Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by larisa1, Feb 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    nog 1 tip: als je kind uit borst 1 drinkt, lekt borst 2 mee! iig meestal, houd daar rekening mee haha :D hier al best vaak een 'ongelukje gehad' door er geen pad in te doen haha

2. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Ja, lang leve de zoogkompressen! :D:D
    Ik heb gewoon overal gevoed waar ik op dat moment maar was. Je kunt het idd redelijk discreet doen (ik had cup C toen ik bv gaf). En ik ben er ook heel makkelijk in: als mensen het niet willen zien, kijken ze de andere kant maar op. Je ziet in ieder bushokje half naakte vrouwen hangen en ook op tv komt alles maar voorbij. Beetje raar als mensen dan gaan lopen mauwen als iemand borstvoeding geeft, het meest natuurlijke wat er is.
    @ijsje: 15 mnd voeden en nooit kolven. Tsja, als je buiten de deur werkt, zul je wel moeten. Ik heb het kolven nooit een probleem gevonden hoor. Werkgevers horen het te faciliteren en dat hadden ze bij mij ook prima gedaan. Bovendien kolven er meer collega's, dus dat scheelde ook.

3. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    En nog even over hangende borsten: die van mij zijn keurig weer teruggekrompen naar het formaat (cup A) van voor de zwangerschap. No problem. Ik had liever die cup C gehouden, maar ja, lieverkoekjes worden niet gebakken ...

4. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hangende borsten krijg je door de zwangerschap, niet door bv :)
    als ik kijk hoe mega ze nu geworden zijn... ja daarna slappe hap geworden maar ach. was ook gebeurd zonder bv.

5. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Precies, maar dat vooroordeel is hardnekkig. Altijd zo jammer als dat een reden is om geen bv te gaan geven.

6. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18

Ja als je werkt is het wel anders dat je moet kolven. Maar niet als je met je gezin een dagje strand oid doet. Zoals de vraag in het stukje waar ik op reageerde.

en hangende borsten krijg je niet van bv. Miss wel als je het te snel afbouwt, maar dat lijkt me sws al niet prettig.

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    O, het was ook geen verwijt hoor, ijsje. Heerlijk dat je niet hoefde te kolven. Ik denk dat mijn productie langer op peil was gebleven als ik elke keer live had kunnen voeden. Maar een baby in een kantooromgeving, dat werkt nu eenmaal niet :) Verder ben ik blij met m'n werk hoor.

Wij wilden heel graag een brusje voor onze dochter, zijn daarvoor helaas afhankelijk van de MMM. Daarom na 11 maanden gestopt. Maar als ik helemaal de vrije keus had gehad, was ik langer doorgegaan.

8. LaRambla

LaRambla Actief lid

Jan 15, 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Wat ik me dan afvraag.. Ben je in die 15 maanden dan nooit ergens zonder je kindje geweest? Bijv. Met je man uit eten, bosje, avondje stappen?

9. ijsje82

ijsje82 Actief lid

Jan 8, 2014
    470
    3
    18
    Er gaat natuurlijk steeds meer ritme tussen de voedingen zitten. Dan zorgde ik dat ik voor een voeding weer thuis was. Dan had ik toch zo'n 3 a 4 uur de tijd. Langer hoef ik ook niet van huis te zijn. Ik ben geen stapper en lig savonds graag op tijd op bed.

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113
    Ik wilde heel graag borstvoeding geven maar ik had geen druppel. Na 4 dagen en nachten met een gillende baby zitten van de honger (hij kreeg wel hele kleine beetje kv zodat hij toch niet iets binnenkreeg) zat ik midden in de nacht met hem mee te huilen en vroeg ik me af wat ik in godsnaam aan het doen was. Mijn kind honger laten lijden omdat ik persee borstvoeding wilde geven terwijl ik geen druppel had. Ik heb toen direct een fles gegeven en sindsdien ging het perfect.
    Ja ik vond het zo jammer en heb het er best wel eens moeilijk mee gehad dat het niet ging. Zeker toen zoonlief rs kreeg op 3 weken voelde ik me wel schuldig dat ik de borstvoeding nooit heb doorgedrukt. Maar achteraf doe je er niets aan. Doe wat je zelf het prettigste vind. Mocht er ooit een 2e komen dan ga ik zeker wel proberen om toch borstvoeding te kunnen geven.

11. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb geprobeerd vol bv te geven maar dat lukte niet, elke keer de stress dat ik maar net aan genoeg had afgekolfd (aanhappen lukte pas na 6 weken). Uiteindelijk overgestapt op 1 fles KV op een dag en dat was een zegen, rond die periode ging hij ook goed zelf drinken en met 9 weken heb ik de huurkolf teruggebracht. Met 12 weken was ik afgebouwd naar live BV als ik thuis was en KV op de creche. Werk 4 dagen dus hij kreeg 3 dagen in de week 1 of 2 keer extra BV. Rond 9 maanden zat ik op 2x BV per dag maar vaak ook met een extra flesje 's avonds. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat hij begon te bijten, waarschijnlijk door de zwangerschap.

Bij de volgende pak ik het net zo aan, niet krampachtig perse vol BV willen geven maar ook niet zomaar opgeven. Het heeft mij veel tranen en moeite gekost maar het bleek echt wel de moeite waard.

12. larisa1

larisa1 Actief lid

Jun 30, 2014
    272
    0
    16
    Nog even een vraagje:)

Mss beetje domme vraag hoor maar stel je begint met bv te geven en je gaat keer dagje oppad met vrienden naar strand ofzo of dagje dierentuin etc etc kan je dan niet de kleine flesje FV geven of moet het dan perse ook bv zijn, dus ter plekke geven of afgekolfde melk?

Ik bedoel eigenlijk kan je gelijk vanaf de geboorte af aan al bv met fv combineren of wordt dit weer afgeraden?

13. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Dat is doorgaans niet aan te raden ivm je productie. Als het gaat om eens in de tig weken, dan lijkt het me niet zo'n probleem. Maar live voeden is ook heel makkelijk hoor. :)

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Je kunt niet zomaar een halve dag overslaan met voeden, want dan krijg je last van stuwing. Dat voelt niet fijn. Toen mijn dochter voor t eerst een hele nacht doorliep, wilde ik haar 's ochtend wel heel graag even voeden :)

15. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Idd, 1 voeding overslaan was bij mij wel te doen maar daarna was ik erg blij als de kleine weer kwam drinken. Overigens heeft mijn manneke van het begin af aan KV en BV gekregen, ik mocht de eerste 24u vanwege medicatie geen BV geven dus de afgekolfde melk, enkele druppels, werd weggegooid. De kleine kreeg toen KV met een cupje. We hebben hem toen eigenlijk de eerste dagen KV bij gegeven tot mijn kolfproductie lekker op gang was. Voor hem maakte het echt niet uit of hij nu afgekolfde melk van mama of van de koe kreeg.

Share This Page