Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by , Aug 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik wil of liever gezegd ga borstvoeding geven.

Hoef de lijst voordelen niet op te ratelen denk ik he.

2. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

Sep 30, 2007
    1,677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ja dat is jullie mening en dat mag ik blijf bij de mijne

me jochie is niks tekort gekomen hoor door de flesvoeding tis net hollands welvaren

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ga ook voor borstvoeding: om gezondheidsredenen: ik vind dit natuurlijker dan die gedroogde flesvoeding met toegevoegde houdbaarheidszooi en moedermelk is gevarieerder qua smaak, omdat wat jij eet, de baby doorproeft in je melk. Dat vind ik ook wel zo handig: je baby leert alvast dat er verschillende smaken zijn en went hieraan. Schijnen ze als ze op vast voedsel overgaan toch meer te lusten ook..

Daarnaast psychologisch voor mezelf en de kleine: de band die je hiermee opbouwt is naar mijn mening als hulpverlener cruciaal voor de mentale gezondheid van je kindje: je kind heeft toch eerst jou als moeder nodig, (als je het psychologisch bekijkt is de eerste tijd de moeder belangrijker, daarna een hele periode beide ouders en in de puberteit juist de vader weer belangrijker). Dat wil ik m'n kindje dus ook echt geven.
    Bovendien vind ik het voor mezelf erg prettig: na alle stress van zwangerschap en bevalling schijnt dit goed te zijn om te ontstressen, en dat lijkt me alleen al zo vanwege het feit dat je zo een half uur/drie kwartier lekker rustig aan het voeden bent. De borstvoeding geeft ook aan jou als moeder stoffen af die ontspannend werken, :)
    Dat krijg je met flesvoeding niet, :)

Maar daarnaast ook praktisch: het is goedkoop, je hebt het altijd bij je, het scheelt je de schoonmaak en het uitkoken van de flesjes, mijn man gaat na twee weken weer werken en dus zal het voeden, ook als we wel voor flesvoeding zouden gaan, toch op mij neerkomen: het enige moment dat hij echt zou kunnen voeden is 's avonds, 's nachts zou ik hem al niet aandoen: ik kan de volgende dag overdag nog eens een dutje doen, hij moet weer werken...

En dat hij niets kan doen met/voor je kindje als je borstvoeding geeft: wat een onzin! Er is nog zoveel anders wat hij kan doen: op bed brengen, in badje, spelen en knuffelen, verschonen, enzovoort enzovoort.

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Borstvoeding, omdat dat toch (ook al kunnen ze het heel mooi "namaken" ) het natuurlijkst is voor je kindje.

Daarnaast is het gezellig, goedkoop en als je de eerste weken bent doorgekomen ook nog eens tien keer makkelijker.

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Mvjason, joh meid je hoeft je echt niet te verdedigen hoor. Als je ventje er lekker op groeit, why not? Ieder voor zich toch?

Ik ben een standaard giere hollander ;) Lekker goedkoop hihi

6. raspberry

MVJason: ik denk niet dat een kindje tekort komt door flesvoeding, ik denk alleen wel dat je met borstvoeding meer biedt...

7. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Hoi!

Ik wil even reageren op je volgende zin (die in t groen staat nu)
    Het lijkt nu alsof je zegt dat je kindje kindje mentaal gezonder is/wordt als het borstvoeding krijgt (omdat dit door de moeder gegeven wordt?)..
    Moet zeggen dat ik het hier niet mee eens ben..
    Ik ben zelf groot geworden door flesvoeding en kan echt zeggen dat ik mentaal er niet slechter op ben geworden dan anderen...

8. Giegel

Giegel VIP lid

Apr 20, 2008
    5,743
    0
    36
    Ik heb twee kinderen en bij beide wilde ik heel graag borstvoeding geven.
    Bij de oudste kwam de borstvoeding niet op gang en ben ik na 2 weken overgestapt op flesvoeding.
    Bij de jongste heb ik het langer geprobeerd en heb ik ondersteuning gekregen in het ziekenhuis van een lactatiedeskundige, omdat ze erg klein was en ze borstvoeding belangrijk vonden.
    Uiteindelijk bleek ook bij haar dat ik niet voldoende voeding had en zijn we na 4 weken overgestapt op de fles.

De oudste is vrijwel nooit ziek en de jongste erg vaak in het begin.
    Hoe dit was geweest als ze beide wel borstvoeding hadden gehad (wat ze hebben gehad is niet noemenswaardig) blijft gissen.
    Wel zeiden ze in het ziekenhuis dat de voeding van tegenwoordig zo goed is dat het niet echt onderdoet aan borstvoeding. Al zal borstvoeiding meer stoffen bevatten, anders was het belang van borstvoeding niet zo groot geweest bij de jongste.

Wat ik ga doen als ik weer zwanger mag worden..........ik weet het echt niet na de eerdere ervaringen.
    Ik zou heel graag borstvoeding willen geven, maar of het mogelijk is bij mij weet ik niet en ik wil het niet weer tot het uiterste doorzetten.

9. raspberry

@Miekje1982: het betekent ook niet dat als je flesvoeding krijgt je DUS niet stabiel op kunt groeien: dat heeft met nog een heleboel andere factoren ook meer te maken, borstvoeding is maar 1 van de vele factoren die daarin meetellen.

Maar, onderzoek heeft wel uitgewezen dat kindjes die borstvoeding hebben gehad OVER HET ALGEMEEN stabieler zijn dan kindjes met flesvoeding en ik heb dan zoiets: dit is dan iets waar ik vrij veel controle op heb. Voor de rest van haar leven moet ik het maar afwachten: zal ik er altijd zijn als moeder, zal mijn man er altijd zijn als vader, zal het op een prettige manier de schooltijd doorlopen, zullen er geen trauma's langskomen in haar leven, enzovoort enzovoort: ik heb er bijvoorbeeld helemaal geen controle over hoe andere kinderen op school straks tegen mijn kindje gaan doen, (aangezien ik zelf gepest ben, maar ook als hulpverlener veel te maken krijg met wat er in die periode mis kan gaan en de invloed die dat op een kind kan hebben, ben ik daar waarschijnlijk wat meer dan gemiddeld mee bezig, ;)). Maar goed, datgene waarover ik wel controle heb, dat doe ik dan maar zoals het het beste is. Waarom zou ik mijn kindje iets goeds onthouden als het er gewoon is?

Ben er wel nuchter in: als BV niet lukt, nou, dan niet. Jammer, erg jammer, maar dan denk ik niet dat mijn kindje dan vervolgens vreselijk tekort komt. Het krijgt dan -wat mij betreft- alleen het een-na-beste. Ook prima, maar ik geef haar straks graag het beste, ;)

10. jojo8

jojo8 Actief lid

Jul 15, 2007
    445
    0
    0
    ik zit ook erg te twijfelen nu..
    was eerst van overtuigd dat ik voor flesvoeding ging, maar nu dus niet meer.

heb hele gevoelige tepels, kan dr bijna niks aan hebben. en het is makkelijker zodat mn vriend ook kan voeden en als ik weer aan t werk ga zie ik kolfen op t werk niet zitten.
    maar dan heb je de voordelen van bv nog.

heb ook gelezen dat sommige een combinatie van bv en fv doen. maar kan iemand me dat precies uitleggen?

11. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Hey!

Snap nu wat beter hoe je het bedoelt.
    Ik hoop dat de borstvoeding lukt, in mijn geval nl niet helaas.
    Maar goed, ook ik zorg voor een stabiele, liefdevolle, kansrijke omgeving voor mijn kindje. Ik ben van mening dat de omgevingsfactoren van het kindje velen malen groter van belang zijn dan fles/borstvoeding over hoe het kindje opgroeid, dan heb ik t idd over de kindjes/jongeren die ik tegenkom in mijn werk (ben ook hulpverlener) die juist door die omgevingsfactoren vaak in het hulpverleningscircuit terecht komen..

12. Wardi

Wardi Bekend lid

May 6, 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Het waarom is al zovaak beargumenteerd maar ook ik ga voor borstvoeding. Kan altijd terugvallen op flesvoeding als dat nodig is, andersom is wat ingewikkelder al dan niet onmogelijk :)

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    @mvjason, buiten het wat welof niet beter-gedoe om, vind ik termen als "lurken" best onaardig van je.
    Ook heeft de "grootte" (hollands welvaren) van je kindje niks te maken met of fles of borst beter is. Mijn 2e dochter steeg op bv boven alle curves uit qua omvang terwijl mijn 3e en 4e kind eerder ondergemiddeld waren, ook op bv.

14. Niet meer actief

Inmiddels, na alle reacties gelezen te hebben en een informatiepakket heb ontvangen van de kraamzorg, ga ik zeker weten borstvoeding geven!

In één specifiek foldertje van stichting zorg voor borstvoeding staan namelijk 2x 10 dingen die toch wel erg belangrijk zijn om te weten voordat je de uiteindelijke beslissing maakt.

Voor het geval dat iemand er meer over wilt weten noem ik de 10 feitjes en weetjes uit deze folder op!:

1. Met moedermelk groeit je baby het beste.

2. Borstvoeding is veel gezonder voor je kind.
    - Beschermt tegen maag-darm stoornissen, buikpijn, diarree, oorontstekingen, longontsteking en bronchitus.
    Bij flesvoeding is het risico 3 tot 5 keer zo groot dat je baby vanwege een ernstige infectie in het ziekenhuis wordt opgenomen.

3. Zelfs op de lange duur is je kind beschermd tegen ziekten.
    - Kinderen die met borstvoeding zijn grootgebracht, hebben later minder kans op eczeem, astma, suikerziekte en een hoog cholosterolgehalte.

4. Je baby geniet met volle teugen van het drinken aan de borst.

5. Borstvoeding geven is goed voor je eigen conditie.
    - Na de bevalling herstelt de baarmoeder zich sneller. Je komt vaak weer gemakkelijk terug op je oude gewicht en de menstruatie blijft meestal langer uit.

6. Het is ook op langere termijn beter voor je gezondheid.
    - Als je een tijdlang borstvoeding hebt gegeven, loop je minder risico op bepaalde vormen van kanker. Op latere leeftijd zijn je botten steviger. Type 2 diabetes en reumatische artritis komen minder voor.

7. Borstvoeding geeft je zelfvertrouwen als moeder.
    - Je raakt sneller met je baby vertrouwd en je kunt je kind gemakkelijk troosten want je hebt altijd iets te bieden.

8. Het is de lekkerste babymelk, liefde en lichaamscontact in één.
    - Ook als je aandacht door iets anders wordt opgeeist, komt je baby niets te kort en de warmte van je huid is anders dan een flesje op lichaamstemperatuur.

9. Je partner geeft de baby weer andere zorg en aandacht.
    - knuffelen, troosten, wiegen, spelen, zingen, verzorgen, in bad doen, samen in bad gaan.

10. Zelf voeden is leuk, gemakkelijk en voordelig: gratis de beste kwaliteit.
    - Wat een voldoening: zo'n gezond kindje door je eigen melk. En reken maar eens uit wat je in al die maanden gaat besparen!

En dat zijn nog maar 10 van de 20 dingen die erin opgenoemd staan.
    De andere 10 zijn meer adviezen dan feitjes en weetjes.

*Ik heb deze bovenstaande 10 allemaal uit de folder en het is dus niet mijn persoonlijke mening!*

Maar ik weet nu wel dat ik borstvoeding ga geven!

15. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Gefeliciteerd met je beslissing! ;)

16. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

Sep 30, 2007
    1,677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    dat je het onaardig vind dat kan maar zo,n gevoel krijg ik er nu enmaal bij en ik zeg wat ik het hoe ik erover denk

sorry als het je niet aanstaat

ik krijg het al benauwd bij de gedachte alleen al dat een kind daar aan me borsten zit ik moet dan gelijk aan een koe denken sorry maar dat vind ik gewoon

en dat mijn zoontje holland welvaren is wil indd niet zeggen dat fles of borst beter is maar ik ken genoeg kindjes die erg weinig binnen kregen toen ze borstvoeding kregen dus ik blijf gewoon bij de fles

en als ik iemand voor zijn hoofdstoot met me uitspraken sorry dan

maar ik schrijf gewoon hoe ik denk over borstvoeding en dat een ander borstvoeding geeft prima ze moeten doen wat ze willen maar ik krijg altijd een erg raar idee van borstvoeding :oops:

17. Niet meer actief

Misschien moet je dan eens bij jezelf nagaan of daar een diepere reden voor is want ik vind de dingen die jij schrijft écht nogal schrikbarend. Dat je geen borstvoeding geeft prima hoor, helemaal niet erg. Maar als je aan een koe moet denken en een raar idee krijgt van het geven van borstvoeding (iets wat toch eigenlijk hartstikke NATUURlijk is) dan zit er toch iets niet helemaal lekker?

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Tuurlijk mag je denken wat je wilt, je kan het alleen ook anders zeggen ;), jij vindt het ook niet leuk als jij denkt dat iemand jou het idee probeert te geven dat je slecht bezig bent als je de fles geeft, dat hoeft bijvoorbeeld ook niet gezegd te worden. Bovendien heeft het geen toevoegende waarde aan dit topic.

19. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

Aug 7, 2006
    2,015
    0
    0
    Als je besluit voor flesvoeding krijg je toch vele rare reacties hoor.....de naarste bij mij was van mijn Oma, volgens haar zou ik niet van mijn kind houden als ik geen bv zou geven :rolleyes: :rolleyes:

20. aaltje28

aaltje28 Lid

Mar 4, 2008
    26
    0
    0
    ik ga ook voor de fles voeding.. ik heb een borstverkleining gehad en nu is er maar 50 % dat bv voel lukken..
    duss kies ik gelijk voor de fles zodat ik zeker weet dat ons kleintje genoeg krijgt!

Share This Page