Spijt van stoppen, toch nog twijfel om opnieuw te proberen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Poemi, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hey meiden,

Ik heb al meerdere topics geopend hier over de bv, maar nu toch weer iets anders. Afgelopen donderdag 26/7 heb ik besloten om te stoppen met bv. Door teruggelopen productie ben ik vanaf de maandag daarvoor 4 dagen lang om de 2 uur aan het kolven geweest waarbij het resultaat altijd flink teleurstellend was en er ook niet echt opbouw in zat. Ik was op den duur echt kapot van dat kolven, had nergens anders meer tijd voor, dus had donderdag besloten er helemaal mee te stoppen.

Inmiddels ben ik weer een beetje bijgekomen en nu slaat de twijfel enorm toe. Sinds donderdagavond ben ik aan het afbouwen met kolven, wat vrij snel gaat overigens. Ik had gisterenochtend voor het laatst gekolfd en vanmiddag om 16.00 voelde het wel weer 'vol' aan. In plaats van te kolven heb ik gewoon m'n meisje maar aangelegd en wat is dat toch een fijn gevoel. Ze dronk ook gelukkig nog bij me nadat het al bijna een week is geleden dat ze voor het laatst aan m'n borst heeft gelegen :). Daarna nog wel een flesje aangeboden van 100cc waarvan ze 90cc gedronken heeft maar 10 minuten later kwam er behoorlijk wat voeding terug. Normaal heeft ze daar bijna geen last van, dus ga er maar van uit dat ze best nog wel wat gedronken heeft bij mij.

Ik al vaker gelezen dat meiden die wel genoeg melk hebben bij kolven er ook niet veel uitkrijgen. Nu ben ik een beetje bang dat door het kolven de productie dus nog erger terug gelopen is bij mij. Ik durfde m'n dochtertje niet meer aan te leggen omdat ik gewoon bang was dat ze tekort kwam, maar dat er telkens zo weinig uitkwam met kolven was erg frustrerend wat natuurlijk ook niet echt goed voor je productie is....

Nu zit ik er dus aan te denken om gewoon te stoppen met kolven en m'n dochtertje alleen nog maar aan te leggen. Ik wil dan ook een weegschaal huren om voor en na de voeding te wegen om te kijken wat ze binnenkrijgt en bij blijven voeden tot het niet meer nodig is (hopelijk).

Mijn man staat alleen niet helemaal achter me, die vind het nogal een hoop gedoe inmiddels, dus dat maakt de keuze wel extra lastig. Ik heb ook nog een zoontje rondlopen die natuurlijk ook aandacht wilt, en ik was echt enorm veel tijd kwijt met een voeding (ze lag zo'n 1/1,5 uur aan de borst), dus vandaar ook de twijfel om het weer te gaan proberen.

Tis weer een erg lang verhaal geworden, maar ik ben wel benieuwd of er meer meiden zijn die ook weer opnieuw zijn begonnen met bv nadat ze gestopt waren, en wat daarvan de resultaten zijn.

2. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    neem contact op met een lactatiekundige bij jou in de buurt! En je kan weer opnieuw beginnen hoor!
    Aanleggen, aanleggen en aanleggen.

baby's drinken beter je borst leeg als dat je kolft (dan komt er meestal minder uit).

als je kindje goed poept, plast, helder, allert en tevreden is doe je het goed!

Maar vooral: bel een lactatiekundige!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik sluit me compleet aan bij bovenstaande! En dan uiteraard vooral het eerste en het laatste puntje!

4. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb vorige week maandag de lactatiekundige al op bezoek gehad, en daar heb ik vorige week woensdag en afgelopen maandag ook nog tel. contact mee gehad. Afgelopen maandag had ik dus aangegeven ermee te stoppen maar ga haar zeker morgen weer bellen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt daarnaast ook gratis bellen met vrijwilligers van VBN en LLL voor tips en support!
    Daarnaast, als het je meer rust geeft om bijvoorbeeld borst en kunst te combineren, waarom probeer je dat dan niet?

6. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nu moet doen. Ik heb de lactatiekundige ook nog niet gebeld dus. Sinds gisterenmiddag leg ik haar wel elke keer voor een voeding aan, vanmiddag ook nog een keer na de voeding maar dat was meer voor de gezelligheid :) Ik heb wel weer gelijk heel de dag hoofdpijn, had ik ook de dagen voordat ik ermee ben gestopt. Ze doet het in principe hartstikke goed op de fv, maar dit is wel ons laatste kindje dus ook mijn laatste kans om bv te geven. Ik ben gewoon erg bang dat straks al de moeite voor niets is. Als ik soms de verhalen hier lees over knoeien bij de voeding en dat als je kindje los laat het er nog uitspuit, dat heb ik allemaal niets eens gehad toen ik dacht dat het nog wel goed ging. Ik heb wel regelmatig nog een tsr, zeker 1x per uur, maar dan komt er hooguit een paar druppeltjes uit, meer niet, geen stralen of wat dan ook. Dus ik ben bang dat ik toch niet genoeg voeding ga krijgen voor haar, en dat ik dat ook niet zou hebben gehad als ik niet gestopt was :(

De keuze is lastiger dan ik dacht, en de ene keer wil ik er echt voor gaan, en even later denk ik: zo gaat het ook goed...

7. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    geknoei met voeding, dat het er uit spuit als je aan het voeden bent of tijdens een tsr is géén indicatie dat je te weinig voeding zou hebben!
    Ik voed er nu twee en het komt er niet uitgespoten als ze loslaten en ook niet bij een tsr. En ik weet heel zeker dat ik genoeg heb want ze groeien goed (300-350g in de week) en hebben genoeg plasluiers :).

Wat betreft de hoofdpijn, drink jij zelf genoeg?

Blijf gewoon lekker aanleggen en let goed op je kindje. Misschien goed om die weegschaal te huren?! krijg je een beter idee hoeveel ze binnenkrijgt. Maar de vraqag blijft dan misschien wel hoeveel is genoeg... je kunt niet afgaan op de hoeveelheden van fv, dus je zult ook moeten letten op tevredenheid en plasluiers etc. zoals eerder aangegeven.

Sterkte!

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou een keuze gaan maken, want blijven twijfelen is niet handig. Ik zou zeggen: kies voor de BV! De kans dat je echt te weinig voeding hebt is heel klein, maar je hebt soms wel wat weinig bij een dipje, of als je gaat afbouwen, dat is heel normaal.

Het fijnste zou zijn als je zoveel mogelijk nu zelf gaat voeden. Minimaal om de 2 uur aanleggen, en 's nachts ook zo vaak mogelijk (wel zorgen dat je zelf rust krijgt, dus 's nachts om de 3 uur kan ook). Je zult zien dat het 2/3 dagen duurt voordat je stuwing krijgt. Dan zoeken jullie samen naar een ritme, kijk wanneer ze zelf wil.

Als ze na een voeding nog honger heeft, kun je haar een klein flesje aanbieden, maar ik zou dat niet te veel en te vaak doen. Hoe meer ze aan FV binnenkrijgt, hoe minder ze haar honger-vraag kan stillen aan jouw borst (en meer vraag = meer aanbod, ook al duurt dat soms een paar dagen). Kijk goed naar haar drinken. Zie je haar slikken? Of ligt ze te sabbelen? Als ze alleen nog sabbelt kun je haar ook van je borst halen, je hoeft haar niet te laten liggen tot ze echt zelf helemaal niet meer wil sabbelen. Als ze 1,5 uur echt drinkt --> top, dan drinkt ze genoeg, vraagt ze genoeg. Maar ik denk dat ze alleen ligt te sabbelen. En bel die LK, die kan je even een hart onder de riem steken en helpen!

Deel Deze Pagina