Borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leaf, 30 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik vind dit een mooi streven, maar dat is niet voor iedereen haalbaar natuurlijk. Maar mooi als dat bij jou wel lukt natuurlijk, ik hoop dat ik ook mee kan doen :)

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik ga flesvoeding geven. Bv is geen optie. Ik ben ziek en moet direct na de bevalling starten met medicatie (waaronder een soort chemo) en dat kan niet samen met bv.

3. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Dan heb je weinig keuze ja. Vind je t jammer, of wel oké?
    In elk geval veel sterkte met je herstel, klinkt als een heftige tijd ...

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    #104 Zoe123, 31 mei 2015
    Laatst bewerkt: 31 mei 2015
    Weet je, wat is precies verpesten?
    Bij beide dochters liep de borstvoeding in het begin (dus ook de kraamtijd) moeilijk. Diverse problemen, waarbij ik de hulp van een lactatiekundige nodig had. Het had even tijd nodig, maar uiteindelijk is het goed gekomen.
    Dus die investering was het waard.

Als je meteen kiest voor kunstvoeding, kun je ook tegen van alles aan lopen.
    Je kindje reageert niet goed op voeding, het is zoeken naar de juiste fles, dat soort dingen. Is dan je kraamtijd ook "verpest"? Nee, want ook in dat geval ben je bezig om te investeren in de gezond van je kindje. En dat kan je nu eenmaal niet uitstellen tot na de kraamperiode, dat moet meteen.

Daarnaast ben ik van mening dat de kraamtijd in zijn algemeen veel te veel opgehemeld wordt soms. Je MOET vooral genieten!
    Soms is het geweldig, zonder problemen, en voelen moeder en kind zich top.
    Maar soms, om 100.000 redenen, is dat niet het geval. En heeft het wat tijd nodig.

5. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    Ik ga flesvoeding geven en dat komt omdat ik bij mijn dochter borstvoeding wou geven en dit totaal mislukt is. Na mijn bevalling van mijn dochter wou ik graag borstvoeding geven maar ze kon niet goed aanhappen waardoor ze niet voldoende voeding binnen kreeg en al snel teveel afviel waardoor ze bijvoeding nodig had. Het dee ook nog eens pijn elke keer dat aanhappen en ik was helemaal gestrest vooral s'nachts omdat ik met een overstuur kindje zat wat honger had. Dus ja ik kies lekker voor fles voeding hier worden ze ook gewoon groot op dochter lief mankeert niks :)

6. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Begin toch een beetje een sfeertje te proeven dat borstvoeding toch echt DE keuze nr 1 is. Ik vind het een mooi iets maar flesvoeding is echt niet minder goed. Mijn moeder heeft mijn zus borstvoeding gegeven en bij mij is ze er niet aan begonnen omdat ze er veel issues mee had. Mijn zus mankeert van alles en ik niet hihi En zo ken ik wel meer verhalen. Een vrouw is gemaakt om haar kind te kunnen voeden, prachtig! Maar dames die hier niet voor kiezen willen uiteraard ook het beste voor hun kindje.

Ik heb totaaaaal geen issues ermee als dames hun kind voeden in het openbaar zolang ze maar beetje netjes doen. Keertje mogen genieten van een mevrouw die heel lang met dr borst uit dr bh hing terwijl het kindje al sliep haha achja!

Waar ik wel moeite mee heb zijn dames die zich "beter" voelen dan andere omdat ze heel lang borstvoeding hebben gegeven. Zo is mijn schoonzus... schijt vervelend! En haar dochter heeft al 2x in het ziekenhuis gelegen omdat ze erg verkouden was.. dusja

Iedereen in hun waarde laten vind ik heeel belangrijk in de keuze omtrent bv en later ook de baby voeding.. ook hele leuke gesprekken gehad over "potjes" :D

7. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Amen! :cool:

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    #108 Zoe123, 31 mei 2015
    Hier bij alledrie gekozen voor borstvoeding, nooit nagedacht om anders te kiezen eigenlijk. Gewoon, omdat we nu eenmaal borsten hebben en moedermelk voor een babylijf gemaakt is. Ik zie het ook als het logsiche vervolg op zwangerschap en bevalling.
    Wel begonnen met het idee: we zien wel waar het schip strand.
    Maar ik wou per se wel de eerste antistoffen meegeven, want tja, die zitten nu eenmaal niet in kunstvoeding.

Bij de oudste geen enkele voorbereiding gedaan. Zij kwam met 36 weken en kon nog niet goed drinken. Dankzij de hulp van een geweldige lactatiekundige toch gelukt om haar na ruim 4 weken volledig aan de borst te krijgen.
    Jongste dochter viel in slaap aan de borst, hapte niet goed en dronk niet effectief. Wederom hulp nodig van de lactatiekundige, en gelukkig, het kwam goed.
    Wel altijd met tepelhoedje gevoed.

Het is al eerder genoemd...
    -Als je van plan bent om borstvoeding te gaan geven:
    een goede voorbereiding is het halve werk.
    Weten waarom je kindje bepaald gedrag vertoont (clusteren, regeldagen,voeden op verzoek), dat zorgt er voor dat je minder onzeker bent. Dus lees een boek, bezoek een bijeenkomst.
    -realiseer je dat de eerste periode met een kleintje zwaar kan zijn. Zo is het nu eenmaal met een pasgeborene. Soms is het in het begin niet die roze wolk waar men het altijd maar zo graag over heeft ("nu kan het genieten beginnen..." ). Laat man je helpen,zeker in de nacht. Jij doet de voedingen, hij haalt baby uit bed, en verschoont. En als je borstvoeding geeft,maak je een slaaphormoon aan dat er voor zorgt dat je snel weer verder slaapt.

-Hou het nummer van een lactatiekundige bij de hand. Soms heb je nu eenmaal wat hulp nodig, dat is heel normaal. Zelf doormodderen is meestal de weg naar stoppen.

-soms duurt het wat langer voordat een baby weer op het startgewicht is. 10% afvallen, of niet snel genoeg weer terug zijn, dat kan duiden op niet effectief drinken, maar het hoeft niet. En niet alle kindjes maken dezelfde groei door. Het is in ieder geval geen reden om meteen helemaal over te stappen op de fles. Eerst goed de situatie laten inschatten (door een lactatiekundige).

-verwacht niet te veel van kraamhulp/vk/ha. In nederland is er, ook onder professionals, nog veel onkunde mbt tot borstvoeding. Wie weet tref je wel een
    super kraamhulp, maar check het borstvoedingsforum en de missers vliegen je soms om de oren helaas.zie een eerdere post over minimaal 2 uur tussen een voeding laten...:(
    Ook als je kindje wat ouder is: kijk uit voor foute adviezen.

9. Keep

Keep Lid

5 mei 2014
    61
    0
    6
    @stiertje en @tupp
    Ik denk dat je ook zo een instelling moet hebben, denk daarbij ook aan bv in het openbaar.
    Ik ben benieuwd of het straks gaat lukken. Heb al gelange tijd dat mijn borsten voeding aanmaken. Dus lijkt mij dat het moet werken/lukken :)

10. mausyi

mausyi Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.452
    0
    36
    Hier word het weer flesvoeding. Ook bij de 1e gedaan. Ik kan sowieso niet voor bv kiezen vanwege medicatie. Ook handig om te zeggen tegen iedereen die begint over dat bv veel beter is, de mond te snoeren.

11. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Dit! Helemaal. Behalve dat ik dan helaas niet snel afviel en mijn dochter niet genoeg meer groeide na drie maanden. Geen spijt van maar wel ervaren als een opgave. Ik zou zeggen probeer het, maar wees realistisch. Het is niet voor iedereen weggelegd om het lang te doen en ontevreden, dus non stop jankende- baby's omdat ze te weinig krijgen ondanks dat je twaalf keer per dag aanlegt, komen -slecht genoeg- niet voorbij bij de borstvoedingscursus.

12. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Dit soort tips is vast goed bedoeld, maar je bent er echt niet met dit soort dingen. Echt niet. Bovendien is het in veel gevallen onconstructieve lulkoek. Als je afgeplatte tepels hebt, is een grote hap nemen soms niet voldoende, laat staan dat het mogelijk is zonder voorkolven of tepelhoedjes. Als je kind te weinig krijgt, de hele dag jankt, niet meer groeit en je toch zo'n beetje non stop met je tiet klaar zit, is er wel degelijk een moment dat je te veel aanlegt. En als je in zo' n geval bijvoedt is dat niet omdat je wilt afbouwen, maar omdat je lichaam er mee aan het stoppen is.

Kortom: denk na voor je mensen probeert te overtuigen van je wijsheden. Het zijn geen algemeengeldende wetten.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    #113 Zoe123, 31 mei 2015
    Dit zijn niet de waarheden van Tupp. Niet haar wijsheden, maar gewoon bekende "regels", die belangrijk zijn.Het zijn gewoon zaken die de "gemiddelde"
    moeder een heel eind op weg helpen Ik ken genoeg vrouwen die vrijwel probleemloos gevoed hebben, met deze tips in het achterhoofd.
    En tja, je moet toch ergens beginnen? Dus "onconstructieve lulkoek", nee, dat is het niet. En jawel, in het algemeen zijn dit wél borstvoeding wetten.

Anders wordt het, als het niét loopt zonder problemen. Als je tegen hobbels aanloopt.
    Dan moet je dingen soms anders aanpakken. Hulp vragen.
    Maar je betrekt nu de algemene beginnerstips op je eigen, blijkbaar moeilijke situatie.
    Maar TS is nog niet eens bevallen, heeft nog geen kind gevoed.
    Dus laten we er van uit gaan dat als ze kiest voor borstvoeding,
    het lekker loopt. Zo niet..je kan niet de toekomst voorspellen.
    Dus het een heeft niets met het ander te maken

Best wel een boze reactie op juist goede tips;)

Enne, als je de fles geeft, zijn er ook algemene tips.
    Ook handig als je kindje net geboren is

14. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Denk dat niemand het gewoon leuk vind om belerend aangesproken te voelen. Ook al is dat niet zo bedoeld. Wat betreft borstvoeding ligt dat gewoon gevoelig. We willen tenslotte allemaal het beste voor ons kindje.

Ik krijg echt de kriebels van lactatiekundigen door vervelende ervaringen. Helaas!

15. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Borst, 100%.
    M'n eerste kindje heeft maar heel kort borstvoeding gehad, hij heeft enorm veel allergieën ontwikkelt, (nogal zwaar erfelijk belast).
    Tweede kreeg bv, maar ook niet heel lang. Ook allergieën ontwikkelt, niet in de mate als zoon 1, maar toch.
    Zoon 3 zou koste wat kost (ik was wel heel erg, maar het moest en zou lukken) lang bv gehad. GEen enkele allergie oid.
    En tuurlijk...dit zo met gemak toeval kunnen zijn. Maar toch...ik denk stiekem van niet.
    Ik krijg geen kind meer, maar als >>>>>> zeker bv. Maar ik kolf makkelijk, voedt in het openbaar, geen problemen mee. Ik vind het allemaal niet zo'n punt, dus misschien maakt het dat ook makkelijker.

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Jij hoeft je niet aangesproken te voelen. Want Tupp spreekt niemand aan.
    En echt,belerend is het absoluut niet.
    Niet vervelend bedoeld,maar dat is echt jouw perspectief, jouw interpretatie...
    Ik heb ook behoorlijk lopen klooien met de borstvoeding, veel "algemene" regels overboord
    moeten gooien. Maar dat was míjn niet-standaard situatie, die dus los staat van de tips van Tupp.

17. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hoho ik reageerde enkel op jouw reactie betreffende loussa dr reactie. Ik dwing mijn perspectief en interpretatie aan niemand op hoor.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Oeps, sorry, ik zie het nu pas..
    Is ook lastig om te onderscheiden natuurlijk, allebei een naam met een L ahum...:$:(:p
    Excuses!

19. Lala2

Lala2 Niet meer actief

✌ no problemo!

20. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Borstvoeding. Zag al ergens voorbij komen dat je wel van borst naar fles kan maar andersom niet of anders toch echt een stuk lastiger. Hier dl bijna 8 maanden gevoed. Opstart problemen gehad maar gelukkig doorgezet en het is ook helemaal goed gekomen.
    Wat je wel mee moet nemen in je overweging is dat bv wel inspanning kost. Maar als het eenmaal loopt vond ik het heerlijk en bijzonder. Ml riep voor bevalling dat hij wel af en toe een flesje afgekolfde melk wilde geven maar toen dl geboren was en ik aanbood te kolven vond hij het niet nodig. Heeft inmiddels ook genoeg flesjes gegeven.

Ga bij jezelf na of je voldoende inzet hebt voor bv om het te proberen. Evt doelen voor jezelf stellen zijn ook fijn. Mijn doel was om, indien bv lukte, ik het tot ca. 6 maanden zou geven. Maar ik ben er in gegaan dat ik graag bv wilde gaan geven maar niet koste wat kost.

Succes met je keuze!

Deel Deze Pagina