Borstvoeding of flesvoeding?

Discussion in 'Zwangerschap' started by , Aug 7, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Ík vind dat jammer. Waarom? Gewoon, omdat ik het een mooi iets vind, iets heel natuurlijks en iets wat ee sterke en speciale band geeft met je kindje. Dat ervaren de meeste vrouwen toch iig. Mn moeder & zus zeiden ook: borstvoeding is heel lastig, vooral in het begin, en pijnlijk! Maar achteraf gezien is het het mooiste wat er is en zouden ze het zo over doen. Daarom vind ik het jammer ;) Al kan iedereen het anders ervaren natuurlijk.

2. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Daar is niks spijtigs aan...niet iedereen vind het prettig!
    Er is altijd een reden voor dat vrouwen het niet doen!
    Als je hele gevoelige tepels hebt...of je inderdaad te mager bent moet je er niet eens aan beginnen...daar raak je als moeder alleen maar gefrustreerd van![/quote]

Daarom zei ik ook 'sommige' vrouwen. Maar hoe weet je of je het niet prettig vind als je het nog nooit hebt geprobeerd? Heel magere vrouwen (wat is heel mager?) noem ik een uitzondering, zoals andere dingen waardoor je niet kàn voeden. Maar ik heb het over vrouwen die het zouden kunnen, maar het niet willen proberen dat vind ik persoonlijk jammer.

Heeft er iemand trouwens antwoord op mn vraag van op de vorige pagina? Iemand die ervaring heeft met bv en werken gecombineerd.

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Ik heb niet gezegd dat er iets onvolwassen aan de die zin is, helemaal niet..
    Het is meer dat (en das niet persoonlijk) steeds weer en overal wordt gezegd dat BV het beste is. En dat weten we allemaal.. Het kan voor FVmama's wel eens confronterend zijn om dat steeds weer te moeten horen/lezen. Omdat met die zin indirect wordt gezegd dat FV dus minder gezond is..

ps: Ik voel me niet aangevallen, ik vind het alleen jammer dat de meeste discussie's hierover eindigen in een welles/nietes strijd. Ik probeer alleen maar te zeggen dat sommige dingen niet leuk zijn om steeds weer te moeten horen.
    Daarnaast worden er ook zat opmerkingen gemaakt die BV mama's niet leuk vinden (en terecht), en die geven hun kant van het verhaal aan. Net als ik nu de mijne.

Ik vind het idd jammer dat bij mij de BV compleet mislukt is..En ja, ik heb dus de stap moeten maken naar de FV.

4. Starry

Starry VIP lid

Sep 6, 2007
    6,101
    623
    113
    Female
    Rotterdam
    Ik zelf weet het nog niet :( aan de ene kant denk ik van ik ga borstvoeding geven om de volgende redenen - Het is gezond
    - Het is goedkoop

Maar aan de andere kant denk ik van flesvoeding om de volgende redenen

- Me mannetje kan ook de kleine voeding geven
    - Je kan op ieder moment je kleine voeding geven ( ik zie dat niet met borstvoeding gebeuren )
    - En het is volgens mij ook best goed voor je kindje

Dus ik twijfel nog heel erg :(

Maar heb nog even :)

5. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    zowel op bv als op fv komen vele versch. commentaren, dat is normaal. Bijvoorbeeld als je als bv-mama je kind wil voeden in een taverne en er tegen je wordt gezegd dat je weg moet gaan, of mensen die je heel vuil bekijken. Dat gebeurd niet als je je kind een flesje geeft in het openbaar..
    Ik vind het niet abnormaal dat topics hier altijd op uitdraaien, het is nu eenmaal een forum, en die is er ook om te discussiëren over zaken ;) ik stoor me er niet aan. Zo lees je versch. voor en nadelen van beide zaken en kan je zelf een keuze maken.
    Jij hebt tenminste geprobeerd bv te geven, dat ga ik ook doen, en als het echt niet lukt dan schakel ik ook over, maar dan heb ik het wel geprobeerd, en dat is mijn doel ;) Je kind zal je echt niet kwalijk nemen dat je fv hebt gegeven hoor :D Nogmaals, fv is niet slecht! ik probeer gewoon eerst wat ik het beste vind, en dan zien we wel.

6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    3,124
    0
    36
    Ik ga ook borstvoeding proberen met als reden dat ik het toch iets van een natuurlijks iets vind. Jij kunt met je lichaam je kindje te drinken geven.

Maar goed... ik zie ook genoeg nadelen van borstvoeding in die zin van dat ik zeker in het begin altijd zelf moet voeden. Ook 's nachts. Weet niet of ik dat trek.
    En dat het pijnlijk is/kan zijn vind ik ook niet echt jofel...

Maar... ik ga het iig. proberen!

7. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen

idd daar ben ik ook bang voor meid! Dat het pijn gaat doen, en vooral dat ik niets ga kunnen slapen :) . Dan dacht ik aan afkolven zodat vriend het snachts kan geven, maar wss krijg je dan toch stuwing en dan kan je toch nog snachts eruit :rolleyes: ik denk dat we het zelf moeten ondervinden hoe het gaat aanvoelen.

8. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

op tijd beginnen met kolven....
    kolven moet je leren...
    ik werkte (gedwongen) 5 x 7,5 uur en mij lukte het ook!
    Nou moet ik wel zeggen dat ik belachelijk veel melk had... als mijn zoon al gegeten had, kolfde ik nog wel 375 ml extra! en ik vroor dus alles in....

Mijn zoon kon niet tegen FV dus ik moest wel...
    En wat betreft je nichtje... elk kind is anders...
    Nog een reden waarom gelijk kolven aangeraden wordt, omdat je kind in het begin last kan krijgen van speen/tepelverwarring... het drinkt niet hetzelfde... daarom wordt ook een fopspeen afgeraden als je BV geeft... iig in het begin...

9. Miez

Miez Fanatiek lid

Feb 7, 2008
    1,118
    0
    0
    Ik ga in ieder geval wel proberen om bv te geven. Het kan inderdaad zo zijn dat het niet lukt. Als je veel te weinig voeding hebt of als je heel veel pijn erbij hebt. Maar dat zie ik dan wel weer. Ik ga het proberen, en als het lukt, lukt het.
    De reden dat ik dat wil... Ik zal maar niets zeggen over wat het beste is... Ik heb namelijk de reacties hiervoor gelezen.
    Dan blijft er over dat daar de borstvoeding voor bedoeld is, en dat ik het dus heel natuurlijk vind om mijn kindje ook op die manier te gaan voeden.

10. ramona0309

Het kan wel, maar in "normale"gevallen wordt het afgeraden....
    Couveusekinderen etc... dan moet het wel om de voeding van de moeder opgang te brengen/houden...
    zou hierover eerst contact opnemen met een lactatiedeskundige, want sommige vrouwen "verknallen" hun bv weleens omdat ze gelijk gaan kolven... (met borstontsteking etc tot gevolg... een kind leegt de borst beter)
    Kolven moet je leren... en valt bij veel vrouwen in het begin tegen.... omdat ze niet genoeg eruit krijgen...

Maar waarom wil je full-time kolven? Houdt er rekenig mee dat alles dan twee keer zoveel tijd kost...... Je bent en tijd kwijt met kolven... en dezelfde tijd ook nog eens met de melk geven....
    Ook vervallen veel voordelen van de bv...
    zoals het altijd kant-en klaar bij je hebben.... juiste temperatuur etc...
    het intieme... en nog meer dingen....

11. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Bedankt meid! We zullen het zelf maar moeten ontdekken of het me lukt dan ;) Wanneer ben jij beginnen kolven dan?

12. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    Juist, nu zeg je het goed. JIJ vind dat iets moois, iets natuurlijks en speciaal.....maar niet iedereen deelt jouw mening hierin.

13. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    Ik wil full time kolven omdat ik wel bv wil geven, maar niet de kleine aan de borst wil.
    Dat het 2x zoveel tijd kost, dat maakt mij niet veel uit, want ik werk niet dus heb de tijd (denk ik haha) weet hoe druk het kan zijn met een kleintje.
    Maar tis dus geen goed idee?
    Bij dochterlief heb ik gekolft...bv wilde ik geven.......maardat lukte niet. Dus afkolven, maar dat liep al snel terug. Kwam dat dan doordat ze nooit aan de borst gedronken had?

14. ramona0309

Ja kan... je krijgt je borsten nooit zo leeg gekolft als je kind hem leegdrinkt... dus als er melk in blijft zitten, loopt de aanmaak terug....
    Soms wordt er wel gezegd dat je voor 1 voeding 2x moet kolven.....
    Mijn productie begon ook terug te lopen toen ik begon met kolven, dus begon ik te clusteren.... (om de twee uur kolven)... zodat alles beter op gang bleef...

Ik zou in jouw geval het echt onder begeleiding doen van zo'n lactatiedeskundige...
    zelf vond ik kolven trouwens meer belastend voor mijn tepels dan live-voeden..

Tacha
    Ik ben begonnen toen mijn zoontje 6 weken oud was...omdat ik dan alvast een tijdje had om te kijken of het mij lukte voordat ik moest werken ... en ik kon alvast een extra voorraadje in de vriezer opbouwen...
    Hem echt de melk laten laten drinken via de fles ben ik iets later mee begonnen, want tja.. je ventje of meisje moet natuurlijk ook de tijd hebben om uit de fles te leren drinken...
    je hebt ook weer kinderen, waarbij dat even duurt.... of die zelfs helemaal niet uit een fles willen drinken... en dan heb je echt een probleem!

15. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    Ramona...jee...als ik dit zo lees dan denk ik dat ik misschien beter gelijk dan kan beginnen met FV...
    Ben bang dat het dan net zoals bij dochterlief gaat...

16. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus wie weet is het wat dubbel. Ik heb al vanaf het begin gekolfd en dat gewoon ingevroren. Pas vanaf 1 maand heeft ze een flesje gekregen (ook niet eerder een speentje) en ze vond het allebei prima. Ik gaf haar meestal 's nachts nog de borst, want dan sliep ze daarna rustig verder en klotste alle voeding niet gelijk haar mond uit, wat het overdag dus wel deed. Ze had ook geen last van haar darmen ofzo sinds ik het ging combineren, ging allemaal goed.

17. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Al vanaf 9 weken zwangerschap, maar sinds 16 weken zwangerschap in echt grote hoeveelheden (Lees: De druk van mijn bh, of lichte aanraking is voldoende om voor een overstroming te zorgen haha. Heb nu sinds enkele weken ook altijd zoogcompressen bij me).

18. ramona0309

He ik wil je niet van je idee afpraten hoor..!
    maar ik bedoel.... neem even contact op met zo'n deskundige... anders doe je dat nu al... voordat je een keuze maakt...
    want... tja voor hetzelfde geld gaat het gewoon super deze keer....! en heb je melk in overvloed!

19. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

May 26, 2008
    9,749
    0
    0
    @Ramona, ja daar heb je gelijk in.
    Ik zal de vraag eens voorleggen aan de lactatiekundige hier op het forum.
    DANK JE WEL!

20. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Daar heb ik niets mee te maken. Ik heb niet de meest gemakkelijke zwangerschap achter de rug (tot nu toe), en over het algemeen heeft mijn lichaam een behoorlijke tijd nodig om van iets te herstellen. Dat zal na verwachting met een bevalling niet heel erg veel anders zijn, en aangezien het geven van borstvoeding volgens de mensen uit mijn omgeving ook behoorlijk energie-vretend is... Is het heel spijtig, maar zal meneer toch zijn best maar moeten doen.
    Op het moment dat meneer er maar vanuit gaat dat ik er wel weer uit ga voor de kleine (dus altijd), kan ik je garanderen dat mijn vriend zonder enige twijfel ruzie met me heeft. Het 32 uur in de week werken maakt daar echt geen verschil in, kom op zeg.

Share This Page