borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Ivystoeter, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Onje

    Onje Niet meer actief

    Flesvoeding nooit over getwijfeld.
    Borstvoeding is totaal niet voor mij weg gelegd moet er niet aan denken.
    En de beste voeding in mijn ogen is voeding die gegeven wordt in rust en waar de moeder zich goed bij voelt of dat nou fles of borst is.
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    helemaal eens. Moedermelk is alleen kwalitatief de beste melk maar voeding geven is veel meer dan dat of dat nou fles of borstvoeding is.
     
  3. Purk

    Purk Fanatiek lid

    19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, helaas niet. Maar zoals gezegd; door haar situatie begrijp ik het ook volledig als iemand bij voorbaat al voor kv kiest. Als dat de betere optie is voor moeder, dan is dat gewoon de betere optie.
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Zoiets gelijks heb ik al eerder gezegd in dit topic ;)

    Dus ja; absoluut mee eens. (2e heeft ook direct fv gekregen)
     
  5. Ik ben begonnen met borstvoeding (kolven) en bijvoeding met de fles. Maar het liep na 3 weken nog steeds niet lekker en ik had het idee dat ik totaal niet meer kon genieten van ons mannetje. Dus na 3 weken heb ik besloten dat ik ermee zou stoppen.

    Ik vind het nog steeds wel heel jammer, maar het is niet anders. Volgende keer zou ik het wel helemaal anders aanpakken denk ik
     
  6. Linana

    Linana Niet meer actief

    Flesvoeding.
    Borstvoeding heb ik nog nooit aan gedacht en zal blij zijn als mijn lijf straks weer echt van mij is :)

    Zowel bij de eerste als tweede flesvoeding.
     
  7. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0

    Ja en nee.. ik ben na mijn ks twee nachten in het zkh verbleven en twee nachten in het kraamhotel.

    Ik vond het juist erg onprettig dat er iedere keer een andere zuster/kraamverzorgster voor je neus stond. Ze hadden allemaal hun eigen aanlegmethode en kwamen som ook met hele tegenstrijdige tips.. Wat dat betreft vond ik de kraamverzorging thuis prettiger, gewoon één vaste kraamverzorgster die je situatie kent en daar op inspeelt.

    (Ik had alleen de pech dat ik eenmaal thuis ook twee verschillende kraamverzorgsters had in 3 dagen tijd die de beiden de ballen verstand hadden van bv ;))

    Neemt overigens niet weg dat een kraamhotel wel heerlijk relaxed is en het (zeker bij een eerste) een fijne gedachte is dat je ten allen tijden hulp kunt krijgen bij andere dingen. Maar wat betreft bv vond ik het kraamhotel persoonlijk geen succes.
     
  8. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Hier kreeg N. vanaf het begin al flesvoeding. Borstvoeding is niets voor mij en voel me bij het idee alleen al helemaal niet prettig. En vond het zeker in het begin erg makkelijk dat ik zo kon zien hoeveel ze gedronken had. Volgende baby krijgt ook weer gelijk de fles.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113

    Dat was voor mij ook een reden. Mijn oudste is dysmatuur geboren doordat ze in de zwangerschap te weinig voeding heeft gehad. En was in het begin te zwak om te drinken...ik weet dat bv in dat geval ook goed was geweest maar ik zou veeeel te veel gaan stressen bij het idee dat ik niet zou weten wat ze precies binnen kreeg.
     
  10. JMay

    JMay VIP lid

    22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik gaf de eerste 2 maanden borstvoeding, ben toen gestopt omdat mensen in mijn omgeving er zo naar op reageerde, zeurde constant aan me hoofd. kortom ik liet me beïnvloeden door andere mensen.

    Ik vond het heerlijk , borstvoeding geven en heb tot op de dag vandaag spijt dat ik toen gestopt ben.
    Het was zo fijn samen enz.

    bij een volgend kindje hoop ik dat mijn bv weer goed loopt en dan wil ik het proberen tot een jaar te geven.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Jammer dat je vanwege anderen gestopt bent en vooral omdat je er nu spijt van hebt!

    Zo hoort het niet!
    :(
     
  12. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Begonnen met bv, met als vereiste dat ik me er goed bij moest voelen. Heb 3 weken bv gegeven en toen ben ik op fv over gegaan. Ik werd gek van mijn lekkende borsten en ik voelde me onzeker! Bij een tweede ga ik absoluut weer eerst bv geven zo lang ik me er goed bij voel!
     
  13. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Was niet echt een punt van discussie. Gewoon borstvoeding gestart, wilde t proberen. T ging echt niet vanzelf,maar toch vijf maanden gelukt.
    Tsja in de vriendengroep ook vriendinnen die t niet deden... Stom, raar, onhandig, ben geen koe...
    Mn man stond 100 procent achter me. Heb hem ook echt nodig gehad. Eerst aanleggen, daarna kolven, kleine uit cupje drinken enzovoort...
     
  14. Merlijn

    Merlijn Actief lid

    16 mrt 2012
    280
    0
    0

    Dag lieve Yvystoeter,

    Ik voed wel in het openbaar, en heb alleenmaar goede en aardige reakties gehad.
    Je zou eigenlijk eens (bij wijze vanproef) een borstvoedingstrui aan moeten doen, of een trui met een wat lager decollete, daar je borst uit moeten halen en een pop ervoor moeten houden, en dan voor de spiegel gaan staan. Je zult zien dat je heel weinig ziet!

    En: zolang de H & M meisjes in bikini in bushokjes plaatst, .....


    Wb het kolven: daar MOET de werkgever in meedenken. Werk zelf in een behoorlijke mannenwereld (medische wereld), er is NOG NOOIT moeilijk gedaan, ook niet nu ik nog stees 1x per dag kolf (mijn zl is nu 15 maanden dus ruim buiten dispensatietijd!!!). Dus zou hier niet teveel mee zitten.
     
  15. Merlijn

    Merlijn Actief lid

    16 mrt 2012
    280
    0
    0

    Wou ik dat dan???
     
  16. Henrieke1984

    Henrieke1984 Niet meer actief

    Ik wilde het proberen maar een jantje ongeduld en juffertje onzeker als ik dat zou wat worden.
    Maar toch ondanks mijn ongeduld en mijn onzekerheid is de BV goed gelukt.
    En daar ben ik trots op maar soms slaat mijn BV-mannia een beetje door. (maar goed als er in je omgeving zo "gezeurd" wordt dat je nog voed en of je niet zou gaan bijvoeden ja dan is het geen wonder dat je gaat vechten voor iets wat juist wel goed gaat)
    Mijn man staat volledig achter mij.
     
  17. Henrieke1984

    Henrieke1984 Niet meer actief

    Je hebt het geprobeerd, en je moet ook aan je zelf denken.
    Wat als je door had blijven martelen, dan had je kindje nu een gestreste moeder.
     
  18. Henrieke1984

    Henrieke1984 Niet meer actief

    Als iemand mij van te voren had gezegd dat ik in het openbaar zou voeden had ik ze voor gek versleten, en wat heb ik gedaan ? In het openbaar voeden.

    Kolven: ik werk in de thuiszorg ik kolfde als het mocht bij de cliënte in de slaapkamer, maar op een geven moment in de auto gedaan.
    Ik ging iets eerder van huis kolfde in de auto en ging dan naar de cliënte, de melk in een koeltas of de koelkast.
    Volgens een verloskundige die ik had was dat ook niet zo'n ramp als het in de auto stond.
     
  19. Merlijn

    Merlijn Actief lid

    16 mrt 2012
    280
    0
    0

    Zou voor jou relactatie misschien een optie kunnen zijn Beertje? Wist je dat dat kon? Kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
     
  20. Merlijn

    Merlijn Actief lid

    16 mrt 2012
    280
    0
    0
    #180 Merlijn, 28 feb 2014
    Laatst bewerkt: 28 feb 2014
    Dit onderwerp brengt, ook hier weer zo te lezen, veel discussies met zich mee, en ook veel onverwerkt verdriet, boosheid, etc

    Allereerst: elke moeder maakt de keuze die haar past.

    Maar dan nog, lees ik ook dat veel aanstaande moeders, hun keuze laten beinvloeden, door mislukte borstvoedingen die ze in hun omgeving zien.

    Ik zag ook alleen mislukte bv in de omgeving. Toch ben ik zelf bv gaan proberen. En ik voed nog steeds zelf. Ik ben er zo blij om dat ik het geprobeerd heb; ik gun elke moeder een geslaagde bv-periode. Het werkt opbouwend voor je zelfvertrouwen, zelf kunnen voeden. Het is gewoon debiel goed voor de hechting

    En het is ook goed voor je eigen gezondheid: na 1 jaar bv geven, heb je maar liefst 40 % minder kans op borstkanker later!

    Dus: mislukte bv in de omgeving, laat je er niet door afschrikken. MISLUKTE BORSTVOEDING KAN JE NIET VERGELIJKEN MET HOE BORSTVOEDING HOORT TE ZIJN

    Neem de rust, om zelf in je kraambed de bv rustig op te starten, je baby bij je te nemen, etc. Al het andere kan wachten (of kan je man doen).

    En: met bv hoef je voor je nachtvoedingen je bed niet uit: je zet een co-sleeper ("half" bedje van ikea) naast je bed, en voila: je legt aan en als zij/hij klaar is leg je hem/haar weer in de co-sleeper terug. Geen koude voeten. En al het geklets over doorslapen, dat is niet meer aan je besteed, en je kan er hartelijk om lachen! (alsof vroege doorslapers een bewijs van ouderlijke competentie zijn)

    Nogmaals, ik gun iedereen een vrije keuze. Maar als ik nog een 2e krijg, weet ik heel zeker dat ik weer voor bv ga. Zo ontzettend mooi en genieten, wie zou dat willen missen?

    Geniet allemaal van jullie kindjes!
     

Deel Deze Pagina