Je hoort aan het begin van je zwangerschap vanalles over de gevaren van listeria (rauwe producten) , toxoplasmose (kattenbak), enz maar ik las laatst over iets minder bekends: arsenicum. Dit is een giftige stof die in lage hoeveelheden (grondwater) geen kwaad kan, maar in hoge concentraties wel. De rijstplant neemt grote hoeveelheden van deze stof op uit grondwater waardoor het in de korrel gaat zitten. Als je veel rijst eet of rijstemelk drinkt kan dit schadelijk zijn voor de baby, zo blijkt uit onderzoek. Ik ben hier best van geschrokken omdat ik tijdens de vorige zwangerschap elke dag (soms 2X per dag) rijstemelk dronk als vervanging van gewone melk. De vraag of dit tot een miskraam heeft geleid toen spookt nog altijd door m'n hoofd. Deze zwangerschap geen rijstemelk meer voor mij!
Tja als jij je daar goed bij voelt moet je het doen . Maar ik eet gewoon lekker ieder ochtend m'n havermout met rijstmelk hoor.
Hoe doen al die chinezen dat dan want die eten alleen maar rijst. Echt nooit eerder van gehoord. Maar inderdaad als jij je er beter bij voelt moet je het inderdaad niet eten.
Welk onderzoek? Plaats de link eens, want ik ben erg benieuwd naar die betrouwbare bron. EDIT: heb zelf al gegoogled. Kan echter alleen iets vinden over dat teveel gevaarlijk kan zijn voor jonge kinderen en baby's. Ik kan echter nergens iets vinden over dat het gevaarlijk zou zijn tijdens zwangerschap of dat het miskramen zou veroorzaken. Daar zie ik dan wel graag een linkje van.
zo mag je tegenwoordig niets meer.. vroeger aten ze toch ook alles.. Nou ik eet lekker rijst en rijstemelk gebruik ik ook gewoon
Onderhand kan je als zwangere niks meer eten of doen zonder dat het gevaar oplevert volgens iemand ergens op de wereld. Stond hier laatst ook weer een stukje op het forum over shampoo en douche zeep enzo dat dit slecht zou zijn. Laten we vooral even normaal blijven doen met z'n allen
http://www.gezondheidsweb.eu/opvoeding-en-zwangerschap/arsenicum-rijst-kan-gezondsheidsrisicos-meebrengen-voor-zwangere-vrouwen Dit is één van de artikelen.
Ben het wel met jullie eens, wat mag je tegenwoordig nog wel... en natuurlijk zal het ook niet gaan om een paar keer wat rijst of rijstemelk, maar veelvuldig gebruik wordt wel afgeraden. Ben er toch voorzichtiger mee geworden.
waarom zijn ze chinezen dan het grootste volk op aarde? die eten de hele dag door rijst. vind sommige dingen die je ook weer niet eten mag wel erg ver gaan. over 50 jaar moet je als zwangere in een soort couveuse en aan de sondevoeding zodat je zeker weet dat je niks verkeerds binnen zal krijgen als het zo door gaat... en ook maar geen amandelen eten want daar zit het ook in..
Een artikel waarin een onderzoek wordt aangehaald, maar zonder bronvermelding. Niet bepaald een betrouwbaar artikel te noemen dus.
Rijst bron van arsenicum | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Misschien is dit artikel iets duidelijker en betrouwbaarder met bronvermelding.
Het is mij wel een bekend gegeven, hier drinken de kinderen plantaardige melk maar daarom is het advies dan ook om het af te wisselen. Zoonlief drinkt liefst rijstemelk, dochter liefst havermelk, amandelmelk lusten ze niet meer graag, zelf gebruik ik soms een pak soya tussendoor (kinderen geen soya ) of gebruiken we spelt-melk.