Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Leaf, May 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Selcan heeft gewoon erg goed geluisterd naar de lactatie-zeloten.. Als je die moet geloven, dan is bv heilig en fv de duivel. Heb bij een voorlichting gezeten waar ze létterlijk beweerden dat je met fv je kind minder liefde geeft :$ Toen ben ik wel zó boos geworden! :x
    Ik geloof in de gezondheidswinst van colostrum en van de eerste 6 mnd. Dat is ook wetenschappelijk gedocumenteerd. Vandaar dat ik ook voor bv ging. Maar die hele stemmingmakerij eromheen en het bijna sektarische van de hardcore 'gelovigen'... Brrrr...

Oh en Selcan... Dat afvallen is dus niet waar. Google maar eens op 'aankomen tijdens borstvoeding'.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Tijdens de zwangerschap van de tweede zat ik op de rand van een depressie.
    Na de bevalling ging het veel beter totdat ik ging minderen met bv na ongeveer half jaar ( kind kreeg ook hapjes)
    Ik werd snel somberder en uiteindelijk gestart met Ad die samen kunnen met bv. Zo hen ik ruim 9 maanden bv gegeven.
    Toen ik stopte moet de dosis ad weer opgehoogd worden.
    De bv hormonen werkten bij mij dus erg positief uit.

3. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Nou inderdaad! Daarbij heb ik mijn dochter praktisch hetzelfde gevoed als iemand die bv doet (houding). Enige huid-op-huid contact wat er bij bv is, is toch de blote borst.

4. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Laat iedereen toch alsjeblieft ophouden met idiote woorden als 'gestapo', 'zeloten', 'gelul' en dergelijke. Is het nou niet 1 keer mogelijk om een topic over dit onderwerp te hebben zonder dat het zo moet gaan? Zo jammer ... Laat iedereen het gewoon bij haar eigen ervaring houden en laat het oordeel achterwege!

5. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Ik zou graag willen maar de intonatie die sommige gebruiken geven de dames die voor kunstvoeding kiezen gewoon een trap na hoor. Dat is echt niet eerlijk! Net als wat Hilly zei er word door sommige beweerd dat je je kindje minder liefde geeft als je voor de fles kiest. Dat steekt hoor!
    En erbij beweren dat je band minder hecht word is ook "gelul".

Ik denk dat een normaal gesprek er best inzit als mensen zich niet verheven boven een ander..

6. mausyi

mausyi Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    1,452
    0
    36
    Dit inderdaad 👍

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Hilly, dat zeg IK toch ook? Ik verkeer niet in de situatie dat ik vanuit huis kan werken, ik moet na mijn verlof weer opdraven op kantoor, wat ik trouwens ook prima vind. Kolven is maar 2x per dag, werkgever stel tijd en ruimte beschikbaar, voor MIJ valt die belasting wel mee. In ons bedrijf is het gelukkig een normaal verschijnsel geworden, waar niemand van opkijkt.
    Die 'nieuwste inzichten' over eerder introduceren van bijvoeding: volgens mij worden die nog niet door iedereen gedeeld. Hoe dan ook: ik (ja, IK!) streef naar 6 mnd, tenzij de kleine uk al eerder tekenen geeft dat hij/zij zin heeft in iets anders ...

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    @lala: maar als je iets gelul vindt, kun je dat toch ook in algemeen beschaafde bewoordingen vertellen, en je niet verlagen tot ...?

9. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Jeetje dames....hoe oud zijn we ook alweer???!!!

Er zijn net zoveel voorstanders van BV als tegenstanders en dat geldt ook voor FV. Ieder zo zijn ding.

Snap alleen nooit zo waarom de voorstanders van BV zo getorpedeerd worden. Er zijn zat mensen die BV vies vinden, onhandig en zelfs gelijk vinden staan aan incest of andere sexuele links. :O :(

En hoeveel vrouwen die langer dan 6 maanden bv geven, worden niet raar aangekeken of uitgemaakt voor van alles?

Iedereen geeft zijn kindje de grootst mogelijke liefde en zorg. Laten we daar dan vanuit gaan! Ongeacht de manier van voeden.

10. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    TOP!! Dit bedoel ik!

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Ik geloof niet dat er hier iemand heeft gezegd dat je je kindje minder liefde geeft als je voor de fles kiest. Kan je dat stukje even quoten?

Jouw reactie op die van Tupp....ik heb het al eerder gezegd, je betrekt echt zaken op je eigen situatie,je neemt iets persoonlijk. En niemand voelt zich verheven.
    Jammer dat je zelf wel vind dat anderen niet netjes zijn, maar je in je eigen reactie eigenlijk precies dat doet, wat je van anderen niet wenst...jouw intonatie is......gewoon onaardig!

12. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Ach je mag iets toch lulkoek vinden? Als iemand mijn berichten lulkoek vind ook prima.

Maar ik heb hier al meerdere malen gezegd dat borstvoeding iets moois is maar soms gewoon niet (meer) gaat. Om welke reden dan ook. Als je dan berichten en meningen leest van borstvoedingsfanaten en geïndoctrineerd word door lactatie kundigen in het ziekenhuis dan ga je je als verse mama heel erg rot voelen hoor.

Opmerkingen als je geeft je kindje minder liefde met flesvoeding of je band is minder hecht of je gunt je kindje toch wel het beste?? Die zijn gewoon misplaatst.

En ik heb te maken gehad met heel vervelende lactatiekundigen in het ziekenhuis en heb daar echt ruzies gehad! Zelfs de kinderartsen vonden dat ik de lactatie "mafia" maar even links moest laten liggen. Ze gaan soms echt te ver en dat heeft toch wel een indruk achter gelaten.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Wat mij dan weer opvalt, is dat een aantal dames (waarvan een aantal nog geen kids hebben), de fles als "makkelijk" en de borst als "moeilijk" zien.
    Maar dat is natuurlijk helemaal geen vaststaand feit.
    Het klopt niet, omdat als de borstvoeding eenmaal gewoon goed loopt, het super makkelijk is.
    Daarnaast vind ik het ook best niet kloppen, dat de fles geven altijd makkelijk is. Ik vind dat ook zo niet eerlijk tegenover de mama"s die worstelen met problemen, getuige het fles-forum. Ook zij lopen tegen lastige dingen aan. Waar je heel onzeker en wanhopig kan worden.
    Moet zoeken naar een oplossing. Krampjes, te snel drinken, te weinig, te veel, noem maar op. Dat lijkt me ook niet makkelijk allemaal toch!

Dus moeders: beide vormen van voeden kan prachtig zijn, maar ook bij beide kan je tegen heel wat hobbels en heuvels oplopen!
    En daarin kunnen we elkaar gelukkig helpen met tips en trics

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    #154 Zoe123, Jun 1, 2015
    Last edited: Jun 1, 2015
    :):)

15. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Berichtje van Hilly op pag 15. Zij heeft dit eens gelezen en ik beaamde dit.
    Ik ben misschien wat harder in mijn uitspraken maar als je goed leest kun je uit mijn intonatie halen dat je iedereen zich in zijn waarde moet laten en absoluut een ander een complex aan moet praten dat is gewoon lullig! Niemand wilt bestempeld worden als slechte moeder. Iedereen wilt het beste.

Ik betrek niets op mezelf he.. dat heb je laatst ook verkeerd begrepen.

16. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Dus jij bent het er ook mee eens dat je een minder hechte band hebt met je kind als je geen borstvoeding geeft? Dat vind ik namelijk echt lulkoek.

17. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Ik ben Lala2 he geen Loussa... :D

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Nee helemaal niet!
    Lekker knuffelen met je kleintje, veel samen zijn, daar gaat het om!
    Mijn oudste heb ik de eerste 4 weken moet voeden via fingerfeeding en een flesje (ze hapte nog niet goed), ach, dat was ook heerlijk hoor...dat kleine mensje in mijn armen:p
    Ik ben van mening dat moedermelk wel de beste voeding is voor je kindje, gewoon, omdat het nu eenmaal voor baby is gemaakt.
    Maar borstvoeding is niet altijd de juiste keuze voor moeder!
    En gelukkig is er tegenwoordig de mogelijheid om dan te kiezen voor wat voor jou het beste voelt :) En daar hoeft niemand verantwoording over af te dragen.
    Hier in nederland ben je fout als je niet aan borstvoeding begint, want je wil toch het beste voor je kindje? Maar je bent ook fout als je langer dan 6 maanden borstvoeding geeft, want dan komt de bekende lijst tevoorschijn (bah vies kind is al groot eet ie geen vast voedsel dan je wil hem klein houden etc etc).
    Allebei STOM!:x

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    :(:D:$

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik was dat. Ikheb het met eigen oren gehoord tijdens een bv voorlichtingsavond vh zkh.

Share This Page