borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nlovesn, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik zou kiezen voor borstvoeding als je de keuze hebt.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Mijn mening is dat borstvoeding een 10 is en flesvoeding misschien een 8 of een 9, dus zeer zeker niet slecht. Maar als je je kindje het beste kunt geven, zou ik het doen.

Alle uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Als 't niet gaat, dan gaat 't niet he? ;)

2. marieki

marieki Niet meer actief

hier was en is borstvoeding geen optie ivm medicatie, dus de keuze is snel gemaakt. Ik vind de omgevingreacties wel vervelend, heb bij mijn zoon vaak het gevoel gehad dat ik me moet verantwoorden. Net als dat ik me kan irriteren aan opmerkingen als 'ik kies voor borstvoeding want ik wil het beste voor mijn kind', net alsof iemand die flesvoeding geeft dat niet wil!! Wil hiermee overigens niemand voor het hoofd stoten hoor.
    Mijn dochtertje zal ook weer flesvoeding geven en ik heb er alle vertrouwen in dat zij, net zoals mijn zoon, gezond zal opgroeien!

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ga borstvoeding geven als ik het geluk mag hebben dat dit goed op gang komt.

Waarom?
    - Omdat flesvoeding maar iets van 30 bestanddelen heeft terwijl borstvoeding honderden heeft. En dat zit er niet voor niets in.
    - verder: borstvoeding past zich precies aan de behoefte van je kindje aan. Heeft hij meer eiwit nodig, dan zit dan in de volgende voeding. men weet trouwens niet hoe dit kan, maar op één of andere manier geeft je kind dit door.
    - en: borstvoeding smaakt nooit hetzelfde, je kindje leert al meer smaken.
    - en dan nog de gezondheidsvoordelen natuurlijk voor kind èn moeder.

4. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik heb gekozen voor flesvoeding, om de volgende redenen.

*Ik wil absoluut niet openbaar voeden, en ook niet bij visite.
    (Dus dan zit je meer boven te kolven, of te voeden ipv bij de kraamvisite)

*Ik ben erg perfectionistisch aangelegd, en wil weten wat mijn kindje binnen krijgt, zodat ik nooit kan twijfelen als hij ziek word of afvalt.

*Ik jaren medicatie heb gebruikt om zwanger te worden, en nu niks meer aan mn lichaam wil (Geen onderzoeken, geen hormonen, gewoon 0)

*Ik wil kijken hoe mijn cyclus verloopt na een bevalling, misschien ben ik nu wel regelmatig, en is mn PCO weg.

*We graag snel een tweede kindje willen, en als ik dan met borstvoeding stop, ik eerst moet wachten tot een normale cyclus, en wie weet hoe lang dat gaat duren.

KORTOM, er zitten bij mij vooral veel controle-puntjes bij. ;)
    Ik heb graag overzicht, en voel me zekerder door flesvoeding te geven.

5. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Wat voor informatie zoek je dan precies over kunstmatige zuigelingenvoeding?

6. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Nou nu niks meer :) we lopen met ons kereltje inmiddels bij kinderarts door het slechte drinken. maar het viel me op dat ze het op sites altijd alleen maar over nummer 2 hebben omdat ze het niet over nummer 1 mogen hebben. Dat vind ik toch jammer.

Ik wist toen niet eens dat er zoiets bestond als KV waarbij er al wat koemelk uitgehaald is enzo. Dan had ik dat wellicht in het begin al gegeven als bijvoeding. In het ziekenhuis hebben ze ook niks gevraagd maargewoon een merk gegeven. Terwijl zowel paps en mams beide koemelkallergie hebben gehad. Nu zitten we als proef op de Nutrilon Pepti + nutriton omdat de kinderarts ook wat gokt nu. De echte test moet nog komen.

7. Sila24

Sila24 Niet meer actief

helaas kwam bij mij geen melk dus heb de fles gegeven. Wel na dagenlang proberen he dus niet zomaar. Krijg ik van die domme reacties: goh wat dacht je ik doe geen moeite , lekker makkelijk geef hem wel de fles!!
    echt stomme opmerking

8. Caro1

Caro1 Actief lid

26 okt 2008
    123
    0
    0
    Ik heb bij mijn zoontje Nutrilon hypo allergeen gegeven. Dat is goed bevallen, hij is erg gezond. Ga dit bij de tweede nu ook weer geven. Ik weet niet goed het verschil met andere flesvoeding, er zijn er vast nog meer goed.

9. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    *vind ik leuk*

10. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef nu beide. Ik heb 1600 ml bloedverlies gehad, bloedtransfusies, narcose en ga zo maar door (ben 9 dagen geleden bevallen.) mijn lichaam trekt de borstvoeding niet. Dat wil zeggen ik heb melk als een tierelier maar ik trek al wit weg na een badje van mijn dochter, ik mis zelfs de kracht in mijn armen om haar aan te leggen. De borstvoeding vraagt nu teveel van mijn lijf en daarom kolf ik en probeer ik af te bouwen. Dit doet me erg veel verdriet maar ik weet dat ik niet anders kan en ook aan mn eigen gezondheid moet denken juist voor mijn dochter!

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Bij beide kids borstvoeding. Bij dochter met 4 weken begonnen met flesjes kv, uiteindelijk tot 6 maanden borstvoeding en fles. Nu kijken we gewoon hoe het gaat.

Reden om borstvoeding te geven bij de eerste: mijn man wilde graag dat ik het zou proberen, van mij hoefde het niet zo nodig.
    Reden voor borstvoeding nu: ik wilde het zelf graag omdat ik het toch wel leuk en bijzonder vind om zelf m'n kind te voeden.

12. Uppie

Uppie Lid

14 jun 2012
    56
    1
    6
    Ik heb borstvoeding gegeven. Had vooraf niet verwacht dat ik er zo van zou genieten en het zo verschrikkelijk handig zou vinden.......

Enig nadeel vond ik het kolven tijdens werken. Op het laatst ( heb ruim een jaar borstvoeding gegeven) was ik hier een beetje zat van.
    Voeden in het openbaar heb ik nooit gedaan, ging als het nodig was altijd even apart zitten. Wat is nu 10 minuutjes op een avondje.
    Verder geen gezeur met flesjes ( schoonmaken), altijd de goede temperatuur en altijd een troosthapje voor je kind.
    Ik kan mij wel voorstellen dat, als je heel precies bent en zeker wil weten dat je kind op tijd voldoende binnen krijgt, je kiest voor flesvoeding. Zelf ben ik erg makkelijk in deze dingen en maak mij niet zo snel zorgen. Dan is voeden op verzoek ideaal.

Wat je ook kiest, doe waar jij je goed bij voelt! Blijde moeder = blij kind!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.903
    19.401
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat betreft zeker weten dat kind genoeg krijgt: de eerste week worden ze toch dagelijks geogen. Daarna zou je eventueel wekelijks naar het weeguurtje kunnen gaan. (Is niet noodzakelijk, maar kan voor je gevoel prettig zijn.) Als je daarnaast let op voldoende plasluiers, heb je geen maatstreepjes op een flesje nodig.

14. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Ben met je eens !

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Zoals hierboven gezegd worden ze wel gewogen en heb je controle.
    Maar mijn zoontje viel enorm af van de borstvoeding (hij zag geel en had geen zuigkracht). Hierdoor kon hij niet drinken, kon ik niet genoeg produceren ed.

Ik had ook altijd gedacht dat een baby wel zou wenen van de honger en zeker zichzelf niet zou laten verhongeren. Nu dat deed mijn zoontje dus wel, hij werd zwakker en zwakker.
    Daarom geef ik de fles om zeker te zijn dat ze genoeg binnen hebben, want zo'n kind dat niet eet en steeds zwakker wordt is gewoon griezelig.

16. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    ik geef borstvoeding geen moment spijt van gehad.. het is heerlijk om als milan verdrietig is, hem de borst aan te bieden waar hij dan helemaal rustig van word en in slaap valt.. zie al op tegen het moment dat we met borstvoeding stoppen.. maar eerst nog verder genieten van onze borstvoedingsmomentjes

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier vroeg de kraamhulp dat na. Thirza heeft vanwege hoog geboortegewicht de eerste 2 dagen wat KV bij gehad, volgens advies van de kraamhulp, (weet niet of ik dat deze keer wel weer ga doen, maar goed, da's een ander verhaal ;)).
    Maar de kraamhulp vroeg dus na hoe het zat met astma en allergieen in onze familie, en schoof op basis daarvan de normale KV van kruidvat, die ik voor de zekerheid wel in huis had, zo aan de kant en haalde een paar proefsachetjes hypo-allergeen uit haar tas.

Met die dieetvoeding is de koemelk er trouwens niet uitgehaald, maar worden de eiwit-ketens, (die in koemelk en ook in normale KV nogal behoorlijk lang zijn en daardoor lastig verteerbaar), in kleinere stukken geknipt. Hoe sterker de dieetvoeding, hoe kleiner die stukjes zijn, waarin ze het geknipt hebben. Maar het blijft dus wel koemelk.

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt, hier werd Thirza voor en na de voeding gewogen en op basis daarvan dus al heel snel besloten te gaan kolven en fingerfeeden. De eerste 2 dagen met aanvulling van KV hypo-allergeen dus, maar daarna hadden we genoeg aan wat ik kolfde.
    Vanaf dag 5 gaan voeden met tepelhoedje en toen kreeg ze de borst wel gepakt. Ook toen blijven wegen voor en na voeden en al snel duidelijk dat ze het met dat tepelhoedje wel ging redden, (wel 10 dagen kraamzorg gehad trouwens, dus nog wat langer dan normaal kunnen checken hoe en wat :)).
    Ondanks dat trouwens 3 weken erover gedaan om weer op geboortegewicht te komen, maar ze zitten bij mij nogal weldoorvoed, (ze schatten deze keer weer minimaal een 8-ponder, op basis van hoe het bij Thirza was, vanwege grote placenta en dikke navelstreng weer), dus die eerste weken is Thirza ook gewoon even op zoek geweest naar de juiste balans in gewicht ;)

Deel Deze Pagina