Borstvoeding of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lymmetje, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Mijn standpunt is borsten heb je niet voor niets gekregen maar in de tegenwoordige tijd wordt het meer als een lustobject gezien.

2. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Hahaha Rosa. :p

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb bij mn eerste 3 dagen BV gegeven. Ik had eigenlijk al tijdens de zwangerschap besloten dat ik het niet zou gaan doen. Toch begon ik aan het eind te twijfelen. Mede door oa de "druk" van verhalen op internet. Vlos zei toen ook, je moet er echt 200% achter staan anders mislukt het geheid...
    Paar BV folders gekezen maar daar kreeg ik echt de kriebels van...Ik heb me door het ziekenhuis toch om laten praten. Nou eerlijk, ik vond er geen ene zak aan. Voelde me totaal niet op mn gemak. Ik lag gewoon met spanning te wachten tot ze weer "moest" eten. Daarbij de twijfel of ze genoeg binnen kreeg. Ze kwam s nachts elk uur en ik was kapot! Moest maar doorzetten en een hoop bla bla. Tot kleine een suikerdip kreeg. Kraam gaf de keus om te kolven en dat met fles te geven. Now way, ik was alleen en was dan alleen maar bezig met voeden. Toen ging ze KV halen als bijvoeding. Wat een verademing toen ik haar de fles gaf. Dit voelde goed. Er kwam meteen een rust over me heen. Kleine was tevreden en sliep langer door. Vind flesvoeding geven echt geen gedoe en je doet er ook niet lang over om hem klaar te maken. Hoeft er zelfs het bed niet voor uit. Ook wat sommige zeggen met huid contact enz vind ik onzin. Dat heb je ook prima als je de fles geeft.
    Vlos gaf me groot gelijk dat ik FV ging geven. Beter een Flessenmoeder goed in haar vel zit dan een gestrestte BV mama...

4. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    @droebeltje: Met je laatste zin ben ik het helemaal eens. ;)

5. Ilse73

Ilse73 Actief lid

9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook met laatste zin eens van droebeltje

6. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb nu een aantal pagina's gelezen in dit topic en wat me opvalt is dat het gelukkig niet hatelijk is, in tegenstelling tot andere plekken waar ik discussies over dit onderwerp heb gevolgd.

Ik hoop dat borstvoeding me zal lukken. Het lijkt me mooi en bijzonder om te doen. Voor- en nadelen zijn er natuurlijk plenty. En als het niet kan, dan kan het niet.

7. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier willen we uiteindelijk als het lukt de borstvoeding met flesvoeding gaan combineren.
    Is wel zo dat we een week of 2/3 alleen beginnen met borstvoeding geven om het goed op gang te brengen. En dan gaan we kijken of we 2 voedingen kunnen vervangen door flesvoeding.
    Enige is dat de vraag blijft of de voeding dan op gang blijft.
    Maar dat is afwachten. Als het niet lukt ga ik denk ik kolven, zodat manlief ook soms de voeding geven.

Hier was het advies van de verloskundige doe waar je je goed bij voelt en wat bij je past.

8. adi

adi Niet meer actief

Dit, ik heb door premature bevalling, keizersnee, geen rust ná de bevalling en al helemaal geen tijd om BV op gang te brengen (heen en weer racen tussen 2 ziekenhuizen), de BV nooit optimaal op gang kunnen brengen. Mijn kinderen konden de eerste weken ook niet zelf drinken, dus alles moest met de kolf (an niet ideale manier om bv goed op gang te krijgen). Al met al, behoorlijke rampscenario en de productie veel te laag om 3 baby's te kunnen voeden.
    Ik heb 2 maanden full time gekolfd zonder enige verbetering in de productie en toen gestopt (gewoon in 1x, en heb totaal geen stuwing gevoeld, zo dramatisch was het).

Als ik 1 kind had gekregen, of als hier ooit nog eentje komt, ga ik alles op alles zetten op 2 jaar te voeden. Heb het vreselijk gemist, en heb best veel psychische klachten gehad vanwege schuldgevoel naar mijn kinderen toe.

9. adi

adi Niet meer actief

#89 adi, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2013
    Maar waarom denk je dat dat zo is? Waarom wordt de moederkoe gehouden door de boer? Hij verdient er geen biet aan zolang de koemelk naar de kalveren gaat.

Daarnaast word ik wel een beetje kriebelig van het citaat dat jij op vorige pagina hebt geplaatst. Hoezo 'geef' het kalf alleen koemelk als....
    Waarom mag een kalf niet gewoon bij zijn eigen moeder zijn en daar drinken als zijn moeder toch melk aanmakt? Want die melk wordt niet aan kalveren gegeven omdat wij, mensen, het willen drinken?
    Krommer kan toch niet?

10. rosa08

rosa08 Niet meer actief

......+1

11. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dat vond ik dus ook Adi, maar die discussie wou ik hier niet beginnen ;)

12. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Ja natuurlijk is dit zo. Vind het ook wel goed dat je dit doorhebt, je wilt niet weten hoeveel mensen niet snappen waarom boeren altijd maar kalfjes krijgen, als ze toch veel verkopen? :p Maar om de eerste paar liter die naar de kalveren gaan tot ze van de melk af zijn, gaat de boer geen kunstmelk geven hoor. Dat is juist best nog duur. Dus wat dat betreft is moederkoe-melk goedkoper.

En ja, zo is het tegenwoordig wel. Daarom is het hele koeienmelken begonnen denk ik. Omdat wij mensen zuivelproducten willen hebben, zijn we koeien gaan melken. Eigenlijk best gek idd als je het zo bedenkt. Je hoeft er niet kriebelig van te worden hoor, ik heb het ook niet bedacht. Ik noem alleen de feiten op.

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ga zeker weer voor de bv. Ik vind juist dat er helemaal niet veel bij komt kijken.

14. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Adi: klopt, eigenlijk heel jammer dat het zo werkt maar ja..

15. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Precies.

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Valt toch wel mee. Die koeien produceren tegenwoordig zoveel, dat kan het kalf helemaal niet op. Er blijf genoeg over voor de productie. Denk eerder dat het te maken heeft met hygiëne: het kalf drinkt aan de uiers en diezelfde uiers worden gekoppeld aan de melkmachine. Heeft dat kalf wat onder de de leden, dan raakt die machine ook besmet.

Die "kunstkalverenmelk" moeten ze toch ook inkopen...

17. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat mooi om alle verschillende mening te lezen en waarom ieder haar keuze heeft gemaakt. Ik heb eerlijk gezegd altijd al de kriebels gekregen van het idee dat ik borstvoeding zou moeten geven. Dat is puur een gevoelskwestie en ook mede door alle horrorverhalen in mijn omgeving. Ik denk dat als er verder geen dingen mee zouden spelen dat ik wel het zou proberen, alleen is het alleen maar om dan de omgeving soms vindt dat het "hoort" en waarschijnlijk bang ben dat mensen me een slechte moeder vinden...
    Maar ik slik medicijnen waarbij ik geen borstvoeding mag geven. Ik hoef dus niet te kiezen. En heel stiekem vind ik het wel fijn om dit excuus te hebben, niemand kijkt er raar van op... Daarnaast heb ik een aantal lichamelijke beperkingen en is het fijn dat mijn omgeving mij straks kan helpen en voedingen kan overnemen waar nodig.
    Ik vind het wel heel mooi om te lezen dat sommige mama's zo genieten van de borstvoeding.

18. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Kunt het altijd proberen. Ik vond de opstart bij alle drie tenenkrommend, maar als de eerste 3 weken maar voorbij waren was het appeltje eitje. Ik voedde wel in het openbaar, heb er geen moeite mee, had m'n kleding erop aangepast.

19. Samba

Samba Bekend lid

5 dec 2009
    659
    0
    0
    Wat de meeste al zeggen... Gewoon proberen stoppen kan altijd..
    Ff mijn ervaring.. Bij de eerste wel wat kloven gehad.. Tepelhoedje was mijn redding.. Echt drama was het niet.. Bij de tweede geen kloven.. Alleen beginnende tijdens de stuwing.. Maar loopt als een zonnetje... Daarbij heb ik in het niet zwangere leven bijna geen borsten. Dus nu kunnen ze zich tenminste nuttig maken en geniet ik nog ff van het volume;):D

Owja ik voed NIET op verzoek.. Dus dat kan ook. Maar dat verschilt volgens mij ook per kindje

20. Women90

Women90 Bekend lid

22 feb 2013
    583
    1
    0
    Paraveterinair
    Nederland
    Hihi, dat is niet zo hoor. Eerder andersom; dat de koeien wat bij zich dragen waar het kalf ziek van word. Maar wel leuke gedachtegang! (Zeker niet lullig bedoelt!!!!) Verder klopt het precies wat je zegt. Als je nagaat dat er koeien tussen zitten die 10.000 liter melk geven, daar is echt geen kalf die dat op kan! ;)

Deel Deze Pagina