borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by Ivystoeter, Feb 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    de voeding is wel natuurlijk... duh... en is ook beter .
    Het gaat om mijn gevoel.
    maar prima... het is duidelijk.. jullie zijn eensgezind en een andere mening mag blijkbaar niet geplaatst worden, want dat is in jullie ogen onzin.

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    Ik lees nergens dat het onzin is, en tuurlijk mag je een andere mening hebben.
    Mogen wij dat dan ook ?

3. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Je mag best een andere mening hebben hoor, niemand zegt dat dat niet mag. Maar als je zegt dat je borstvoeding niet natuurlijk vind kun je volgens mij echt reacties verwachten, want als er iets wél natuurlijk is dan is het wel borstvoeding. Juist kunstvoeding is niet natuurlijk, de naam zegt het al. Je mag best voor kunstvoeding kiezen, niemand die zegt dat dat niet mag. Het ging puur om die opmerking dat je borstvoeding onnatuurlijk vind.

4. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Jullie mogen je eigen mening hebben..

maar ik zeg ook duidelijk dat het voor mijn gevoel zo is... Het gaat me niet om de voeding zelf, natuurlijker dan borstvoeding kan niet. Het gaat me om het gevoel dat de baby aan mijn borst drinkt. Dat lijkt me helemaal niks..
    Het is toch mijn gevoel?

5. soeee

soeee Niet meer actief

Jammer, maar je hebt gedaan wat je kon en je meisje doet het super! Dus misschien toch proberen naast je neer te leggen, het is oké zo. En mocht je iets kwijt willen, je weet het xxxx

6. tuc

tuc Niet meer actief

Niet voor bv in mijn ogen...jij kunt wel beweren dat het natuurlijk IS maar zo voelt het voor mij zeker niet. Flesvoeding is en was voor mij de enige logische optie..accepteer dat gewoon als iemand dat vindt.

7. kleinesara

:$
    Sorry, ik wil best accepteren dat anderen voor flesvoeding kiezen. Maar als er zulke opmerkingen worden geplaatst word accepteren toch wel heel erg moeilijk. Ik snap serieus niet hoe je kan vinden dat borsten niet voor bv bedoeld zijn..

8. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    Het is altijd weer een discusie die uitloopt in een oneindige strijd.
    Ik ben een heel groot voorstander van bv, maar als iemand bewust of gedwongen kiest voor kv vind ik dat prima .
    Maar ik verbaas me wel dat mama,s die kv geven , altijd met rare argumenten komen waarom ze een bv gaan geven . Een mooie voorbeeld is daarvan de binding met de papa, borsten zijn niet voor bv .

Ben wel is benieuwd waarom de keuze voor kv en bijvoorbeeld geen donormelk ?

9. soeee

soeee Niet meer actief

En wat ik dus niet snap, is dat hier altijd zo'n discussie over ontstaat. Sommige dames zijn dan zo fel meteen!

Ja, ik geef borstvoeding en vind het heerlijk om te doen. En ja, ik vind het zonde als iemand dit niet wil proberen. Maar als iemand zegt dit niet te willen omdat het voor haar gevoel niet klopt, dan mag dat toch? Snap niet waarom er dan meteen zo fel gedaan moet worden.

Ik snap het best wel. Sinds ik borstvoeding geef, voelt het voor mij totaal onnatuurlijk als mijn vriend eraan wil zitten. In het begin was het heel erg, nu wat minder. Mijn borsten zijn een bezit geworden van onze dochter. En kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dit niet willen. Ik wel, dat is MIJN keuze. Iemand anders niet en dat is dan HAAR keuze.

Zo, moeder gans heeft gesproken hahaha :D

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hopelijk ziet iedereen nu in dat je hier gewoonweg geen andere mening in mag hebben....wat nou zulke opmerkingen...ik had mijn borsten al voor ik kinderen kreeg en nu ik er 2 met flesvoeding groot gebracht heb heb ik ze nog steeds...hebben duidelijk een andere functie bij mij. Ik heb geen moment gevoeld of gevonden dat ik die had om bv te geven...brr het idee alleen al. Fijn dat jij het niet kunt accepteren maar je zult wel moeten want het is mijn lijf en ik voel dat zo.

11. kleinesara

Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om dat ik het niet accepteer als iemand flesvoeding geeft. Dat is echt de keuze van iemand anders en zolang ik mijn dochter geen flesvoeding hoef te geven kan het mij echt niet schelen wat een ander doet.

Maar ik snap gewoon niet dat er moeders zijn die vinden dat hun borsten niet voor de bv zijn en met van die argumenten komen waarvan ik denk: waar in de evolutie is het fout gegaan? Dat heeft niets te maken met het wel of niet accepteren dat een ander flesvoeding geeft. Wat mij betreft is zeggen dat jouw borsten niet voor borstvoeding zijn gewoon bewust een reactie uitlokken en dat staat los van de soort voeding die je geeft.

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kijk, ik ben helemaal voor bv. Bij mij is het niet gelukt, maar ik erken wel dat het de logische gang van zaken is.

Maar bovenstaande vind ik dan ook weer overdreven melig geschreven. Als het echt zo was dat mijn lichaam perfect wist wat goed was voor mijn dochter, dan had het er wel voor gezorgd dat de koemelkeiwitten niet in de bv meegingen, zodat mijn dochter daar niet ziek van zou geworden zijn.

13. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

Feb 8, 2011
    3,738
    8
    38
    Female
    flevoland
    Dat is erg kort door de bocht , kma is een rijkeluis ziekte die wij de afgelopen jaren zelf veroorzaakt hebben. Staat dus los van het hele bv verhaal

14. kleinesara

Dat. En wat ik met mijn opmerking bedoelde was qua voedingsstoffen, antistoffen, etc. Als een kind behoefte heeft aan meer ijzer dan krijgt het meer ijzer. Als het behoefte heeft aan antistoffen tegen de griep dan krijgt het die antistoffen. Als een kind in een hittegolf behoefte heeft aan meer vocht dan word de melk vanzelf wateriger. Ingenieus hoe dat in elkaar zit.

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje was een rand prematuurtje, was van plan bv te gaan geven, ben dus gaan kolven. (Hij had een sonde) later nog wel aan de borstgekregen, maar in combinatie met reflux een drama. Weer gaan kolven en flesje. Onder druk van de omgeving na 3 maanden gestopt, ik was zo moe en zat er zo door heen en iedereen bleef maar roepen: stop dan.
    Later heel veel spijt gekregen dat ik was gestopt!

bij de tweede weer de plan om bv te geven, maar als het te zwaar was moest ik wel stoppen van mij man. Dit keer beter in gelezen.
    na een pittige start, had ik al snel weer door hoe bijzonder ik bv wel niet vind. Het loopt nog steeds niet vlekkeloos, maar als ik zie hoe mijn dochtertje er van geniet dan weet ik weer waar ik het voor doe.
    Ook mijn oudste geniet zo van mijn (gekolfde) melk. Zonder twijfel zijn favoriete drankje! Ook dat vind ik heel bijzonder.
    Mijn man is inmiddels ook helemaal om. Steunt me super goed, dat is wel belangrijk vind ik!
    ik hoop het nog heel lang te mogen geven!

Mocht er ooit nog een kindje komen dan zou ik zonder twijfel weer voor bv kiezen!

waarom bv?
    omdat het de allerbeste voeding is
    omdat het gratis is
    omdat ik mijn kindjes er zo van zie genieten.

16. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    #56 Remoon, Feb 16, 2014
    Last edited: Feb 16, 2014
    ik wist niet eens dat dit bestond..

Iemand had het over rare argumenten van mensen die kiezen voor fv/kv.
    Omdat jij dat raar vindt, kan het voor een ander wel een heel logisch argument zijn, hoor.

17. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik wist dat eerst ook niet. Zou eigenlijk veel bekender moeten zijn, zodat je die keus ook kan maken.

18. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

Feb 15, 2013
    877
    0
    0
    Altijd leuk, de reacties tijdens de discussie bv-fv .:-D

Hier bv geprobeerd.. dochterlief hapte niet goed aan en het kwam niet goed op gang. Toen ik een week na de bevalling met 40 graden koorts (baarmoederinfectie en blaasontsteking) in het zkh lag en fulltime aan het kolven was zag ik het niet meer zitten en zijn we langzaam overgegaan op kv. Dit bracht veel rust en dat was wat we op dt moment gewoon nodig hadden..

Bij een eventuele volgende uk kiezen we waarschijnlijk bij voorbaat al voor kv. Oa het feit dt de bv niet is gelukt heeft mijn kraamtijd verziekt en aangezien wij vinden dat één kindje erbij ons gezin compleet maakt zou dat voor ons ook de laatste kans zijn om een leuke kraamtijd te hebben waarbij we vlop kunnen genieten. KV voelt dn als de meest safe keus.

Mijn partner laat overigens de keus aan mij en steunt me bij welje keuze ik ook maak.

19. kleinesara

Er zouden dan ook meer donoren moeten zijn. Wij hebben ooit met de halve vriendenkring zitten kolven voor de dochter van een goede vriendin. Ze was toen 6 weken en haar moeder kon tijdelijk geen bv geven door ziekenhuisopname en zware medicatie. Via het moedermelknetwerk kon niet snel genoeg aan donormelk worden gekomen, het ging zo plotseling ineens. Dus met z'n vijven in totaal zitten kolven voor dat meisje. Het is fijn dat in onze vriendenkring veel mensen bv geven zodat dit kan. Maar als je geen bekenden hebt die bv geven zou een uitgebreid moedermelknetwerk heel fijn zijn. Nu is het er wel, en dat is heel fijn, maar er zijn te weinig donerende moeders.

20. soeee

soeee Niet meer actief

En heel eerlijk, donormelk vind ik persoonlijk alleen voor moeders bij wie het om wat voor reden dan ook niet gelukt is om borstvoeding te geven. Niet als je zelf 'geen zin' hebt om borstvoeding te geven. Maar dat is weer een andere discussie.

Share This Page