Borstvoeding op verzoek geven, en toch afbuigende groei.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamavan5bengels, 13 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik ben afgelopen maandag naar het consultatiebureau geweest, en mijn dochter woog 4488 gram, dit was met ruim 12 weken oud. Keer daarvoor woog ze 3800 gram en dat was met 7 weken oud. Dus is dan is ze in 5 weken tijd 688 gram aangekomen. Ik dacht, is toch zo ongeveer 135 gram per week, dat is toch goed?

Maar haar groei was afbuigend en ze vertelde mij dat ze de 100 gram per week aankomen net niet haalde. Omdat ze die keer daarvoor in 2 weken tijd maar 145 gram was aangekomen.

Maar naar mijn berekening vanaf de laatste keer, is ze toch wel ruim 135 gram per week aangekomen.

Maar als ik tel vanaf de eerste keer consultatiebureau, toen woog ze met 5 weken 3655 gram. En daar het gemiddelde van genomen, groeit ze idd net geen 100 gram per week.

Wat moet ik nu aanhouden?? Ik vind zelf dat ze vanaf de laatste keer beter is gaan groeien, vergeleken met eerst 2 weken tijd maar 145 gram.

Ze begonnen gelijk over bijvoeden, maar ik voed op verzoek, en heb niet het idee dat mijn dochter hongerig is, want ze slaapt ook van 21u tot 8 a 9 uur smorgens, soms een uur eerder. Dus lijkt mij niet dat ze dan honger heeft. Want als ze honger heeft, meldt zij zich echt wel. Ik heb pas ook mijn regeldagen gehad met haar, en toen kwam ze ook midden in de nacht, dus.

Verder poept ze 1x in de week, alleen plasluiers zitten niet elke 3 uur bomvol, zit wel plas in, maar niet dat je zegt van woow. Maar dat is sinds ik ben overgestapt op een grotere maat pampers, dat het minder lijkt, denk ik.

Moet ik mij zorgen gaan maken over haar groei?

Moet volgende week weer terugkomen, en als de groei dan nog meer is afgebogen, willen ze dat ik ga bijvoeden en met 4 maanden al ga beginnen met fruithapjes :$

2. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Volgens mij hoef je je er niet druk om te maken. Zat hier even in mijn boekje te bladeren, en mijn zoontje woog met 2 maanden 4990 en met 3 maanden 5465, dus ook maar 'weinig' aangekomen in die periode. Daarbij, ze hanteren een curve op basis van flesvoeding, daar zie je bij bv-kindjes vaak een afbuiging bij die leeftijd.

Ik zou dus ook echt niet gaan bijvoeden met 4 maanden als je dat nog niet wilt ;)

Je kan trouwens op deze site zelf een curve bijhouden. Misschien dat dat je wat meer rust geeft :)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Het is niet heel veel, maar het lijkt mij zeker geen reden tot bijvoeden. Probeer anders gewoon overdag wat vaker aan te leggen en eventueel voor je gaat slapen een droomvoeding.

Enne, consultatiebureau mag advies geven, maar jij bent de moeder! Jij bepaalt wat voor voeding ze krijgt en niets moet. Bovendien heeft het geen enkele zin om met fruit/groente te beginnen, daar komen ze niet meer van aan. Zelf eet je dat immers ook meer als je wilt afvallen.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maten en gewichten zeggen mij helemaal niks!

Heb je haar groeicurve ingevuld op bv.com?
    Zo ja; zou je die kunnen laten zien?

Een baby van 3 maanden die 12 uur geen borstvoeding krijgt, daar zou ik echter wel verandering in brengen. Ik zou haar op jouw verzoek voeden voordat je gaat slapen of midden in de nacht. Sowieso ook beter voor je productie! Bij 9 maanden is je productie pas gestabiliseerd, er nu al zo lang tussen laten, kan voor problemen zorgen.

Hier bij die termijn om de 3 uur een voeding (ook 's nachts) en kleddernatte luiers. Poepen hoeft niet iedere dag, de luiers moeten wel nat zijn!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Je moet de groei van de laatste 5 weken aanhouden. 135 gram per week is voldoende.
    Wat betreft de plasluiers, mijn jongste is geen grote plasser en ik verschoon haar eigenlijk vanaf vrijwel het begin maar 3-4x per dag en die 4e keer is dan ivm poepluier. Anders maar 3 volle plasluiers per dag maar dame hier groeit als kool (in het begin 500-600gram per week, nu 10 kg).
    Kun je hier een curve laten zien? Ik vind het gewicht wel wat aan de lage kant met 3 maanden (maar het kan komen doordat ze hier beide een stuk zwaarder waren).
    Met een gewicht van 4,5 kg vind ik 12u lang aan 1 stuk doorslapen ook wel lang.
    Al met al, als haar groei afbuigt, plasluiers wat aan de matige kant zijn en ze slaapt klokje rond, zou ik persoonlijk wat vaker aanleggen.
    Meeste kindjes gaan met 4 maanden verder afbuigen of moeders krijgen een dip in de productie, dat zou ik dan proberen te voorkomen aangezien ze niet veel reserve heeft.
    Maar daarom mijn vraag om een curve, ik weet ook niet hoe zwaar ze bij haar geboorte was natuurlijk.

6. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik heb gelijk een account aangemaakt en haar groeicurvce bekeken. Maar deze komt toch overeen met het consultatiebureau :( Het is net wat aan het afbuigen ook bij deze site.

Bekijk bijlage 318528

7. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja in mijn buik groeide ze ook minimaal altijd, misschien is het gewoon haar lijntje? Mijn andere kids die ook BV kregen, sliepen op deze leeftijd ook al klok rond, en nooit problemen betreft het gewicht gehad.

8. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ze was bij haar geboorte 2720 gram

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ze buigt idd af en zit tegen de onderlijn. Ik zou echt vaker aanleggen en er 's nachts minder tijd tussen laten.
    Hoe vaak drinkt ze op een dag?

Ik begrijp de reactive van het consultatiebureau van bijvoeden maar dat is niet nodig als je wat vaker aan gaat leggen.
    Op melk groeien baby's het beste dus fruithapjes om aan te komen lijkt me niet de juiste keuze.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als het haar lijntje zou zijn, zou ze niet afbuigen maar op dezelfde manier blijven groeien als ze de eerste weken deed.

11. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik wil ook niet gaan bijvoeden.

overdag drinkt ze om de 2 a 3 uur, kom uit op 5 a 6 voedingen per dag.

Heb overigens wel een flinke dip gehad van 2 a 3 weken, vanwege menstruatie die op gang kwam. Plus de regeldagen er naast, kan dit er ook mee te maken hebben?

En sinds 2 weken ben ik zwanger van nr 5, weet niet wat dat met je productie doet.

Maar ik ga haar voor ikzelf ga slapen nog een droomvoeding geven, zo rond 24u a 1u, en dan 7u weer, kijken of dat helpt.

Bedankt voor de tips!

12. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Wat ik overigens ook raar vind is, dat ze er niets over zeiden dat mijn dochtertje de klok rond sliep. Ze hadden mij idd ook het advies kunnen geven, snachts door blijven voeden, ipv beginnen met bijvoeden.

Maar ik moet nu over een week terug, ik vrees dat haar gewicht niet is gestegen. En ze vonden het dan idd zorgwekkend, dus ik denk niet dat ze het er mee eens zijn, dat ik niet ga luisteren.

En als hun iets zorgwekkends vinden, en moeder wil niet luisteren naar het consultatiebureau, dreigen ze echt wel met een melding maken. Hebben ze namelijk al gezegd, ik gaf aan bij het consultatiebureau dat ik niet met bijvoeden wil beginnen.

Hun antwoord was, als blijkt dat Shiara nog meer af gaat buigen en ik niet luister naar wat hun mij opdragen, ze verplicht zijn om een melding te maken :$

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als ik goed kijk naar de curve, buigt deze niet meer af en volgt ze nu gewoon de onderste lijn. Dit kan haar lijntje zijn!
    Maak je vooralsnog geen zorgen, zolang ze een tevreden gezonde baby is, is er niks aan de hand!

Ik had een volle baby voor zijn geboortetermijn en hij zat maandenlang op de +2 lijn. Nu is hij een gemiddeld kind.

Bijvoeden reikt mij echt te ver!

14. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja zo zie ik het ook wel een beetje. Ze was natuurlijk ook een lichtgewicht bij haar geboorte. Mijn andere kids waren wat zwaarder met de geboorte, maar kan mij niet herinneren meer, dat zij zoveel meer aankwamen. De oudste kreeg flesvoeding en hij woog met 1 jaar 7800 gram, mijn tweede en 3e waren 8 en 9 kilo met 1 jaar, en zij kregen wel BV.

Ikzelf was als baby ook heel tenger, en ik sliep meer dan ik at, zei mijn moeder.

Moet zeggen dat mijn jongste wel na elke voeding een mondje terug geeft, dus lijkt mij dat ze vol zit?

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb hetzelfde gehad rond die periode.
    Bij mij begonnen ze ook over een flesje kv in de avond 'er als randopmerking dat ze dan misschien ook zou doorslapen en dat was voor mij ook niet slecht (;) blijkbaar zag ik er slecht uit ofzo want ik had er niet over geklaagd)

Ze maakte me erg onzeker en zei dat m'n melk misschien niet voldoende voedingswaarde had. Thuis gekomen wa ik even flink geschrokken maar uiteindelijk met ml besloten on eerst twee weekjes vaker aan te leggen dus iedere twee uur en twee borsten. Na dit te hebben gedaan was ze bij de volgende weging "teveel gegroeid en zat weer op haar eigen normale lijn.

Dus ik zou zeker niet beginnen met bijvoeding en kv is ook niet nodig denk ik. Probeer vaker aan te leggen en eventueel simuleren om langer te drinken (wanneer ze bv in slaap vallen)

16. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Overdag komt ze om de 2 a 3 uur, alleen nu sinds een paar dagen hoor ik haar nog geen vijf minuten drinken, dan voel ik dat er al niets meer uitkomt. Ze loopt flink te trekken aan mijn tepel en wordt boos.

Ze drinkt elke 2 a 3 uur beide borsten, maar is in 10 minuten klaar.

Terwijl ik vorige week mijn regeldagen heb gehad, lijkt me niet dat dit weer het geval is.

Wel geeft ze na elke voeding toch een mondje terug, dus dan lijkt mij dat ze toch genoeg had??

Word hier idd ook erg onzeker van.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ik zie nu pad dat je zwanger bent, in dat geval zou ik wel extra opletten, het is niet ongewoon dat de productie vermindert of zelfs stopt tijdens de zwangerschap. De lijn buigt idd af, dus ik zou toch zeker extra aanleggen, en voeding of acht is zeker wel normaal nog op deze leeftijd. Lijkt dat niet te helpen kan het ook aan je productie liggen door de zwangerschap en daar valt volgend mij niet zoveel aan te doen.

18. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    #18 Agter, 14 apr 2013
    Laatst bewerkt: 14 apr 2013
    Ik zou zeker extra aanleggen. En ook een derde en zelfs een vierde borst aanbieden. Zeker als ze de tweede borst na 5 a 10 min ook leeggedronken heeft, heeft de eerste (of eigenlijk de derde) borst weer wat opgebouwd. En omdat die borst wat leger is, betekent dat juist meer vette melk. En dat wil je graag.

Overigens herken ik je probleem, en is het gewoon lastig op te lossen.
    Mijn dochter van anderhalf komt nog steeds niet vragen om eten...die vindt een stukje appel per dag wel voldoende, terwijl ze niet eens 9 kilo weegt. Dus wachten wij niet op de vraag, maar bieden aan. :)
    Bij haar werkt het vaak aanbieden beter dan het veel aanbieden. Maar dat ligt maar net aan het kind.

Sorry als ik het alleen maar moeilijker maak.

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Inderdaad ook snachts voeden.

Maar mocht je productie dan niet snel bijtrekken zou ik je, in verband met je zwangerschap, toch adviseren om wat kunstvoeding bij te gaan geven. Bij veel vrouwen loopt de melk enorm terug in de zwangerschap en jouw kleintje is nog te jong om te weinig melk te krijgen.

En voor wat betreft dat consultatiebureau, ik zou een ander zoeken. Dat ze zo snel met een melding dreigen vind ik belachelijk.

20. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou nu idd even proberen om haar voor je zelf gaat slapen en s morgens vroeg te voeden. Overdag om de 2 a 3 uur lijkt me prima, ook als ze een mondje terug spuugt na de voeding.
    Hier een tijdlang voor en na elk slaapje bv gegeven, is voor je productie ook goed.

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Volgens mij lukt het niet om in een zwangerschap je productie op te krikken en is de kans veel groter dat het terugloopt.
    Hou het goed in de gaten en ga zonodig kv bijgeven.
    Misschien kun je nu even vaak aanleggen en wekelijks wegen. Als vaak aanleggen niet helpt voor een goede groei, dan bijvoeden met kv.

Deel Deze Pagina