borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by Ivystoeter, Feb 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

Jan 13, 2013
    448
    0
    0
    030
    #121 heerenbeest, Feb 20, 2014
    Last edited: Feb 20, 2014
    Wilde heel graag bv geven, maar heb altijd gezegd: we proberen het gewoon en wat niet lukt, dat lukt niet. Maar het lukte wel! Heb mijn tweeling 4,5 maand (12wkn volledig) bv gegeven en daar ben ik heel erg trost op :D

Mijn man was ook overtuigd van bv en heeft me heel erg gesteund en geholpen (bijv. met tegelijk aanleggen). Toen ik stopte (na 4,5 mnd werd het toch echt te zwaar), vond hij dat lastiger dan ik haha.

ps ben overigens van mening dat bv en fv beide super voeding zijn en iedereen deze keuze heel goed en weloverwogen kan nemen voor zichzelf en haar baby('s)... just saying... Voor mij was het heerlijk dat het lukte na een heel zware bevalling, was zó blij dat dit wél lukte :) Iedereen heeft echter eigen redenen voor bv e/o fv.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Mooi omschreven!

Soms zou men vaker de vraag 'waarom?' moeten stellen EN luisteren naar het antwoord zonder je eigen mening op de voorgrond.

3. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Wat ik het meest storend vindt in de discussie bv/fv is dat er vrouwen zijn die voortdurend de nadruk leggen op: bv is het beste voor een kind. En dan komen ze met resultaten van onderzoeken die daarnaar gedaan zijn. Maar zo gefundeerd blijken die onderzoeken niet te zijn. Een stukje wat ik op Borst of fles, wat maakt het uit? | Asha ten Broeke las:

‘Omdat wetenschappers ervan overtuigd zijn dat de borst het beste is, vinden ze het onethisch om een randomized controlled trial te doen, waarbij op basis van toeval sommige vrouwen in de flesvoedingsgroep komen, en andere in de borstvoedingsgroep. Onderzoekers kunnen daardoor alleen maar kijken hoe het gaat met de kinderen van moeders die zelf hebben gekozen om al dan niet de borst te geven. Maar op die manier is het onmogelijk om de effecten van borstvoeding te scheiden van de beslissing om het te geven.’

Ik wil absoluut niet beweren dat flesvoeding beter is dan borstvoeding, maar andersom is volgens mij dus ook niet zo vanzelfsprekend. Als het gaat om allergieeen e.d., wat vaak genoemd wordt als voordeel van bv, vraag ik me bijv. af in hoeverre dat altijd klopt. Ik en mijn zus hebben allebei flesvoeding gekregen en zijn nergens allergisch voor. Mijn buurmeisje heeft 11 maanden bv gekregen en heeft bronchitis en huisstofmijt.

Wat ik maar wil zeggen is: als je bv wil geven, je geniet ervan, je vind het prettig om te doen: doen! Harstikke mooi. Maar het alternatief is net zo goed en fijn om te doen en je doet je kind er niets te kort mee.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wetenschappers zijn op basis van onderbouwde aannames overtuigd van de waarde van bv... dat heeft met die beroemde antistoffen te maken die nu eenmaal WEL in bv zitten en niet in kv. Zo simpel als het in dit stukje staat is het niet hoor. Daarbij is voldoende secundair onderzoek dat aantoont dat de effecten van bv positiever zijn dan die van fv.

En jouw omgeving is niet bepaald een getrouwe steekproef ;)

borstvoeding is kwalitatief de betere voeding, dat is een gegeven.. maar of het totaal plaatje beter is.. ach, dat is maar te bezien.

5. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    En de opa van mijn buurvrouw is 100 geworden terwijl hij rookte.. :cool:

Zou wat zijn als je zeker zou weten dat je met bv geen allergieën krijgt en met fv wel.. Er is ook nog zoiets als genetische aanleg en de leefomstandigheden (stad/platteland enzovoort). Maar volgens mij is het toch wel vastgesteld dat het geven van bv de kans op allergieën (en andere ziekten) verkleint. Wat niet wil zeggen dat iedereen het dus maar moet proberen.. het is de keuze van de ouders! Maar ik stel voor dat we dit soort keuzes niet baseren op de allergieën van jou, je zusje en je buurmeisje :p

6. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    Beetje flauw maar ik snap je punt. Waar het mij om gaat is dat er dus wel degelijk vraagtekens gezet kunnen worden bij de 'betrouwbaarheid' van de onderzoeken waar iedereen mee schuttert...

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Toevallig eerder zelf daar ook iets over geschreven, over bijvoeden met 4 of 6 maanden.
    Onderzoekers zijn mensen met een eigen mening. Wanneer zij van mening zijn dat product a beter is dan product b, zal de uitkomst van het onderzoek ook zeer waarschijnlijk neigen naar product a.

Toch ben ik van mening dat bv beter is, omdat het gemaakt is uit je lichaam voor je kindje. Bepaalde dingen kun je niet meegeven in kv.
    Mijn kinderen krijgen/kregen kv.

Kv is niet slecht of niet goed, maar je kunt het niet hetzelfde krijgen.

8. meelezer

meelezer Niet meer actief

Ik heb fv gegeven. In het zkh lag ik op de ok tijdens het eerste voedingsmoment en tijdens het 2e stond ik te douchen. Kraamzorg wilde doorduwen (bv) de volgende dag maar kwam naar mijn idee met geen argumenten. Zij wilde gewoon.

Ik had wel een goed voorbeeld: nichtje gaf 15 mnd bv maar haar dochter trok ook de blouse open voor een slokje (echt overal) en dat werd geweigerd omdat ze wilde afbouwen. Kreeg dat kind een aanval van boosheid ;) dat ik dacht: pfff :p

Ik vind het jammer dat fv-kindjes vaak in een hokje geplaatst worden dat ze onverzadigbaar zijn en dat ze bepaalde problemen wijden aan de fv. Zo voelde ik mij een slechte moeder toen ik te horen kreeg dat bv echt het beste is en dat in fv allerlei rare ingrediënten zitten.

Ik geloof dat iedere moeder op grond van redenen een goede keuze maakt!

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Beetje bizar voorbeeld??? :(
    Zeker als reden om geen BV te willen geven...

Verder heb ik zeker niks tegen FV.
    Ik ga er van uit dat iedereen een weloverwogen keuze maakt die bij hem/haar past en dat kan dus BV zijn of juist FV.
    Ben er ook zeker niet voor om iemand nog over te halen op het moment dat ze al bevallen zijn...
    Al vind ik sommige argumenten een beetje 'vreemd' ogen om dus geen BV te willen geven!

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    #130 Zoe123, Feb 21, 2014
    Last edited: Feb 21, 2014
    Hahaha en waar zou nou het geld te halen zijn....in de borstvoedingsindustrie of de voedingsmiddelen industrie? Het gebeurd regelmatig dat er weer iets nieuws is qua "feiten" en wat blijkt dan, ergens heeft een grote speler in die markt via een achterdeurtje toch weer meegedaan.

Ik denk dat schutteren met onderzoeken niet nodig is.
    Even puur bekeken op wat voeding doet voor een babylijfje....dan heb je toch geen onderzoek nodig om te bedenken dat de voeding die bedoeld is voor een mensenkind,gemaakt door een mensenmama, het meest geschikt is voor een mensenbaby? De antistoffen in moedermelk zijn gewoon niet na te maken.En
    dat is niet het enige natuurlijk.
    Dus waarom deze feiten ter discussie moeten staan,dat snap ik dan niet.

Voor veel vrouwen is bovenstaande een reden om bv te geven.
    Voor jou zijn andere zaken meer van belang.
    Prima!
    Dat moet ieder voor zich weten.
    Voor de een zijn bepaalde argumenten zwaarwegender dan voor een ander.

Overigens:waarom zou een mama niet mogen zeggen dat ze voor bv kiest omdat dit het beste is voor haar baby?Waarom is dat precies storend?
    Daar ben ik.dan echt oprecht benieuwd naar...
    Jij noemt zelf toch ook een aantal redenen op waarom jij voor kunstvoeding hebt gekozen?

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    En jij plaatst borstvoeding niet in een hokje door dit voorbeeld als leidraad te gebruiken??
    Een kind van 15 maanden, die moet je opvoeden.
    Als je dat niet doet krijg je kindertjes die de hele dag om koekjes zeuren.Of tv. Of mama's borst.Of limonade.

En een.aanval van.boosheid. Dat ligt ook aan de borstvoeding. Daar hebben.andere kindjes van 15 maanden nooit last van:(

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Nee hoor! Mijn peuter, van nu 3, heeft nog nooit een woede aanval gehad! :p dat komt omdat hij fv kreeg :D

Goed, die ene keer dat hij op de grond midden in de winkel ging zitten krijsen neem ik niet mee. En die ene keer dat hij boos was omdat hij eerst zijn brood moest eten voor hij een beschuitje mocht. Of die ene keer dat..... Etc ;)

Sorry, lekker flauw. Kon het niet laten

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    Ja, gemiste kans van mijn kant. Had ik ze toch maar af en toe een flesje kv moeten geven! Dan was het goed gekomen!
    Want hier, je snapt het, gaat het helemaal mis. Mijn kinderen zijn losgeslagen en toen mijn jongste nog bv kreeg deed ik maar geen bh meer aan. Want hij wou te pas en te onpas borstvoeding. En wie ben ik dan om te weigeren als we bij de kassa staan!
    Mijn jongste dochter kreeg wel af en toe een flesje kv. Ik merk nu ook dat ze in vergelijking met de andere kids echt beter luistert!

:$;):D:p

14. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Weet iemand hoeveel kv ze dan minimaal moeten krijgen? Want de hoeveelheden die mijn zoontje heeft gehad zijn dan duidelijk niet toereikend geweest.. Of wacht, het was nog erger geweest als hij helemaal geen kv had gehad.. Misschien toch maar eens een pak kv gaan halen voor onze jongste!!

;)

15. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    :D

Wat een geweldig leuk topic is dit!

Ik zal me maar al voorbereiden op véél woede-aanvallen van mijn dochtertje :D

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    Tssssss ik neem aan dat het CB je hier wel al op aangesproken heeft?;)
    :D

17. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    :D :$ :D
    kBen dus helemaal verkeerd bezig ;)

18. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

Nov 17, 2011
    1,858
    461
    83
    De manier waarop dit vaak gezegd wordt, stoort me. Het wordt niet uitgesproken, maar er ligt een veroordelende toon in. En eerlijk gezegd proef ik dat hier in dit topic ook weer.
    Overigens: moedermelk is inmiddels ook niet meer puur, onze lijven zijn niet meer zo 'natuurlijk' als vroeger. Kijk maar naar de voedingsmiddelen die wij nu tot ons nemen. Dat is echt niet meer zo gezond en natuurlijk als vroeger.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,814
    5,951
    113
    Female
    #139 Zoe123, Feb 21, 2014
    Last edited: Feb 21, 2014
    Maar...als een moeder zegt:ik kies voor borstvoeding omdat dit het beste is voor mijn kind, dan zegt ze toch niet : dus daarom kies JIJ verkeerd?
    Is dat dan niet jouw eigen interpretatie?

20. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Ja dat dacht ik ook...
    Dat ligt dan toch aan de manier waarop je het zelf interpreteert! Geloof niet dat er ooit letterlijk gezegd is dat jij daarom dus verkeerd kiest?
    In sommige gevallen is FV gewoon een betere keus...

En wat betreft de voeding van tegenwoordig: die neem je in de zwangerschap dan toch ook al? Krijgt je kind het ook al 'binnen'...
    Antistoffen in BV blijven gelijk!

Share This Page