@Lala: wat naar dat je in het ziekenhuis zo aan je lot bent overgelaten. Ik hoor het helaas wel vaker. Ik hoop van harte dat het deze keer beter zal gaan! @Keep: als het een beetje goed loopt met de bv, ben je niet meer tijd kwijt (denk zelfs minder, want: geen flesjes klaarmaken e.d.) dan met fv. Mijn dochter kwam denk ik ongeveer elke 3 uur. Wat betreft voeden 'op locatie': het boeit mij echt helemaal niets wat anderen daarvan denken. Als m'n kind moet drinken, moet het drinken. Ik ga natuurlijk ook niet lopen provoceren of zo, maar ik vind echt dat mensen die zich aan een voedende moeder storen, maar de andere kant op moeten kijken.
Doen waar je je goed bij voelt, zoals eerder gezegd is. Probeer het, lukt het niet, geen drama maken en overstappen op kv. Je moet in ieder geval niet je kraamtijd laten verpesten door de borstvoeding wat niet lukt!
Gelukkig ben ik pas 15 wkn zwanger en heb ik nog flink tijd om erover na te denken. Ik vind het nl een onwijs lastige keuze. Waarom zou ik voor bv kiezen? Afweerstoffen voor je kindje Goedkoop en altijd bij de hand Goed voor jezelf om snel weer in vorm te komen Waarom zou ik voor fv kiezen? Het lijkt me een eng iets, een baby die uit je borst drinkt. En voel me daar dan denk ik een koe bij, ben toch geen 'fabriek'? Ik wil graag voeden op schema ipv op aanvraag. Ik eet door een prikkelbare darm heel slecht. Geen zuivel en fruit bijv. Voor mezelf los ik dat op met multivitaminen, en ik doe het daar wel mee, ook al is het niet optimaal. Maar ik wil niet dat mijn kindje voedingsstoffen tekort komt. Pffff, lastig....
- bij flesvoeding is voeden op verzoek nu ook de ''norm'' zeker de eerste weken dan kun je moeilijk zeggen: he kind je mag nu maar om de 3 uur en als je een half uur eerder komt geef ik je niks! Bij FV en BV kun je beide uiteindelijk een ritme gaan vinden en richting 'tijden' gaan (als je kindje dat wil) - En dat fabrieksgevoel ken ik wel dat dacht ik ook. Maar alle hormonen die vrij kwamen van moeder worden enzo vaagde dat weg. Geen moment zo gevoeld...
Ik wil deze keer alles op alles zetten om borstvoeding te kunnen geven, vind het zó jammer dat het bij mijn jongens niet goed is gelukt. Ze zijn prima groot geworden met de fles hoor (na eerst weken aanmodderen en proberen met alleen maar huilende baby's als gevolg, en daarop ook een huilende mama) maar toch vind ik het zonde dat ik het niet zo heb kunnen ervaren als ik graag had gewild. Nu heb ik het geluk dat een vriendin (die ik toen nog niet kende) lactatiekundige is en zij wil mij heel graag helpen om het echt voor elkaar te krijgen. Maar niet ten koste van alles natuurlijk; als het echt niet lukt dan kiezen we waarschijnlijk in eerste instantie voor donormelk en als dat niet mogelijk blijkt dan over op flesvoeding. Maar we hebben nog wel even voor het zover is
Volgens de kraamhulp en het cb hier moet er in elk wel 2 uur tussen een voeding zitten(zowel fv als bv) omdat de baby anders steeds een paar slokjes neemt en dat is blijkbaar niet wenselijk om aan te leren.
Ja, maar de kraamzorg en zéker het consultatiebureau zijn ook niet alwetend. In tegendeel, zelfs. Hoe vaak je trouwens op hetzelfde bureau geen tegenstrijdige 'adviezen' krijgt.. Hier altijd gevoed op verzoek, zóveel fijner! Als ze honger heeft, heeft ze honger. Een baby vertel je niet even dat ze maar moet wachten, omdat het consultatiebureau vindt dat dat zo hoort. En of het CB dat wenselijk vindt of niet, zou geen enkele moeder iets moeten kunnen schelen..
Ik heb me nooit een fabriek of een koe ofzo gevoeld. In heb da t tijdens de zwangerschap wel een beetje. Maar toen hij er eenmaal was vond ik het eigenlijk wel fijn en bijzonder dat we met ons tweetjes dat speciale moment samen nog een tijdje hadden. Ik vond het juist heel fijn dat ik nergens aan hoefde te denken. Ik kon de deur uitgaan met alleen een paar luiers en een schoon rompertje. . En eerlijk was ik er ook niet meteen aan toe om echt zonder hem lang weg te gaan.
Twee uur zat er wel tussen. Maar mijn zoontje had verborgen reflux en dronk dus vaker kleine beetjes. Nou ga maar rekken dan als je kindje honger heeft! Mijn cb en kinderarts raadde toen juist aan alle schema's los te laten en volledig mijn zoon te gaan volgen.
Het heeft hier altijd prima gewerkt, vanaf het begin een tevreden baby en dochter sliep in no time door dus wat ons betreft was het echt prima advies. Dus ik ben blij dat het mij wel wat kon schelen Ik wil TS even laten weten dat het dus wel kan lukken op schema. Wil niet zeggen dat het standaard bij elke baby kan, bij jou niet begrijp ik.
Zo werkte het bij mijn BV kindjes echt niet. Bij nr 2 probeerde ik me aan die regel te houden, met als gevolg: veel behoefte maar ik 'mocht' niet aanleggen, daarom op dag 2 al een speen aangeboden, hierdoor geen efficiënte drinktechniek aangeleerd, waardoor voedingen lang duurden en slechte groei en ik op termijn absoluut niet genoeg melk had omdat ik baby in begin te weinig had aangelegd... Heeft echt een enorme stempel op de hele BV periode gedrukt. Bij nr 3 heb ik dus ander plan gevolgd, namelijk op verzoek. En dan ook echt op verzoek. Bij iedere kik legde ik haar aan. En wat bleek? Dat ze meteen in kraamweek al clusterde. Dat ze een paar uur achter elkaar vaak kwam (iedere uur 20 min aan borst), en dan vervolgens 5 uur niets vroeg. Per 24 uur netjes 12 keer aan de borst gelegen, precies volgens 'de regeltjes' en groei was uitstekend... On topic: ik ben een echte BV-fanaat en ben er voor 1000% voor gegaan. Veel hobbels en bobbels, maar ik voelde me er niet fijn bij om te stoppen. Heb bij elkaar opgeteld dik 4 jaar BV gegeven. Wat ik als tips aan jonge moeders zou meegeven: - ga ervoor als je dat zelf wilt, niet omdat het 'wenselijk' is - BV mag echt geen pijn doen, zo ja, dan gewoon op dag 2 of 3 al een lactatiekundige laten meekijken (kraam/VK weten er vaak toch te weinig vanaf). - bereid je voor (boek, cursus, infoavond), zodat je weet wat je kunt verwachten. BV geven is echt anders dan flesjes geven en dingen die normaal zijn (bijvoorbeeld regeldagen, clusteren) kunnen onzekerheid geven of leiden tot foute conclusies of adviezen - borstvoedingsforum.nl is een heel nuttige en makkelijke manier om informatie, steun en tips te krijgen - vertrouw op instinct van je kindje en jezelf en volg Enne als je hetzelfde CB hebt als ik: nooit, nooit naar BV advies luisteren ! (want ze verkondigen alleen maar grote onzin...)
Thanks heel lief van je! Waar onze dochter 3 maanden heeft gelegen lopen lactatie kundigen in de rondte die helemaal op je inpraten en dingen zeggen zoals dit is het beste voor je kindje je moet jezelf even aan de kant zetten. En dat doe je maar ben een aantal keren compleet ingestort. Niet door het kolven alleen maar natuurlijk alle stress eromheen. Kolven is gewoon walgelijk vind ik.. kan die apparaten niet meer zien! Als ik er aan denk hoor ik het geluid wat ze maken enz.. nee voor mij niet meer Lijkt me ook heerlijk om lekker met ons mannetje na de bevalling uit te puffen en samen bij te komen! We houden moet! Tot nu toe ben ik al een week langer zwanger dan toen. Hoop dat er nog vele weken gaan volgen!
Als je gaat werken of een hele dag op pad bent zonder kind moet je wel. Tenminste als ik te laat was met kolven had ik flinke pijn en flink lekken
Uiteraard moet je dan wel kolven! Ik weet nog wel de allereerste keer dat m'n dochter 's nachts doorsliep. Au, wat had ik een stuwing 's ochtends! En veel meer melk dan zij op dat moment op kon, natuurlijk. Toen ook lekker leeggekolfd. Wat een opluchting kan dat zijn! Kache: goeie tips geef je! Ik kijk ook nog weleens op borstvoeding.com. Ook een informatieve site. Ben nu het boek 'Borstvoeding' aan het lezen. Om eerlijk te bekennen: voor de geboorte van mijn dochter heb ik nooit iets gelezen over bv en geen cursus gevolgd. Ik dacht (hoe naïef, denk ik achteraf): ik begin er gewoon aan. En had de mazzel dat het goed ging en heb het 11 mnd volgehouden. Toen gestopt omdat we weer het medische circuit in wilden voor een brusje. En idd, adviezen van CB, die neem ik ook nooit serieus.
Dat 'goed om weer in vorm te komen' is dus kolder. Ik kom alleen maar aan ipv dat ik afval. En nu ik daarop google ben ik echt bij lange na niet de enige... Dus als dat je motivatie is.. Kijk uit, want dat kan zomaar vies tegenvallen... Voeden buiten de deur doe ik zonder problemen. Ik kies wel met zorg waar ik ga zitten, want ik vond het zelf ook niet prettig om van die witte hangborsten zowat in mn gezicht geduwd te krijgen als ik ergens zat te eten..
Ja, ok, dat is waar. Maar je kunt ook afbouwen voor je weer gaat werken. Elke week borstvoeding is er toch eentje..
Nee hoor, kolven "hoort" er niet bij, in ieder geval niet standaard! Het kan zijn dat je wat extra stimulans nodig hebt na de bevalling, maar dat is lang niet altijd het geval. Mijn schoonzus en beste vriendin bijvoorbeeld hebben nooit gekolfd.. Als je productie normaal op gang komt, en je kindje goed drinkt, is er dus geen kolf nodig Een kindje dat prematuur geboren is, dat is echt een ander verhaal. Wil je borstvoeding geven, dan zit je wel aan kolven vast, totdat baby zelfstandig kan drinken. En die superstart, die heb je haar mooi meegegeven! En voor je kleintje: lekker blijven zitten
Nee hoor, op verzoek betekent niet per definitie dat je kind de ene keer om het uur drinkt, en de andere keer er 3 uur tussen laat. En ook kunstvoeding kan je op verzoek doen. Honger is honger. In beide gevallen gaat het er om dat je het kindje laat bepalen wanneer het honger heeft, en hoeveel het drinkt. En hier zaten mijn kinderen al vrij snel in een ritme, dat ze zelf bepaald hadden.
Daar ga ik dus niet voor. Mijn streven is 6 mnd volledig bv geven, daarna pas beginnen met bijvoeding. Minimaal een jaar bv geven en daarna zolang we het allebei nog leuk vinden. Voor mij hoort kolven daar gewoon bij. Het liefst haal ik helemaal geen kv in huis.
Ik heb een beetje door alle reacties heen gebladerd, dus lang niet alles gelezen, maar van wat ik heb gelezen wil ik even zeggen: Wat een fijn forum hier toch! Men laat iedereen in z'n waarde, geeft tips, maar niks wordt opgelegd, heerlijk!! Ten tweede: doe inderdaad waar je je goed bij voelt! Ik zelf ben wel van plan om borstvoeding te gaan geven. Van de ene kant omdat het toch is zoals het ooit bedoeld is (al zullen de flesvoedingen van nu waarschijnlijk net zo goed zijn), en van de andere kant omdat ik denk dat het ook wel gemakkelijk is! Je hebt het altijd bij je, 's nachts geen gedoe met het opwarmen van flesjes... Plus, het lijkt me ook erg gezellig, borstvoeding geven. En ja, het kolven zal wel een 'gedoe' zijn, maar niet meer dan al die flesjes opwarmen. En het zit sowieso in de planning dat ik (in elk geval de eerste paar maanden) veel aan huis ga werken, dus dan valt dat ook allemaal wel mee. Maargoed, dan moeten we eerst maar eens zien dat het allemaal lukt. Heb begrepen dat ik in elk geval voordelige vorm en kleur van tepels heb, dus dat zit me dan al mee