Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Leaf, May 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leaf

Leaf Niet meer actief

Hoi dames,

Ik was benieuwd of jullie er al over na hebben gedacht wat jullie gaan doen zodra de kleintjes er zijn. Borst of flesvoeding? En waarom?

Zelf zie ik veel meer voordelen aan flesvoeding maar ook een aantal zeer belangrijke bij borstvoeding. Zelf heb ik geen borstvoeding gehad vroeger waardoor ik de "noodzaak" van borstvoeding niet zie.

Liefs,
    Leaf

2. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel de zwangerschap heb ik gezegd dat ik flesvoeding ging geven, op het einde wilde ik toch een keertje borstvoeding proberen.

Direct na de bevalling werd er verwacht dat ik aan de slag ging, zonder hulp of begeleiding. Nu goed, dat lukte dus niet en de verpleegster zei dat dl nu toch écht iets moest drinken. Dan maar de fles, dat ging prima. Borstvoeding heb ik toen niet meer geprobeerd, en bij de tweede ook niet.

Vind het wel jammer dat het zo gelopen is, ook al had ik misschien maar kort borstvoeding gegeven. Ik had wel willen ervaren hoe dat is, maar echt spijt of schuldgevoelens heb ik niet.

Uiteindelijk ben ik ook blij met het feit dat mijn kinderen flesvoeding krijgen/kregen. Ik zou, en dat weet ik zeker, geen borstvoeding in het openbaar willen/durven geven en ook kolven lijkt me niks. Dat laatste weet ik niet zeker, maar over flesvoeding weet ik in ieder geval wel ik gooi een fles in m'n tas en een meeneemverpakking Nutrilon of gevulde poedertoren en weg ben ik.

Borstvoeding is altijd het beste voor je baby, tenminste dat wordt altijd gezegd. Maar kinderen worden ook groot met flesvoeding. Doen waar je je prettig bij voelt is het belangrijkste!

3. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

Mar 19, 2014
    2,080
    0
    36
    Ik twijfel ik nog, al neig ik meer naar borstvoeding, of het kolven ervan.
    ik weet het kost meer tijd enzo, maar het heeft meerdere voordelen naast dat het gezond is voor de uk, is het goedkoper en goed voor je eigen lichaam. Dus ja denk dat ik daar wel mee wil beginnen.

4. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,148
    3,026
    113
    Nederland
    Flesvoeding. Bij dochter gedaan en nu weer. Ken niemand in de omgeving die vlekkeloos bv heeft gegeven dus waag me er ook niet aan haha.

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik word altijd aangekeken als ik zeg dat mijn kindje flesvoeding gaat krijgen. Ik twijfel nu. Misschien als het lukt (kleine kans) wil ik het alleen doen zolang het mijn lijf ten goede komt.

Klinkt een beetje alsof ik niet het beste voor heb met mijn kindje maar dat is niet zo... Ik ben al 21 weken flink ziek van mn zwangerschap en denk dat als ie eruit is dat ik even klaar ben met mijn lichaam uitlenen....

6. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,194
    0
    0
    Buiten dat dit weer waarschijnlijk een discussie gaat worden waar je u tegen zegt. Moet je vooral je eigen gevoel volgen wat voor jou het beste voelt .
    Wil je flesvoeding geven is dat goed en wil je borstvoeding geven voor je baby is dat ook goed.
    Ze worden er beide groot van ;)

Ik heb bij de eerste twee borstvoeding gegeven ,bij de eerste ongeveer drie maanden .En toen had ik de hele trukendoos al nodig gehad ,een lactatiekundige, tepelhoedjes want mn tepels bleven stuk gaan en bloeden, borstontsteking, spruw en vele tranen zalfjes en poedertjes verder ben ik gestopt.

Bij de tweede toch weer geprobeerd maar na een week gestopt. meer dan genoeg melk maar mijn borsten zijn er niet goed voor.

Bij de derde heb ik gezegd begin er niet meer aan.
    En heb ik ze de eerste drie dagen alleen snachts een keer aangelegd omdat die eerste melk zo gezond is.
    Daarna gewoon flesvoeding. Heeft ze toch die eerste melk gehad en zo de afweerstoffen.

Nog over gedacht om het beide te doen, maar met nog een peuter en een kleuter in huis, vind ik flesvoeding het handigste.

7. Samba

Samba Bekend lid

Dec 5, 2009
    659
    0
    0
    Ik heb al twee keer borstvoeding gegeven... Nu twijfel ik een beetje.. Weet niet of ik zin heb in dat gedoe aan mijn lijf en het feit dat ik al redelijk snel moet gaan kolven..ivm werk. Maar ik heb besloten het gewoon te proberen... Ik weet namelijk ook hoe heerlijk het kan zijn...Als je eenmaal in de flow zit dan gaat het vaak redelijk vanzelf ook het kolven.. Iig bij mij dan... Ik kan altijd nog stoppen en over gaan op flesvoeding...

Ik vond het altijd wel belangrijk dat het bv geven niet ken koste van alles moest gaan... Gaat het om wat voor redenen na een paar weekjes niet of word je gestressed of what so ever.. Lekker stoppen en over gaan op de fles.. Is ook niks mis mee... Blije mama is immers vaak ook blije baby..

8. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik ga ook voor de fles..
    dl heeft ook fles gehad en is ons prima bevallen.
    ik vind mezelf ook niet het type wat gaat zitten met een kind aan de borst ik zie het gewoon niet voor me.
    misschien beetje egoistisch maar ik wil toch iets van mezelf houden.
    met fv kan papa ook hele fijne momenten beleven met de baby want hij kan nu eenmaal geen bv geven.
    ik denk dat als ik bij dl wel bv had gegeven we er veel later achter waren gekomen dat ze een slechte drinker was ze heeft daardoor ook in het ziekenhuis gelegen omdat ze teveel gewicht begon te verliezen.
    uiteindelijk met je voor de voeding kiezen wat jezelf het beste lijkt of het nou fv of bv is

9. julialove

julialove Actief lid

Dec 23, 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het altijd zo jammer om te lezen dat vrouwen die twijfelen over borstvoeding dan denken dat ze niet het beste voor hebben met hun kind :) En dat bedoel ik niet rot hoor want ik snap zeker je gevoel.

Ik word nog steeds aangekeken als ik zeg dat de oudste flesvoeding heeft gehad en de jongste nu ook. Maar ik trek het me niet (meer) aan, dl is prima gezond hoor, niks aan het handje.

Ik werd, toen ik zwanger was van de eerste, vaak bang gemaakt als ik aangaf te neigen naar flesvoeding. Dat mijn kind dan minder gezond zou zijn of worden want... 1001 verschillende redenen. Ik snap dat borstvoeding gestimuleerd word, maar uiteindelijk is het aan de moeder om de keus te maken.

Overigens heb ik wel gemerkt dat als je zelf 1000% achter je keuze staat er minder mensen een opmerking maken. Ik denk dat men dan je vertrouwen in je keus voelt en hierdoor minder snel iets zal (durven) zeggen.

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,911
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het is heel persoonlijk, denk ik. Vroegah voor ik zwanger was, zag ik het 'nut' van borstvoeding ook nooit zo. Het leek me maar gedoe. Zelf ook met de fles grootgebracht. Ik heb wel hooikoorts en huismijtallergie, maar er is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen dat dit met borstvoeding voorkomen had kunnen worden. Mijn man kreeg wel een paar maanden borstvoeding en heeft ook hooikoorts. Statistisch gezien is de kans wel kleiner.

Maar los van de statistiek, is het natuurlijk uiteindelijk zo dat jij het moet gaan doen. Toen ik eenmaal zwanger was, voelde borstvoeding ineens 'goed' en een logisch gevolg op de zwangerschap. Het begin was lastig, maar doordat het voor mij goed voelde, vond ik het de investering waard om die eerste weken aan te modderen met lekkende borsten, tepelkloven, stuwing. En toen het eenmaal goed liep en ik weer drie dagen per week ging werken, vond ik het 'ongemak' van negen keer kolven per week nog steeds niet opwegen tegen de positieve kanten.

Want waar ik eerst dag dat borstvoeding 'gedoe' zou zijn, denk ik nu zo over flesvoeding. Het is maar net wat je gewend bent natuurlijk. Maar ik vind het ideaal dat je een baby kunt laten drinken wanneer en hoeveel hij maar wilt, zonder te hoeven kijken naar hoeveelheden. Van borstvoeding heb je geen afwas, ook een groot pluspunt wat mij betreft. :D

Maar het maakt niet uit wat een ander zegt, vindt of doet. Jij bent degene die het moet gaan doen. Als borstvoeding goed voelt voor je, kan ik je zeker aanraden het een kans te geven. Als blijkt dat het lekker loopt, heeft borstvoeding voordelen die je mist bij flesvoeding. Maar als borstvoeding niet goed voelt, lijkt de kans op succes me erg klein. Dan is het waarschijnlijk veel meer ontspannen om gelijk met flesvoeding te beginnen.
    Houdt bij twijfel in gedachten: je kunt wel starten met borstvoeding en daarna alsnog overstappen op de fles. Maar andersom is vrijwel onmogelijk.

11. Tazzy79

Tazzy79 Actief lid

Apr 8, 2015
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga ook de fles geven, bij mijn eerste ook gedaan. Dit omdat ik medicatie gebruik en dit via de borstvoeding bij de baby zou komen en dat wil ik niet. Ik heb er dus niet over hoeven nadenken. Anders had ik het denk ik wel geprobeerd. Maar ik zeg eerlijk dat flesvoeding me goed bevallen is en borstvoeding me een hoop gedoe lijkt.
    Overigens is er geen een arts geweest in het hele proces die gepushed heeft om bv te geven of me raar heeft aangekeken. Mensen die dat wel doen denken de waarheid in pacht te hebben en daar hecht ik geen waarde aan.Trek je daar dus vooral niets van aan en doe inderdaad zoals eerder gezegd waar je je zelf het prettigst bij voelt.
    Je kunt bv natuurlijk gewoon proberen en kijken hoe het bevalt. Laat je goed informeren en bedenk van tevoren hoever je wilt gaan en ga nooit over je eigen grenzen heen. Je kunt er altijd weer mee stoppen, maar je kunt niet na een week alsnog beslissen bv te gaan geven, dan is het te laat natuurlijk. Succes met de overwegingen!

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Belangrijk is wanneer je borstvoeding te gaan geven dat je je goed voorbereid!!

Volg een cursus, kijk op borstvoeding.compleet,bijvoorbeeld.

Weet hoe je moet aanleggen, wat te doen bij kloven, hoe je op verzoek moet voeden, wat te doen bij spruw.

Van kraamverzorgsters en verpleegkundige kan je soms tegenstrijdige adviezen krijgen waardoor het juist mislukt daarom is voor voorbereiding zo belangrijk!!

Bij mij was bij allebei mn kinderen eerst wel pijnlijk en de eerste weken Is het best even doorbikkelen. Ik had steeds flinke overproductie terwijl ik bij allebei een ks heb gehad.
    maar na een tijdje is het vooral makkelijk en gezellig.

13. zonnetje1991

zonnetje1991 Actief lid

Apr 16, 2013
    145
    0
    16
    Female
    moeder en huishoudelijk hulp
    Bij me dochter 3maanden borstvoeding kunnen geven. Al vanaf de geboorte met bijvoeding van de flesvoeding omdat het eerst niet opgang wilde komen. Nu in verwachting van een 2ling en lang na gedacht wat ik wilde want wist me god niet hoe ik 2 beebs moet gaan voeden. Ook op het ziekenhuis er over gehad en die kwamen met een mooie oplossing waar ik me wel in kon vinden. 1 de borst en ander de fles en bij de volgende voeding omdraaien. De ene die de fles had, de borst en de ene van de borst dan de fles. Zo ga ik het ook doen zolang de borstvoeding wil ♡

14. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Ben pas bevallen van me 4e

Heb bij alle kids bv gegeven het ging gewoon vanzelf nooit last of moeite gehad ermee

Ik kan begrijpen als het niey gaat dan gaat het niet

Maar ik zou het toch zeker proberen als is maar aantal weken

Heb bij de andere zo een 9 maanden gegeven

Ben bij deze va n plan langer tot 2 jaar als lukt

15. Elena22

Elena22 VIP lid

Feb 10, 2010
    8,108
    1,795
    113
    Kraamverzorgende
    Bij onze eerste zoon een combinatie van borstvoeding en kunstvoeding gegeven, oa door een hele slechte begeleiding. Ook elk borstvoedingsprobleem uit de boeken gehad en na drie maanden heb ik de handdoek ik de ring gegooid en ben ik volledig op kunstvoeding overgestapt.

Inmiddels ben ik alweer bijna vier jaar kraamverzorgende en heb ik zoveel meer kennis van borstvoeding en alles daaromheen. Dus deze keer ga ik weer starten met borstvoedjng en laat ik me niet zo snel flesvoeding aanpraten. Wel weet ik nu duidelijk waar mijn grenzen liggen en ben niet van plan die voorbij te gaan.

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik ben begonnen met borstvoeding. Gewoon omdat ik vind dat je niet kunt zeggen iets niet te willen of te kunnen zonder het geprobeerd te hebben. Het is het meest '''natuurlijke'' (niet ten nadele van flesvoeding maar het is natuurlijk wel zo)

Ik ben gestart. Ik vond het heel mooi. Zoontje vond het heerlijk. Ik viel snel af (mooie bijzaak :p) Ging eigenlijk direct goed, hapte goed aan, dronk goed. Ik heb goede begeleiding gehad van oa lactatiekundige en de kraamverzorgster. Ben ook naar voorlichtingsavond geweest.

Maar.... wel om de twee uur. En dan een uur voeden. Hij kreeg krampjes, had verborgen reflux, sliep amper, ik sliep amper, ik werd moe, niemand kon het voeden overnemen, baby huilde en huilde, ik krijg borstonsteking. Ik zat er na 8 weken ZO doorheen dat ik wilde afbouwen. Gaan afbouwen en tot en met week 11 nog gegeven en toen was het klaar. Het gekke is dat ik in die laatste weken van afbouwen ik ineens dacht shit misschien wil ik toch blijven voeden.

Toen fles gaan geven. Dat was hier geen succes. Hij raakte direct verstopt (9 dagen niet poepen) dronk kleine beetjes, ik weer in paniek omdat hij niet aan de schema's kwam van het cb. Maar goed ik voelde mij zelf wel echt mobieler (ik wilde niet in het openbaar voeden en kolven ging niet) en kon af en toe ook voeding uit handen geven waardoor ik zelf weer beter in mijn vel kwam.

Nu terugkijkend ben ik blij dat ik ben begonnen met borstvoeding maar vond ik het behoorlijk pittig. Ik zou het bij de volgende wel weer doen en hopelijk ook langer volhouden. Maar nu was het beter voor mij om uiteindelijk over te stappen naar flesvoeding anders was ik er zelf niet uitgekomen. Dus: ik vind voor beide wat te zeggen. Het heeft allebei voor en nadelen. Maar ik zou zeggen: probeer het gewoon en kijk of het wat voor je is. Stoppen kan altijd nog. En ik ken ook zat voorbeelden van vrouwen die liters kolfden of vrouwen die het zo 1,5 jaar volhieden. Je kunt er pas wat over zeggen als je het ervaart!

17. mamavanpoppetje

mamavanpoppetje Bekend lid

Jun 15, 2012
    528
    1
    18
    Zaanstad
    Ik heb bij de eerste borstvoeding gegeven. Ik kan alleen heel slecht tegen hormonen en ben die hele periode depressief geweest. Toen ik stopte met de bv ging het heel snel weer beter met me. Nu wil ik bv weer proberen maar ga het wel combineren als in 1 fles kv te geven per dag.

18. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zitten ontzettend veel allergieen in de familie, eczeem, astma... Voor mij de reden om met bv te starten. Ik wilde mijn oudste 6 maanden voeden, zij bleek allergisch voor koemelk en daarom ben ik langer blijven voeden. Bij de jongste vond ik borstvoeding de logische keuze gezien wederom die allergieen en omdat ik het nu wel echt onder de knie had. Ik ben het zo gewend.
    Bij de oudste wel opstartproblemen gehad, maar vanaf een week of 6 ging het prima. Nooit spijt gehad van m'n keuze.

Maar het is een heel persoonlijke keuze, naast alle voor- en nadelen die er zijn voor moeder en kind (en vader!), speelt natuurlijk ook jouw persoonlijkheid mee. Ik ben heel erg van het 'het komt zoals het komt', ik heb me nooit druk gemaakt over 'krijgt ze wel genoeg melk' of 'drinkt ze niet veel te vaak' etc. Ik laat dingen snel gewoon over me heen komen.
    Mijn schoonzus kan daar niet tegen, die is heel erg van het vaste ritme, weten waar ze aan toe is. Zij vindt het dus echt fijn dat ze exact weet hoeveel haar zoontje drinkt, dat ze weet dat dat genoeg is (en niet te veel, niet te weinig), dat ze er bij wijze van de wekker op kan zetten. Van voeden op verzoek zou ze echt nerveus worden. En zij kan ontzettend slecht tegen weinig slaap/gebroken nachten, dus met de fles kan haar man de nachten doen. (Ik kan ook niet ontzettend goed tegen gebroken nachten, maar vind 't ook weer geen groot probleem om nachtvoedingen te geven, het went...)

19. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Voor mij is borstvoeding vanzelfsprekend, flesvoeding is zeker niet slecht maar borstvoeding is nog veel beter. Ik vind het erbij horen en wil daarnaast niets minder dan het beste van het beste voor de gezondheid van mijn kindje. Dus ik hoef er niet over na te denken of een keuze te maken. Het spreekt voor mij voor zich dat ik borstvoeding ga geven.

20. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Ik moet na de bevalling meteen met medicatie beginnen die ik heb moeten stoppen vanwege de zwangerschap, dit omdat ik chronische ziek ben en Ze willen een terugval voorkomen, ik ga dus fles voeding geven

Ook zitten er bij mij geen goede afweer of antistoffen in de borstvoeding dus aan mijn weerstand via de borst heeft de kleine niets,

Share This Page