@TS Ik zou het proberen als ik jou was. Je kunt van borstvoeding altijd nog overstappen en/of combineren met kunstvoeding als het je niet bevalt. Maar andersom gaat natuurlijk een stuk moeilijker. Zorg dat je goed voorbereid bent en kijk rustig hoe het loopt. Je kindje zal hoe dan ook niet verhongeren
Het was 1 groot drama bij Mira waardoor het helemaal ging om de borstvoeding ipv het genieten van mijn kraamweek. Daarom heb ik erna gezegd dat ik het nooit meer doe. Ik ga bij de tweede dan ook gelijk met fv beginnen.
Ik heb gekozen voor borstvoeding. Het leek mij het beste voor mijn kind. Alhoewel ik helemaal niet tegen ben op kunstvoeding hoor. Het enige wat ik daarvoor heb aangeschaft zijn pads en 3 voedingsbh's. Later nog een kolf aangeschaft en meer voedingsbh's.
Ik heb al heel snel de keuze gemaakt voor borstvoeding, gewoon omdat ik het wilde ervaren. Ik heb geen cursussen etc. vooraf gedaan, ben er gewoon onbevangen ingestapt. Ik heb het geluk dat ik in het ziekenhuis (ks) enorm goed begeleid ben met het geven van borstvoeding en ik had toen ik het ziekenhuis verliet na 4 dagen ook gewoon een goede productie. De eerste weken (sowieso je kraamdagen) staan in het teken van borstvoeding. Ik persoonlijk vond dat niet erg, er zijn momenten dat het zwaar is of ronduit kl*te en ik voelde me soms berta 81 om het maar zo te zeggen, maar toen ik die dagen eenmaal door was en beeb goed dronk en we onze draai te pakken hadden (en dat was na 7 dagen zo ongeveer wel het geval) vond ik die momenten steeds specialer worden. Ik heb natuurlijk nog steeds mijn momenten met regeldagen dat ik het zwaar vind, maar op 'gewone' dagen vind ik het prima om te doen. Beeb drinkt in 5 - 10 minuten een borst, 's nachts hoef ik niet naar beneden om een voeding klaar te maken / of een voeding klaar te maken, het is een kwestie van 'tiet erin' en met een beetje geluk lig ik binnen het kwartier weer te pitten. Ik heb ook het voordeel ervaren van het 'altijd bij je hebben', toen mijn kleine 3,5 week oud was moesten wij ivm familieomstandigheden regelmatig naar het umcu, ook redelijk ad hoc, als ik maar luiers bij me had kwam ik een heel eind, vond het heerlijk dat ik niet aan de voeding hoefde te denken op die momenten. Ook als ik een dagje uit ga met beeb (wat ik inmiddels heb gedaan) vind ik het prettig om alles gewoon bij me te hebbne. Ik ben inmiddels ook zover dat ik rustig in een restaurant ga voeden. En...de complimenten die je krijgt zijn toch best ego strelend haha Als ik wegga zonder mijn kleine, dan moet ik kolven, maar daar ben ik toch al mee bezig ivm mijn werk wat natuurlijk ook weer gaat beginnen. Ik heb een goede medela kolf aangeschaft (even een rib uit je lijf...maar goed Fv is ook niet gratis). Daarbij heb ik 2 voedingsbh's en that's it.
OOk hier de planning om borstvoeding te gaan geven. Bij mijn 2 oudste kinderen niet helemaal gegaan zoals ik gehoopt had maar dat weerhoud me er niet van om het nu weer te gaan proberen met de aankomende tweeling. en waarom gewoon een gevoels kwestie. Maar wat je ook besluit en bent met beide keuzes (borstvoeding of kunstvoeding) een zeer goede moeder .
Ik had die keus niet echt, ik zou borstvoeding wel proberen maar ik weet niet als ik het zou trekken als ik soms hoor en lees. Maargoed je moet het zelf weten, het is jullie kindje. Je houdt vast evenveel van je kindje net als iemand die flesvoeding geeft.
Hier bij beide kinderen niet over nagedacht. Ze krijgen gewoon borstvoeding. 't Ging beide keren niet zonder slag of stoot en beide waren en de jongste is nog erg onrustig. Maar dat ligt niet aan de borstvoeding. Bij de jongste in de kraamweek een lk ingeschakeld omdat het erg pijnlijk was. Gelukkig bleek dat te verhelpen maar heb er geen seconde over nagedacht om te stoppen.
Mijn eerste keus was voor beide meisje borstvoeding. Alleen door slechte voorlichting en hulp bij mijn eerste kindje hadden ze me al voordat ze 24 uur oud was omgepraat naar een fles. In eerste instantie vond ik dat niet ineens zo erg aangezien ik toch heel moe was en maar bleef morren met het aanleggen. Maar na een aantal dagen vond ik het toch best erg. Toen ik zwanger was van mijn tweede wilde ik koste wat kost weer borstvoeding geven. En dat is gelukt. Ik had me deze keer goed voor laten lichten en mijn dochter bleek een natuurtalent. Mijn borstvoeding kwam al heel snel op gang. En heb uiteindelijk 13,5 maand gevoed. Terwijl ik mijn zinnen had gezet op (maar) 3 maanden. De reden waarom ik koos voor borstvoeding. Het intieme stukje tussen mij en mijn baby. Iets wat alleen lactatiekundige kon doen. Eerst je kindje dmv jouw lichaam laten groeien. Naderhand met jouw lichaam voeden. Ivm de afweerstoffen koos ik ook voor borstvoeding. Het is goedkoper. De voordelen vond ik: Altijd op temperatuur. Altijd bij de hand. geen gehannes met flesjes poeder magnetrons als je weg bent enz. Maar... ik vond aan borstvoeding ook nadelen zitten. Mijn dochter weigerde de fles dus er kon nooit iemand het van me overnemen. Ook als ik even weg moest,altijd de telefoon bij hand voor mijn dochter. Het afbouwen van nachtvoeding was moeilijker bij borstvoeding dan bij flesvoeding maar kan ook met het kind te maken hebben natuurlijk. Mijn vriend vond het totaal niet leuk. Want hij kon mijn dochter nooit eens voeden omdat ze echt steevast een fles weigerde. Pas toen ik dagenlang in het ziekenhuis lag pakte ze de fles. Nu heb ik beide meegemaakt en mocht ik ooooooit een derde krijgen zou ik wel weer voor borstvoeding gaan. Ik vond dat intieme gevoel zo heerlijk en mis het af en toe best. Even rust, even samenzijn, even ons momentje. Voor wie echt nog niet weet wat die wil raadt ik altijd aan om sowieso de baby na de bevalling aan te leggen. Wie weet misschien voelt het gelijk goed maar misschien ook niet. In ieder geval gewoon doen waar je zelf achter staat. En je niet iets laten op dringen door een ander.
borstvoeding natuurlijk. Vind het heerlijk om te zien hoe ze er van geniet. Na negen maanden nog steeds geen spijt.
Ga vanavond op mijn gemak al jullie reacties lezen. Maar wil toch ff reageren. Bij de eerste direct flesvoeding gegeven. Nu twijfel ik enorm. Wil dolgraag proberen om borstvoeding te geven, mede omdat we heel erg getobt hebben met de eerste. Ben alleen wel bang dat ik me schuldig ga voelen tegenover onze eerste dochter. Nogmaals ga vanavond reageren op jullie!
Joh, maar dat maakt toch niks uit? 't Is toch niet dat je van de tweede meer houdt/gaat houden, dat je nu wel over borstvoeding nadenkt? Een mens verandert door de jaren heen en dat kan bij een tweede betekenen dat je andere keuzes maakt. Daar zal je kind je niet op aan kijken hoor
ik was niet te vinden voor borstvoeding ( 6 jaar geleden) mij laten ompraten door manlief. mijn zoontje aanleggen was een hel. echt waar. zo'n verschrikkelijke pijn. ik kreeg een afkeer wanneer ik mijn kind moest aanleggen. na 2 dagen kwam de gyn de kamer binnen en zei : wij zouden liever hebben dat je stopt met borstvoeding, we zien dat het je echt niet gaat ...dat je je er niet goed bij voelt, en das niet de bedoeling. enkele minuten brachten ze een flesje binnen : ik gaf mijn zoontje uiteindelijk te drinken! vanaf het eerste flesje, dan pas voelde ik mij 'mama'. een gevoel dat ik nooit meer zal vergeten. dat ene flesje deed me wenen van geluk bij mijn tweede zonder twijfel : flesvoeding
Soms loopt het anders dan dat je zelf wil. Ik wist het 100% zeker, ik wilde onze uk zelf gaan voeden. Me helemaal ingelezen en voorbereid. Toen werd ik ziek en om niet langer als mijn kindje in het ziekenhuis te moeten blijven, is de productie stil gelegd en kreeg ze flesvoeding. Ik kreeg zware medicijnen die niet geschikt is voor baby's. Soms gebeurt er iets anders dan dat je besloten had. Geniet van je zwangerschap. Bereid je voor en lees je in. Haal de benodigdheden die je nodig hebt. (Eventueel flesje + pakje voor nood bij borstvoeding) En zie hoe het loopt, al dan niet met hulp. Maar doe waar jij je goed bij voelt en wat jou het beste lijkt.
Bij Kaan heb ik gekozen voor de borstvoeding, ik vind borstvoeding heel erg belangrijk! En het is zoo zoooo speciaal om borstvoeding te geven, alleen heeft het hier 5 maanden geduurd! Wel leuke 5 volle maanden! Nu ben ik weer zwanger van ons tweede kindje, ik wil weer dolgraag borstvoeding geven want je wil toch het beste voor je kleintje?!
In verband met medicatie die helaas onmisbaar is kan ik geen borstvoeding geven maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nooit erg heb gevonden, had sowieso voorkeur voor flesvoeding. Het enige wat ik aan fv vervelend vind zijn de reacties uit de omgeving. Mijn zoontje is nu 3,5 jaar en is zelden ziek (alleen paar keer griepje) en heeft geen allergieën. Dat is geluk, natuurlijk geen garantie bij flesvoeding maar bij borstvoeding ook niet. Daarmee zie ik geen voordeel. Komt bij dat ik altijd erg sceptisch ben over zogenaamde vaststaande feiten omdat die vaak zo ongenuanceerd zijn. Over borstvoeding wordt meestal gezegd dat het altijd het beste is, zonder dat bijvoorbeeld wordt gekeken naar invloed van voeding van de moeder. Heel veel mensen krijgen onvoldoende voedingsstoffen binnen door te eenzijdig/ongezond eten. Ik geloof niet dat je in dat geval optimale borstvoeding aan je kind kan geven, je kan niet doorgeven wat je zelf niet hebt. Natuurlijk zijn er ook veel gevallen waarin borstvoeding wel heel goed is. Ik wil niet borstvoeding zelf ter discussie stellen (so please don't shoot me) maar wel aangeven dat wat mij betreft er erg ongenuanceerd mee om wordt gegaan. Mijn advies zou zijn om juist niet naar adviezen te luisteren (dus ook niet naar de mijne ) maar alleen je eigen gevoel en intuïtie te volgen.
Nou idd slechte voorlichting om een fles te gaan geven omdat ze dan door slapen. Na 6 maanden volledige borstvoeding ben ik gestopt en heeft ze nog eenf les gekregen. Nou bij 10 maanden sliep ze pas door hoor ondanks de fles voeding.
na heel veel twijfel (echt problemen met de borstvoeding bij mijn dochter) heb ik besloten toch weer te gaan beginnen met borstvoeding. Mochten er weer problemen zijn stap ik meteen over op flesvoeding, maar dit is een heel ander kindje, heel andere situatie en ik weet nu wat ik wel en niet wil en wel en niet aanneem van de vk/kz/lk dus ik sta er nu ook wat zekerder in. Ik zal het sowieso niet lang gaan geven, niet langer dan 2-3 maanden als ik weer ga werken, maar ik ga er wel weer mee beginnen.
Ik heb borstvoeding geprobeerd maar uk wilde niet happen en aangezien hij een suikerbaby was (zwangerschapssuiker) werd hij geprikt op suiker en moest hij van kinderarts bijgevoed worden. Ziekenhuis heeft eerst continue geprobeerd aan te leggen maar toen zn suiker zakte naar 2.2 was ik het zat en zijn we kunstvoeding gaan geven en ik ben gaan kolven. Dit heb ik ff langer dan 4 weken volgehouden maar de productie is nooit genoeg geweest om volledig borstvoeding te geven.
Ik vind het wel jammer dat er bijna geen info over melk 1 te vinden is omdat er zo op gehamert word dat je eerste halfjaar borstvoeding moet geven. Ja hartstikke leuk maar als het er niet in zit.. Dat je het niet in de reclame kan kopen kan ik helemaal inkomen want je hoeft het niet extra te promoten maar zo weinig info wat er nu is..