borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nlovesn, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emjee11

emjee11 Bekend lid

6 dec 2011
    856
    0
    0
    Gelderland
    Helemaal eens!
    Er word idd gezegd dat borstvoeding het beste is, maar HET BESTE is een gelukkig gezin, geborgenheid en zonder stress!

Bij m'n zoontje ook borstvoeding gegeven, helaas door een ("traumatische") nabevalling (zelf 20 uur afwezig geweest) en de onzekerheid ben ik vrij snel af gaan bouwen. Na 6 wk was mijn zoontje helemaal over op flesvoeding.

We hebben nu gekozen om direct te starten met flesvoeding.
    Wel neigt m'n gevoel (nu nog steeds wel eens) naar borstvoeding, maar als ik goed nadenk weet ik wat voor mijzelf (en dus ook voor de baby) het beste is...

Succes met je keuze, je zult van iedereen wat anders horen en zo heeft ook iedereen zijn eigen gevoel en gedachte.....
    Jouw gevoel volgen, moet de juiste keuze geven.

2. tulip

tulip Niet meer actief

he-le-maal mee eens.

3. EsRobin

EsRobin Lid

23 feb 2012
    92
    0
    0
    Ik ga borstvoeding proberen maar heb me voorgenomen dat ik mezelf niet in allerlei bochten ga wringen omdat ik persé borstvoeding moet geven of iets dergelijks. Dan ga ik over op flesvoeding.

4. Muisje88

Muisje88 Bekend lid

9 jul 2010
    720
    0
    0
    Nagelstyliste en kapster
    Friesland
    Ik heb eerst borstvoeding geprobeerd maar dat was niks. Ik heb gekolft nou 3 drupjes.. Dus geen blije mama en baby. Begon er op een gegeven moment tegen aan te kijken en toen ben ik opgehouden. Toen was het goed. Deze keer ook gelijk weer aan de flesvoeding.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deze reactie snap ik niet helemaal. TS vraagt aan andere moeders welke keuze zij hebben gemaakt en waarom. Dat is toch geen onzinnige discussie?

Hier ben ik het wel volledig mee eens!

Ik heb voordat ik bezig was met zwanger worden altijd geroepen dat ik absoluut een borstvoeding zou gaan geven. Het leek me allemaal maar 'gedoe'.
    Maar toen ik eenmaal zwanger was, leek het me ineens heerlijk om zo'n hummeltje zelf de borst te geven. Een kwestie van hormonen die ineens op me in gingen werken ofzo? Geen idee. Hoe dan ook, ik ben me er toen in gaan verdiepen en raakte er steeds meer van overtuigd dat ik borstvoeding wilde gaan geven.

Voor mij waren dit de redenen:
    - Het voelde goed voor mij om onze baby zelf te voeden.
    - Het is voor de baby gezonder dan flesvoeding, o.a. doordat de kans op het ontwikkelen van allergieën bij flesvoeding iets groter is. (mijn man en ik hebben beiden last allergieën) Verder is moedermelk voor de darmen makkelijker te verteren en geef je antistoffen mee die niet in kunstvoeding zitten.
    - Het kost niks en is altijd op de juiste temperatuur beschikbaar. Vooral 's nachts is dat fijn: je hoeft er je bed niet eens voor uit te komen. Maar ook overdag vond ik het prettig als we ergens naartoe gingen. Ik gooide even een luier en een pakje luierdoekjes in mijn tas en ik was klaar om te gaan.

Het enige wat ik er in het begin voor gekocht heb, zijn twee voedingsbh's en van die pads tegen het lekken. Een paar weken voordat ik weer ging werken, heb ik een kolf aangeschaft. Dat is wel even een duurdere aanschaf, maar ik heb het in kunstvoeding ruim uitgespaard.
    Flesjes, sterilisator e.d. moet je bij flesvoeding hebben en die heb je in de meeste gevallen bij borstvoeding ook wel nodig.

Vooraf heb ik me erin verdiept en ik heb me voorgenomen om het minstens 6 weken 'vol te houden'. Ik wist al dat er vaak opstartproblemen zijn en daar wilde ik me niet te snel door laten ontmoedigen. Verder had ik me voorgenomen het gewoon per week te bekijken. Uiteindelijk heb ik 1,5 jaar borstvoeding gegeven. Ik had niet verwacht dat ik zo lang zou voeden. (Vooraf leek het me maar raar, een lopend kindje aan de borst.) Maar het wordt alleen maar steeds makkelijker. En naarmate onze zoon steeds meer ondernemend werd, was het rustmoment van borstvoeding voor ons beiden erg knus en prettig.

Voor ons gezin is borstvoeding dus de beste keuze geweest. En ik verheug me al op de volgende keer. :)

6. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Niet naar mensen luisteren. Je moet op je gevoel gaan. Jullie kunt borstvoeding eerst proberen, als het niet lukt kun je flesvoeding gaan dien.
    Luister goed naar jou gevoel, met je vriend praten, niet naar anderen luisteren. Dat maakt het jou in verwarring.
    Had ik eerst ook. Ik ga flesvoeding geven, mensen bemoeien zich mee dat ik borstvoeding moet gaan geven, ja hallo mag ik naar mn gevoel luisteren? Mn vriend staat achter me. Als mensen weer wat gaan zeggen, zeggen wij; we hebben keuze al gemaakt....

7. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    kies er alleen voor als je het echt 100% wilt...en niet half...dan gaat het namelijk ten koste van alles...
    heb het vaak om me heen gezien, altijd krijgt borstvoeding de schuld..maar eindstand...ze wilden het zelf eigenlijk toch al niet vanaf het begin...
    Proberen kan altijd, maar wees voorbereid op wat er KAN gebeuren...dus van die horrorverhalen ( 'wat je wellicht wel es gehoord hebt) moet je niet vanuit gaan..
    Lees je goed in wat je kan verwachten en bedenk alvast ...als dit of dat gebeurd, wat je dan wilt doen of dat je dan weet wat je moet doen..

zoogcompressen zijn wel fijn ;) en kool ( om de bladeren te kneuzen en dan in je beha te doen tegen de stuwing, werkt geweldig)
    Bepanthen tegen kloven kun je altijd nog halen

Mijn keus: borstvoeding
    Altijd al gewild, 100% voor gegaan, heb alleen wat kleine kloofjes gehad bij beide, maar niks geen "problemen "
    Beide doorslapen vanaf 7 wkn
    Mooiste wat er is

8. Oogjes

Oogjes Actief lid

24 jun 2012
    129
    0
    16
    ik wil borstvoeding gaan geven. bij mijn zoon is het me bijna een jaar gelukt. Ik vond het ook erg makkelijk dat, als hij trek had, de voeding al klaar was voor gebruik. Lastige was toen ik weer ging werken, het kolven vond ik erg wennen. Met dat hij negen maanden was, ben ik borstvoeding met flesvoeding gaan combineren en heb niet meer gekolfd. Vanaf 1jaar geen borstvoeding en geen speciale flesvoeding meer gegeven maar gewoon met de pot mee eten en drinken dus koemelk.

Mijn ervaring is helemaal dat je zelf 100% achter je keuze moet staan, welke je ook kiest. En vooral door niemand onderdruk laten zetten!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling: voor mij werkte purelan geweldig tegen kloven. Veel beter dan bepanthen.

10. knap

knap Niet meer actief

Maak voor bereidingen voor beiden. Lees je goed in over borstvoeding. En neem een flesje en een pak noodvoeding. Kies op het moment na de bevalling wat je wilt. Zegt je gevoel ik wil het proberen doen. Zeg je gevoel na de bevalling het is niks voor mij kies je flesvoeding.

11. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Vraag ik me af (niet lullig bedoeld) in welke maatschappij jij leeft...
    Want dit heb ik echt nog nooit gehoord.

Ontopic: Ik wilde graag borstvoeding geven, maar door een borstverkleining is dit niet gelukt. Mijn zoon viel te veel af, daardoor kolven, zodat je kon zien wat hij dronk, maar er kwam dus niks...

Bij mijn dochter eigenlijk precies hetzelfde.
    (heb bij beide een lk erbij gehad, maar zelfs die zag er geen brood in...)

Laatst las ik een reclame, wil of mag je geen borstvoeding geven dan....
    Toen vond ik wel jammer dat er niet stond, wil, mag of kan je geen borstvoeding geven...Het heeft niet altijd te maken met niet willen...maar soms lukt het gewoon echt niet.

Zoals de rest zegt...volg je eigen gevoel.
    Je kindje heeft liever een gelukkige mama, dan een ongelukkige borst-of flesgevende mama...

12. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Bij de eerste borstvoeding geprobeerd maar wilde niet op gang komen en ik werd er enorm onrustig van dus overgestapt op flesvoeding.

bij de 2de, 3de gelijk flesvoeding gegeven.

bij mijn 4de wilde ik het nogmaals proberen en het ging best goed. Alleen had ik te weinig voeding waardoor ik moest gaan kolven. Daarbij de zorg voor mijn andere kids en werd me teveel. Dus ook flesvoeding gegeven.

Bij dit kindje ga ik normaals borstvoeding proberen. Ik heb nu de rust en de tijd om evt het kolven in te passen. Dit kindje is ook van een andere partner dan mijn andere kids. En hij heeft veel allegieen en eczeem. Wel heb ik zoiets wil het niet of voel ik me er niet prettig bij stap ik gewoon over op flesvoeding.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb twee keer vrij lang gevoed, en ben van plan om dat deze keer weer te doen. Eerste keer had ik niet echt een idee van hoe het zou zijn, ik ging er nogal blanco in. Gewoon proberen, is het niks, dan ga ik wel over op de fles. Ik had 1 proefpakje voeding en 1 fles in huis voor het geval dat. Uiteindelijk bleken zoon en ik natuurtalentjes, en ging het allemaal vanzelf, zonder ontstekingen of kloven of zo. En ik vind het ook gewoon heerlijk om te doen, alleen al voor de borstvoeding wou ik nog wel een derde kind, haha.

Wat me wel veel heeft geholpen is het bijwonen van een borstvoeding-info-avond bij ons in de buurt. Daar heb ik echt veel goede info gehoord. Dat kan ik je dus wel adviseren om te doen. Bovendien was de kraamverzorgster erg deskundig.

14. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Bij alle twee mijn meisjes borstvoeding gegeven en ga mijn derde kindje ook borstvoeding geven en hoop het weer lang vol te houden.

15. Snowy82

Snowy82 Actief lid

19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Zou graag borstvoeding willen geven in ieder geval de eerste 2 a 3 maanden. Gezonder voor het kind en heb gehoord dat je dan "makkelijker afvalt". Maar aangezien ik ook nog eens een 100% opleiding heb, weet ik niet hoelang ik dat kan volhouden. Aangezien mijn man (pappa) thuis blijft als ik naar school ga (Hier in Zweden hebben we pappaledig wat betekend dat de man ook betaald thuis mag blijven, hij kan dat 320 dagen doen). Dus ik moet het nog allemaal aanzien.

Hier in Zweden beginnen ze we al bijna gelijk tegen je te schelden en dat je slecht bent om ook maar te denken aan flesvoeding :s

16. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Bij de eerste was ik ervan overtuigd borstvoeding te gaan geven. Alleen wilde ons mannetje alleen maar liggend drinken en hadden we heel veel moeite met aanleggen. Iemand anders moest zijn hoofdje tegen mijn borst aandrukken en dat zeker een aantal keer voordat hij goed hapte. Was dus niet echt prettig. Hij groeide er wel goed op, zat in de kraamweek weer boven zijn geboortegewicht.
    Maar doordat het aanleggen zo moeilijk bleef gaan, vond ik het steeds moeilijker worden. Het was niet mooi weer, het werd steeds zwaarder. We zijn naar de lactatiekundige geweest en die raadde aan om maar even 2 dagen te kolven en geen voeding uit de borst te geven. Het verbaasde haar dat ons mannetje zo gegroeid was in 2 weken met deze manier van 'happen'. Toen werd het dus kolven en daarna in een flesje geven. Ik vond dat erg veel en in overleg met heel veel mensen besloten af te bouwen en te gaan voor flesvoeding. Jeetje, wat een rust kwam er toen over ons. Ventje vond de fles ook meteen prima. Ik heb nog 2 weken afgebouwd, dus uiteindelijk heeft ons ventje 4 weken borstvoeding gekregen.

Nu zijn we weer zwanger en wordt er al weer de vraag gesteld: wat ga je straks doen met voeding? En ik heb dus geen idee! Ik weet het echt nog niet. Ik denk wel dat ik de eerste dagen borstvoeding wil geven, maar als het niets lijkt te worden ik niet meer lang door ga buffelen. Dan maar lekker een flesje, ook niets mis mee.

17. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Bij m'n eerste 2 maanden borstvoeding gegeven. Door twee borstontstekingen achter elkaar ben ik toen gestopt. Inmiddels geef ik al weer ruim 6 maanden mijn tweede kindje borstvoeding en dat gaat supergoed. Borstvoeding geven is echt heel erg wennen en het kan best wel even duren voordat je een goed ritme hebt. Bij mij duurde het wel een maand of drie. Misschien dat het bij anderen anders gaat of voelt, maar ik vond het best wel doorzetten/hard werken. Het lukt dan ook naar mijn mening alleen als je er echt achter staat en een goed gevoel bij hebt. Anders lekker flesje geven...wie is er niet groot mee geworden?

Succes met je keuze!

18. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    Offtopic: wowwwww 320 dagen betaald verlof voor de man??? Zoiets mag hier ook wel eens..misschien niet zooo lang, maar 2 dagen is echt lachwekkend.

19. tulip

tulip Niet meer actief

das dus hetzelfde als hier;)

20. jojo83

jojo83 Fanatiek lid

28 jun 2009
    1.980
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik ga het op het moment zelf bekijken. Ik ga wel naar een borstvoedingsavond voor de nodige voorbereiding, maar ik beslis pas als mijn zoon er is. Loopt het gelijk goed zonder pijn en zonder dat ik me er naar bij voel dan is de kans dat ik doorzet aanwezig. Als ik me er ook maar 1 moment niet goed bij voel doe ik het niet.

Onze dochter was maar 2500gr bij de geboorte. Ze had niet genoeg power om aan de borst te drinken en het kolven gaf me zoveel stress dat er totaal geen melk uit kwam!
    Ik ben toen gelijk overgestapt op flesvoeding. Ik wilde weten hoeveel voeding ze kreeg. Toch heb ik achteraf spijt dat ik niet een paar dagen langer geprobeerd heb!

Ons zoontje wordt ook een kleinte. Hij loopt continu wat achter in groei dus als het niet snel goed loopt dan kies ik wederom voor flesvoeding of een combinatie van beide, omdat hij anders te veel zal afvallen.

Aan mijn verhaal kun je lezen dat alles nog open ligt. Doe idd lekker wat goed voelt en laat je niet op andere gedachten brengen door een eventuele borstvoedingsmaffia als je besluit voor flesvoeding te gaan!

Deel Deze Pagina