Hallo allemaal, Mijn dochtertje is nu 7 maanden. Ze krijgt nog tussen de 7 en 9 borstvoedingen per 24 u. Ik sta hier volledig achter, en vind dit niet veel. Ik weet ook dat ze geen 180cc per keer uit mijn borsten drinkt dus logisch dat ze wat vaker kleine beetjes wil. Ik vind het erg lastig dus ik wil toch even bevestiging: Mijn dochter krijgt naast borstvoeding een keer op de dag groente en een keer op de dag fruit aangeboden. Dit gaat nog niet je van het, maar soms verdwijnt er zomaar een hap in haha! (Rapley). Ik hoor echter van alllllerlei mensen: 'ik was allang met brood begonnen'. 'je moet bv gaan minderen want ze heeft geen plek voor vaste voeding en daarom eet ze niet zo goed vaste voeding'. Maar.. borstvoeding is op dit moment toch nog verreweg het meest belangrijk? Ik heb bijv nog nooit pasta, rijst of aardappel ofzo gegeven alleen groente en fruit en een keer een korstje (kapje brood). Moet ik een omslag maken op een gegeven moment ? Dat ik eerst vaste voeding en erna pas borst aanbiedt? Of is het goed zo op deze manier? Ik dacht altijd dat borstvoeding tot 1 jaar de hoofdvoeding bleef. Ik hoor het graag van jullie
Melk is tot 1 jaar de hoofd voeding en uiteraard mindert de melk wel iets als er meer vast voedsel gegeten word maar met 7 maanden is dat nog niet aan de orde. Gewoon lekker door gaan met oefenen er gaat vanzelf meer in. En Verkijk je niet hoor wij waren wel al met brood begonnen met 7 mnd maar om nou te zeggen dat dit vulde die 5 kruimels die er in bleven. Dus tussen begonnen zijn met bepaald voedsel en of er ook werkelijk energie uit halen zit ook nog wel verschil.
Je doet het prima zo hoor,zo gebeurde het hier ook.in kleine stapjes en na dat ze 1 jaar waren dronken ze naast de bijvoeding gemiddeld nog 5 x,dus naast brood,fruit,groenten,aardappelen /pasta,vlees ect.en dan kregen ze pas een bekertje water bij de 3 maaltijden.(waarvan de jongste van anderhalf nu pas goed uit drinkt.) Edit : rond 7 maanden dronken ze ook nog zo vaak.heel normaal in mijn ogen.
Mijn zoon is een maand ouder en zit denk ik op net zoveel voedingen, tel ze eigenlijk niet haha. Momenteel 2 nachtvoedingen in ieder geval... En vaste voeding gaat er ook nog niet veel in. Maar ach komt vanzelf... Ik probeer een beetje dat schema van Kleintjes op borstvoeding.com aan te houden wat betreft voedselintroductie. Al heeft hij kiwi en aardbei al met smaak op En ik ben niet heel strikt rapley, want hij wil erg graag. Dus glibberig fruit houdt ik vast en hij mijn hand en soms probeer ik iets geprakt of geef ik beetje van potje die we toevallig gratis kregen. Ik geef mini hapjes brood, gaat nu wel goed. Of broodkorst. Rijstewafel vind hij ook leuk. Ik probeer hem nu eigenlijk steeds als ik iets eet ook wat aan te bieden. Of eigenlijk maakt hij wel duidelijk dat hij graag wil proeven haha. Maar na een paar hapjes is het meestal klaar. Echte honger wil hij toch melk Eerst melk dan vaste voeding is volgens mij voor je productie. Dat kan op een gegeven moment wel omdraaien naar eerst vaste voeding dan melk. Ik ben er niet zo strikt in aangezien ik toch ruime productie heb en meneer toch niet zoveel eet Veel mensen met opmerkingen dat hun kind veel minder voedingen had of veel meer vaste voeding at gaven zelf kv en potjes
Ook als je gepureerd geeft, zijn er zat babys die nog nauwelijks vast voedsel eten met 7 maanden hoor. Bij mijn zoon had ik nog niet van rapley gehoord, dus die kreeg gepureerd, het advies was toen beginnen met 6 maanden, maar meer dan 2 hapjes kregen we er niet in. Met 7,5 maanden van het ene op het andere moment ging hij ineens meer eten (terwijl er niets veranderde met de bv), en ging hij denk ik vanzelf wat minder drinken (want met ruim 8 maanden werd ik ongesteld). Hier geeft dochter nu hele slechte hongersignalen (of ik zie ze niet ), dus we voeden op mijn verzoek (behalve snachts, dan is het haar verzoek) en dat is eigenlijk standaard als ze wakker wordt en aan het einde van de dag nog een keertje extra tussendoor als tijdsvulling, dus de bijvoeding komt dan automatisch niet al te lang na een melkvoeding (zijn nog niet begonnen)
Mijn jongste is nu ook 7 maanden. Ik geef haar nog 7 of 8 keer borstvoeding per dag. Ze eet daarbij ook alleen groente en fruit. Soms een stukje rijstwafel (zonder zout). Ik laat haar altijd voor het eten drinken. Volgens mij is dat goed en merk je vanzelf wanneer ze aan meer eten toe is.
Je doet t prima hoor! Ik gaf eventueel voedingen als jij met 7mnd. Wat ik wel deed is dat ik gelijk alle eetmomenten ben gaan invoegen in t schema. Met andere woorden: wij eten 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortje, dus onze zoon bied ik dan ook iets aan als hij wakker is. (Brood, soepstengel, rijstwafel, groenten, fruit). Als hij sliep dan gaf ik niets want bv is de hoofdvoeding. Met 9 mnd at hij wel brood mee in de ochtend en goed fruit maar nauwelijks groenten/avondeten. Toen ben ik wel de bv gaan geven na de maaltijd momenten. Hij ging daardoor wel beter eten trouwens! Ik zou zeggen lekker rapley aanhouden en over paar mnd kun je altijd nog kijken of je eerst bv geeft of juist eerst eten. En ik merkte ook dat als ze eenmaal gaan eten ze zelf snel genoeg afbouwen hoor!
Laat je niet gek maken, mijn dochter van 6,5 maand drinkt 10-15x per 24 uur bij mij. Verder ook Rapley maar er komt nog amper wat binnen. Ik geef nu 1x fruit, 1x groente en 1x broodkorst of rijstwafel.
Ik sluit me aan bij de vorige reacties: je doet het goed en hoeft het aantal voedingen zeker niet te minderen. Onze dochter dronk op die leeftijd 6-7 keer bij mij, maar at nog niet veel vaste voeding hoor. Dat kwam een paar maanden later pas. En rond een jaar at ze als een bootwerker .