Ik heb al m'n kids lang bv gegeven (9 mnd-14 mnd). En al die problemen waar je veel over hoort heb ik niet gehad (borstontsteking ed). Het hoeft dus geen ellende te zijn. Belangrijk is dat je je erop voorbereid, er genoeg vanaf weet en niet bij de eerste de beste tegenslag ermee stopt. Flesvoeding geven gaat ook lang niet altijd gemakkelijk, als ik al m'n vriendinnen hoor klagen over welke fles, welke speen, welke voeding, spugen, te groot/klein gaatje in de speen, te snel/langzaam drinken, krampjes door teveel lucht in de fles, dure fv, uitverkochte fv, kapitalen uitgeven aan steeds weer andere flessen/spenen/voeding omdat het niet lekker gaat, enz enz. Maar stoppen met fv is geen optie, en stoppen met bv wel. Dus hoor je zo vaak dat mensen zijn gestopt met bv vanwege problemen. Terwijl ze met fv doorgaan totdat het probleem is opgelost. Dat zou je dus ook met bv kunnen doen Ik vind bv veel fijner, goedkoper, gemakkelijker en gezonder dan fv, dus voor mij is er maar 1 keuze
Ik wil zelf zeker proberen borstvoeding te geven! Maar ik ben ook niet anti-flesvoeding en vind combineren ook een goede optie, zeker in onze situatie. Als borstvoeding niet wil lukken, kan ik me bij flesvoeding ook goed voelen. Maar zelf heb ik wel zoiets van ik wil het wel geprobeerd hebben om borstvoeding te geven! Want je kunt idd niet vooraf zeggen hoe het gaat zijn. Mocht het dan helaas niet goed uitpakken, dan kan ik achteraf iig nooit spijt hebben dat ik het niet geprobeerd heb of mezelf verwijten het niet geprobeerd te hebben.(ik ken mezelf dat zou ik toch doen) Verder denk ik dat ieder moet doen waar zij zich het beste bij voelt, denk ook zoals anderen al zeiden: blije mama is blije baby!
Ik twijfelde ook heel erg wat ik zou doen, maar toch gekozen voor borstvoeding. En nog geen moment spijt van gehad! Ik vind het gewoon zalig om borstvoeding te geven. Het begin was wel pittig: ik heb een keizersnede gehad, dus was niet goed te been en ik had ook nog eens tepelkloven, maar na 2 weken was dat gelukkig genezen. Het enige nadeel is wel dat jij altijd je kindje te eten moet geven en je partner dit niet kan doen, tenzij je kolft. Maar je bent wel sneller klaar, omdat je niet eerst het flesje moet gaan opwarmen. Je hoeft ook niet met flessen rond te zeulen in je tas, want je hebt het eten voor je kindje altijd bij je en het is goedkoper. Steriliseren hoef je dan ook al niet te doen. Maar wat je ook kiest, je moet doen waar je je goed bij voelt!
Gezondheid voor het kind ben ik het niet mee eens, ik heb een jaar lang borstvoeding gehad en vanaf het moment dat ik daglicht zag ben ik ziek geworden, ik was vaak ziek (heel mijn leven al eigenlijk, nog steeds ) en ik ging niet eens naar de opvang dus kwam ook niet met zieke kinderen in aanraking. Hier flesvoeding gegeven en zoon is altijd met andere kinderen, zit ook op de opvang en is niet vaak ziek.
N=1 , net als de opa die kettingroker is en toch 100 is geworden. Gezondheidsvoordelen zijn ruimschoots bewezen in verschil bv/kv.
Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt. Borstvoeding is goed, flesvoeding is ook goed. Ik heb ruim 1,5 jaar borstvoeding gegeven. In het begin ging het moeizaam, tepelkloven, blaren op m'n tepels en ben opgenomen geweest ivm een borstontsteking. Was geen pretje, maar alles bij elkaar duurde maar een paar dagen en daarna was het volop genieten. Vooral de eerste paar dagen voelde ik mijn baarmoeder samentrekken bij elke voeding en al gauw was ie hoe ie wezen moest. Dus merkte wel dat het goed was voor mijn lichaam. Ik heb heel erg genoten van het geven van borstvoeding, maar na ruim 1,5 jaar was het op doordat mijn dochter er nauwelijks interesse meer in had. Ik vind dat borstvoeding iets is wat bij je moet passen. Dus wat je ook kiest, het is allebei goed. Ik snap die discussie ook nooit, laat iedereen gewoon in zijn/haar waarde. Tenslotte willen we allemaal het beste voor ons kind
Ik heb een maand borstvoeding gegeven , was 1 groot drama. T deed pijn, t kwam er veel te snel uit waardoor dochtertje alleen maar huilde en voelde me totaal niet mezelf. Ze groeide slecht, bleef kanariegeel en beide waren we ongelukkig. Nou wat een feest die borstvoeding.. Voor ons niet! Voelt heerlijk dat ik ben overgestapt. Dochtertje ziet er ook eindelijk goed gezond uit, vrolijk en groeit goed. Borstvoeding zal vast qua samenstelling een stapje beter zijn maar voor mij en mn meisje is flesvoeding een verademing. Iedereen zit weer in een andere situatie! Het is jammer van de antistoffen maar onze meid groeit op met hond en kat dus dat zal haar immuunsysteem ook vast goed versterken
dat heet niet dat het gezond is het beste blijft toch bv, maar dat heet niet dat fv slecht is, zeker niet
Weet je wat alleen het probleem is? De lange termijn effecten zijn natuurlijk nog niet duidelijk. Mensen waarbij nu getest word hoe het met ze gaat op 20 jarige leeftijd hebben dus 20 jaar geleden fv of bv gekregen. Inmiddels hebben de kv-producenten niet stilgezeten en zijn hun producten steeds weer verbeterd. Daarentegen is de milieuvervuiling in die 20 jaar helaas heel erg toegenomen en ook de vervuiling van wat wij eten. Er zitten steeds meer gifstoffen en steeds minder vitamines in onze voeding. Dus of de verschillen over 20 jaar, met ónze kinderen, nog zo groot zullen zijn als nu.... Dat valt te bezien natuurlijk. Tot die tijd kunnen we eigenlijk alleen met zekerheid zeggen: 20 jaar geleden was bv sowieso beter dan fv.
O ja en ik vind t verschrikkelijk als borstvoedende vrouwen zo minachtend doen! Het is fijn als je ervan geniet maar duizenden vrouwen doen dat helemaal niet, daar is t gewoon ellende en als diegene dan stopt is daar niks mis mee. Mijn kraamhulp gaf me ook een schuldgevoel terwijl de tranen over mn wangen liepen tijdens t voeden. Ik voelde me echt een slechte moeder dat ik twijfelde of ik door wilde gaan. Er word altijd zo gedaan over bv en fv terwijl bij de meeste mensen de voeding er op latere leeftijd ook totaal inschiet. Snoepen, frisdrank , te dikke kinderen en noem maar op. Best gek eigenlijk
Ik wil heel graag proberen borstvoeding te geven! Als je ziet hoe goed borstvoeding is voor je kindje en welke voordelen daaraan zitten wil ik hem dat niet ontnemen. Ik ga daar dus zeker mijn best voor doen! Tja en als het om welke reden niet lukt wil ik proberen te kolfen en anders is het niet anders, maar wil het zeker proberen!!
De enige goed keuze is de keuze waar jij (maar ook je partner) achter staan! Ik heb eennhalf jaar borstvoeding gegeven en er echt wel wat voor moeten doen, ging echr niet vanzelf. Maar vond t een heel bijzonder momentje samen met mn kind. Ik zou t zo weer doen! Met flesvoeding is niks mis, maar was voor mij optie twee. Ik vond dat mn kindje moest kunnen drinken als hij er zin in had en niet in een strak schema zoals soms bij een flesje word gehanteerd Toen mijn zoon over ging op de fles voedde ik hem ook op verzoek, hij dronk nooit grote flessen,maar meerdere keren per dag. Ik vond de borst 'makkelijk'. Dorst? Aanleggen en drinken. Met de fles moest ik t flesje klaar gaan maken,naderhand afwassen enzovoort. Er is geen verkeerde keus als t maar jouw keuze is
Ik heb zelf bv gegeven.. Voor de zwangerschap zei ik dat ik fv wilde geven, tijdens de zwangerschap wilde ik het wel proberen maar echt niet langer dan 3 maanden, want zag mijzelf echt niet kolven. De eerste 2 maanden waren zeker niet makkelijk, maar heb mijn dochter uiteindelijk 13 maanden gevoed. Totaal niet verwacht, maar na 2 maanden ging het heel goed en ik vond het zo makkelijk en fijn! Ik ga nu weer bv geven..
Borstvoeding wil ik gaan geven. Lijkt mij iets moois om te kunnen doen. Hoop dat straks goed op gang komt. Heb wel het idee dat het meer moeite kost dan flesvoeding, daarbij minder goed te zien hoeveel ze per keer binnen krijgt. Dat zijn voor mij de enige nadelen. Ik vermoed dat ik me niet belemmerd zal voelen om het in het openbaar te doen, sjaal of doek ervoor. Daarbij ben je zelf ook vrijer om dingen te ondernemen ipv thuis blijven omdat de kleine straks drinken wilt..
Wat een goede vraag! Hier twijfel ik ook al sinds ik de test in mijn handen had. Vorige keer vol goede moed begonnen heb hem 6 weken borstvoeding gegeven. Maar wat een drama, elke nacht huilen van de pijn om weer te moeten voeden, kon niet zonder tepelhoedje, vreselijk slaap te kort. Achteraf was ik er helemaal niet gelukkig mee en toen ik gestopt was besefte ik me dat pas. Ik had 100x meer genoten als ik eerder was gestopt of niet was begonnen.. Maar toch weer die twijfel...
Bij twijfel beginnen met de borst, omdat je dan altijd nog kan overstappen op de fles. Bijv zeggen ik begin met 6 weken, dan kun je altijd nog kijken of je door wilt gaan. Ik heb de hele zwangerschap geroepen dat ik fv wilde geven, tot het einde, toch maar bv proberen. 6 maanden later geef ik het nog, ik hoop het ook nog lang ze kunnen doen.
Nog even over nacht(borst)voedingen. Ik zag daar erg tegenop, maar dat viel me eigenlijk erg mee. Het schijnt dat je hormonen ook meewerken: je valt dan meteen weer in een diepere slaap. En ja, soms is het gewoon zwaar, zit het tegen en wil het niet. Dat is balen. Ik denk wel dat het kan helpen om er iets over te lezen. Een boek, of info op internet. En er zijn ook deskundigen die je kunnen helpen. Ik denk dan vooral aan lactatiekundigen. In mijn aanvullende verzekering zit vergoeding voor 2 lactatiekundige consulten. Mocht het deze keer minder van een leien dakje gaan dan de vorige keer, dan ga ik daar zeker gebruik van maken. Ik vind het altijd mooi als vrouwen de keuze maken voor bv. Maar ik ben niet van de maffia. Ik ben niet tégen fv, ik ben vóór bv, belangrijk verschil
@Keep: over het niet kunnen zien hoeveel ze binnenkrijgen. Als je voedt op verzoek, en je kindje doet het daar goed op, is dat eigenlijk niet belangrijk. Ik hoor juist wel eens stressverhalen van ouders die fv geven, dat hun kind veel vaker de fles wil dan eigenlijk 'mag', of juist andersom, dat ze niet alles willen opdrinken. Dat lijkt mij juist heel vervelend.
Je moet inderdaad doen waar je achter staat; als je bv gaat geven terwijl je er niet volledig achter staat, is de kans groot dat het mislukt. Ook is er vaak slechte voorbereiding/begeleiding waardoor er verkeerd omgegaan wordt met eventuele strubbelingen. Dat geeft dan weer stress, pijn of wat dan ook. Go with the flow vwb de borstvoeding. Voor mij is er geen andere optie dan het geven van BV. Ondanks toch een pijnlijk begin (zl ws toch een tekort lipriempje) 2,5 bv gegeven. Heerlijk makkelijk, altijd bij de hand en ik sliep inderdaad heerlijk door 's nachts. Als je baby dan ook nog bij je op de kamer slaapt, hoef je nagenoeg je bed niet uit en slaap je helemaal snel weer door. Ook ik ben niet van de BV maffia. Kinderen worden gewoon groot op FV, maar voor mij zijn de voordelen groter dan de nadelen van bv.
Mijn tips bij de keuze (maken) voor bv: - Volg een BV cursus (vaak 1 avond met je partner!) bij een lactatiekundige in de buurt. Je kunt daarna beter beslissen of je wel of niet wilt EN als je gaat geven weet je zelf beter hoe het in elkaar zit dan in het ziekenhuis of je kraamverzorgster(daar worden helaas vaak veel foute dingen geleerd!) - Probeer het de eerste dagen! Geef het een kans en schakel z.s.m. een lactatiekundige in als je volgens jou alles geprobeerd hebt. - Lees je in, zoek op borstvoeding.com - Lees een boek erover - Als je zeker bent dat je het kunt, kun je het ook! - Het is iets wat je nooit meer over/anders kunt doen. - Geef nooit bijvoeding in de eerste 6 maanden! Dat is funest voor je productie. Mij leek bv maar gek. Toch heb ik doorgezet, ondanks dat ik zelf een wrak was na de bevalling. Het was het enigste waar ik in mijn ogen nog nuttig in kon zijn. Ik geef nu nog steeds BV. Had ik nooit verwacht want vond 6 maanden wel de grens. Het wordt eigenlijk alleen maar leuker. En het is erg makkelijk. Maar de keuze is helemaal aan jou. Wat je ook doet, het is goed! Als mama zich goed voelt, voelt de baby zich dat ook.