Ik hoorde van mijn diabetesverpleegkundige dat het vrij normaal is dat kindjes van moeders met deze aandoening eerder komen. Uit zichzelf dus. Nu ben ik erg benieuwd naar verhalen van vrouwen die dit ook hadden en in welke week je uiteindelijk bent bevallen. En of dit spontaan was, ingeleid of via keizersnede. En mocht je ingeleid zijn of ks hebben gekregen wat was dan de reden?
Volgens de gyn word de zwangerschap bij diabetes standaard ingeleid bij 40w ookal heb je alleen dieet en houdt je je waardes goed. Bij insuline gebruik word het ingeleid bij 38w omdat er meer risico´s aan zijn. Wat de risico´s zijn voor je kindje bij zwangerschapsdiabetes zijn : -Groot kind (macrosomie) -Minder rijping van de longen -veel vruchtwater -Vroeggeboorte -Te lage bloedsuikers bij de baby na de geboorte Zo staat het in de papieren die ik van mijn dieetist heb meegekregen.
Naast dat wat rozeroos schrijft is mij ook verteld dat de kwaliteit van de placenta sneller achteruitgaat bij zwangeren met (zwangerschaps)diabetes. Dat is bij mij de reden waarom ik met 40 weken word ingeleid als ik dan nog niet spontaan bevallen ben. Verder is bij mij alles goed onder controle. Goede waardes, in de hand te houden met alleen een dieet. Geen medicatie of insuline dus. Kindje is vrij klein geschat waardoor dat op zich ook geen reden is om vroeger in te leiden.
Ik liep in Duitsland, maar had ook zwangerschapsdiabetes. We konden mijn suikerwaarden goed in de hand houden met dieet en onze dochter bleef aardig gemiddeld doorgroeien. Volgens de gyn mocht ik met deze "resultaten" doorlopen tot uitgerekende datum. Moest me dag voor uitgerekende datum melden voor echo etc. Uiteindelijk ben ik toch pas op 40+4 ingeleid, omdat het weekend er tussen zat, mn kindje nog helemaal hoog bovenin lag en er bij inwendig onderzoek bleek dat ik nog hoegenaamd geen ontsluiting/verweking had. Ben ingeleid met tabletten Cytotec. Maandagmorgen rond 8 uur begonnen en dinsdagochtend om 7.47 bevallen van een dochter van 4120 gram.
he Mijn beste vriendin die is een maand geleden bevallen. Diabetes, spuit insuline en had een grote dochter van 4,5 kilo. Werd op voorhand KS ingepland, omdat het kindje veelste groot was Mijn andere vriendin ook diabets, spuit insuline. Geen grote kind normaal/. Maar wordt gewoon ingeleid op 20 sept met 38 wkn
Iemand die ik ken had ook zwangerschapsdiabetes en is 6 augustus ingeleid en haar uitgerekende datum was 9 augustus. Hij was echt niet van plan om snel zelf te komen.
Mijn gyn zegt dat het afhangt van de ontwikkeling van het kind. Maar ik denk echt niet dat ze me 42 weken laten lopen, zeker niet met mijn voorgeschiedenis. Dus ben heel benieuwd hoe het met mij zal lopen.
Jeetje Jel wat vreselijk zeg wat er in je onderschrift staat!! Dat is een gruwelijke nachtmerrie! Is er ooit een oorzaak voor gevonden? Pppff kan me voorstellen dat je nu toch ook wat zenuwachtig bent over alles. Hier in het ziekenhuis mag je sowieso niet over de 40 weken gaan als je diabetes hebt. Maar ik ben dus erg benieuwd wat er in de praktijk vaak gebeurt. Kan me nog niet helemaal voorstellen dat ik over 3-4 weken misschien al ga bevallen geloof ik hahaha
Dat was ook echt een hel waar we doorheen zijn gegaan. Nu ziet alles er gelukkig goed uit, ondanks mijn diabetes dus. Bij mijn *dochter had ik rond dit termijn al vaak een te hoge bloeddruk en had ik regelmatig ctg's. Nu heb ik steeds een goede bloeddruk en verder ook niks om zorgen over te maken. Ze is overleden door een placenta infarct. De bloedvaatjes slipten dicht. In deze zwangerschap worden mijn placenta en navelstreng regelmatig doorgemeten hoe de doorbloeding is, dus ze houden me goed in de gaten. Ook 3x per week bloeddruk meten... Spannend voor jou, de laatste loodjes dus, succes nog even.
Pppfff jeetje zeg wat verschrikkelijk. Een placenta infarct, ik had er nog nooit van gehoord. Ik ga er eens meer over lezen. Een hele dikke knuffel meis en ik wens je over een weekje of 10-11 een keigezond kindje toe!!