Hoi meiden, Ik ben benieuwd wie dit herkent en wat de adviezen waren. Bij de 20-weken echo is er geconstateerd dat de placenta vrij laag (ongeveer 1,5 cm van de uitgang) en aan de voorkant zat. Nu verloor ik dit weekend uit het niets ineens bloed. Ik ben naar het ziekenhuis gestuurd en daar bleek bij een inwendige echo de placenta tegen de uitgang aan te liggen. Na een nachtje en 2 ctg's mocht ik weer naar huis. Ik heb mijn verloskundige gevraagd wat ik wel en niet mag. In principe mag ik alles, alleen rustiger aan (halve dagen werken ipv hele dagen, niet zwaar tillen, etc.). Nieuwsgierig als ik ben heb ik in het ziekenhuis heel wat afgelezen over een laagliggende placenta en het verbaast me dat er zoveel verschillende adviezen worden gegeven bij een laagliggende placenta. Ik heb alles al gelezen, van totale bedrust tot vrouwen die helemaal geen leefregels kregen. En ik vraag me ook af hoe groot de kans is op een nieuwe bloeding. Over 2 weken heb ik weer een controle bij de verloskundige, dus zal ik daar ook meer info vragen. Maar ik ben heel benieuwd naar ervaringsdeskundigen
Hier geen leefregels gekregen. Ja oke, rustig aan, niet te veel tillen, dat soort dingen, maar ivm bekkeninstabiliteit deed ik dat al. Er werd mij verteld dat een bloedvaatje ook kan barsten als je op de wc gaat zitten of in de auto stapt. Uiteindelijk 2 x opgenomen, best schrikken, dat bloed... Uiteindelijk bij de 3e keer had ik gelukkig (met 41 weken) ook ontsluiting en mocht ik blijven. Ik was er ook helemaal klaar mee, midden in de nacht naar het ziekenhuis �� De gyn voelde nog even voor de zekerheid, maar ik kom meteen door voor de ks Best lastig, maar schrik niet als je een bloeding krijgt. Zorg dat je een tasje hebt klaarstaan met wat spulletjes. Bel de vk, ook in de nacht. Succes, dochter kwam volkomen gezond ter wereld ��
Het is een heel verschil of je placenta er tegenaan ligt of er overheen ligt. Wanneer je placenta over de uitgang heen ligt gaat deze veel sneller bloeden. Mijn tip, doe het gewoon rustig aan. Gun de komende dagen je placenta de rust om goed te herstellen. En ga niet zwaar tillen, driftig poetsen en van alles. Ik zou bv ook niet gaan fietsen, omdat je dan toch een bepaalde beweging maakt. De kans is groot dat je placenta in de komende weken ver genoeg weg trekt. Je baarmoeder en baby gaan straks hard groeien.