Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Leaf, May 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. In borstvoeding kan ook troep zitten, hoor. Bijvoorbeeld de inuit mogen al geen borstvoeding meer geven vanwege de plastic-vervuiling. :$

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Oke wow. Ik heb nooit iemand veroordeeld dat ze te snel opgeven. Ik die zin ben ik ook iemand geweest die "opgaf" want mijn dochter heeft ook kv gehad na 3 maanden. Dus doe even rustig aan aub.

Oh en mensen met dieren vergelijken? Newsflash: wij zijn ook zoogdieren.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Er zit in flesvoeding geen suiker. Er zit wel lactose in en magere melk, maar als je borstvoeding geeft krijgt het kindje ook "suikers" binnen, net zoveel...

4. Dana1989

Dana1989 Bekend lid

Apr 1, 2014
    754
    404
    63
    Jeetje wat een gezellig topic weer.. Ik kies voor borstvoeding omdat ik vind dat dat het beste is voor mijn kind en ik mij daarbij het fijnst bij voel. Als je voor flesvoeding kiest ook prima toch? We hebben allemaal het beste voor met ons kindje ongeacht wat voor voeding je geeft.

5. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Wat jammer toch dat de laatste pagina's toch af en toe een discussie laten zien die op een minder prettige toon gevoerd wordt. En het ging zo goed! Moge het vervolg weer zonder verwijten en met respect voor elkaar zijn...

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Oh maar twee maanden kolven vind ik verre van snel opgeven hoor, in tegendeel. ;) Ik heb ook twee maanden moeten kolven en later ook nog allerlei hulpmiddelen moeten inzetten voordat alles 'normaal' verliep. Ik was vastbesloten om het vol te houden omdat ik gewoon wist dat het vroeger of later zou lukken en mijn man, beste vriendinnen en lactatiedeskundige zo'n enorme steun waren. Ik doel meer op die moeders die het na een paar dagen al opgeven omdat ze het 'teveel gedoe' vinden, genoeg van gezien en dat vind ik jammer. Maar moeten ze verder zelf weten, het is niet mijn kind dus het zal mij verder een zorg zijn. En wat ik eerder al zei, een gelukkige moeder is nog het aller gezondste voor een baby. :)

7. Duvellie

Duvellie Niet meer actief

Ik had super super super graag borstvoeding gegeven. Heb paar weken gekolfd (baby kon niet uit borst drinken, lactatiekundige is geweest paar keer maar t lukte echt niet, weet nog steeds niet waarom niet :'() maar doordat mijn baby echt alleen maar huilde kon ik dit niet goed en rustig doen, er kwam totaal geen melk als ik hem hoorde huilen van wanhoop omdat hij naar mij toe wou. Hij sliep ook alleen in mijn armen dus kon ook niet kolven als hij sliep, man kon niet overweg met het gehuil dus als hij thuis was kwam eigenlijk alles nog steeds op mij neer.
    En toen ik een borstonsteking kreeg die door een antibiotica kuur heen 10x zo erg werd en ik in het ziekenhuis terecht kwam kon ik echt niet meer. Heb vreselijk gehuild erom en soms denk ik wel eens had ik niet door moeten zetten maar ik kon niet meer.
    En hoe goed hij ook groeit op kunstvoeding die 1e keer dat hij echt probeerde uit de borst te drinken vergeet ik nooit meer.. Echt intiem alleen met je kindje.
    Maar ik snap ook dat er mensen zijn die gewoon coor kunstvoeding kiezen en heb daar geen oordeel over.. Ben er zelf ook groot op geworden 😉

8. Newsflash: mensen zijn misschien wel zoogdieren, maar gedragen zich niet altijd zodanig. Wij gaan tegen de natuur in met seks (bijna alle zoogdieren paren "op zijn hondjes¨), met bevallen (dieren bevallen bijna allemaal staand en zonder pijnbestrijding) enz enz. En zoals ik al zei: er zijn ook koeien die geen melk kunnen geven of minder produceren dan andere koeien.

En je kan koeien niet vergelijken met mensen. Want mensen hebben gewoon veel te veel afleiding voor zichzelf geproduceerd. Ik ben ervan overtuigd dat als we allemaal de kans zouden krijgen om ons een maand lang terug te trekken met ons kindje en zonder afleiding van kraamvisites etc. dat de kans van slagen dan vele malen groter zou zijn.

En dat koeien zoveel produceren is ook ontzettend tegen-natuurlijk, dat is gewoon zware overproductie en zeker niet de bedoeling van de natuur... Een beetje te vergelijken met dat een mens de hele dag aan een kolf-machine zou hangen. Vraag en aanbod.... Zo'n koe wordt eigenlijk overvraagt

Overigens over dat schaam je, dat is in het algemeen bedoelt, niet naar jou toe. Sorry als dat zo overkwam omdat ik jou quotte, ik dacht dat wel duidelijk was dat ik 2 onderwerpen in 1 post aansneed.

9. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0

Ik ben ook direct begonnen met flesvoeding. Bij de gedachte aan borstvoeding kreeg ik het Spaans benauwd. Dat vond ik heel jammer en ik heb er veel gesprekken over gevoerd met de vk. Uiteindelijk is het mij niet gelukt dit gevoel van me af te zetten.
    Ik hoop dat dit voor jou misschien nog anders wordt.
    Toch heb ik dit ook gedaan juist omdat ik het beste voor mijn kind wou. Ik heb van iedere flesvoeding genoten, nooit aversie gevoeld... Dat leek en lijkt me belangrijker.

10. limili

limili Bekend lid

Apr 24, 2013
    604
    7
    18
    Voordat ik zwanger was was ik echt een fv voorstander, lekker makkelijk, weten hoeveelheid en dergelijke. Toen raakte ik zwanger en tijdens mijn zwangerschap draaide ik om...las me in en mijn vk (beste vriendin) motiiveerde me om borstvoeding te geven en haar moeite om bv te geven heeft mijn gevoel omgedraaid. Na de bevalling gelijk aangelegd. Na 2 dagen erbij kolven om melk te laten komen. Prodcutie opgang en ze dronk. Echter maar kort want ik heb nu inmiddels 14 mnd fulltime gekolfd en het was een werk maar ik wilde haar voor mijn gevoel beste geven. Het was zwaar en moeilijk.

Wat ik wil zeggen...volg je gevoel...fv is echt niet slecht. En je moet er achter staan heb ik altijd gedacht anders is het dubbel zwaar.

11. tdw

tdw Niet meer actief

Bv: ik heb de eerste 9 maanden gevoed en toen nog een tijdje mijn voorraad opgemaakt (was erg veel) en ook deze keer ga ik gewoon voor bv. Heb er alle vertrouwen in. Heb mijn dubbelzijdige kolf vandaag toevallig uit het stof gehaald en door laten meten om te kijken of ie nog goed was.

12. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik lees een hoop reacties van mensen die teleurgesteld zijn in hun ervaring met borstvoeding, maar is het echt nodig om dan borstvoeding in het algemeen af te kraken of de gezondheidsvoordelen te bagatelliseren? Ik vind dat eerlijk gezegd ook nogal kwetsend...

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    @Bolkje. Sorry verkeerd begrepen.

14. krullebol81

krullebol81 Actief lid

Jul 9, 2014
    393
    23
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Ik ga voor borstvoeding. M'n borsten doen het nu al en af en toe 'kolf' ik wat handmatig af. Dit gaat om een paar cc per keer hoor en niet dagelijks. Ik stop dit in de vriezer. Mocht de baby bij gevoed moeten worden dan kan dat met mijn eigen melk.
    Ik hoop het zeker een half jaar vol te houden, maar ik ben wel heel nuchter dat als het niet voldoende op gang komt dat er dan 'gewoon' kunstvoeding in gaat. Baby hoeft in ieder geval geen honger te hebben ;)

15. Soezetje

Soezetje Actief lid

Oct 27, 2014
    101
    0
    0
    Ja, dit is toch altijd weer een onderwerp dat voor veel discussie zorgt.... Ik vind dat iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt. Voor mij is borstvoeding sowieso geen optie, heb een borstverkleining gehad, dag melkklieren..... Maar ik en mijn zus zijn ook goed groot geworden op flesvoeding hoor. No problem, leven en laten leven....

16. het valt me wel op dat er een heel vertekend beeld is over de geschiedenis van borstvoeding.... Vroeger was borstvoeding ook vaak iets wat door een min werd gedaan, ook toen gaf niet iedereen zelf borstvoeding. Sterker nog: er waren ook kinderen die helemaal geen borstvoeding kregen, maar direct pap :$

https://www.borstvoeding.com/aanverwant/maatschappij/borstvoeding-in-de-geschiedenis-van-westeuropa-1.html

Dus vroeger was het (ook) niet veel beter en ik denk dat we zelfs wel kunnen stellen dat of je nou bv of fv geeft: het is in veel gevallen beter dan vroeger :)

17. mamavanDdjim

mamavanDdjim Actief lid

Nov 21, 2009
    363
    0
    0
    borne
    Ik ga voor bv. Bij de oudste geprobeerd maar niet gelukt. Bij de tweede ging het super en dan js het ook leuk en fijn. Maar ik snap dames die stoppen als het niet meteen lukt. Maar wat je ook doet op beide worden de kindjes gewoon groot hoor. Iedereen heeft gewoon een andere mening . Dat is ja met alles zo.
    Gewoon lekker doen waar jij achter staat dan doe je het altijd goed!!

18. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

Feb 16, 2011
    2,448
    1
    38
    Dordrecht
    Niet iedereen had geld voor een min. Tegenwoordig heb je trouwens ook de moedermelkbank, zodat bijvoorbeeld prematuren toch ook nog borstvoeding kunnen krijgen als het de moeder niet lukt.

Ik weet niet of er nou staat in dat artikel of baby's direct na de geboorte pap krijgen of gewoon heel jong. Baby's kunnen dat toch helemaal niet goed verteren? Snap dat je iets moet als de productie niet op gang komt en er is geen alternatief, maar vraag me af hoeveel baby's het daarmee redden.

19. Acem

Acem Fanatiek lid

May 6, 2010
    1,587
    8
    38
    Brabant
    #219 Acem, Jun 3, 2015
    Last edited: Jun 3, 2015
    Ik kies nu bewust voor flesvoeding.
    Bij de eerste was het dramatisch!! Ik had niet genoeg melk, waardoor ik hem moest blijven bijvoeden. Daarnaast was ik de hele dag door aan het kolven! Ik werd er echt moe en verdrietig van.

Ik weet dat het bij de tweede anders kan gaan, maar ik ga toch voor de flesvoeding. Ik denk vooral aan de voordelen, namelijk dat mijn man het ook een keer kan overnemen wanneer ik erg moe ben 's nachts en het lijkt me ook goed voor de band tussen vader en kind.

Verder wil ik mijn 1ste ook net zoveel aandacht blijven geven!
    Daarom dus de fles! Mijn moeder vind het niet goed van mij dat ik kies voor flesvoeding maar ja ik denk op dit moment aan m'n gezin in z'n geheel! En niet alleen maar aan moeder en kind.

Moedermelk blijft bijzonder en gezonder laat ik dat vooropstellen.
    Maar poedermelk is mijns inziens ook niets mis mee.

20. Als er ooit een tweede komt zal ik denk ik heel erg in dubio staan. Aan de ene kant wil ik heel graag bv nog een kans geven, aan de andere kant wil ik niet weer al dat gedoe wat ik de vorige keer had. De dag dat ik besloot om te stoppen met bv is de dag geweest waarop ik ben begonnen met het genieten van ons zoontje. Daarvoor stond het helemaal in het teken van bv, kolven, enz. Neemt niet weg dat ik er wel heel veel verdriet van heb gehad.

Maargoed, is sowieso nog maar de vraag of mijn man zich ooit gaat bedenken en daarnaast wil ik heel graag een borstverkleining, dus dan is het ook nog maar devraag of ik daarna nog bv kan geven....

Share This Page