Borstvoeding of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lymmetje, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Ik zit hier ook alvast over na te denken. Ik ben zelf nooit aan de borst geweest ivm hoge bloeddruk ofzo? Maar ben goed gegroeid (1.77m. haha) en mijn broertjes en zusje ook.
    Ik voel me best wel slecht, want als ik die verhalen of foto's zie van baby's aan de borst enz, dan zegt dat me eigenlijk niets.. Een vriendin van mij gaf geen bv meer maar fv, en in mijn gedachten leek me dat wel fijn, het kindje hapte steeds niet goed en kreeg op geen enkele manier genoeg binnen aan de borst. Zij was echt heel erg teleurgesteld. Toen besefte ik dat ik eerder misschien wel opgelucht zou zijn..? En meteen voelde ik me slecht. Want het lijkt soms haast alsof bv het meest logisch is, en fv een "goed alternatief".
    Kolven lijkt me helemaal niets. Ik melk zelf ook koeien, denk dat ik me meteen een koe voel haha. En bv zal idd voordelen hebben; melk is altijd klaar, en goedkoop. Bij koeien/paarden is biest erg belangrijk, dit zal bij baby's ook zo zijn?
    Kun je trouwens wel gewoon geen borstvoeding geven zonder dat je last krijgt van je borsten? Dat er teveel druk op komt ofzo?

Ik zit dus ook nog beetje in gedachten wat ik zou doen.

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier ook een bortvoedende moeder.

Redenen voor mij waren:
    1. meest natuurlijke wat er is
    2. Ik heb de ziekte van crohn, eczeem,allergien en had als kind last van astma. Bv verkleint de kans op bovenstaande dus dat wilde ik wel proberen
    3. Ik was erg nieuwsgierig of het echt zo speciaal voelde als anderen zeiden.
    4. het leek mij wel makkelijk gezien je het altijd bij je hebt en op temperatuur en je hoeft niet na te denken of ze wel of niet genoeg heeft gehad, ze regelen het zelf.

Achteraf een goede keuze. Wel moet ik erbij zeggen dat de kraamweek wel pijnlijk was ondanks wat iedereen zegt. Tot bloedens aan toe terwijl ze wel goed aanhapte. Maar na die week was het top!

Voeden in het openbaar vind ik geen probleem. Heb me dan ook wel goed verdiept in goede voedingsshirtjes/bh's zodat ik altijd discreet kan voeden.

Nadeel vind ik wel, gezien ik op verzoek voedt het lijkt alsof ik veel vaker aan het voeden ben als bijvoorbeeld mijn vriendin die fv geeft. Goed, zij weet dan ook altijd precies hoeveel erin gaat en dat weet je met bv niet, kan voor- en nadelen hebben, t is maar hoe je het bekijkt.

bv kindjes slapen wel later door! Samen slapen is hier dan ook de oplossing, piama omhoog en selfservice :D

Het is makkelijk, maar kost af en toe wel wat doorzettingsvermogen! Succes met je keuze!

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Als je op verzoek voedt hoef je hier volgens mij geen last van te hebben. Voel ik ze een beetje op spanning staan bijvoorbeeld smorgens dan leg ik haar wat eerder aan en voed ik op "mijn" verzoek;) maar dit komt niet heel vaak voor.

Wanneer je bepaalde voedingen patsboem gaat vervangen door bijvoorbeeld fv of fruit/groentehap en niet goed afbouwd kun je hier wel last van krijgen!

4. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    #24 NathalieD, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt: 8 apr 2013
    Ik heb bij de eerste 1 maand volledig borstvoeding gegeven, daarna ben ik gaan afbouwen en met 2 maand was ik gestopt omdat ik weer naar school ging en het niet zag zitten om een kolf mee te nemen in de trein etc. Anders was ik zeker langer doorgegaan! Nu is mijn dochter bijna 5 maand en heb ik 4 maand volledig gegeven en ben ik nu aan het afbouwen. Ik combineer het nu met flesvoeding en dit blijf ik voorlopig doen. Maar vooral die eerste week is zoooo belangrijk om borstvoeding te geven! Dan kun je daarna altijd nog beslissen of je door gaat of niet, stuwing krijg je toch de eerste week, ook als je geen borstvoeding geeft. Ik hou zelf ook niet van voeden in het openbaar. Maar geloof me, je wordt er vanzelf handig in:D En ik doe het altijd afgedekt, niemand heeft het kunnen zien. En nu geef ik haar 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding wat echt ideaal is, zo kan ik haar 's ochtends meteen aanleggen zonder dat ik eerst een flesje moet maken en zij gaat huilen, waardoor m'n zoontje wakker word. Ideaal dus!

En ja, die eerste weken zijn best pittig, daar weet ik alles van (bij mijn dochter beide borsten ontstoken gehad na de kraamweek, maar ik heb volgehouden!) maar als de borstvoeding goed op gang is gekomen is borstvoeding geven sneller en makkelijker als flesvoeding, en ook niet pijnlijk.

Daarbij kun je ook nog is overal borstvoeding geven. Ik heb het in de trein gedaan toen ik een uur vertraging had en zij echt honger had. En in de auto op een parkeerplaats. En bij autopech. Dat zijn plekken waar een flesje opwarmen onmogelijk is;)

Bij onze zoon dacht ik toen ik ging afbouwen dat hij ook door ging slapen vanwege de flesvoeding. Hij sliep door met 6 weken. Maar mijn dochter sliep ook door met 6 weken op borstvoeding. Ik ben er dus van overtuigd dat dit niets met de soort voeding te maken heeft.

5. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste 2 kids flesvoeding gegeven, ik was wat jonger en hoorde van veel mensen om me heen dat het een gedoe was, mn moeder had het over tepelkloven en te weinig voeding. Dus ik dacht..ik begin er niet aan!!
    Derde zwangerschap (al aantal jaren een nieuwe partner) en mijn man vroeg mij waarom probeer je het niet gewoon, het is natuurlijk, en het lijkt me mooi als je ons kindje zelf kunt voeden.
    Dus toch geprobeerd. Ik vond het best pittig, het gaat echt niet allemaal vanzelf. Ik heb tepelkloven gehad, borstonstekingen, maar ben steeds door blijven gaan. Soms zelfs huilend en van de pijn tijdens het drinken, om dat ons zoontje de eerste dagen niet helemaal goed had aangehapt en ik enorme kloven had :(
    Maar... na een week of 8, liep het ineens als een trein. Ik heb altijd op verzoek gevoed, al zeiden tantes, moeder en schoonmoeder dat het allemaal veel te veel was, en te vaak. Maar tegenwoordig is er meer bekend over borstvoeding en gaat het nu eenmaal anders dan 35 jaar geleden;)
    Ik heb zo'n 8 maand borstvoeding gegeven aan de borst, toen ben ik het gaan kolven, omdat mijn zoontje keihard in mijn tepels ging bijten. Dat was heel pijnlijk. Totdat hij 1 jaar werd heeft hij borstvoeding gekregen, toen was ik het kolven zat, en liep mijn productie echt terug.

Mijn 2 flessen kids ;) Waren vaak verkouden als baby zijnde, mijn borsten kindje ;) nooit, nooit echt ziek geweest oid. Kan toeval zijn, maar ik geloof wel dat ze goede afweerstoffen uit de borstvoeding krijgen.

Ik vond het niet altijd makkelijk, maar als ik 15 jaar geleden (ik was nog maar 21 toen) had geweten wat ik nu weet, dan had ik al mijn kindjes de borst gegeven. Ik vond het heerlijk als mijn kleine ventje aan de borst lag. Zo'n bijzondere ervaring, echt super.
    Mijn man haalde ook altijd s'nachts de kleine uit bed (op onze kamer) en legde hem dan bij mij aan, zo konden we het toch samen doen. Sommige mannen schijnen dat bij borstvoeding een beetje te missen (flesjes geven) Maar mijn man hielp op deze manier, daarna verschoonde hij de kleine altijd.

Ik zou je echt aanraden om het te proberen, en het echt een kans te geven, heel veel suc6

6. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind borstvoeding geven heerlijk en super makkelijk. Ik vond juist het klaarmaken van de flesvoeding met al die schepjes en uitrekenen etc. een heel gedoe. Daar hoef je bij de borst allemaal niet over na te denken en het kind 'moet' ook niet de fles leegdrinken, of 'mag' niet extra drinken.

Heb beide kinderen ongeveer een jaar gevoed en ga er nu ook weer voor.

Ik zou zeggen; ga naar een info-avond en lees wat over de voordelen. En daarna, no worries, het is geen hogere scheikunde.:D

7. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo deden wij het ook altijd. Mijn man haalde baby uit bed, schone luier. Ik kon gewoon lekker blijven liggen want voeden deed ik ook liggend. Dus dan lig je s nachts lekker in bed te soezelen met een baby aan de borst. Moet er niet aan denken dat je s nachts nog eruit moet, een fles moet gaan klaarmaken etc.

8. NathalieD

NathalieD Fanatiek lid

17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Ik ben net 22 jaar en heb 2 kindjes. En ik begrijp niet dat je je toen hebt om laten praten door je omgeving. 21 jaar is niet te jong om te begrijpen wat de voordelen zijn van borstvoeding. Voor elke moeder is het de eerste keer nieuw ongeacht leeftijd.

9. Luja

Luja Niet meer actief

De vorige keer, bij mijn tweeling, 10 weken lang borstvoeding gegeven.
    Na die 10 weken was het ook echt klaar, ik had veel te weinig voeding... we moesten ze al steeds tussendoor bijvoeden, dus dat ging echt niet. maar met 1 kindje zou ik het veel langer hebben volgehouden. vond het veel makkelijker dan kv!
    altijd goede temperatuur, geen geklooi met uitkoken van flesjes en heet water paraat hebben als je een dagje weggaat.
    ik ga nu weer voor borstvoeding, ik hoop het een half jaar te kunnen geven :) het is sowieso het beste voor je kind, en wat mij betreft ook het makkelijkst! en wat hier vaker gezegd wordt, je kunt het altijd afbouwen, dat je het eerst probeert.... gewoon voor jezelf kijken waar je je prettig bij voelt

10. Luja

Luja Niet meer actief

#30 Luja, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2013

Zoals eerder genoemd, jammer dat je je hebt laten ompraten door je omgeving.. ik was met 18 jaar [dus jonger dan jij] zwanger en hoewel het mij ook afgeraden werd door mijn omgeving heb ik wel mooi borstvoeding gegeven :) en ik ben er super trots op dat ik het toch mooi 10 weekjes heb volgehouden, lekker laten kletsen die mensen die het ''beter weten'' en gewoon kiezen wat jou het beste lijkt!

11. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik ben ook van plan om BV te gaan geven. Misschien heel vreemd maar ik vind dat niet eens echt een keuze... Als het niet gaat, om welke reden dan ook, is er altijd nog kv als alternatief. Andersom, dus beginnen met fles en dan bedenken dat je liever bv wou proberen, is niet echt een optie, dus ik zou zeggen: probeer het gewoon.
    Ga naar een voorlichtingsavond en bespreek het met mensen in je omgeving (kan ook vk of kraamzorg zijn) die pro-BV zijn, zodat je weet wat je kunt doen/wie je kunt bellen als het niet goed gaat en je het wel wilt blijven proberen.

Alle voordelen zijn al meerdere keren genoemd geloof ik, maar -buiten het feit dat ik het dus 'normaal' vind om BV te geven- zijn de redenen die mij sterken in mijn beslissing toch wel:
    -Geen nachtelijk gedoe met flesjes klaarmaken; baby aan de tiet en klaar.
    -Kindje krijgt belangrijke (levende) afweerstoffen binnen die met geen mogelijkheid in kv verwerkt kunnen worden.
    -Minder kans op allergieën (ik heb zelf astma, dus wil dit bij kindje zoveel mogelijk proberen te beperken, indien mogelijk)
    -Lijkt me heerlijk knus (goed voor hechting)
    -Bespoedigt mijn eigen lichamelijke herstel na de bevalling.
    -Kan helpen om borstkanker te voorkomen (verkleint de kans).

Als ik even blijf nadenken, vind ik vast nog veel meer redenen, maar deze kon ik zo 123 even opsommen. :D
    Wat betreft voeden in het openbaar: je hoeft toch ook niet midden in een restaurant je borst op tafel te leggen? Als je je kind een flesje zou geven in het openbaar, doe je dat -lijkt mij- op een rustig plekje, beetje afgezonderd van de drukte. Waarom zou dat met BV anders gaan? Rustig plekje zoeken, afdekken met bijvoorbeeld een sjaal oid en daaronder kun je je kleintje dan aanleggen.

Best vreemd dat we worden doodgegooid met reclames van zo-goed-als-naakte-vrouwen (denk bijv. Hunkemöller-reclame met Sylvie) en dat heel gewoon vinden, maar dat we ons ineens gaan schamen als we een baby de borst geven, of zien dat een vrouw dat doet. Terwijl dat een doodgewoon natuurlijk iets is, moet dat ineens 'bedekt' omdat anderen het aanstootgevend vinden...

*merkt dat de BV-Maffia-kant komt bovendrijven en houdt nu maar even op met typen, omdat ze anders té fanatiek wordt* :D

Maar goed, kortom dus: Probeer het gewoon, je kunt altijd overstappen op kv, andersom is die keuze er niet.

12. Luja

Luja Niet meer actief

Dat bedoel ik dus :)

13. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen

14. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga flesvoeding geven. Geloof best dat bv beter is maar ik heb er zo'n vreselijk nare ervaring aan over gehouden bij mn eerste dat ik er niet eens meer aan ga beginnen.

Je moet doen waar jezelf het beste bij voelt en niet wat een ander zegt

15. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dit dus.

Hoewel ik hartstikke fanatiek pro-bv ben, snap ik deze keuze ook wel.
    Toen ik in het ziekenhuis lag, deelde ik een kamer met een vrouw die ontelbaar veel voedselallergieën heeft. Zij leeft zelf op een vloeibaar soort voeding, maar dat is, zoals ze het zelf omschreef, eigenlijk puur overleven.

Zij heeft er voor gekozen om niet aan bv te beginnen, en in haar geval snap ik die keuze ook prima.
    Als je tegen je zin bv gaat geven 'omdat het moet', gaat het ook niet werken denk ik. Dus dan kun je idd beter bij voorbaat aan de kv beginnen. Geeft jezelf -en je kindje daardoor ook- heel wat meer rust.

16. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Bij de eerste drie dagen bv gegeven. Ik was te zwak door hevige fluxus dus over gegaan op de fles. Bij de tweede twee voedingen de borst gegeven. Ik vond het niks voor mij en met een eenjarige die nog rond liep niet eerlijk tegen over haar. Wilde ze beide voldoende aandacht geven en niet alleen maar met voeden bezig zijn. Nu de derde krijgt meteen lekker een flesje. Voor mijn man ook veel leuker dan kan hij de kleine ook een flesje geven en mijn oudste twee ook als ze dat een keer willen. We kunnen de nachten om beurten doen en zo dus beide ons slaap pakken waardoor we leukere ouders zijn voor alle 3 de kinderen.

17. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik geef eerlijk toe tijdens de zwangerschap had ik echt zoiets van off dat gefriemel aan hè borst niks voor mij... Totaal niet ingelezen ( buiten de algemene kennis de voordelen/nadelen) en toen de eerste keer aanleggen ik was verliefd zo speciaal, toen dacht we proberen het gewoon... We zien wel, door omstandigheden 4 dagen int zh gelegen, meisje wat te moe was om te effectief te drinken dus kolven kolven kolven int zh zijn ze echt voor bv... Bij thuiskomst hik zoiets na de ellende ga ik dit doorzetten ik doe dit!! Resultaat is links is eigenlijk kolven gebleven ivm tpvlakke tepel slecht pakken en geen puf/ zin meer om een lactatiekundige in te schakelen, rechts echter dronk ze zeer goed, mijn oplossing was dus borst fles borst fles.
    Ik heb 2 x openbaar gevoed, door teveel druk, normaal probeer ik af te kolven voor vertrek en flesje mee te nemen, dus dat hoeft geen noodzaak te zijn.

Nu heb ik teveel melk zie onderschrift , drinkt ze nog 1 x p.d life, de rest fles omdat madam te veel is afgeleid en ik geniet nog iedere dag..

Mijn advies sta er voor open en laat je niet dwingen tot het ene of andere doe war JIJ je goed bij voelt. Kv wordt je op aangekeken omdat je er geen moeite voor doet ( ik veroordeel niet, ik bedoel over het algemeen wordt er zo tegenaan gekeken) bv is geen flesjes door Jan en alleman, als ze niet doorslapen goh geef dan kv dan slapen ze beter door,mof geef je nu nog steeds bv, daarbij geeft het icm werk de nodige haken en ogen. Ik kan dit doen omdat ik thuisblijfmama ben.. Met werk erbi denk ik dat met 6 maanden ik gestopt was als ik het zo lang had vol gehouden

Succes met de keuze en hoop dat je er wat aan heb

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik heb het bij de oudste een week volghouden. aanleggen was een drama en het deed vreselijk veel pijn waardoor het alleen maar heel veel stress gaf en dat werkt alleen maar heel erg tegen. Zoonlief dronk ook niet goed en viel veel af. na een week volledig overgestapt op fv en zowel mama als kind bloeiden weer helemaal op en er was rust!

Bij deze 2e uk wil ik de bv weer een kans geven, ik ga hiervoor naar een info avond, misschien dat ik er wat van opsteek. Hopelijk lukt het deze keer wel, en anders heb ik het in ieder geval geprobeerd.

19. glimworm

glimworm Niet meer actief

dit zegt echt niks! mijn flessenkind is in 2 jaar tijd misschien 2 keer verkouden geweest. Maargoed zo kunnen we wel door blijven discussieren want hij gaat ook niet naar opvang. Zegt waarschijnlijk ook niks over ziek zijn en weerstand opbouwen. Het ene kind is er nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.

20. Bonsje79

Bonsje79 Actief lid

6 jan 2013
    194
    0
    0
    Ik heb bij de eerste 4 maanden BV gegeven. Voeden in openbaar of zelfs waar familie bij was kon ik ook niet. Met 3 maanden erbij gaan kolven, dat gaf al meer vrijheid! Toen nog een maand ofzo 's ochtends en 's avonds zelf BV gegeven en de rest was afgekolfde melk. Uiteindelijk heeft ze 5 maanden bij elkaar BV gekregen.(nog een maandje afgekolfde melk van de voorraad uit de vriezer ;) )
    Nu wil ik weer BV proberen, maar wel al meteen ook kolven, zodat ook m'n dochter straks haar broertje een flesje kan geven en ik wat sneller weer meer "vrijheid" heb!

Hoop dat je er uit komt! Ik vond BV geven super, maar later het flesje ook wel heel makkelijk hoor!! Gewoon doen waar jij je goed bij voelt

Deel Deze Pagina