ik heb een dochter van 9,5 week en geef borstvoeding. ik voed op verzoek maar ik vind het wel lastig. Ik kan namelijk heel slecht bij haar zien wanneer ze honger heeft. Vaak heb ik het idee dat ze ook vaak de borst wilt omdat ze het fijn vindt om te sabbelen en mamahonger. Dus als ze huilt leg ik haar aan ookal heeft ze 1 uur geleden de borst al gehad. Daarnaast geef ik haar 1 borst en valt ze in slaap. Ik laat haar dan slapen omdat ik het zonde vind om haar wakker te maken. Ik ben eigenlijk bang dat ik haar teveel voed en daar haar iedere keer aan te leggen een soort afhankelijkheid creëer richting mij. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Teveel voeden kan aan de borst niet. De borst is meer dan alleen drinken. Je mag altijd aanleggen. En afhankelijk van jou is ze sowieso, maar is dat een probleem? Een veilige basis is dat juist, is alleen maar goed.
Hallo Ik ben voor veel spugen bij een kinderarts geweest en hij zei dat ik echt van 12 naar 8 voedingen moest. Mijn dochter zat te vol volgens hem. Als ik over 3 weken niet hoefde te werken zou ik het niet erg vinden. Maar ik ben zo bang dat als ik dadelijk ga werken ze helemaal overstuur raakt. Dus daarom wil ik haar niet teveel afhankelijk van mijn borst
Ik heb het niet zo op artsen ect die geen lactatiekundige zijn. Heel vaak geven ze de borstvoeding de schuld van problemen. Bij huilen ,vaak kleine beetjes drinken en spugen zou ik eerst na de leefregels van reflux kijken ipv voedingen minderen. Dus rechtop na een voeding, bedje schuin ect. En voor verder advies over borstvoeding raad ik aan om of hier aan ervaringsdeskundigen, LLL of een lactatiekundige te raadplegen.
Veel kleine voedingen zijn beter dan grote voedingen, zeker bij het spugen. Als ze in 8 voedingen dezelfde hoeveelheid naar binnen moet werken als ze normaal in 12 voedingen doet, zit het maagje toch veel voller, wat meer spugen veroorzaakt. En wat betreft de afhankelijkheid, bij de oppas hebben ze gauw genoeg door dat het anders werkt. Dat gaat ook wel goed komen. Echt waar! En ik denk dat 8 of zelfs maar 6 voedingen dat niet anders maakt dan bij 12.
Die arts weet echt niets van borstvoeding. Op deze leeftijd is 8 voedingen het uiterste minimum. En als je maar zo weinig voedingen geeft, gaat je kindje hongerig schrokken en zich dus zéker overeten. En dus spugen. Ik zou echt eens een lactatiekundige contacteren. If minstens je vraag stellen op de Facebookpagina van la Leche League. Zij kunnen je zeker helpen.
Ik sluit me alle dames aan. Ik gaf de borst als ze signalen af gaf of onrustig/piepen/jengelen etc. Aanleggen was mijn oplossing voor alles , ongeacht hoe lang geleden het was. Mijn jongste vooral clusterde al vanaf kraamweek. Dan dronk ze een aantal keren kort achter elkaar (om de 30-90 min), om dan daarna een lange ruk (en vaak ook goede slaap) zonder te kunnen (4-5 uur). Wat betreft spugen, lijkt ze er veel last van te hebben of spuugt ze gewoon veel en is wel 'happy'? Die laatste categorie (ook mijn jongste overigens) is geen medisch probleem maar een 'wasmachine-probleem' waar kindjes vanzelf overheen groeien. Als er wel huilerig/onrustig bij is, zou ik me ook verdiepen in leefregels van reflux waar kleine frequente voedingen juist belangrijkste zijn... Je doet het hartstikke goed! En het feit dat je meisje nu vaak/regelmatig drinkt (ja, ze is borstafhankelijk nu precies zoals het hoort), betekent niet dat ze geen genoegen zal nemen met alternatieven als jij niet beschikbaar bent. Drinkt ze goed uit een flesje? Ondanks dat ik mijn dochter 12-14 keer per 24 uur aanlegde, is ze zonder enige probleem naar KDV geweest en heeft met flesjes BV en een speentje en knuffeltje het prima gedaan.