Meiden, ik heb dringend advies nodig. aanstaande woensdag moet ik weer san het werk. ik geef borstvoeding op verzoek, er zit nu redelijk regelmaat in. 'smorgens om 5:45 de eerste voeding, daarna 8:45, 12:45, 15:45 en dan 'savonds nog 2 voedingen. De tijden willen nog wel eens afwijken (dan komt hij eerder voor een voeding ipv later) ik ben al vrij vlot begonnen met kolven, had een avent elektrische kolf gekocht. hiervan bleek echter mijn melkproductie heel hard terug te lopen en ik kon ook nooit genoeg kolven. op advies van een lactatiekundige heb ik een medela dubbele elektrische kolf gekocht. dat gaat beter, maar ook daarmee moet ik eigenlijk niet meer dan 1 voeding kolven, omdat ik ook hiermee merk dat mijn productie niet goed blijft. ik heb al als advies gekregen om in plaats van na 3 of 4 uur juist 2 keer na 2 uur te kolven. dat gaat inderdaad beter, maar nog steeds heb ik het idee dat ik niet meer dan 1 voeding aan de borst over moet slaan. 2 is zekerweten de max, maar liever niet zeg maar. nu krijg ik een kwart van mijn uren =36 uur, dus 9 uren vrij om borstvoeding te geven of te kolven. maar in de praktijk komt het erop neer dat ik eigenlijk rond 15:00 thuis moet zijn om mijn zoontje zelf te kunnen voeden. Maar dat is voor mij wua planning niet te doen. ik moet naar clienten thuis toe en die kunnen vaak maar op gezette tijden. mijn vraag is nu wat mijn rechten zijn. blijft het bij die 9 vrije uren en moet ik het maar zien te regelen, koste wat kost? Of zijn er regelingen/wetten waardoor ik elke dag op tijd naar mijn zoontje mag om zo toch borstvoeding te kunnen blijven geven? tegen een collega wiens zoontje niet uit de fles wilde drinken hadden ze gezegd dat ze dan maar de ziektewet in moest. is dat dan het alternatief? daar is de ziektewet toch niet voor? mijn werkgever geeft aan dat ik flexibel moet zijn en bereikbaar moet zijn voor mijn clienten, net als anders. maar als je borstvoeding geeft/kolft ben je toch minder flexibel en als ik kolf of zelf voed kan ik toch niet tegelijkertijd bereikbaar zijn voor mijn clienten? heeft iemand een goed advies voor me?
Ik kolf en werk niet, dus daarin geen advies, maar als ik het zo lees is jouw baas redelijk flexibel, jij kan en wil flexibel je uren indelen om de borstvoeding heen, maar zijn de clienten dus het probleem. Ik zou van hen ook flexibiliteit vragen; dan maar even een paar maanden geen 'gezette' tijden. Succes!
en wat zou het scenario zijn als je na 15 uur een afspraak zou hebben met andere clienten? Dan kan je er toch ook niet meerdere inplannen? Of tijdelijk dagen werken tot 15 uur? Of clienten zien tot 15 uur en administratie na 15 uur zodat je dat evt vanuit huis kan doen?
Bedankt voor jullie reacties meiden. @zogelukkig: als de clienten niet werken of naar school gaan dan zijn ze ook wel flexibel, maar een aantal hebben dus wel een dagbesteding en dan moet ik mij daaraan aanpassen. dat is ook logisch. Misschien zou ik dan andere clienten moeten krijgen ofzo... @unox: als ik rond 15:00 thuis ben om te voeden en daarna nog naar clienten moet dan ben ik er pas heel laat weer, mijn clienten wonen allemaal tussen 3 kwartier en een uur rijden bij mij vandaan. Zou niet weten hoe ik dat met mn kleintje moet doen, maar daarnaast is het dan ook zo dat ik maar heel kort op bezoek kan bij de client omdat ik dus vrij snel alwéér weg moet om te gaan voeden. Mijn supervisor belde net al met de mededeling dat ze mijn roostervoorstel (ik had zelf een dagrooster gemaakt) had overlegd,maar dat het niet haalbaar was en ik moest overwegen om of 5 dagen te gaan werken of om minder te gaan werken...
Misschien het kolven en productie vermindering los laten stress of over in zitten heeft enorm veel invloed en dat is in ieder geval mijn ervaring.
schiet de meld wel goed toe met het kolven? anders kun je nog een neusspray bij je huisarts vragen. Hielp bij mij goed . En ik zou me er toch op richten om vaker te kolven ipv van eerder naar huis.
Ik denk ook aan de neusspray, en naar foto's kijken van je kind terwijl je kolft, of filmpje bijvoorbeeld. Ik belde met mijn oudste naar het kdv of ze mij even konden bellen als ze huilde, en dan de telefoon even bij haar hielden. Stroomde ik gelijk van vol
Is het een idee om ergens op de dag extra te kolven? Ik heb een heel tijd, de ochtend voeding gekolft. Dochter aan de ene kant, kolf aan de andere. Ongeacht of ik moest werken die dag. Daardoor krijg je ook een vooraadje. Mijn zus heeft een tijd lang savonds vor het slapen gaan gekolft (haar dochter sliep savonds lang, was wel eeen voordeel) en vind daarmee ook het kolf te kort op. Op die manier loopt misschien ook je productie minder hard terug? Verder, je mag die 9 uur ook gebruiken om eerder naar huis te gaan, weet niet of dat een idee is? Dit moet wel in overleg met werkgever. En als laatste, oppas adres bij je werk in de buurt? ipv bij je woonplaats? Dan kun je eventueel live voeden.... weet dat je werk niet je lactatie mag belemmeren, dus je zult er sowieso op de een of andere manier uit moeten komen... Het is wellicht ook nog een idee om dit met de bedrijfsarts te bespreken, die kan het soms juist van een andere hoek bekijken... Succes!
Bedankt voor het meedenken allemaal Het toeschieten is geen probleem. elke keer als ik kolf komt er wel wat. Ik kijk tijdens kolven altijd naar mijn zoontje of een foto of filmpje van hem.Probleem is dat ik bij de derde keer kolven op 1 dag al merk dat ik minder melk heb. Zo kolfde ik vanmorgen om 9 uur 160 ml, om 11 uur 170 ml en om 1 uur maar 110 Zoontje om 3 uur aangelegd, maar toen kwam er ook weinig.. Probleem is ook dat hij vanaf dan gaat hamsteren.. steeds dat kleine beetje drinken wat erin zit, heel kort slapen en dan weer drinken. puur omdat ie niet genoeg in 1 keer kan drinken. Op die manier ga ik het natuurlijk ook niet volhouden. Thuiskomen na een dag werken en dan elk uur voeden tot 's avonds en dan nog zorgen dat ik kan eten enzo (man is dan aan het werk). Zoontje drinkt ongeveer om de 3 a 4 uur. Maar met kolven kan ik niet zo lang wachten, omdat ik dan te weinig bij elkaar sprokkel. Ik moet het kolven dus al verdelen in meerdere keren; om de 2 uur. Tussendoor naar huis is geen optie, ik moet naar clienten thuis toe en die wonen op minimaal 45 minuten reisafstand. Dus voordat ik dat thuis ben heb ik al een veel te groot deel van mijn rechten gebruikt. Opvang heb ik niet nodig, omdat papa overdag thuis is (die werkt 's avonds). Maar als ik wel opvang nodig had dan zou dat dus nog niet in de buurt van mijn werk kunnen, omdat ik 7 clienten (dus 7 werkgevers) heb, verdeeld over 4 provincies.. Als mijn zoontje vroeg op de avond al begint met de lange ruk slaap (vaak drinkt hij dan rond 20:00 voor het laatst en komt dan pas 'snachts weer) dan kolf ik inderdaad nog voordat ik naar bed ga. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik dat elke avond kan doen, want het gebeurt ook dat hij dan alsnog wakker wordt voor een voeding! Het is gewoon een beetje een ingewikkelde situatie. Denk dat zoontje ook te onregelmatig drinkt om mijn melkproductie te stabiliseren. De ene keer laat hij er 2 uur tussen, dan 4 uur, dan 3 en dan maar 1,5. Over het algemeen blijft het bij 6 voedingen op een dag, soms 7. Maar daarvan moet ik er dus 3 kolven. Misschien idd maar met een bedrijfsarts bespreken. Ik heb geen idee wat mijn rechten zijn. Lees net op internet dat werk de lactatie niet mag belemmeren, en dat lees ik nu hier ook in jouw reactie Lyso, maar wat betekent dat dan precies? Want er staan geen consequenties bij vermeld. Ik wil echt graag borstvoeding blijven geven, maar zoals het nu zou moeten denk ik niet dat het lang goed blijft gaan.. moet ik dan stoppen met borstvoeding geven? Moet ik de ziektewet in?
Eerlijk gezegd, ik zie het probleem niet. Het is heel normaal dat je later op de dag minder kolft dan in de ochtend. Die hoeveelheden die je noemt zijn heel netjes. Verder is het ook heel normaal, zeker de eerste weken dat je werkt, dat je kind als jullie eenmaal weer samen zijn wil clusteren. En dat betekent heel simpel: jezelf met kind op bank of in bed installeren voor de hele avond, makkelijk eten en drinken voor jezelf onder hand bereik, afstandsbediening of mooi boek in je hand. Borstvoeding is meer dan eten. Clusteren is de manier voor een baby om de dag te verwerken en om drukke mama's te dwingen. Accepteer de rust die je kind je oplegt. Ik denk niet dat je op het werk verder veel hoeft te regelen. Je kunt je kolfpauzes zelf indelen, je kunt 25% van je werktijd kolven. Moet lukken, als jij je niet zo druk maakt.
Dat betekend heel simpel dat je werk niet ten koste mag gaan van je borstvoeding of deze negatief beinvloeden. Maar inderdaad is dit niet echt concreet. Zoals je zelf al terecht zegt, de ziektewet is hier niet echt voor. Wat dirksmama ook zegt, klopt wel een beetje, ik kolfde prima, maar ook mijn dochter clusterde de eerste 4 maanden. Dit is heel normaal. Als je bijvoorbeeld rond kijkt op het borstvoedingsforum (www.borstvoedingsforum.nl) zie je dat dat heel veel gebeurt. Het is een fase, die met een maand of 4 vaak weer over is. Als je man overdag thuis is, is het dan een optie dat hij kookt? Dan hoef je dat alleen nog maar op te eten. Ik had de kleine in die periode ook vaak in de draagdoek, of ze sliep in de kinderwagen in de kamer. Op die manier heb ik het zelf niet zo als een last ervaren. En als ik zelf naar bed ging, ging ze mee. Mijn ervaring is ook, acceptatie is vele male minder vermoeiend dan weerstand! Het zou toch zonde zijn als je hierdoor de bv zou opgeven!
Is het niet een optie om (tijdelijk) ouderschapsverlof op te nemen? Dan heb je wat meer tijd om die kleine zelf te voeden. Als hij minder voedingen krijgt omdat hij groente/fruithapjes gaat krijgen als hij een maand of 4/5/6 is kan je altijd weer terug gaan naar je oorspronkelijke uren. Zelf heb ik ook problemen met afkolven, dat er te weinig komt, alleen zit ik nu thuis dus dat extra afkolven is alleen maar extra voor als ik een keertje wat wil doen en (s)ouders oppassen.
Ik sluit me bij Dirksmama aan. Die hoeveelheden die je kolft lijkt mij prima. Ik kolfde 2x tijdens werktijd en had dan ongeveer 360cc. Ik kolfde zelf altijd nog leeg voor ik wegging, had s morgens altijd de meeste melk en had dan een voeding extra. Clusteren is idd heel normaal de eerste maanden, het beste werkt het om dat gewoon te accepteren als hij dat doet na een werkdag. Zorg dat je man wat eten voor je klaarzet, zodat je dat alleen even op hoeft te warmen. En qua kolven kun je gewoon die 25% tijd gebruiken die ervoor staat. In mijn werk betekende dat dat m'n dagen langer waren maar ik dat ook betaald kreeg.
Ik heb vandaag 4 keer gekolfd. 8:30 180 ml 10:30 140 ml 13:00 125 ml 14:30 90 ml hoort dat echt zo, dat het zo afloopt?? mijn zoontje drinkt ongeveer 180 ml per voeding. dus het is net wel/net niet dat ik genoeg kan kolven. moet het niet verder terug gaan lopen. dat clusteren deed hij de laatste tijd al, terwijl ik nog niet eens werk. we zullen zien hoe het gaat de komende tijd. ik hoop dat ik gewoon bv kan blijven geven. ouderschapsverlof zou kunnen, ik kan ook gewoon minder gaan.werken. maar financieel lukt dat niet. ik ben hoofdkostwinner. Heb idd met manlief afgesproken dat hij 's middags al gaat koken zodat ik alle tijd voor ons zoontje heb als ik thuis kom. en ik blijf gewoon elke avond voor het naar bed gaan kolven, dan hebben we dat in ieder geval extra als ik overdag te weinig bij elkaar gekolfd heb. in de draagdoek is idd ook een idee. heb ik gisteren ook gedaan. maar gisteren was zoontje wel echt extreem bezig. denk dst hij mijn spanning ook voelt en daardoor zo onrustig is.. bedankt voor het meedenken en de tips!
zolang je morgen bijvoorbeeld niet 90/ 70/ 60 gaat kolven is dat prima inderdaad. Je kunt niet zeggen zoveel of zoveel is goed of slecht. zolang het je productie gaande houd is het goed. Ik zou het wel in de gaten houden, als je nu op de langere termijn steeds minder gaat kolven, moet je even aan de bel trekken uiteraard! Ik vind trouwens 180ml wel veel. Wat voor speen zit er op? Een fles is makkelijker he! Hoe vaak drinkt hij op een dag iut de fles?
Nee oke. ik hou op een briefje bij hoeveel ik kolf. dus zodrs ik zie dst het minder wordt zal ik een lsctatiekundige raadplegen.zoontje drinkt nu 4 keer per dag uit de fles (difrax met s speen. doet ie langer over dan uit de borst drinken). 3 terwijl ik weg ben en 1 als ik weer thuis ben, omdat hij dan niet uit mijn borst wil drinken (paar slokken en dan zet ie het op een brullen). mijn borsten lijken dan ook echt leger dan leeg, dus ik vermoed dst het daardoor komt.
180 lijkt veel. maar hij weegt bijna 7 kilo en heeft 6 a 7 voedingen per dag. dus dan mag hij ook die hoeveelheid wel drinken!