Na een beetje rondzoeken op internet wat het vervelende gevoel in m'n boob kan zijn, kwam ik vaatkramp tegen. Dat lijkt er wel verdomd veel op! Het is bij mij gelukkig niet extreem heftig, maar wel vervelend pijnlijk. Zeker nu het na elke voeding aan blijft houden. Tepel trekt direct wit weg en daarna wordt ie paars/blauw en voel ik messteken door m'n borst trekken. Het voeden zelf valt wel mee qua pijn. Alleen de eerste 20 seconden zijn gevoelig, het is voornamelijk de pijn daarna. Zie er steeds meer tegenop om bv te geven Het lijkt me geen spruw (geen ervaring mee overigens). Ik zie dat de remedie warmte zou zijn. Maar, dat lijkt bij mij ook niet veel uit te maken. Iemand ervaring? En wat hielp bij jou?
Bij mij was de oorzaak dat ze de tepel zelf afklemde met haar kaak. Ik had een sterke melkstroom, en zo zorgde zij er voor dat de melk minder hard stroomde. Slim van haar, maar pijnlijk voor mij. Ik had ook steeds een witte tepel na het voeden, en steken die steeds langer aan hielden. Ik moest mijn dochter wat liggend gaan voeden, dus ik achterover leunen en zij op mijn buik liggen, tegen de zwaartekracht indrinken, na 2 weken had ik nauwelijks pijn meer. Ziet je tepel er na het voeden rond uit? Of is er aan één kant een afplatting? Dit zou toch kunnen duiden op verkeerd aanleggen. Mijn ervaring is, pruts niet te lang zelf, maar vraag een lactatiekundige om raad als de pijn aan blijft houden.
Nee, tepel is mooi rond. Ik denk dat het ook aan de melkstroom ligt. Heb de laatste tijd een flinke productie en vrij vaak (lichte) stuwing. M'n dochter kan het bijna niet voorslikken, zeker als er een paar uur tussen zit. Dus dat afklemmen zou me niks verbazen! Ik ga dat achterover zitten eens proberen. Bedankt voor je reactie!
Het is in het begin even proberen, een krukje onder je voeten is fijn, dan kan je bijvoorbeeld wat achterover gaan liggen in de bank, 1 voet op een krukje, op dat been je dochter opzetten met haar beentjes ieder aan één kant. Met jouw hand op haar voorhoofd kan je haar iets tegenhouden zodat ze niet helemaal wegzakt in je borst. En als je merkt dat ze toch afklemt kan je haar gezicht in je borst duwen, zodat ze wel los moet laten om adem te happen en dan neemt ze vervolgens een nieuwe hap. Klinkt raar, ik weet het. Tis even oefenen. Succes