afbouwschema borstvoeding na zes maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door monica73, 19 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Mijn zoontje krijgt inmiddels alweer zes maanden borstvoeding. Ik ben er enorm trots op dat we deze mijlpaal hebben gehaald, en wel zonder borstonsteking, spruw etc. Ik vind het super om te doen, maar ik heb besloten om nu toch te gaan afbouwen om verschillende redenen. Wel hoop ik nog een maand of twee een avond en ochtendvoeding te geven, om nog eventjes te kunnen genieten van ons momentje samen
    Nu zit ik alleen in de knoop met een afbouwschema! Vooral omdat ik nog zoveel borstvoeding geef!

Ik voed nu volledig op verzoek en als we al een ritme hebben ziet het er ongeveer zo uit:
    7.00 uur bv
    10.00 bv
    10.30 fruit
    13-14 bv
    16.00 bv
    16.30 groentehap
    19.00 bv
    10.30 bv
    2.00 bv
    4.00 bv

Hoe kom ik terug op uiteindelijk vier a vijf melkvoedingen zoals veelal het geval is bij kindjes met opvolgmelk? De voeding van 10.00 uur als eerste af te bouwen of de voeding van 16.00 uur? en daarna tenslotte te voeding van 13.00? Zou hij genoeg hebben aan twee flesjes opvolgmelk tussen 7.00 uur en 19.00 uur? Kunstvoeding valt immers zwaarder. Op welke tijdstippen geeft je dan uiteindelijk de flesjes gecombineerd met een borstvoeding in de avond en ochtend? Uiteindelijk zal hij ook ander drinken tussendoor krijgen zoals afgekoelde thee. Het lijkt mij logisch dat je dat gaat geven rond 10.00 uur en 15.00 uur.

Ik ben echt even de kluts kwijt! het lijkt mij namelijk dat je blijft schuiven met de tijden van de flesvoeding omdat de hoeveelheid bijvoeding steeds meer gaat worden. Mijn zoontje eet nu al als een dijker!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou het rustig aanpakken. Je kind wordt ouder en gaat vanzelf al minder vragen, zeker als het meer bijvoeding gaat eten.
    Op zich geef je een vrij normale hoeveelheid borstvoedingen hoor.

Ga eerst eens een beetje schuiven met je vast voedsel en de happen. Je hebt nu een half uur tussen borst en hap, bij fruit en bij groente, begin met die eetmomenten te combineren, dus een borst, dan meteen de happen en dan een borsttoetje. Dan kun je rustigaan toewerken naar: happen en toetjes borst. En die toetjesborst valt vanzelf weg.
    Dan kun je over een week of 3 gaan beginnen met het combineren van nog een borstvoeding met een maaltijd: brood bij het ontbijt en tussen de middag. Gewoon op dezelfde manier.

Zolang je kind 3 a 4 keer op een dag/nacht bij jou drinkt heb je nog helemaal geen kunstvoeding nodig.

Als er geen verhoogde allergiekans is mag je ook beginnen met wat volle yoghurt of kwark. Dat kan een borst gaan vervangen.

Ik zou toewerken naar:
    0700 borst bij het opstaan
    0900 ontbijt met brood of pap en toetjesborst
    1100 fruit (met borst)
    1300 lunch (met borst)
    1600 yoghurt (eventueel met borst)
    1900 avondeten (toetjesborst)
    2230 slaapborst
    eventuele nachtvoedingen

3. silsa

silsa Bekend lid

21 sep 2009
    762
    1
    0
    bouwkundig freelancer
    Randstad
    Je kan afbouwen door elke week 1 borstvoeding minder te gaan geven per dag. Persoonlijk vond ik dat erg snel en ben vooral de bijvoeding gaan verhogen met eerst een slokje bv na en later niet meer. alleen voor de middelste voeding ben ik opvolgmelk gaan gebruiken, dat maakte me wel wat flexibeler overdag qua kolven.
    Mijn zoontje is nu 10 maanden en krijgt 's ochtends en 's avonds nog bv en overdag wat opvolgmelk. Nu heb ik wel een kindje dat erg graag vast voedsel wilt. Ik heb het hem ook en beetje zelf aan laten geven.
    Hopelijk kan je hier wat mee.

4. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Je kan ook flesvoeding op verzoek geven hè? Het is iets meer puzzelen omdat je niet te vaak over de 800 ml opvolgmelk per dag mag gaan.. maar het kan wel. Drinkt je zoontje overdag ook wel eens uit de fles? Zo ja, hoeveel drinkt hij dan? En op zich geef je ook niet zo gek veel voedingen, alleen door de nachtvoedingen zijn het er ineens 8 in plaats van 6. Zou je daar ook graag vanaf willen of blijf je die ook met liefde nog een tijdje als bv geven?

Mijn zoontje drinkt nu ongeveer om de 4 uur overdag. Op kdv-dagen is het "schema": 06.30 - 11.00 - 15.30 - 18.30 - 22.30. Maar hij krijgt nog geen fruit en groente. De flessen op het kdv bevatten 200-220 ml bv en die drinkt hij bijna altijd leeg. Dus volgens mij kan je 2 dingen doen: de bv afbouwen en op verzoek de fles blijven geven met wat minder opvolgmelk per fles of proberen naar 4-5 flessen (of de eerste maanden dus voedingen want combi met bv) te gaan met 200 cc per fles. En dan is het maar net waar jij en je zoontje blij van worden!

5. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik ben van plan om nog niet helemaal te gaan afbouwen met de bv. De avond, nacht en ochtendvoeding geef ik nog even zelf. Het is meer dat ik het kolven op mijn werk echt zat ben en daarnaast wil ik ook wel eens een dagje weg zonder rekening te moeten houden met kolven. Overdag de voedingen afbouwen geeft mij net wat meer vrijheid en ik ben al zo blij dat ik de zes maanden gehaald heb. Mijn zoontje krijgt als ik werk twee a drie flessen van ongeveer 160-180cc afgekolfde melk. Ik ben van plan om flesvoeding ook op verzoek te geven..ik hou er niet van om een voeding te rekken omdat " het nog geen tijd is".
    Ik wil zoiezo minimaal 7 dagen uittrekken voor het afbouwen van een voeding, misschien wel meer dagen afhankelijk van de stuwing. Ik ga denk ik de late middagvoeding maar als eerste afbouwen en dan zie ik wel hoe mijn zoontje er op reageert. Ik ben wel een beetje bang dat de kunstvoeding als een blok op zijn maagje valt en vervolgens uren er tussen laat tot de volgende voeding...we zullen zien. Nu is hij meer van het veel drinken bij mama, maar kleine slokken...

Vanmiddag merkte ik al dat hij minder bij mij dronk rond etenstijd omdat hij heerlijk heeft zitten smullen van de broccoli met aardappel.

6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Maar dan is er toch geen probleem? Als je zoontje er zelf al langere tijd tussen zou laten tot de volgende voeding dan kom je dus ook vanzelf uit op minder voedingen per dag, terwijl je toch voedt op verzoek en geen tijd hoeft te rekken.. Je kan trouwens je zoontje ook langzaam laten wennen aan de kunstvoeding door het te mengen met bv, als je bang bent dat het heel zwaar valt.

Klinkt trouwens heel bekend in de oren, kolven op het werk zat zijn.. het is dat ik met mezelf heb afgesproken dat ik 6 maanden volledige bv zou geven.. maar anders..

7. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Ik kom dus inderdaad op minder voedingen per dag, maar dat neemt niet weg dat ik dan niet minimaal 1 keer moet kolven overdag op het werk of als ik eens een dagje weg wil...en dat is nou net waar ik echt geen zin meer in heb.

Goede tip om het kv te mengen met bv. Ik ben bang dat ik straks met behoorlijke stuwing loop aan het eind van de dag en dat meneer dan ook maar de voeding van 19.00 uur uitstelt door het flesje kv.

Trouwens wel emo momentje hoor om te besluiten dat je gaat afbouwen, phoe...maar ik sta er nu wel achter hoor.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zoals ik al schreef: je hoeft niet meteen borstvoedingen te vervangen door kunstvoeding. Je kunt een deel van de voedingen overdag veel gemakkelijker afbouwen d.m.v. vast voedsel.

Deel Deze Pagina