borstvoeding op vraag of op tijd?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door rach84, 2 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

op vraag of tijd?

1. op vraag van het kind

2. op de tijd

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Ik wil straks borstvoeding gaan geven, en nu krijg ik de vraag van mensen: oh, en ga je het dan op vraag van het kind voeden, of op de tijd?
    hier heb ik nog nooit over nagedacht, ik wist eigenlijk niet eens dat dat iets was om over na te denken.
    hoe doen jullie dat?

en, waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    alvast bedankt,
    Rachel

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het ligt eraan hoe oud je kindje is.
    De eerste paar weken, is het verstandig nooit teveel tijd tussen voedingen te laten ivm het opgang komen van je productie. Ik heb de eerste 6 weken heel regelmatig op MIJN verzoek gevoed.
    Daarna liet ik het aan mijn zoontje over. Maar ook daarna legde ik hem regelmatig aan op mijn verzoek.

Voeden op verzoek heeft in principe altijd de voorkeur omdat je het ritme van je kind volgt, en die gooien ze om de haverklap om.
    Persoonlijk drink en eet ik ook nooit precies om 18.00 uur oid. Dus mijn kind hoeft dat ook niet.

3. Sylvie

Sylvie Fanatiek lid

20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Op vraag, maar niet zo dat ik elk half uur mijn baby aan de borst zal hangen. Een beetje meer combinatie van beide. Ik vind dat een borst geen troostmiddel mag worden dus als je baby bv na een half uurtje terug begint te huilen dan ga ik het niet aanhangen maar zo troosten.

Groetjes!

4. maar word er iets geadviseerd wat het beste is?

5. Amom22

Amom22 Niet meer actief

op verzoek, zowel voor de dorst, honger, troost en voor in slaap vallen.
    Nooit geen slapeloze nachten gehad, nooit geen huilend kindje...Heerlijk! De volgende krijgt het precies weer zo en die daarop en daarop en daarop ook ;)

6. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Hier een combinatie van op haar verzoek en mijn verzoek. Maar ik voed niet op tijd.
    ik voed op verzoek, tenzij ze overdag wel erg veel tijd er tussen laat. Dan maak ik haar wakker.
    Maar ik maak haar bijvoorbeeld niet wakker voor een late avondvoeding, ik wacht gewoon totdat ze zelf komt (ook al betekent dat dan een nachtvoeding)

Ik voed ook wel eens op mijn verzoek, als ik bijvoorbeeld wegga. Dan voed ik haar even voordat we weggaan.

7. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Voor de productie schijnt het beter te zijn om op verzoek te voeden.

8. Amom22

Amom22 Niet meer actief

sorry, is in het engels:

Giving regular, short breastfeeds is more beneficial than the "baby-led" method, a British study suggests.
    Allowing a baby to choose when it feeds, and for how long, is often recommended to new mothers.
    A study of 63 mothers in Bradford found regular feeds of up to 10 minutes on each breast led to increased weight gain and a higher breastfeeding rate.
    However, midwives said the method suggested in Archives of Disease in Childhood would not apply to everyone.
    The World Health Organization recommends that babies are exclusively breastfed until they are six months old, but only around one in four UK mothers follows that advice.
    The researchers, led by Dr Anne Walshaw, a GP, had noticed poor weight gain among breastfed babies after baby-led feeding became more common.
    They set up a study at one Bradford GP practice of 63 mothers who exclusively breastfed their babies.
    Half were told to feed as and when the baby wanted to, and to offer the second breast only if the baby showed signs of still being hungry.
    The rest were advised to feed their babies for a maximum of 10 minutes on each breast around every three hours during the day and, if necessary, at night.
    The women in the second group were also told to leave at least two hours between feeds.
    Fewer than half of the babies in the baby-led group were still breastfeeding after 12 weeks, compared with over three-quarters of those whose mothers followed the traditional method.
    In addition, baby-led feeding and feeding for more than 10 minutes from the first breast, were both linked with poorer weight-gain in the first six to eight weeks of life.
    The researchers say baby-led feeding disrupts the body's system for producing breast-milk.
    A dose of a hormone called oxytocin is needed to trigger the "let-down reflex", which causes milk to travel from cells in the breast via ducts to the nipple.
    But if babies stay on the breast for too long, this oxytocin production is disrupted.
    The researchers also said if babies are not put onto the second breast, which will also be full of milk, at each feed, a protein is produced which stops further milk being made, disrupting the feeding process for hours and perhaps days.

Writing in Archives of Disease in Childhood, the team led by Dr Walshaw, said: "Babies feeding from both breasts at each feed receive more milk than babies feeding from one breast, and those feeding for shorter average lengths experience increased weight gain and other positive outcomes."
    But Hilary English, a breastfeeding adviser for the National Childbirth Trust, said it was possible that limiting feeds to 10 minutes per side would reduce milk production and babies would be under-nourished.

"In general, baby-led feeding is best. A baby will know how much he or she needs."
    And Janet Fyla, professional policy adviser for the Royal College of Midwives, said mothers should be guided by if their baby is growing well.
    "You cannot generalise. A baby who is getting enough milk will feed for long enough and then come off," she said.

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    In principe is voeden -op-verzoek het beste.

Maar je moet gewoon naar je kindje kijken. Van belang is dat je geen hongersignalen mist door bijv. een speen.
    Als je kindje bijv. last heeft van een prikje, dan is er helemaal niets mis mee, om je kindje op jouw verzoek te voeden. Bv werkt naast voeden ook pijnstillend en troostend.
    Dan kan je bijv. zeggen ; ik leg een keertje extra aan, kijken of de behoefte er is. En als je kindje dan goed drinkt, weet je dat je goed naar je intuitie geluisterd hebt, en je kindje geboden hebt, wat je instinktief aangevoeld hebt.

10. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Op verzoek.

11. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Ik ga ook absoluut voor het op verzoek voeden. Heb ik bij mijn zoontje ook gedaan en ik vond het echt ideaal. Hij was ook super tevreden.....Niks geen tijdgerek omdat het geen tijd is om te drinken. Als jij dorst hebt wil je ook NU drinken en niet over 3 uur ;)

12. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Oh en bij voeden op verzoek mag het soms ook op jouw verzoek zijn hoor, als dat dan een keer beter uitkomt ;)

13. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik heb alleen maar ervaring met mijn eerste kindje.
    Wat ik wel kan zeggen is dat op verzoek voor mij niet altijd zo handig en fijn was als ik hierboven lees...
    Mijn zoontje wilde vaak bijna elk uur een paar slokken drinken en we kregen geen fijn ritme erin. Ik liep de hele dag met een kind aan de borst...
    Mede hierdoor ben ik te vroeg afgehaakt. (na twee maanden). Ik snakte naar een goed ritme of iemand die me daarbij kon helpen dat erin te brengen.
    Nu is het nog steeds een snacker, lever de hele dag door kleine hapjes i.p.v. drie grote maaltijden per dag en wat fruit tussen door. ;) Hij is nu 7.
    Nu zou ik straks zeggen bij de volgende, als die ook elk uur zou willen drinken wacht maar even hoor, tot er iets meer tijd tussen zit...

14. Amom22

Amom22 Niet meer actief

@dot kan me voorstellen dat het wel lastig is als je zelf meer van het ritme bent.
    Mijn zoontje heeft nu wel een slaapritme en eetritme, alleen drinken wil hij de hele dag door, of dat nou de borst is of iets anders, dat maakt niet altijd uit. (maar ja die borst sleep ik toch overal heen mee!) Wel moet ik zeggen dat ik nooit kolf en mijn zoontje ook nog nooit zonder mij is geweest, wat het natuurlijk makkelijker maakt om op verzoek te voeden.
    De eerste maandjes wou hij ook de hele dag door drinken drinken drinken.... vond het niet zo erg, kon ik het ook lekker rustig aan doen. De t.v. aan, of een boek erbij, voetjes op de tafel en voeden maar.... maar ja ik ben ook wel lui ingesteld.

15. amom, ik kan me voorstellen dat je in jouw geval geen kolf nodig hebt, omdat je zoontje vaak genoeg drinkt om evt spanning weg te halen.

Ik denk dat ik me wel goed voel in voeden wanneer de baby wilt, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik sta tegenover voeden om te troosten (tenminste.. als dat betekend dat ik elk half uur moet voeden). Maar heb ik dan wel een kolf nodig?

16. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Je hoeft niet meteen voor elk huiltje aan de borst te doen.
    Ik deed het bij echt ontroostbaar huilen, als knuffelen alleen niet genoeg was.

17. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Klopt, dat heb je goed gezien ik ben zelf iemand van het ritme en de regelmaat.
    Ik had toen ook wel de hele dag de tijd, maar voelde me compleet in beslag genomen door mijn kindje. Hoeveel ik ook van hem hou. Af en toe even een paar uurtjes voor mezelf heb ik ontzettend nodig anders draai ik door ;) Ook, of vooral 's nachts..
    Maar ik heb nu al gemaild met een lactatiedeskundige in de buurt en die gaat me wat meer begeleiden dan toen :D

18. altijd op verzoek, hoe weinig tijd er ook tussen zit. En ook elke reden is goed genoeg... dorst, moe, verdrietig,...

Ik vind het geweldig gewoon!

19. Dot, echt geweldig dat je je zo goed voorbereidt. En idd iedereen is anders en als je je beter voelt met wat meer regelmaat, zeker doen.

Maar ik ben ook meer de bv-profiteur... Ja, ik moet in de zetel gaan hangen, want ze willen drinken... ;)

20. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Een kolf aan spanning weg te halen is niet echt nodig, kan ook et de hand wel. En elke keer als je er wat uithaalt denkt je borst "AANMAKEN!" dus werkt een beetje averechts. Als je eens het huis uit wil zonder kind ofzo of je werkt, dan heb je wel een kolf nodig. Ik heb er wel een omdat ik met bv eten/papjes klaar wou maken, maar kreeg vreselijke kloven van dat ding! Mijn tepel paste er gewoon niet, rot ding! Dus deed het gewoon met mijn hand, zoveel had ik ook weer niet nodig voor een prakje ;) Maar ik ben nooit langer dan een kwartier van mijn zoontje weggeweest, dus ik ben denk ik een uitzondering :S

Deel Deze Pagina