Borstvoeding of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door , 7 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ik ben geen groentje meer en weet dondersgoed dat de billen van me kindje straks erg vies kunnen zijn van de plas poep en noem maar op

mag ik daarom niet gewoon vies vinden dat me kind aan me tepel zuigt

ik heb er gewoon helemaal niks mee

ik merk hier nu wel dat als je flesvoeding geeft je aangevallen wordt omdat borstvoeding veel beter is

nou meiden geven jullie je kids lekker borstvoeding

ik geef me meisie straks gewoon nutrilon hypoallergeen we zullen zien of ze iets tekort zal komen :rolleyes:

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Same here, kep al een dochter, 4 jaar en al heel wat met dr meegemaakt ;) Dus ja ik weet ook wat me te wachten staat....

Als mijn kindje straks geen afgekolfde borstvoeding kan krijgen (want dat is de enige manier waarop ik het wil geven), dan krijgt hij/zij Similac, beviel mijn dochter harstikke best!

Anyway: maakt het uit of je bv of fv gaat geven dames, als je maar een goede mama bent voor je kindje en dat ben je met bv maar ook met fv!

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Jammer dat zo'n topic weer op zo'n manier moet.... :thumbdown:
    zucht...

Ieder zn eigen beweegredenen toch....

Ik ga borstvoeding geven.... maar vindt het raar hoe er soms tegen flesvoeding aangekeken wordt....

Als het kind maar goed groeit en genoeg voeding en voedingstoffen binnenkrijgt om uit te groeien tot een prachtmens...!

En als borstvoeding je tegenstaat... vooral niet doen... want een baby aan je borst terwijl je het niet prettig vind is voor het kind ook niet goed.... want dat voelt hij/ of zij....
    Dan kan hij/ zij beter rustig een flesje bij je drinken....

Gewoon doen waar jezelf achter staat.... en je niets op laten dringen omdat een ander dat wil!

xxmona

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dit vind ik nou niet zo redelijk MvJason. Niemand heeft hier ook maar 1 keer gezegd dat je borstvoeding MOET geven, ik vind juist dat iedereen hier heel begrijpend is tegenover moeders die flesvoeding geven. Het enige waarover het ging was over bepaalde uitdrukkingen. Dat is heel wat anders.

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Jee mensen waarom altijd dat commentaar?

Waarom mogen mensen geen keuze maken voor bv of fv? Ik snap werkelijk niet waarom we elkaar altijd zo moeten aanvallen op die keuzes.

Laat iedereen in godsnaam zijn eigen keuze maken zeg. Echt hoor, de verontwaardiging is groter als iemand flesvoeding wil geven dan wanneer iemand op weg naar huis op het station met een bijl wordt vermoord!

Serieus, meteen kiezen voor flesvoeding... Daar moet je sterk voor in je schoenen staan met de bakken commentaar die je over je heen krijgt zeg! Laaat mensen gewoon die keuze maken!

Echt hoor, ik ben absoluut voor bv maar als iemand het niet wil, moet dat toch gewoon kunnen? Om welke reden dan ook.

Mijn dochter krijgt door omstandigheden ook flesvoeding, en ze is nog nooit ziek geweest, eet altijd lekker, is heel blij... En elke keer word je gewezen op het feit dat dat toch eigenlijk helemaal niet goed is hoor. Ga elkaar begrijpen op borstvoeding.com., het borstvoedingsforum, wat dan ook. Maar kraak mensen die flesvoeding geven niet constant zo af. Echt hoor. Het is een vraag. Geen 'brand elkaar eens lekker af' topic...

Ik ken genoeg mensen die flesvoeding hebben gehad (zo'n 25 jaar terug, nu is er veel meer kennis over fv enzo) en ja je gelooft het niet maar die leven allemaal nog! En niet eens aan de beademing.

Serieus. Waarom zo afgeven op mensen die een andere keuze maken? Wees blij dat als je bv geeft het bij jou lukt, dat jouw kindje het krijgt, dat jij je er goed bij voelt! En laat andere mensen lekker doen wat zij willen. Er zijn namelijk wel ERGERE dingen

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Heeee, ik snap er niks van? Dit is juist helemaal geen discussie over borstvoeding/flesvoeding is goed/slecht, maar alleen maar over hoe het gezegd werd.. Of ben ik nou gek?

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb eigenlijk niet eens nagedacht over die keuze. Voor mij stond borstvoeding vanaf het begin al vast. Maar laatst had ik het er met mijn vriendin over, die ook zwanger is en flesvoeding gaat geven. Zij vertelde dat het mooi, maar ook ontzettend zwaar is om bv te geven. Om de zoveel uur uit bed om te voeden etc. Nu kan ik overdag tussen de voedingen door misschien kolven voor 's nachts, maar dan ben ik dus de hele dag bezig met ofwel voeden, ofwel kolven. Ik vraag me af hoe ik dat ga ervaren en of ik dat vol ga houden, maar ik ga het zeker weten wel proberen. Als het wel lukt lijkt het mij het mooiste dat je op dat moment kunt delen met je kind. En als het niet lukt ga ik me verder ook niet laten opfokken. Dan is het afbinden die handel en over op de fles ;)

Of kan je ook zeggen: ik geef overdag bv en 's nachts fv? Zodat mijn vriend ook een keer uit bed kan gaan, zeg maar?

Ik weet er ook zo weinig van nog :( Ik ga binnenkort eerst maar 's naar zo'n voorlichtingsavond in het ziekenhuis bij ons...

8. valhalla

valhalla Niet meer actief

Haha daar heb jij gelijk in. Maar vond het wel jammer want dit topic begon ook gewoon leuk en leek ook zo'n afbrand-topic te worden... had gewoon de vorige discussie nog iets te vers in het geheugen :D Dus begon mijn nekhaar alweer overeind te staan... Maar goed, ben dus van mening dat iedereen lekker zelf moet kunnen kiezen en dat we elkaar moeten respecteren daarin.

;)

9. ramona0309

Heb nog eens heel het forum zowat doorgelezen en het "grappige"is dat alleen voordelen van BV genoemd worden....
    Zelf heb ik dus 9,5 maanden BV gegeven en ik ben ook tegen zat nadelen aangelopen... en zal die dus even op papier zetten...
    Zeg ik er wel bij dat ik door de situatie "gedwongen"was om alleen BV te geven zonder deze aan te vullen met FV...

Als je trouwens je kind voor het eerste half jaar andere voeding geeft (dus ook fruithapje etc) als BV dan vervalt het.... helpen tegen allergieen dus....

- Je hebt je voeding altijd bij je..
    klopt, maar er zijn zat plaatsen waar ikzelf geen bv durfde te geven, zoals de voetbalkantine..
    In sommige restaurants etc wordt het zelfs niet eens toegestaan je kind te voeden!

- je kunt het kind altijd zelf voeden
    klopt, maar als je de eerst 3 maanden om de 2,5 - 3 uur je nest uit moet is het wel fijn om het uit handen te kunnen geven...
    en Kolven is dan nog geen optie, want dit wordt (uitzonderingen daar gelaten) afgeraden omdat de voeding eerst afgestemd moet worden op de baby...

- borstvoeding kost niets
    Klopt, maar als je er naast werkt (zoals ik deed) moet je een degelijke kolf kopen, die duur zijn als je eentje moet hebben voor intensief gebruik.. (tweede hands wordt afgeraden vanwege de hygiene)
    Verder moet je dan nog flesjes (dubbel.. en om de melk in te doen en om te drinken) kopen en spenen etc...
    - Je hebt dus ook het nadeel dat je toch alles elke dag moet uitkoken...

- ik had het nadeel dat ik stuwing kreeg als de kleine niet gedronken had en als ik op een feest was moest ik dus toch naar huis omdat ik volliep... stuwing is pijnlijk....
    "als mijn vriend 's-nachts gekolfde melk gaf, werd ik een uur later wakker van de pijn en moest ik alsnog midden in de nacht gaan kolven".

- door borstvoeding krijg je eerder je oude figuur terug
    klopt, maar borstvoeding vraag ook veel energie van je lichaam. het is niet voor niets dat je zo snel afvalt... Je kunt je hier dus vermoeid door voelen...

- De kleine gaat later op de tepel bijten... gelukkig kreeg mijn zoon pas laat tandjes

- en dan zal ik de problemen van tepelkloven, borstonsteking en andere enge dingen nog maar buiten beschouwing laten......

en tja ik ga toch weer bv geven.... (zie vorige verhaal)

10. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Laatste waarschuwing: De vraag is of je kiest voor flesvoeding of borstvoeding. On-topic graag, anders zal dit topic op slot gaan. (En dan gaat het natuurlijk over de mensen die niet on-topic reageren).

11. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Ik ben er dus ook nog steeds niet helemaal uit....
    Ik wil borstvoeding proberen, vooral om de reden dat het gezonder is, maar ik zie op tegen het gedoe van het voeden op commando (vooral in het begin vaker als met kv) en het er "alleen" voor staan. Bovendien heb ik ook totaal geen hiephiephoera gevoel als ik denk aan een baby aan mijn borst.
    Dus ik ga het gewoon proberen, als het niets wordt of ik vind het niets dan wordt het gewoon flesvoeding en daar ga ik verder ook niet moeilijk over doen.
    De tijd zal het leren, maar ik begrijp je dilemma ;)

12. Voor mij stond het altijd al vast dat ik bv zou geven. Als je hiervoor kiest, zou ik ook proberen om een infoavond, cursus te volgen zodat je al wat weet wat er allemaal kan komen. Waarom ik kies voor bv kan ik niet juist zeggen. Voor mij voelt het zo juist aan.

Veel succes met het maken van je keuze...

13. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik geef borstvoeding. Niet omdat 't beter, goedkoper, intiemer is, nee, ik wilde in ieder geval de ervaring wel gehad hebben.

Als onze dochter 4,5 maand is ga ik weer aan het werk en dat vind ik (zoals ik er nu tegenaan kijk) een mooi moment om de bv te gaan afbouwen en de fles te gaan geven. Of ik nu een kolf moet uitkoken of een fles, maakt niet zoveel uit.

Denk dat ik 't bij een eventueel volgend kindje weer zo zou doen.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik wil bv geven, en ik zeg er eerlijk bij dat mijn grootste reden de kosten van fv zijn. Niet normaal wat zo'n pak nutrilon kost..
    En het lijkt me ook fijn dat ik de enige ben die kan voeden, want dan heb je dat gedoe niet van "mag ik nu even de fles geven" van visite :)

15. Niet meer actief

Er staat dan ook wel "minder kans op" dus het is niet zo dat je per definitie geen astma krijgt, alleen de kans is kleiner.

Ik had trouwens niet verwacht dat mijn topic in een discussie zou veranderen, maar hoe dan ook ik vind beide keuzes een optie hoor!
    Of je nou borstvoeding of flesvoeding geeft het is niet het enige wat belangrijk is en ik vind ook niet dat je het iemand kwalijk kunt nemen dat zij voor een andere keuze kiest. Iedere vrouw zal zo haar redenen hebben om juist voor die specifieke voeding te kiezen.

Ik wou graag weten wat de meerderheid kiest.. puur omdat dit mijn eerste kindje is en ik eigenlijk vrij weinig van borstvoeding 'geven' af wist en ik zo makkelijker een besluit kon maken!

Zoiezo bedankt allemaal, zowel borstgevers als flesgevers!
    Wie weet zijn er nog meer meiden/vrouwen die na het lezen van dit topic tot een besluit komen!

16. ramona0309

over die allergieen en astma etc.....
    Dat vertelde ik dus al...

BV geeft idd minder kans hierop, maar dat is alleen als je het minimaal 6 maanden geeft zonder enige bijvoeding....

Dus als je met 4 maanden toch met een fruithapje begint, omdat je dat zelf leuk vindt.. (want de baby heeft het echt nog niet nodig), dan doe je dit voordeel dus teniet....
    Ook als je BV combineert met flesvoeding wordt het dus opgeheven.....

Mijn zoontje heeft wel voordeel gehad van zijn minimaal 6 maanden borst...
    Want je zag zn huidproblemen echt na die 6 maanden wegtrekken.... en heb tot nu toe (afkloppen) niet meer gemerkt van een allergie!

17. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Zo... even helemaal terug gelezen. Interessant hoor ;)

Ik wil proberen BV te geven om alle reden die genoemd zijn (+ het is altijd op temperatuur.. die had ik nog niet gezien ;) ) MAAR als het niet lukt (met enig doorzettingsvermogen) dan stap ik over. Ik vond dat heel fijn aan de voorlichtingsavond in het ziekenhuis. De mevrouw in kwestie was een voorstander van BV maar was apeduidelijk: lukt het niet, doet het pijn, voelt het vervelend of welke andere - voor jou - goede reden dan ook: stop ermee en ga over op FV.
    Ik zie wel op tegen het moment dat ik weer moet gaan werken maar goed, dat zien we dan wel weer (tenminste als het lukt).
    Trouwens ik wil wel proberen na een aantal weken afwisseling aan te brengen tussen aan de borst en afgekolfd zodat ik iets meer vrijheid heb. Ook heeft een vriendin van mij na een maand of 2 de laatste avondvoeding vervangen door een FV en dat deed wonderen voor het doorslapen (lijkt me ideaal ;) ).

Ach, ik zie het allemaal wel. Eerst dit kind er maar eens uit! (ben het zat.. kan je het merken? :D )

18. LindaEjimofor

17 mrt 2008
    44
    0
    0
    " staat de westerse vrouw dan zo ver van de natuur af dat zo iets natuurlijks als het geven van BV als onnatuurlijk word ervaren ? " :-k

Dat vraag ik mij oprecht af , want toen ik BV gaf kreeg ik het meeste " krietiek " en negatieve verhalen over BV van mijn familie/kenissen/vrienden te horen. Terwijl de afrikaanse familie/kennisen van Joe mijn besluit juist toejuichten. :)

Sommigen wilden dus absoluut niet dat ik onze dochter in hun bijzijn voedde ( je kon NIETS zien)
    Sommigen voelden zich er ongemakkelijk bij als ik in een restaurant Isabel de borst gaf.
    Sommigen geloven nog steeds dat veel vrouwen " niet genoeg " melk hebben ( regeldagen? )
    Ze vonden dat het na 3-4 maanden hoog tijd werd dat we op KV overstapte.

Isabel heeft 9 maanden BV gehad. Het geven van BV ging niet vanzelfsprekend hoor . Gelukkig had ik een kraamverzorgster die tevens van die speciale cursussen over het geven van BV heeft gevolgd ..zij heeft me heel erg geholpen en ik heb op haar aanraden een electrische kolf gehuurd , wantde BV wilde bij mij niet op gang komen. Ik ben haar nog steeds dankbaar voor de steun , want ik was er zonder haar goede adviezen/steun denk ik na een week al mee gestopt :p

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En dat ben ik nou helemaal met je eens! :D

20. ramona0309

hahaha dat je het zat bent is duidelijk... en je bent toch "maar"net 38 weken, dus niet te hopen dat je die 42 vol maakt....

Mocht je willen afbouwen ivm werk... dan moet je optijd beginnen...
    Je mag namelijk maar 1 voeding op een dag, per week afbouwen.....
    dus met 8 x bv op een dag doe je er 8 weken over om geheel af te bouwen....

En wil je gaan kolven, begin dat optijd met oefenen, want kolven is niet iets wat automatisch gaat....
    Ik dacht vroeger ook... je ze dat ding erop en die zuigt je borsten wel even leeg, maar zo werkt het helaas niet...
    je moet het echt leren... leren welk ritme voor jouw borsten goed is om de melk af te staan en je leren te ontspannen, want anders al zit je nog zo vol.... komt er dus helemaal niets uit...
    Zelfde als plassen op commando... is ook altijd lastig.... :)

Deel Deze Pagina