Ik heb de eerste 10 weken borstvoeding gegeven en ben er heel blij mee geweest. Het is wel zwaar aangezien je natuurlijk zeker in het begin elke 2 uur paraat moet staan en dit is niet altijd makkelijk. Op een gegeven moment begon mijn zoontje erg te clusteren en had hij zo'n onrust dat flesvoeding beter voor zijn regelmaat was. Maar dit is bij elke baby anders! Er zijn zat vrouwen die dit moeiteloos een halfjaar of langer gewoon doen zonder problemen. Je moet het helemaal zelf bepalen natuurlijk en zeker niet doen omdat het goedkoper is, want wat kost een doosje melkpoeder nou in de week. Als je je er niet fijn bij voelt lukt het ook voor geen meter, dus als jij liever kV geeft, is dat beter voor jou dus ook beter voor de rust van je kindje.
Borstvoeding was voor mij nooit een optie...totdat ik zwanger was. Heb me niet voorbereid. Ik had zoiets: het is iets natuurlijks dus we zien het wel. Direct na de bevalling zocht de kleine mijn tepel, mijn gevoel werd dus bevestigd. Helaas werd ons mannetje ziek en had geen kracht meer om te drinken. Hij heeft 7 dagen sondevoeding gekregen... Ik zat netjes elke 3 uur te kolven. Hij kreeg via de sonde mammamelk. Ik ben zo blij dat ik het heb volgehouden. En wat was ik blij met elke opgevangen druppel melk die ik aan ons zieke zoontje kon geven. Op dag 8 kreeg hij eindelijk genoeg kracht om bij mij zelf te drinken. Traantjes over mijn wangen. Ik was dus anti borstvoeding, anti kolven, etc....maar mijn GEVOEL heeft mij een andere kant op gewezen. Uiteindelijk heb ik een jaar borstvoeding gegeven. Nou heb ik wel veel 'geluk' gehad: geen tepelkloven, geen borstontstekingen, zoontje sliep met 8 weken al 7 uur achterelkaar door. Nu zwanger van de tweede: ik denk dat ik weer borstvoeding ga geven. Als hij geboren is luister ik gewoon weer goed naar mijn GEVOEL Dat is dan ook het enige wat ik je meegeef: luister naar je GEVOEL, vertrouw op je GEVOEL. Succes met je keuze!
Volgens mij zeggen nagenoeg alle dames hier in dit topic dat het de keuze is aan TS zelf. Welles-nietes is niet aan de orde, lijkt me
Zoals al eerder is gezegd, luister naar wat je gevoel zegt na de geboorte. Het is zeker slim om je in te lezen over borstvoeding en kunstvoeding, maar het pakt bij vele zo anders uit dan ze eerder hadden verwacht. Ik wilde graag borstvoeding geven en ik zag wel hoe het zou lopen. Het was zwaar en doorzetten geblazen, maar ik voelde me er zo goed bij! Uiteindelijk heb ik 11 maanden borstvoeding gegeven en behoor ik wel een beetje tot de borstvoedingsmaffia zoals het hier en daar wordt genoemd, haha. Dat had ik van te voren nooit gedacht. Doe waar jij je goed bij voelt en heb lak aan een ander.
Iedere 2 uur paraat staan was hier niet het geval. ( in veel gevallen is het wel zo hoor, maar het hoeft niet) mijn mannetje kwam vanaf het begin af aan al om de 3,5 uur en daar deed hij het helemaal prima op!
Ik heb 4 kinderen, waarvan 2 borstvoeding hebben gekregen (8 en 13 maanden) en 2 kunstvoeding hebben gehad. Ik heb daardoor wat ervaring en ken beide voors en tegens, ik zal je vertellen hoe ik er tegen aan kijk, dit is natuurlijk persoonlijk. De voordelen voor mij van borstvoeding: - Meer verbinding met je kind, ik heb met de 2 kinderen die ik borstvoeding heb gegeven in het begin een andere band gehad dan met de andere 2 - het is gewoon veel gezonder, jouw lijf weet precies op welk moment jouw baby wat nodig heeft. - Een baby is vrijwel altijd te troosten aan de borst (althans bij mij, dus huilen was altijd op te lossen). Betekende wel dat ik met dochter 4 de hele dag aan de borst zat. - geen gedoe met flesjes, voedingsspullen meezeulen, opwarmen etc. De nadelen van borstvoeding. - Ik had steeds niet voldoende waardoor ik vaker moest voeden dan om de 3 uur. - Mijn bv- kinderen sliepen pas door nadat ik stopte met bv geven, de fleskinderen sliepen beiden na 6 weken door, dit is omdat hun buik voller zat en ze langer op de voeding konden teren. - bij flesvoeding was ik minder onzeker omdat ik wist hoeveel de kinderen gedronken hadden. - aan flesvoeding kon ik dingen toevoegen, onze kinderen hebben alle 4 veel gespuugd. - ik heb meerdere malen spruw en borstontsteking gehad. - Met borstvoeding kon ik geen structuur/voedingsplan uitvoeren, meestal kwamen ze eerder dan de tijd die er voor stond, dus gaf soms veel stress als ik andere dingen moest doen (oudere kinderen uit school halen bijvoorbeeld). Heel vervelend als je baby dan ligt te krijsen van de honger, en je kunt even niks. Met een fles is het beter te plannen. Tenzij je altijd genoeg melk hebt. (ik had bij de voeding daarvoor dan blijkbaar te weinig) - Regeldagen zijn heel pittig. - Ik dronk 4 liter per dag, waardoor ik alleen maar aankwam in plaats van afviel (ik lust geen water/thee zonder suiker). - ik was met borstvoeding elke nacht meerdere malen aan het voeden, bij een fles kan de partner het in de nacht ook over nemen. -zelf opletten wat je eet/drinkt ook met darmkrampjes e.d. - Als we ergens naar toe gingen of bezoek kregen zat ik altijd met een doek over me heen te voeden of moest afgezonderd gaan zitten, met fles hoeft dat niet. - Met borst moet je er vrijwel altijd voor je kind zijn, en anders voldoende melk aan maken om af te kolven, ik had net genoeg om zo te geven, kon daarnaast moeilijk een reserve opbouwen dus kon daarom nooit lang weg bij de baby en moest altijd aan voedingstijden houden. (moet sowieso anders krijg je enorme pijn en stuwing). Het is daarom lastig de baby langer dan 3 uur uit handen te geven, of niet te kolven. - Het drinken aan de borst deed de eerste dagen enorm pijn omdat ik er vreselijke naweeën van kreeg. - Met een fles zat ik (of mijn man) 6-8x per dag 20 tot 25 minuten te voeden, met de borst was ik er 4 tot 7 uur per dag mee bezig. De band met papa was met alle 4 er meteen, dat maakte niet uit of er fles of borst werd gegeven. Nu met kindje nr 5. heb ik al besloten flesvoeding te gaan geven (ondanks dat nr 3 en 4 heel lang bv hebben gehad). Ik ga wel de eerste dagen geven omdat ik die melk heel belangrijk vind, en het waarschijnlijk ook wel missen. Ik heb 2x echt moeten vechten om de melkproductie goed te krijgen en ondanks dat ik er trots op was en toen ik er midden inzat niet wilde stoppen, veel narigheid gehad. Voor mij wegen de vele nadelen niet op tegen de voordelen. Dit heeft vooral te maken met dat ik geen melkoverschot had, maar vaak maar net genoeg, en ook omdat het voor mij heel veel tijd in beslag nam ook in de nacht. Tijd en energie die ik in een groot gezin ook voor de andere kinderen nodig heb. Als je van jezelf melk genoeg hebt is het makkelijker. Succes met je keuze!
Ik denk dat het heel persoonlijk is. Ik ga proberen om borstvoeding te geven waarom? A. Het is goedkoper B. Voor de band met het kindje C. De natuurlijke voedingstoffen en antistoffen die ik zelf doorgeef aan het kindje. D. Het blijkt dat je minder bloed en dat je sneller hersteld van de bevalling Gisteren bij een borstvoeding avond geweest samen met mijn partner. Daar werd het er goed uitgelegd waar je rekening mee moet houden mbt de voedingen die je geeft. En hoe het komt dat je tepelkloven enzo krijgt en hoe je het kan voorkomen.
Ik geef nu vijf weken borstvoeding en ben blij dat ik ermee begonnen ben. Maar ik vind het verschrikkelijk zwaar. Ondanks dat ik genoeg melk heb en mijn zoontje goed groeit wilt hij dagelijks uren aan de borst achter elkaar. Ik sta vaak op het punt om over te stappen, maar gelukkig moet hij niks van kunstvoeding hebben en zo zijn we steeds weer een dagje verder. Ik vind dat het proberen wel het minste is wat je kunt doen, vooral de eerste dagen is het erg goed voor de baby. en als je het niks vind ben je zo overgestapt. Mijn zoontje weigerde een paar uur na de bevalling al kv in het ziekenhuis en aan de borst deed hij het meteen goed. Maar de meeste kindjes zijn erg makkelijk wat kv betreft. Ik heb echt niet het idee dat ik een betere band heb dan mijn vriend. Hij doet zo nu en dan huid op huid contact en knuffelt heel veel met hem. Terwijl ik de hele dag bezig ben met voeden, waar ik de charme echt niet meer van in zie na dagenlang urenlang.. ik vind knuffelen zonder het eeuwige voeden veel leuker.
Pas je goed op jezelf??? Ik ervaarde precies hetzelfde en ben na een aantal maanden van niet willen opgeven zelf onderuit gegaan. Omdat er bij ons nog meer kinderen zijn om voor te zorgen, moest mijn man dat overnemen, waardoor hij uiteindelijk zelfs zijn baan is verloren. Ik zag ook pas dat het slecht met mij ging toen het te laat was en al burn-out was. Daarom ga ik ook geen bv meer geven. Sterkte en stop optijd als het je te veel wordt. (als iemand dat toen tegen me had gezegd had ik het niet gedaan, dus voor wat het waard is)
Als er veel allergieën in de familie voorkomen, zou ik zeker nadenken om BV te geven. Maar je moet er natuurlijk wel zelf achterstaan.
Helemaal je eigen keus! Ik wou geen borstvoeding geven, uit egoïsme. Man wou dat ik het toch wel ging proberen. Toen ze voor het eerst aanhapte was ik om. De eerste 6 weken waren heel zwaar. Korsten op tepels, dat ellendige kolven, meisje wat niet kon aanhappen en als ze wel hapte niet dronk. Als je maar een happy mama bent!
Met alle respect....maar het lijkt meer zeer onwaarschijnlijk dat een zware borstvoedingsperiode de oorzaak kan zijn van een burn-out bij jou en het uiteindelijke ontslag bij je man. Dan zullen jullie al wel heel kwetsbaar geweest zijn of er andere onderliggende problemen zijn. Moeders die overwegen borstvoeding te gaan geven moeten zich niet te veel laten afschrikken door de enkele dramatische verhalen denk ik. Ja het is de allerbeste voeding voor je kind (kv is echter niet slecht natuurlijk) en in het begin kan het even lastig of zwaar zijn....maar in de overgrote meerderheid van de gevallen gaat het gewoon helemaal goed!