, daar was ik nog niet over uit.
    het leek mij veel makkelijker en ook voor de darmen van de baby rustiger om vanaf het begin flesvoeding te geven.
    wat mij aan het twijfelen bracht, was mijn omgeving. ik kreeg er bijna een schuldgevoel van, dat ik geen borstvoeding zou geven.
    nu ik de knoop eindelijk heb doorgehakt, is het wel een soort van geruststelling. ik geef flesvoeding en ieder mag er zn eigen mening over hebben.
    ik respecteer ieders mening (mijn moeder en mijn zus denken er namelijk anders over en laten dat duidelijk weten), maar ik vind ook dat mijn mening gerespecteerd moet worden.
     
  2. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik geef je groot gelijk mirna. het is elk zijn eigen keuze. en als jij flesvoeding wil geven, zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. er worden zoveel kinderen groot gebracht met de fles.
     
  3. anita22v

    anita22v Actief lid

    22 aug 2005
    271
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    heerlen
    Ik heb gekozen voor fles voeding voor mij zit er niet veel anders op ik heb medicijnen voor mijn astmatische bronchitus en daar mag ik geen borstvoeding bij geven .

    groetjes anita
     
  4. Annelies

    Annelies Niet meer actief

    Ik ben nog niet zwanger maar als het zover is lijkt het me echt geweldig om borstvoeding te geven.
    ik vind het zo mooi om te zien al moet het natuurlijk wel gaan. als je allerlei complicaties krijgt door de borstvoeding is het natuulijk een ander geval. maar even een vraagje aan anita22...
    ik heb ook astmatische bronchitus, medicijnafhankelijk, maar welke medicatie gebruik je dan. kan de huisarts niets anders voorschrijven zodat je toch borstvoeding kan geven??
    zou wel erg jammer zijn...
    liefs,
     
  5. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik ben nog niet zwanger, maar het lijkt mij dus helemaal niet zo leuk om borstvoeding te geven.

    Een flesje lijkt mij ook veel handiger. Ook vind ik het leuk dat mijn man dan ook kan voeden. Ik kan er sowieso niet langer dan mijn verlof mee doorgaan ivm m'n werk.

    Wellicht ga ik er tijdens m'n zwangerschap anders over denken!

    Pim
     
  6. b-tje

    b-tje Actief lid

    2 aug 2005
    453
    0
    0
    bejaarde helpende in een verpleeghuis als vaste na
    lent (nijmegen)
    Ik wilde eerst borstvoeding geven maar aangezien het niet gaat krijgt ie flesvoeding en het beetje dat ik kan afkolven krijjgt ie in de fles dat is ongeveer 2 voedingen per dag hihihi dus beide kan ook :)
     
  7. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Ik wil graag borstvoeding geven omdat dit voor mij de natuurlijkste weg is en dat al eeuwen zo gegaan is. Zeker de 1e 3 maanden, is ook nog eens goed voor de kleine, zekere in de milieuvervuilende tijd van nu.

    Maar ik ga ook kolven zodat opa's, oma's, papa en oom's en tante's de voeding kunnen overnemen als t mij wat teveel wordt.

    En dan maar hopen dat t lukt, want mijn eigen moeder had te weinig voeding in de melk zitten :p
     
  8. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.151
    402
    83
    Wat ik niet goed begrijp is dat Anita medicatie krijgt voor astmatische bronchitis waardoor ze geen borstvoeding mag geven terwijl uit alle onderzoeken blijkt dat borstvoeding DE beste preventie is tegen dit soort klachten.... Ik heb zelf in ieder geval gekozen voor borstvoeding, waarschijnlijk ook doordat ik 1,5 jaar gewerkt heb als CB-verpleegkundige.

    Groetjes, Chantal
     
  9. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Juist! Als je niet wilt dat je kind hetzelfde krijgt dan zou je júíst voor bv moeten gaan! En je kunt je arts echt wel vragen om een ander medicij dat beter met bv samen gaat.

    Ik heb zelf mijn oudste 2 jr gevoed en de jongste krijgt uiteraard nog steeds, dus ik heb natuurlijk voor bv gestemd ;)

    En ik las een reactie dat een van jullie kunstvoeding gaat geven omdat dat rustiger is voor de baby als je weer gaat werken en dan kv geeft? Als er iets slecht is voor de darmpjes van de baby is het wel kv! Kunstgeveode baby's hebben meer last van darmkrampen en meer kans op allergische reacties en verschillende infecties enz enz kijk echt maar even op de borstvoedingssite die hiervoor al is gemeld daar kun je alle voors en tegens nalezen en vragen stellen op het forum. Je kunt namelijk niet meer terug als je eenmaal met kv begonnen bent het is iig veel moeilijker en als de borst écht niet gaat (wat maar bij 2% van de vrouwen is!) dan kun je altijd nog een fles pakken. Maar mijn advies is probeer het eens! Weet zeker dat het best mee zal vallen, met de juiste begeleiding dan wel te verstaan, dus een bv cursus en bji problemen een lactatiekundig inschakelen.
     
  10. Karola

    Karola Bekend lid

    22 nov 2005
    531
    1
    0
    Ieder zijn keus natuurlijk en daar heb ik respect voor,ik zou alleen toch altijd proberen om borstvoeding te geven.
    Alleen dan weet je zeker of je het wel of niet fijn/makkelijk e.d vind.
     
  11. MissPuma

    MissPuma Fanatiek lid

    29 dec 2005
    4.389
    0
    0
    Ik kies ook voor borstvoeding...omdat hier alles in zit wat mijn kind nodig heeft, ik heb het altijd mij me, en als iemand anders de fles wilt geven kolf je toch af...!

    Liefs, misspuma

    ben nog niet zwanger, maar als ik zwanger ben dan is dit mijn keuze
     
  12. Niet meer actief

    Ik wil zeker weer bv gaan geven alysha heeft het 11 maanden gehad en toen begon ze te weigeren. Het beviel me prima.
     
  13. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Ik vind dat een ieder t voor zichzelf moet weten, ik ben ook kunstmatig gevoed omdat mijn moeder te weinig voeding in haar melk had. En er is tegenwoordig speciale KV die redelijk in de buurt komen van BV.

    En meis als je Qvar neemt voor je astmatische bronchitis mag je wel borstvoeding geven als je dat toch liever heb. Dus kijk wat je wil, wat makkelijk voor je is

    Inhalatiepoeder bij astma is negen van de tien keer te gebruiken bij borstvoeding. Dus wil je t toch doen gewoon naar de HA gaan en zo niet lekker KV voeding geven.
     
  14. Niet meer actief

    helemaal mee eens je moet doen waar je jezelf goed bij voelt hoor.
     
  15. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Ja natuurlijk moet je dat doen, maar hoe kan je bepalen dat bv niets voor je is, tenzij je het uitprobeert (én het even de tijd geeft want alle begin is moeilijk) En even over jullie moeders, niets ten nadele van hun hoor, maar vroeger werd al heel gauw geroepen dat de voeding niet goed was of de vrouw te weinig had enz enz, dat was de tijd waarin ze leefden er was toen veel minder bekend over bv dan nu. Nu is er meer kennis over het oplossen van verschillende probleempjes dan toen.
     
  16. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Pardon hoor, maar jij wil je mening opleggen. Hoe kan jij nou weten wat voor voeding mijn moeder had. Ja ik probeer t maar mijn broer was dus bijna overleden omdat tie dus niets binnen kreeg. Enne vroeger als je t echt over vroeger heb, toen bestond er nog geen eens flesvoeding en overleden kinderen aan t feit dat moeders te weinig voeding in hun melk hadden. Dus ik bn blij dat er flesvoeding is.

    Mening geven oke, maar opleggen dat iemand het moet proberen voordat ze op flesvoeding overgaan is je reinste kolder. Je kan niet in iemands hoofd kijken wat daar in omgaat.

    Kijk ik wil mijn kindje een voorsprong geven en borstvoeding geven maar heb alle begrip voor kunstvoeding zeker in deze snelle maatschappij waarin veel vrouwen moeten blijven werken al is t voor een paar dagen. En nu niet zeggen een werkgever is je verplicht om je kolftijd te geven. Want dat staat niet iedereen toe.

    En als je t niet zo bedoelt moet je t ook niet zo opschrijven alsof mensen die kunstvoeding geven dom zijn, want zo komt t bij mij wel over.... Al ben ik iemand die borstvoeding wil geven
     
  17. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Volgens mij lees jij iets héél anders dan dat ik geschreven heb :( En wat betreft jouw moeder, volgens mij heb ik al eerder gezegd dat 2% van de vrouwen écht geen bv kunnen geven, ik heb toch niet gezegd dat ik jouw moeder specifiek bedoelde? Het is gewoon algemeen bekend dat vroeger, in de tijd van onze moeders dus, het heel normaal was dat de artsen en vroedvrouwen heel makkelijk je het advies gaven om over te stappen.
    Je bent nu een tikje op je tenen getrap en dat terwijl hier helemáál geen reden toe is. Ik heb nl het volste begrip voor vrouwen die kv geven omdat het niet anders kan, en ik vind het ook een hele goede uitvinding. Maar dit neemt niet weg dat ik niet vind dat het een keuze is, het is goed als de bv niet lukt (dit geld voor mij dit leg ik dus niemand op!). En meteen zo reageren alsof ik iedereen de duivel noem die geen bv geeft dat vind ik een beetje kort door de bocht. Ik ben niet van de bv maffia, heb respect voor iedere moeder, omdat iedere moeder het beste wil voor haar kind!
     
  18. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    "En even over jullie moeders, niets ten nadele van hun hoor, maar vroeger werd al heel gauw geroepen dat de voeding niet goed was"

    Dit heeft me dus terdege gepikeerd en ja dan val je mijn moeder specifiek aan want je schrijft t als reactie op mijn plaatsing. En ik schrijf al misschien lees ik t verkeerd maar het komt wel degelijk zo over.

    En even zomaar over de kennis van nu en dan niet specifiek over borstvoeding, er is altijd wel een of andere groep die meent dat t een beter is dan de ander. Nu mag je bijv. het kindje niet meer rustig aan de beentjes optillen om de luier te verschonen (dat doen we al jaren/eeuwen?) maar moet je ten alle tijden een hand onder de billen plaatsen. Lekker hygienisch met dunnen poepluiers.

    Het ene jaar moet t kindje verplicht eerst op de ene dan weer op de andere zij. Nu is dat weer niet goed en moet t weer op de rug en als t kind van 4 weken een voorkeursligging heeft moet t therapie hebben . Ik wordt dus echt strontziek van dit gedoe. Elk jaar zijn er weer andere stelregels. Volgend jaar wordt er weer gezegd joh borstvoeding geven is te veel stress, slaat over op t kind en dus is t weer niet goed.

    En daarom reageer ik zo NIEMAND weet wat echt wat t ALLERBESTE is aangezien een ieder andere informatie krijgt en t anders opvat. Niemand is perfect. Dus ja ik ook niet en dan reageer ik misschien niet perfect.

    :oops:
     
  19. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Ik bedoelde ook niet dat de moeders riepen dat er te weinig of geen goede voeding was! Maar de artsen en verpleegkundigen.. nu begrijp ik je reactie beter. Vroeger, en dan heb ik het over de 60er 70er jaren, kregen baby's in de ziekenhuisen zelfs kv s'nachts omdat de moeder moest rusten en dat soort geintjes, waardoor die bv dus niet op gang kwam, en de moeder dus te horen kreegdat haar bv niet goed was... vandaar dat er dus tegenwoordig allemaal fabels de rondte doen over bv die niet kloppen. Vandaar mijn reactie. Maar we zijn het volgens mij eens hoor ;)
     
  20. Minime

    Minime Actief lid

    29 jul 2005
    120
    0
    0
    Salesadministrator
    Schiedam
    Na dan is er wer een probleem de wereld uit. hihi :)

    Maar waar ik nog steeds gek van wordt is dat er op consultatieburo's telkens andere richtlijnen zijn. Krijg t gevoel dat ze echt niet weten waar ze mee bezig zijn dan alleen moeders afkraken. Je doet wat je denkt goed is en dan komt er iemand en die zegt dat jij t als moeder niet goed doet. Omdat de wetenschap.....

    Maar die wetenschap veranderd om de haverklap dus ze weten t zelf niet en maken moeders onzeker. En ja t zijn adviezen, maar ik weet gewoon vanuit omgeving dat t als een aanval gezien door de net bevallen moeders en ik geef ze nog gelijk.

    Iedereen doet wat hij of zij goed is en op buro' moesten ze maar eens een kursus hoe breng ik t menselijk en kritiekloos over

    FIJN EN GELUKKIG 2006 ALLEMAAL, zeurtje heeft hier t ltst over geschreven :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina