Borstvoeding of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lymmetje, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lymmetje

Lymmetje Actief lid

16 okt 2012
    157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit enorm in twijfel of ik borstvoeding zou geven.
    Er komt zoveel bij kijken. En ik zie mezelf ook niet in het openbaar voeden eerlijk gezegd.
    Toch lijkt het me ook wel heel mooi om borstvoeding te geven.

Ik zou graag wat ervaringen willen lezen van moeders die gekozen hebben voor borstvoeding en degene die juist geen borstvoeding hebben gegeven. En wat hun rde was of is.

2. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Mijn tip, gewoon proberen, stoppen kan altijd nog :)
    En dan heeft de kleine in elk geval de eerste voeding van mama gehad.
    Bij mij ging het helaas niet goed en kreeg ik uiteindelijk na een tal van andere problemen rondom het voeden een borstontsteking.
    Daarna kunstvoeding gaan geven en er viel meteen een rust op mij en mn dochter.

Desalniettemin probeer ik het straks weer.

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Begin er mee en als het je niet aanstaat dan kun je altijdnog overstappen naar kv.

4. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Doen waar je je goed bij voelt.
    In de eerste instantie zou ik ook bv gaan geven maar ben voor de bevalling toch er op terug gekomen. Ik zag mezelf ook niet in het openbaar voeden. Achteraf ben ik blij dat ik niet voor bv ben gegaan want dat had ik door de zware bevalling en heftige kraamweek niet getrokken. (Moeite met verwerken van spoed-keizersnee)

5. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    Ik heb bv gegeven en moest noodgedwongen over op fv ivm allergie :(
    Ik vond bv geweldig ! De band die je hebt met je kind, het huid contact, helemaal samen. Ik zou nooit anders willen.
    Heb er nooit aan getwijfeld omdat vooral de eerste melk zoveel goede dingen bevat.
    Heb altijd gezegd loopt het goed dan door met bv, heb ik er problemen mee, of lukt het niet dan geen gedoe en over op fv.
    Vond de risico's van fv te groot om mee te beginnen, meer kans op wiegendood e.d.
    Wil nu weer bv geven totdat ik ga werken dan ga ik over op fv, wil de eerste maanden het beste meegeven.

6. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Wees voorzichtig met wat je post ;) dit is een onderwerp voor discussie...:D

Ik heb bij mijn dochter twee weken geprobeerd maar het lukte niet helaas. Ik wilde het graag maar zag het niet zitten om fulltime te kolven en dan te geven (dat vind ik geen borstvoeding geven..) mijn dochter pakte mijn tepel niet goed en werd erg gefrusteerd en dan lukte het helemaal niet meer. Het is echt een samenspel tussen moeder en kind dus ik probeer het bij deze kleine gewoon weer en wie weet lukt het nu wel.

Mijn dochter is overigens perfect groot geworden op flesvoeding en deed het daar heel goed op, sliep ook gelijk door nadat ik met die bv gestopt was (of dat de reden was weet ik niet) en ik kon zo mijn vriend ook laten voeden, was ook wel erg lekker.

Maar als je het wilt proberen en kan dan zou ik het zeker doen, is het beste voor je kind qua voeding maar kijk ook naar wat gaat en waar je je goed bij voelt!

7. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik geef ondertussen alweer 11 maanden borstvoeding.
    ik vind het heerlijk. Ik vind het altijd zo grappig om te lezen dat moeders denken dat het zoveel moeite is, mij lijkt het jusit zoveel moeite op fv te geven! 's nachts eruit, eerst flesje klaarmaken, ondertussen gillende baby (zo zie ik het dan voor me;)) haha.
    ik heb zelf nooit openbaar gevoed, maar daar wordt je ook snel heel handig in. ik weet precies in welke winkels ik even snel in een pashokje bv kan geven als het echt nodig is:D

verder ontwikkel je naar mijn mening een hele bijzondere band met je kindje en is het natuurlijk de beste voeding die je kunt geven.

die oogjes die zo lief naar je kijken als ze weer melk bij mama mag drinken *smelt*

8. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ik heb het voornemen om borstvoeding te gaan geven.
    Ik ben pas naar een cursus borstvoeding geweest en weet dat ik altijd een lactatiedeskundige kan inschakelen mocht er iets niet goed gaan. Het ziekenhuis én de kraamzorginstantie waar ik ga bevallen zijn echt voor borstvoeding,dus ik heb goede hoop dat het gaat lukken.
    Waarom wil ik borstvoeding geven?? Pff als allergie-preventie (man heeft astma, ik hooikoorts), lijkt me bijzonder, ik geef de baby wat hij/zij nodig heeft, goedkoop, goed voor kaak en spraakontwikkeling van baby, altijd bij de hand, altijd op temperatuur, helpt mijn lichaam bij het herstel na de bevalling enzovoort.
    Nadelen zijn er natuurlijk ook! Baby is erg afhankelijk van jou, pa kan in de eerste weken niet zomaar het flesje geven (later wel, na kolven)
    Maar flesvoeding in nederland is ook erg goed, er is geen 1 merk slecht. Je bent geen slecht moeder als je het niet probeert.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben ook beide keren begonnen. en heb er van genoten, ook al duurde het niet lang.

De eerste keer liep het helaas anders, omdat de kleine niet aan de borst bleef hangen. En met fulltime kolven mijn productie toch wegzakte. Wel 6-8 weken bv gehad uit de fles.
    Bij de jongste ben ik ook begonnen. En die dronk ook goed. Mijn productie kwam een dag te laat op gang, maar toen dat liep, ging het ook goed. Alleen rond de 5-6 weken begon ik echt last te krijgen met mijn energie, zo erg dat ik bijna flauwviel soms. Met extra eten kreeg ik dat ook niet goed. Dus toch besloten om dan ook maar over te stappen naar fv. Op hetzelfde moment als zijn broer, dus ook wel "eerlijk" ;)

Ik zou bij een evt derde ook gewoon weer beginnen, en kijken waar het schip strand. ls je met FV begint kun je niet nog switchen naar bv, andersom wel..

10. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Hier ook een borstvoedende moeder, en ik ben heel blij met mijn keuze. In het openbaar voeden heb ik nog niet gedaan, ik zorg dat ik op tijd weer terug ben voor haar voeding, en als ik langer van huis ben op bezoek dan kan ik altijd even apart rustig voeden. Ik winkel dus wel een stuk korter maar dat scheelt ook weer geld hahaha!

Het begin was voor mij echt even doorzetten maar als ik dan zag hoe mijn meisje ervan genoot dan kon ik niet stoppen. En de gedachte dat het zo gezond is voor haar speelt heel erg mee, ik heb zelf hooikoorts en ik hoop dat zij dat niet krijgt.

Het lastige in het begin vond ik het vele voeden, 10-12 keer per dag, en als ik de ene borst gaf begon de andere ook te lekken, zelfs door zoogkompressen heen. Ook slaapt ze niet door, nog steeds niet, maar mijn nichtje die ook borstvoeding kreeg sliep wel door, dus ligt ook aan het kindje denk ik.

En nu, ik vind het zo makkelijk borstvoeding, geen gedoe met flesje klaarmaken, als ze honger heeft of troost nodig of ze kan echt niet in slaap komen is er altijd de borst. Je kan ze nooit te veel geven. Alleen het afkolven op mijn werk vind ik niet leuk, maar ik heb het er voor over.

11. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Hier ook een bv mama en er is nooit geen flesje kv aan te pas gekomen. Ik vind het super makkelijk en het is erg fijn om te doen en altijd bij de hand en goed op temp. In het openbaar voeden doe ik wel maar zonder dat iemand het door heeft!

12. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Fv grotere kans op wiegendood?
    Nog nooit van gehoord.
    Door omstandigheden ben ik gestopt met bv..

13. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Hier ook bv vind het heerlijk bij onze 1ste maar 4 week bv gegeven omdat me productie terug liep door voeden met tepelgoedjes. En we hadden continu spruw. Nu geef ik alweer 3maand bv het begin was heel zwaar omdat hij mijn rechterborst niet pakte.
    Pas na 7dagen vechten lukte het..
    En ben er heel trots op.
    Heb inmiddels ook al een fikse borstontsteking doorstaan toen zakte me productie wat maar dit had me zoon zo weer goed opgehoogd..
    Nog niet openbaar gevoed maar vlg week word de 1ste x haha.

Ik vind juist de Fv meer gedoe dan bv.
    Idd gillende baby die op warme fles moet wachten.

Nu hup aan de borst direct goeie temp en drinken maar.. Kan altijd overal.

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Bij mijn zoontje 2 week bv geprobeerd maar omdat mn productie op 10cc per borst bleef hangen moeten bijvoeden.
    Toen besloten volledig over te gaan op FV.

Hier nooit een gillende baby gehad die moest wachten op de fles.
    Ik maakte de fles van te voren klaar bewaarde deze in de koelkast en klaar.
    De eerste tijd sliep mijn zoontje bij ons ja dan moest ik er uit om de fles op te warmen.
    Maar al had ik er voor de fles niet uitgehoeven dan was ht wel omdat ik naar het toilet moest oid.

Nu bij de tweede ga ik weer bv proberen en zie wel waar het schip strand.

15. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Omdat ik aan beide borsten geopereerd ben is het nog maar de vraag of ik überhaupt kan.
    Als het lukt wil ik het sowieso wel proberen, maar wie weet krijg ik de keus helemaal niet.

Ik kan mijn tepels al bijna 2 weken niet aanraken zo'n pijn doen ze dus ik weet niet of dat een goed of slecht teken is.
    Moet dus gewoon afwachten of het gaat lukken of niet.

16. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    ik heb de zelfde twijfels als jij. heb zelf nooit bv gehad en ben prima groot geworden (nouja 1.60 dan ;))

maar nu ik zelf zwanger ben ben ik aan het twijfelen, heb gelukkig nog tijd zat om te beslissen.

het is allebei goed en het heeft allebei voor en nadelen, dus doen waar jij je goed bij voelt(makkelijker gezegd als gedaan als je twijfelt natuurlijk:p)

17. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Voor mij is het vanzelfsprekend dat ik het in ieder geval probeer. Het is uiteindelijk het allerbeste voor je kindje, en ik vind dat ik verplicht ben het op zijn minst te proberen.

Buiten de fles geven vind ik ook niks. Lijkt mij borstvoeding toch wel handiger

18. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    Bij mijn eerste zwangerschap lukte het niet maar nu ga ik het gewoon proberen als het mijn lukt ga ik ook kolven omdat ik ook niet overal borst open en bloot ga leggen dus dan in zakjes die je bij prenatal kan kopen en kan invriezen dat de grote broer en zus en manlief ook fles kunnen geven maar de eerste weken zal ik gewoon borstgeven

19. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Gewoon proberen voor een maand! Ik geef toe de eerste 3 weken zijn moeilijk omdat je elkaar moet leren kennen, maar daarna is het geven van bv zo mooi! En als het niet lukt kun je altijd nog op fv stappen.
    Voeden in het openbaar leek mij ookverschrikkelijk maar als je kind honger heeft maakt het je niets uit. Heb het mu twee x in het openbaar gedaan en viel mij reuze mee.

20. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Bij mn eerste zwangerschap een verschrikkelijke bv ervaring gehad. Heel wat ontstekingen, kloven, uiteindelijk 7 maand voltijds gekolfd. NOOOOOOOOIIIIITTTT MEEEEEER!!!!!!!!!!!!

Nu probeer ik het opnieuw. Maar ik ga niet opnieuw kost wat kost proberen om bv te geven. De eeerste drie maand geef ik sowieso, kolven of niet, maar daarna ga ik alleen door als het prettig voelt.

Deel Deze Pagina