Borstvoeding of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lymmetje, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    En Mausi, nu ik toch hap :D...
    Borstvoeding IS inderdaad gewoon het beste voor een baby. Dat is geen mening, maar een feit. Zoals koeienmelk voor kalfjes is, en geitenmelk voor geitjes, zo is BV voor baby's.
    En ja, kunstvoeding is een goed alternatief. Maar je kunt ze niet gelijkwaardig noemen, want dat is het simpelweg niet.

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het verschil tussen een keer pannekoeken of friet eten en de BV/FV discussie is, dat je bijv. 1x in de maand of 1x in de 14 dagen of 1x in week iets kan eten dat wat ongezonder is. De andere dagen eet je dan wel gezond. Ook kun je frietjes eten maar daarnaast een lekkere grote gezonde salade. Je totale maaltijd is daarmee niet zo ongezond.

BV of FV geef je elke dag voor de periode van een aantal maanden. Daar gaat de vergelijking met een keer wat ongezonds eten wel mank. Een jonge baby krijgt of alleen BV of alleen KV binnen. Heel soms een afwisseling van KV en BV. De keuze voor BV maak je niet alleen voor vandaag, maar voor een langere periode.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat FV ongezond is. BV is volgens veel wetenschappelijke inzichten gezonder. Maar FV is het daarop volgende meest gezonde alternatief.

3. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dankje Aquilegia, jij verwoordt het wat duidelijker dan ik! :D

4. Luja

Luja Niet meer actief

Super hee een jaar lang!! Daar had ik helaas lang niet genoeg voor, maar deze keer hoop ik ook een half jaar of misschien wel een heel jaar te halen :)

5. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Hier een mama die flink in dubio zit.
    Bij mijn twee oudsten mocht ik geen BV geven, iets met positief getest op antistoffen en dat was totaal niet goed. Ik heb dat toendertijd helemaal uitgezocht maar ik weet het nu niet meer precies
    Inmiddels ben ik zwanger van ons derde kindje en ben ik negatief getest op die antistoffen, dus nu zou het wel mogen

En nu, nu zit ik in dubio.. wel of niet?
    Ik wil, net als iedere andere moeder, alles doen voor mijn kind

Aan de ene kant heb ik echt zoiets van: JA, ik ga het proberen, en ik zie wel hoe en wat, het komt vast wel goed, mocht het in het ergste geval echt niet lukken kan ik dan altijd nog overstappen op FV
    Dan heb ik het wel geprobeerd!
    Ik ben inmiddels thuisblijfmama, dus ik heb in principe tijd genoeg om BV te geven

Aan de andere kant: Dat 'gedoe' aan mijn borst.. Nu zou ik tegen mijn man kunnen zeggen dat hij even een flesje zou geven, of de kindjes een fles laten geven als zij dat zouden willen. En dat kan dan gewoon niet.
    Of: mijn man moet vaak heel vroeg gaan werken, vaak om een uur of 03/04 al, en dan zou hij bijvoorbeeld een voeding kunnen overnemen terwijl ik een nachtje doorslaap, niet dat dat vaak zal gebeuren want ik word al 5 jaar van iedere zucht van mijn dochter wakker hahaha.
    Voeden waar bijvoorbeeld kraamvisite bij is... dat zie ik echt niet zitten, nu is daar natuurlijk wel een oplossing voor, dan zonder ik me gewoon even af.
    Maar voeden in het openbaar?? (voorlopig) geen haar aan mijn hoofd wat daar aan denkt.
    Ik heb heel vaak gelezen: kindje kreeg krampen van (bijvoorbeeld) een bepaalde groente dus die eet ik niet meer.. ik denk dat ik daar echt wel moeite mee zou hebben.

Op het moment heb ik vooral zoiets van: Ik probeer het gewoon en ik zie wel :cool:
    Maar toch dat gevoel van: wel of niet, wel of niet, wel of niet, wel of niet.. gék word ik ervan

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Voordat ik bevallen was mocht mijn man nooit aan mijn borsten~want dat vond/vind ik niks, nog steeds hou ik er niet van;) maar een kindje is echt anders!

Je man of kinderen kan zeker een flesje geven als je het afkolft. Mijn man vindt het ook super om te doen maar we beperken het tot het "broodnodige" aangezien ik liever zelf voed :D. Iedem voor nachtvoeding. (maar dan moet je wel vooruit kolven)

Indien je toch een keer graag weg wilt en niet in het openbaar wilt voeden kun je afgekolfde melk meenemen en gewoon in de fles aanbieden (mijn dochter drinkt het zelfs gewoon koud dus helemaal makkelijk)

Voeden bij kraamvisite (familie) vond ik geen probleem. Bij anderen ging ik gewoon even in de slaapkamer zitten.Heeft iedereen begrip voor hoor!

Ik zou zeggen; probeer je kindje meteen aan te leggen dan ben je meteen wel of niet verkocht! :p

7. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Ehm, kalfjes doen het ook prima op kunstmelk hoor. Sterker nog; er word vaak aangeraden om kunstmelk te geven, ivm ziektes doorgeven. Letterlijk geciteerd:

"Kunstmelk is beter op de voedingsbehoefte van kalveren afgestemd dan koemelk. De lage melkprijs, quotumoverschrijding en het gemak zijn redenen om kalveren toch verse melk te verstrekken. „Geef kalveren niet te veel koemelk. Bij voorkeur met een laag vetgehalte. Pas het alleen toe, als het bedrijf werkelijk vrij is van paratbc en salmonella”, zegt Joost Snoep van de GD. Kies voor melk van koeien met lage vetgehaltes en voeg er eventueel extra vitaminen en mineralen aan toe. Doe er geen water bij; dat hindert de stremming en dus de vertering van de melk. Kunstmelk is ook zuurder dan koemelk, waardoor de kans op voedingsdiarree kleiner is"

Biest is een essentieel onderdeel voor jonge dieren. Maar vanuit de melkveehouderij weet ik dat lang niet alle biest goede biest is!!! Dit kun je als boer(in) zijnde makkelijk meten. En wie zegt dan dat dit bij mensen wel zo is? In biest zitten inderdaad afweerstoffen die het kalf dan vanuit de moedermelk meekrijgt. Maar biest veranderd daarna in "gewone" melk. Dus hoe zit dat dan met borstvoeding? Word dat ook gemeten of er voldoende voedingsstoffen in zit?

8. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Haha vind de vergelijking van mamma en melkkoe erg grappig, voel mij soms ook wel een melkkoe haha.
    Je hebt gelijk dat er ook vrouwen zijn die teweinig voedingswaarde in hun borstvoeding hebben maar die percentage is maar heel laag. En volgens mij kan je bv getest worden op voedingswaarde.
    Bij bv kan je man of de visite ook een flesje geven hoor. Gewoon van te voren koven. Heb zelf altijd 2 flesje in de koelkast staan en 10 in de diepvries, dus als ik ergens heen moet kan dat ook gewoon.

9. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Goed he:) ongevaar 8 maand aan de borst, en omdat hij toen ging bijten constant:$ ben ik volledig gaan koven tot 1 jaar, maar dat was echt een klus omdat mijn productie steeds terugliep. De kolf was toen zo'n beetje met me vergroeid, haha, maar ik vond het heerlijk dat ik het hem toch nog kon geven.
    Heel veel succes, alles wat je kunt geven is mooi mee genomen toch.
    Ik zou zo graag even terug willen in de tijd voor zo'n drink momentje aan de borst, :) nooit geweten dat dat zo mooi was:):)

10. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik geef inmiddels ruim 10 maanden bv dus wel enige ervaring.

Ik heb altijd geweten dat ik bv wou geven maar ik heb nooit geweten dat ik me er zo in vast kon bijten ;).
    Dochter is prematuur geboren (34wk) dus dan is het sowieso belangrijk om bv te geven omdat de moedermelk precies is afgestemd op de speciale behoefte van een prematuur.
    Eerst fulltime gekolfd, ging prima. Later gewoon aan de borst en ik vind dat gewoon heerlijk. Het was niet altijd makkelijk, ze gedraagt zich soms onmogelijk en ik heb nog wel 's last van productiedips, maar het is mij dat allemaal wel waard.
    Ik vind het gewoon fantastisch dat ons kind op mijn melk groeit.

Dus ik zeg: altijd proberen.
    Stoppen kan altijd, beginnen kan maar één keer (nouja je kunt relacteren, maar dat is niet makkelijk)

11. elcie

elcie Lid

7 feb 2013
    94
    0
    0
    Ik ga het in ieder geval proberen! Maar ik heb ook geen zin om het in het openbaar te doen, maar daar vindt je vanzelf wel oplossingen voor. Afkolven of je even afzonderen...

12. SonjavT

SonjavT Actief lid

15 jun 2012
    344
    0
    0
    ik werk met ouderen.Het is mijn passie om al die o
    Ik heb zelf bv gegeven.. en jahoor.. ook in het openbaar..
    toen de kleine nog niet geboren was, dacht ik neeeee dat doe ik niet..
    maar als ik dan even aan het winkelen was.. en die kleine had dorst.. dan ging ik des noods op een terrasje zitten.. had er echt schijt aan.. en kreeg alleen maar reacties van.. ahh kijk nou.. kijk zo hoort het..
    ik heb bij de mac gezeten.. zelfs op de grond op de stoep tijdens de bloemencorso-optocht..
    ik zorgde wel altijd dat ik een dekentje bij me had.. dus denk niet dat ik overal mn tieten buitenboord gooide.. maar mensen wisten echt wel waar ik mee bezig was..
    ideaal joh.. altijd bij je.. altijd op temperatuur.. heerlijk..
    word bij de volgende dus zo weer gedaan.. :)
    En het geeft echt een heeeeeeerlijk gevoel.. als je kindje helemaal tegen je aangekropen ligt.. handjes om je heen.. je eerst lief aankijken.. langzaam in slaap vallen.. en dan zie je langzaam dat mondje loslaten en nog een restje uit het mondje lopen.. wauw..

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jammer dat een aantal mensen niet gewoon hun eigen verhaal kunnen vertellen, vanuit een positieve ervaring. Zonder het gelijk negatief te maken door te zeuren of wat een ander doet of zegt.

Zelf ben ik groot geworden op fv. Op de één of andere manier altijd gedacht dat ik zelf fv zouden geven... Tot ik voor het eerst zwanger was! Gelijk had ik 'beeld en geluid' bij een kindje aan de borst. Het leek me ineens juist fijn en geborgen, in plaats van onhandig gedoe.

Ik heb me er dus in verdiept hoe ik dat het beste kon aanpakken (het beste in mijn ogen dus!) Mijn man en ik hebben bewust gekozen voor voeden op verzoek. Dat voelde voor ons het meest natuurlijk en logisch. (In de oertijd voedden de moeders vast ook niet precies om de drie uur.) En ik denk dat het daardoor komt, dat ik altijd genoeg voeding heb gehad.
    Ik wilde minstens 6 wkn geven, omdat ik al wist dat het begin soms pittig is. Dus tenzij het echt helemaal afschuwelijk zou zijn, wilde ik dat gewoon doen. Omdat ik niet achteraf het gevoel wilde hebben 'als ik het langer had geprobeerd, was het misschien makkelijker geworden.'
    Ik nam me voor om na die 6 weken gewoon te kijken hoe het zou lopen. Vooral het weer gaan werken leek me spannend. Dat was voor mij ook weer zo'n moment dat ik dacht: als het niet gaat stop ik.
    Maar het ging prima.mkolven was geen hobby, maar dat ging maar om 9 voedingen per week. Ik vond het zo zonde om alleen daarvoor de verder goedlopende borstvoeding te stoppen.

Ik kon me niet voorstellen dat ik een lopend kindje aan de borst zou hebben. Dus ik dacht: misschien een maand of negen, tot een jaar. Met 6 maanden begonnen we met bijvoeding. Dat vond ik geen logisch moment om ook nog eens te stoppen met bv. Dus dan misschien een paar maanden daarna.
    Maar ja... Het liep lekker. Voeden ging makkelijk. Ideaal om altijd echte 'instant milk' te hebben. Altijd kant-en-klaar en op temperatuur. Even weg? Een luier en een pak doekjes mee en ik was er klaar voor. Een zoonlief vond het heerlijk. Als hij ergens gelogeerd had en hij zag mij, kon je echt zien dat hij weer extra van de eerste voeding genoot. Zelfs mijn ouders (zelf dus fv gegeven) vonden dat prachtig om te zien.

Uiteindelijk heb ik 1,5 jaar gevoed. Ik heb zelf afgebouwd to twee voedingen ('s ochtends en 's avonds) omdat ik toen wel klaar was met de nachtvoedingen. En ook overdag voeden vond ik minder prettig worden als er anderen bij waren. Zoonlief heeft na een aantal maanden zelf besloten niet meer 's ochtends en 's avonds te drinken.

Voor mij was het een goede keuze. En bovendien een fijne tijd waar ik met een heel goed gevoel op terugkijk. Bij de volgende graag weer zo!

14. Kirrebir

Kirrebir Fanatiek lid

24 sep 2009
    1.125
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde als voor Tupp (alleen wist ik voor dat ik zwanger was wel al dat ik bv wilde gaan proberen).

En ook bij mij werd het steeds ietsje langer. Kolven op het werk was geen probleem, voeden in het openbaar bleek ook niet lastig (ik ging vaak even ergens in een rustig hoekje zitten, met mijn rug naar de mensen). In winkels waren ze vaak heel erg bereid om me een plekje te geven!

Mijn zoon is lang onrustig geweest 's nachts (wat pas overging nadat hij met 1 jaar buisjes kreeg) en de borst was wat hem (en mij dus ook ;) ) het snelst weer in slaap kreeg.

Uiteindelijk wilde hij met 14 maanden zelf niet meer. En dat was precies zoals ik het wilde (toen bleek dat voeden me goed af ging): dat hij zelf aan zou geven er genoeg van te hebben!

Al zag ik het niet zitten om een kind aan de borst te hebben die er zelf om zou kunnen vragen. Dat was voor mij de grens! Dus ik ben blij dat hij (voor mij) op tijd het zelf niet meer wilde.

15. Es85

Es85 Niet meer actief

Zelf bij mijn zoontje gestart met bv (hij was prematuur 34,2 wk). Maar de belasting van het kolven, reizen naar het ziekenhuis e.d. was voor mij te zwaar. Het was een verademing om op fv over te gaan. Ik heb de fv ook helemaal niet ervaren als 'gedoe'.
    Ben nu opnieuw zwanger en heb ervoor gekozen niet meer aan bv te beginnen. Die keuze geeft mij ook veel rust! Bij de eerste afspraak bij de vk was ik er nog niet zo zeker van. Maar hij zei ook: je moet doen waar jij je het best bij voelt, dat is ook voor je kindje beter! Laat je niks opdringen in ieder geval. Daarna hebben mijn man en ik het er nog over gehad en eigenlijk wist ik het al wel voor mezelf.
    Een vriendin van mij vroeg me daarom laatst wat ik dan zou doen als het kindje direct na de geboorte zou aanhappen. Nou, dan zie ik het zo: dan moet het zo zijn!

16. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik lees hier echt mooie verhalen leuk! :)

@SonjavT goed zo! Lekker in het openbaar. Voor sommigen een hele stap. maar wat jij zegt. zo hoort het.

Ik geef ook bv en wist niet dat het zo mooi zou zijn. Natuurlijk ook nadelen. twee keer borstonsteking gehad al. Maar ik heb mezelf gezegd dat ik moet doorzetten. En fv lijkt mij ook erg irritant.
    Ik heb mezelf ook over de schaamte heen gezet. Ik voed ook als ik bij mensen ben. (vrienden/familie) Als ik ergens lunch ofzo zorg ik dat ik een handig truitje aanheb, zodat ik mn dochter hups aan kan leggen.

Ik moet bijna weer werken. Daar baal ik dus wel van met kolven. maar ik ga niet stoppen met de bv omdat ik moet werken. Dus ik neem lekker mijn kolftijd-recht ! En ik zie wel hoelang ik doorga.

Maar ik zou het alleen doen als je er zelf van kunt genieten. Het moet geen strijd worden. De een vind het geweldig de ander vind het niets.

17. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Je snapt mijn punt toch, hoop ik? Het was even en globale schets vn 'hoe de natuur het bedoeld heeft' enzo. BV is gemaakt voor baby's, koemelk voor kalfjes.
    Ik heb zelf jarenlang jonge moederloze kittens met de fles grootgebracht in het asiel, en die doen het ook goed op kv, dat was mijn punt ook niet.
    Ik zei al eerder dat ik KV een prima alternatief vind, maar dat er gewoon goede levende afweerstoffen in BV zitten die niet 'nagemaakt' kunnen worden.

Ik denk trouwens (even offtopic) dat het stukje wat jij citeert over kv beter voor kalfjes, idd niet zo vreemd is, aangezien de huidige knokige uiers op poten die we hier in de wei zien (als we/ze mazzel hebben), allang niet meer lijken op wat officieel een koe hoort te zijn. En doordat de meeste koeien dusdanig gefokt zijn op productie, dat de kwaliteit van die melk als zijnde kalfjes-voeding flink wat achteruit is gegaan. Kan ik prima inkomen... Maar goed, dat is een heel andere discussie. Daar zal ik me verder maar afzijdig van houden. ;)

18. Myhiro

Myhiro Actief lid

13 okt 2012
    492
    0
    0
    Ik riep voor ik zwanger was heel luid dat ik bv zou geven. Tot de laatste maand waarin ik nog niet zwanger was ongeveer, toen begon ik plots te twijfelen.. Ik was dan ongeveer een maand nadien dus zwanger en ik wist het niet meer. Ik zag veel voordelen maar ook een BERG nadelen en die leken mij sterker door te wegen.
    Misschien in sommige ogen stom ofzo maar wat mij het meeste tegen hield was de seksuele rol van mijn borsten voor zowel mij als mijn man. Ik had schrik dat het niet meer hetzelfde zou zijn en ik mijn borsten enkel nog als 'melkbron' zou zien. Ik heb heel vaak gezegd tegen mijn man 'ik weet toch zo niet' en 'ik twijfel' en hij porde mij altijd aan om ervoor te gaan 'het is zoveel beter' en al de andere gekende voordelen.. Maar ik durfde (echt waar! :) ) nooit zeggen waar ik écht schrik voor had. Tot ik op een avond er zo mee in men maag zat dat ik er alles uit gooide en echt moest huilen :). Het gesprek met men lieve vent wat er toen op volgde heeft me helemaal overtuigd om er wel voor te gaan en dat ga ik dus ook doen. Niet dat ik nu geen schrik meer heb om het 'aantrekkelijke' te verliezen maar dat zien we dan wel weer, ik weet nu hoe mijn man er tegenover staat en ons kindje gaat dan maar even voor :)

19. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Ja ik snap je punt hoor. Maar vond het juist wel grappig dat veel kalveren tegenwoordig groot worden op kunstvoeding, en ik vaker de vergelijking hoor over koetjes en kalfjes. Kalfjes krijgen wel altijd biest, en ik vraag me af of dat ook bij mensen dan zo is dat wanneer je eerst een tijdje "biest" heb gegeven, je ook goed over kunt op fv? Dat was dan min of meer mijn vraag.
    Helaas zien niet alle koeien er in Nederland even mooi/goed uit nee. Gelukkig vallen de meeste koeien die ik ken hier niet onder. Het is logisch dat mensen koeien het liefst buiten zien. Ik zelf ook. Ik weet alleen ook dat dit niet altijd makkelijk is voor het boeren van tegenwoordig, gezien alle regeltjes/ziektes/eisen. Maar dat dan ook geheel terzijde natuurlijk ;) En nogmaals, het is ook voornamelijk om ziektes te voorkomen die mensen liever niet in de melk zien en geen antibiotica voor gegeven kan/mag worden, dat kalfjes vaak direct na geboorte bij de moeder worden weggehaald en na biest op kunstmelk worden gezet. Maar ook dit geheel terzijde, sorry daarvoor.

Deel Deze Pagina