borstvoeding of flesvoeding

Discussie in 'Gezondheid' gestart door nicole1987, 29 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik ben ook van plan bv te geven. Beter voor het kind en goed voor de band. Mijn moeder heeft mij als eerste kind ook maar erg kort bv gegeven. Broertjes en zusjes veel langer. Ik neem het haar niet kwalijk hoor. Per kind kijk je wat het beste is.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw

Tandjes krijgen/hebben en borstvoeding geven hebben gelukkig echt niets met elkaar te maken.
    Als je kindje goed hapt, voel je de tandjes niet.
    Bij het ene kind moet je wat meer alert zijn dan bij de ander.
    Maar als je zou stoppen als er tandjes komen, dan stopt iedereen toch rond de 6 maanden? Terwijl de natuurlijke speenleeftijd van een mensenkind ergens tussen de 2-6 jaar ligt.....

Dus nee hoor, je kan gewoon doorvoeden als je kindje tandjes krijgt :)

3. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Dat is waar maar dat ging meer over me zoontje die 16 maanden is en geen bv heb gehad, dat hij niet nu zomaar aan me borst kan gaan drinken.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Nee dat gaat het niet meer worden hahahaha :D

5. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Haha nee dat dacht ik al ;) hij bijt zoiezo al graag momenteel , vind hij grappig vooral als je hem tegen houd, grapjas

6. Charlie11

Charlie11 Actief lid

10 aug 2012
    350
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben van mening dat het eigenlijk geen vraag hoort te zijn. Borstvoeding is bewezen beter voor je kindje en daarom heb je die borsten toch ook?
    Ik zou het op z'n minst een eerlijke kans geven. Hier opstartproblemen gehad en was echt aan het aftellen. Toen het eenmaal goed liep wilde ik niets anders meer. Aanleggen wanneer nodig, niet tellen geen maximum en altijd bij de hand en op de juiste temperatuur.
    Ik hoop dat het bij de volgende weer mag lukken.

7. Veera

Veera Niet meer actief

Je moet kijken wat bij je past maar proberen kan altijd.
    Ik heb de eerste 5 weken borstvoeding gegeven maar ik had een erg pijnlijk en snel toeschietreflex, dochter had reflux dus kon niet rustig drinken en we werden er allebei doodongelukkig van. Ondanks dat probeer ik t bij een eventuele tweede weer opnieuw. Kinderen groeien net zo gezond op flesvoeding dus gelukkig heb je in NL helemaal de vrije keuze :)

8. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Ik zou zeggen neem anders contact op met een lactatiekundige of neus even rond op www.borstvoeding.com of Borstvoedingorganisatie La Leche League | LLL startpagina
    Daar vind je ook veel informatie.

Ik zie het persoonlijk zo: de natuur gaf mij borsten om mijn kindje mee te voeden :) mijn kindje verwacht als het geboren is melk bij mama. Net zo vanzelfsprekend als je kindje tijdens zwangerschap voeden via de navelstreng.

Ik heb ook een hele positieve ervaring met borstvoeding en mijn tweede ukje zal ook zeker weer borst krijgen :) . Het is gelukkig niet enkel en alleen zwaar. Flesvoeden kan ook heel zwaar zijn.

(p.s: mijn persoonlijke gevoel he! Het is mijn eigen beredenering voor het borstvoeden van mijn kinderen :) )

Succes met het maken van een keuze :D.

9. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    #29 nicole1987, 8 dec 2015
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
    Dank je wel voor jullie mening,
    Bubblybaby ik vind dat je het mooi gezegd heb.

Ik denk dat ik zeker een poging ga wagen.. :)

Enigste is ik eet niet zo gevarieerd, ik ben een moeilijke eter dat maakt je borstvoedinf toch ook minder bron van vitaminen enz?

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Nee hoor.
    Je moet het wel echt heeeel bont maken wil jouw melk niet voedzaam en vol met hele waardevolle stoffen zitten.
    Helaas is dat een van de bekende heel hardnekkige fabels..

Er is maar een heel klein percentage vrouwen die echt niet genoeg melk of niet genoeg voedzame melk produceert. Meestal ligt het probleem bij niet voldoende aanleggen of een kindje dat niet effectief drinkt.
    https://www.borstvoeding.com/artikelen/voorjebegint/voorbereiding/het-principe-van-borstvoeding.html

Ook hoef je geen paniek te hebben als je productie niet meteen snel op gang komt. Bijvoorbeeld na een keizersnede kan het wel een dag of 3/4 duren.

Nou ja, het is al gezegd, informeer je zelf :)
    www.borstvoeding.com

Succes!

11. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik zou me niet schuldig voelen hoor je hebt toen gewoon een andere keus grmaakt met de kennis en kunde van toen.

Ik ben er ingestapt met ik wil bv proberen lukt het niet dan groeien ze ook prima op fv. Ik wilde minimaal 3 maanden. Maar met 3 maanden ging het zo fantastisch (de eerste 2 maanden zijn echt wel wat lastiger maar ik denk dat snachts flesjes maken zwaarser is) dat ik dacht minimaal een half jaar en van een half jaar ging ik naar een jaar en wat ik nooit had verwacht is dat ik zl nog steeds bv geef. Hij vind het nog heerlijk in de ochtend en de avond kolf ik nog een keer om de productie nog een beetje op gang te houden want dan wil hij niet bij me drinken.

Ik ben inmiddels wel wat van mening veranderd. Als ik ooit nog een kindje mag krijgen zal die zeker weten kosten wat kost bv krijgen. En zou het me zelf niet lukken zou ik kiezen voor donornelk.
    Het is gewoon de beste voeding voor je kindje, dus waarom zou je het niet op zn minst proberen. En ja het zal vast wel pijn doen in het begin. Maar een bevalling is ook niet bepaald pijnvrij en dat hebben we er ook voor over 😉

12. Lous1982

Lous1982 Actief lid

22 jun 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Hoi allemaal,

Bij mijn oudste (nu bijna 5) heb ik geprobeerd om borstvoeding te geven. Ze dronk echter niet goed; op de één of andere manier hapte ze niet goed en deed het echt verschrikkelijk veel pijn. In allerlei houdingen heb ik het geprobeerd maar ik werd zo gestrest en verkrampte dermate erg, dat het echt niet ging. Ik ging in de kraamtijd al over op flesvoeding en zowel mijn dochter als ik ontspanden volledig. En ze groeide als kool!

Bij mijn jongste (net 2) heb ik borstvoeding niet meer geprobeerd en ben ik meteen flesjes gaan geven. Tegelijkertijd heb ik veel huid-op-huid-contact met hem gehad om tóch het borstvoedingsidee een beetje na te bootsen (en daarnaast is dat natuurlijk ook héérlijk :)). Hij werd een lekkere dikke Boeddha-baby...!

Weet je, kind en moeder moeten zich goed voelen en het kind voelt zich goed als mamma zich goed voelt (en andersom). Je kunt misschien niet alles van te voren plannen en kijk gewoon hoe het loopt. Borstvoeding is goed, flesvoeding is goed, elke keuze is prima. En alle mamma's verdienen gewoon respect :D

13. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Hier ook bijna anderhalf jaar borstvoeding gegeven en nieuwe spruit onderweg krijgt ook weer borstvoeding. Ik vind het ook de meest natuurlijke keuze, bedoel, dat is de rnige reden dat we borsten hebben, om een kind te voeden! Voelde voor mij heel raar om ze dan daar niet voor te gebruiken :).

Hier ging het gelukkig meteen goed, geen problemen gehad gelukkig. Al vond ik het wel doorbijten de eerste paar weken, toch wel pijnlijk soms en onzeker of het wel genoeg is omdat er de hele avond geclusterd wordt etc. Maar als je dat loslaat dan is het eigenlijk juist supermakkelijk! Altijd bij de hand, juiste temp, troost, een momentje rust voor mama en gewoon heel speciaal. Die momenten dat hij je aankijkt en lacht zijn onvergetelijk :).

Ik zou het zeker doen! Maar is zou wel even die eerste paar weken uitzitten! Daarna gaat het zoveel makkelijker....

14. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Zo de meeste geven echt lang borstvoeding, moet je dan ook blijven kolven overdag om de productie op gang te houden want neem aan dat de voedingen minder worden zoiezo na half jaar.. en doe je dat dan ook op werk?

15. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik heb even iets gekopieerd uit een oud topic van 2 jaar geleden van mijzelf. Dit is mijn ervaring met borstvoeding, ik zou het een kans geven, het is zo speciaal. Ik vind het enorm jammer dat ik de eerste kids geen borstvoeding heb willen geven.

"Ons zoontje wordt over 2 weken 1 jaar (waar blijft de tijd, het gaat zo snel) Ik heb mijn andere 2 kids ( 14 en 8) flesvoeding gegeven. Ik zit nu al jaren in een nieuwe relatie, en kijk anders tegen de dingen aan, dus ons kindje wilde ik borstvoeding gaan geven.
    Ons zoontje heeft 6 maanden volledige borstvoeding gehad, en het begin was echt niet makkelijk, pijnlijke tepels, borstontstekingen, soms echt huilen en de pijn verbijten bij het drinken, vaak genoeg zeiden mensen in mijn omgeving dat ik er maar mee moest stoppen, ga toch over op de fles. Maar mijn man stond altijd achter mij, nam vrij als ik er even doorheen zat, en kon dan fijn met mijn kleine mannetje rustig een dagje op bed gaan liggen. Maar dat ging steeds beter, en wat heb ik genoten van dat kleine ventje aan mijn borst. Wat een ontzettend mooie en speciale ervaring!
    Ik ben zo blij dat ik deze ervaring rijker ben, en kan het ook echt iedereen aanraden. Na een maand of 7,5 half ging mijn ventje bijten, en dit was niet leuk
    Uiteindelijk ging het voeden steeds moeilijker doordat hij overdag de borst ging weigeren, (hij voelde denk ik mijn angst..) en snachts haalde hij dit in. Na lang lang proberen, dronk hij dan eindelijk uit de fles. Ik kolfde alle voedingen voor hem (ik werk niet dus kon er wel de tijd voor maken) Ik vond het belangrijk dat hij toch nog mijn melk kon drinken, want hij groeide zo goed, en was nooit ziek.
    Maar nu merkte ik de laatste maand dat het kolven me langzaam maar zeker begon op te breken, vooral omdat mijn productie echt zo schommelde. Vooral als ik ongesteld moest worden dan kon ik echt om het uur gaan kolven om het weer wat op te krikken. Allerlei thee geprobeerd, dat hielp dan even en vervolgens weer niet.
    Nu wordt hij bijna 1 en ik heb besloten om in de borstvoeding af te gaan bouwen. Maar heb er een dubbel gevoel over, enerzijds ben ik echt trots op mezelf met wat ik heb bereikt, en anderzijds denk ik, moet ik doorkolven.. Maar ik ga het echt met tegenzin doen nu dus dat lijkt me geen goed plan.."

Wat ik je wel als advies wil meegeven, de eerste 6 tot 8 weken is het moeilijk, je kindje moet leren drinken, en jij moet wennen, misschien krijg je gevoelige tepels, of stuwing.
    Geef het de tijd, neem er echt de tijd voor , en vraag op tijd om hulp aan een lactatiekundige als je met vragen zit. Ze helpen je graag.
    Maar als de voeding goed loopt dan loopt het als een trein.

Ik hoor echt zo vaak om me heen dat ze naar een paar dagen gestopt zijn, of dat ze "geen voeding" genoeg hadden. Maar dat komt eigenlijk zelden voor volgens de lactatiekundige. Het moet echt op gang komen, ik heb in het begin wel eens een dagje ingelast om om de 2 of 3 uur te voeden, dan schiet de productie omhoog.
    Het gaat niet zomaar vanzelf. Lees je goed in of ga even naar een voorlichting.
    En als je kleintje er dan is en aan het drinken is bij jou lekker genieten:D

16. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik heb alleen op mijn werk gekolfd eigenlijk, tot een maand of 11 volgens mij... Eerst 2x per dag daarna 1x per dag... Vanaf die 11 maanden dronk meneer alleen 's morgens en 's avonds en kolfde ik niet meer... Als ik bij hem was kreeg hij altijd gewoon live de borst, dat is toch het makkelijkst :)

17. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Je productie stabiliseert na een tijd. Meestal na 9 maanden ongeveer - dan verloopt ook je kolfrecht (maar zou je eventueel in je pauze nog kunnen kolven als het echt nodig is of kunnen overleggen met je baas). Maar goed, meeste vrouwen hoeven dan niet per se meer te kolven en kolven dan in hun vrije tijd voor de voedingen op kinderdag verblijf.

Ikzelf ben thuisblijf-moeder, maar heb veel vriendinnen die wel borstvoeding geven en werken :D

Deel Deze Pagina