borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by Ivystoeter, Feb 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Precies..voelen is iets heel anders dan iets zijn! En dat iemand die zelf ijkbaar nooit eens borstvoeding gegeven heeft en bovendien nooit gebaard heeft dan voor mij bepaald dat wat ik voel belachelijk en een fout in de evolutie is dan is het wel duidelijk waar er hier een steekje los zit.

2. soeee

soeee Niet meer actief

Amen!!!

3. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Ik heb gekozen voor borstvoeding, maar wilde niet tot het uiterste gaan als ik moeilijkheden tegenkwam. Zelf ben ik ook groot geworden met flesvoeding. De bv liep echter al snel goed en toen ben ik er meer over gaan lezen. Omdat ik er nu meer kennis over heb, ben ik groot voorstander van bv geworden.
    Ja, ik ben groot geworden van flesvoeding, zo groot dat ik me niet kan heugen wanneer ik niet te zwaar was. Afgezien van de andere honderd redenen is dit voor mij iets dat ik mijn zoon mee wil geven, een goede start met zijn darmflora. Vriendinnen die zwanger zijn raad ik het geven van bv absoluut aan. Maar ik zeg er wel bij, als het echt niet lukt, dan is het zonde van je energie om er van te balen dat niet ging zoals je wilde.

4. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Dat is wel heel mooi gezegd!

5. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Hoooooo het was echt niet mijn bedoeling om een hele grote discussie op gang te brengen.
    Ik had het wel verwacht dat dat zou gebeuren.
    meningen geven is ok, maar een grote discussie was niet nodig om antwoord op mijn vraag te krijgen.

6. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles gelezen.
    Ik heb gekozen!! voor borstvoeding. Dit was voor mij echt een keuze. In eerste instantie moest ik er niks van hebben. Ik heb altijd geroepen als ik een kind krijg geen gelurk aan mijn tieten. Ik werd zwanger en tja toen kwam het natuurlijk ter sprake. Ik heb toen mijn gevoel gevolgd en gezegd, ik ga het proberen. Lukt het niet dan stop ik en ga ik kv geven. Ik heb de eerste paar maanden veel getwijfeld of ik wel door wilde gaan met de bv. Ik had veel te veel melk. Maar de momenten dat ze bijvoorbeeld s nachts heerlijk bij me dronk en ik zo weer mijn bedje in kon rollen was toch wel echt ideaal. En het is zo lekker knus :)
    Ik ben begonnen met afbouwen. Wederom een bewuste keus. Mijn dochter is erg onrustig aan de borst, er is van alles te ontdekken in de wereld ;) Dus overdag krijgt ze nu 2x kunstvoeding. De ochtend en de avond krijgt ze nog de borst.
    Ik heb mijn dochter een mooie start kunnen geven en ons samen ook. Voor mijn gevoel hebben deze bijzondere momenten aan de borst ook geholpen voor onze hechting. En deze momenten koester ik in mijn hart :D

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dank je :)

8. Remoon

Remoon Actief lid

Aug 24, 2013
    148
    0
    16
    NULL
    samenwonend
    Precies wat ik ermee wilde zeggen... bedankt voor de betere verwoording. Jammer dat sommige mijn woorden niet goed kunnen interpreteren. Wat vinden en voelen zijn inderdaad twee verschillende dingen..

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Bij Sylvano 4 dagen bv gegeven, na nachten gehuil gaan kolven toen kwamen we erachter dat ik na 16:00 uur geen voeding meer gaf. Sylvano hapte niet goed aan resultaat tepels kapot voeden deed zeer, tepelhoedjes deden het ook niet. Toen nog die borstontsteking en anti biotica waardoor ik niet meer mocht voeden en eerlijk gezegd vond ik het helemaal niet erg destijds wat een rust gaf die fv.
    Toen heb ik gegild dat ik nooit meer bv ging geven (was 19 jaar.)

Nu iets ouder en wijzer ;) En ga ik het gewoon weer proberen waarom?

Gratis
    Het beste voor je kindje
    Goed voor de hechting.
    En als het niet gaat dan gaat het niet en stop ik gewoon.
    Over 3 weken al wel naar een lactatiedeskundige dus hoop dat het onder haar begeleiding wel gaat werken.
    Verder ben ik ook helemaal niet preuts of wat dus voeden in het openbaar vind ik de normaalste zaak van de wereld, lekker makkelijk voeding bij de hand en al op temperatuur :)

10. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,161
    0
    0
    Volgens mij bedoelt kleinesara gewoon dat borsten gemaakt zijn voor het voeden. Dat is een feit. Dat die borsten er al zaten voor je kinderen kreeg of dat je je borsten niet gebruikt om je kindje te voeden is iets anders.
    Verder moet iedereen het lekker zelf weten of je bv of kv geeft. Iedereen zijn ding, toch?

11. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel bewust voor bv gekozen vanwege allergieen bij mijn man. Wel begonnen met het idee dat als het niet zou gaan, dat niet erg zou zijn, kv is ook prima. We hadden vanwege verkeerde begeleiding (kraamzorg ramde dochter tegen mijn borst bij de eerste hap, echt vol kracht, heel naar) een lastige start, maar met steun van mijn man is dat helemaal goed gekomen. Ik geef nog steeds bv.

12. 2jees

2jees Niet meer actief

Hier beide ruim 10 maand, omdat BV de beste voeding is en ik het iets heel speciaals vind tussen moeder en kind.

13. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn man is helemaal voor bv geworden. Volgens hem maakt Nutricia prima voeding, maar niet zo goed als ik. Dat standpunt heb ik ook. Bij mijn oudste ging het aardig probleemloos, de tweede is (op meerdere punten) een grotere uitdaging.
    Ik geef niet snel op, maar denk dat als bv pij zou hebben gedaan bij mij, dat ik er eerder mee gestopt zou zijn. Daar zou ik me ook niet schuldig over hebben gevoeld. Ik vind het zo jammer als vrouwen op elkaar in gaan hakken, maar hen inmiddels geleerd dat welke keuze je ook maakt, iemand zal beweren dat je een slechte moeder bent. Dan kun je dus maar beter de keuzes maken waar jij en je man je goed bij voelen.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oja, voor mij was de keizersnee deze keer wel een extra factor om weer voor borstvoeding te gaan. Niet de beste start dan wel de beste voeding. Gelukkig snapt dit mannetje het heel goed (en mama inmiddels ook na twee keer oefenen hihi)

En borsten voor voeding? Ja natuurlijk daar zijn ze voor aangelegd.. Maar mijn voeten zijn om te lopen/rennen maar ik pak toch heel graag de auto ;)

15. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik heb voor en tijdens de zwangerschap bewust gekozen om borstvoeding te gaan geven na de geboorte, omdat ik van mening ben dat dat het beste is wat je je kindje mee kunt geven :) Ik heb er wel altijd bij gezegd dat als het niet zou gaan lopen of kunnen, ik geen bezwaar zou hebben tegen flesvoeding. Ook daar worden kindjes groot en gezond mee :) Van vriendlief weet ik dat flesvoeding wat betreft de samenstelling inmiddels voor ruim 80% gelijk is aan borstvoeding. Het enige wat ze met flesvoeding nooit kunnen realiseren is het toevoegen van alle antistoffen die jij als moeder aan de kleine meegeeft (bijvoorbeeld wanneer er een griepepidemie is o.i.d.).

Helaas liep het niet zoals het zou moeten en na 7-8 weken heb ik de overstap naar flesvoeding gemaakt. Ik was blij dat de kinderarts tegen me zei dat ik "moest" stoppen met borstvoeding, want ik was zelf niet meer in staat om die knoop door te hakken en ik ging er aan onderdoor. Zoals iemand eerder al zei: soms is het ook beter voor de moeder om flesvoeding te geven. In mijn geval was dat zeker zo.

Ik had verwacht veel problemen te hebben met het voeden in het openbaar, maar gek genoeg vond ik dat, toen ik nog borstvoeding gaf, eigenlijk geen probleem. Natuurlijk bedekte ik ons wel een beetje, maar ik deed gewoon "hup" in de V&D de borst eruit en kind eraan :p

Hoewel onze zoon nu groeit op flesvoeding ben ik nog altijd van mening dat borstvoeding het beste is. Al "predik" ik het niet zoals al die fanatici die ik heb gesproken toen ik tegen problemen aanliep. Juist dankzij het fanatisme van dat soort mensen heb ik niet meer kunnen voeden zoals ik het wilde en heb ik moeten overstappen :( jammer dat die mensen niet inzien (of willen inzien?) dat je daar soms ook mensen mee afschrik.

Helaas hebben alle problemen met borstvoeding mij wel zo laten schrikken dat ik niet zeker weet of ik het wel aandurf om ooit nog een keer weer borstvoeding te gaan geven :( Ik baal hier wel een beetje van. Ik ben het vertrouwen gewoon kwijt.

Ik zal zelf dus noooooooit mensen wat betreft de voeding in een bepaalde richting duwen. Als iemand graag flesvoeding wil geven: be my guest! Wil je graag borstvoeding geven? Net zo goed! Het is een persoonlijke keuze waar niemand anders iets mee te maken heeft. Indien gevraagd kun je adviezen geven, maar in mijn ogen heeft niemand anders (behalve misschien de partner) ook maar ene drol te maken met de keuze die je maakt. Meiden die hier vreemde zaken gaan roepen over andermans keuzes (hetzij bv of fv) vind ik bemoeizuchtig en daardoor een tikkie aso. Waar bemoei je je mee?! Laat iemand anders lekker zelf de keuze maken :)

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee dat ben ik absoluut niet met je eens.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Balen dat het zo gelopen is. Wat ik zo jammer vind is dat veel mensen blijven denken dat het bij bv en kv om OF OF gaat. Terwijl het best te combineren valt! Als volledig voeden zo zwaar valt dat iemand er aan onderdoor gaat, waarom wordt er dan niet gekozen voor het ondersteunen met kv, i.p.v. radicaal stoppen?
    Als een kind geflest wordt is er geen wet die verbiedt een kind tussendoor gewoon aan te leggen. Als het niet voor de melk is, dan voor het gevoel!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Het is voor jou een feit..snap je wat het probleem is...voor mij is het gewoon een onderdeel van het vrouwelijk lichaam, iets wat ons o.a. onderscheid van een man. Ik voel absoluut niet dat ze zijn om te voeden. En niemand kan ook voor mij bepalen dat dat zo IS..nee iemand voelt en vindt dat zo en ik dus niet.
    Maar als dan zo'n koekwaus zegt dat er in de evolutie dan iets fout gegaan is vind ik erg onbeschoft.

19. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik heb bewust gekozen voor borstvoeding en ook geprobeerd om me daarover zo goed mogelijk te laten voorlichten. Ik had het geluk om te zien hoe prachtig borstvoeding kan zijn bij een aantal van mijn vriendinnen en ik wilde zelf ook erg graag die ervaring. Het was niet allemaal een roze wolk en het heeft nog steeds af en toe zijn moeilijke momenten maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen. Mijn vriend steunt me in principe in deze beslissing al heeft hij op moeilijke momenten wel eerder de neiging om op te geven.

Voordelen
    * gemak: altijd voorhanden, altijd op temperatuur, altijd op voorraad, geen gedoe met flesjes uitkoken, het is gratis, geen gedoe met schepjes tellen of ze niet teveel binnen krijgt
    * gezondheid: antistoffen die baby via de bv meekrijgt, minder kans op obesitas, ontwikkeling van de hersenen wordt extra gestimuleerd, lager risico op kanker voor moeder en kind, kleinere kans op allergieën, kleinere kans op wiegendood etc etc
    * milieu: geen verpakkingsmateriaal
    * hechting moeder-kind: bv is de ultieme troost voor pasgeboren baby's, het heerlijk gelukzalige gevoel als je kindje bij je drinkt, met een grote glimlach, lekker tevreden bij mama aan de borst knorrend, wetende dat je kindje goed groeit op jouw voeding. Natuurlijk kan die hechting ook uit heel veel andere momenten komen, maar toch, borstvoeding geven zijn heerlijke momenten. Mijn vriend heeft ook een hele goede band met mijn dochter, maar dat heeft uit andere dingen moeten komen. Verzorging, zingen voor haar, haar zachtjes in slaap wiegen, spelen met haar etc.
    * nachtvoedingen: als je dan toch nachtvoeding moet geven, kan het zoveel beter borstvoeding zijn. Als je (veilig) samen slaapt heb je zo de meeste nachtrust.

Nadelen:
    *spruw, tepelkloven: nooit last van gehad
    *overproductie: was wel lastig in het begin, omdat de melk er soms uit spoot en dan was mijn zoogkompres weer doorweekt maar uiteindelijk was alles goed op elkaar afgestemd
    *borstonsteking: alleen beginnende ontsteking gehad, altijd kunnen redden door veel aan te leggen
    *productiedip: volgt vaak na beginnende borstonsteking, wel vervelend maar veel aanleggen icm met bv-thee en rust was altijd de oplossing
    * eten & drinken: ik kan niet zoveel wijntjes drinken als vroeger, maa r met een kindje is dat toch niet echt handig, ik kan geen koffie meer drinken anders krijg ik last van verstopte borsten, dochter reageerde in het begin sterk op pittig eten en koolsoorten met krampjes
    * doorslapen: tja dat heeft ze lang niet gedaan, maar ze deed het ook niet op een pyjamapapje dat haar vader erin had gesmokkeld, dus van de honger was het niet.
    * kolven: niet mijn hobby, maar omdat ik de borstvoeding zo fijn vond toch gedaan.
    * uit handen geven: tja ook met bv kan dat heel makkelijk, alleen had ik er zelf problemen mee om het uit handen te geven, omdat ik er ook voor moest kolven. Dan was het makkelijker om gewoon even voordat ik weg ging te voeden en dan weer als ik terugkwam. Dus ik ging, behalve voor mijn werk, nooit lang van huis, tenzij mijn kleine meekon. Maar dat was mijn eigen keuze.
    * openbaar voeden: ik zag dat niet zitten en heb het ook nooit gedaan. Ik plande de voeding gewoon om de uitstapjes heen.

20. Minerva

Minerva Niet meer actief

Sorry dat het niet helemaal duidelijk werd in mijn verhaal, maar ik heb nog een poosje geprobeerd het te combineren. Helaas liep daardoor mijn productie dramatisch terug (met kolven haalde ik er veel minder uit dan aan de borst, blijkbaar) :( Daarnaast moet ik heel eerlijk zeggen dat ik de puf niet meer had om mijn productie nog op te schroeven.

Share This Page