Vermoeden kma

Discussion in 'Borstvoeding' started by Zjowies, Oct 20, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zjowies

Zjowies Lid

Jun 24, 2014
    45
    6
    8
    België
    Ik heb mijn vraag juist gesteld op het borstvoedingsforum maar daar is precies weinig actie dus ik probeer het hier ook op dit levendige forum ;)

. is nu precies 14 weken.
    - De eerste 2 maanden hadden we een vermoeden van verborgen reflux en/of krampjes, maar daar is (of leek) hij overheen gegroeid (sinds we de leefregels mbt reflux volgen, en dat doen we nog altijd).
    - Vanaf week 8 kreeg hij dagelijks een 30ml kunstvoeding bij (2 weken in het buitenland bij schoonfamilie, bloedheet, krijsende baby die door al het wenen/de warmte niet goed kon aanhappen, geen mogelijkheid tot kolven en ik die om van alle kritiek/commentaar af te zijn toeliet om wat kv bij te geven)
    - Terug thuis beginnen kolven om te zien hoe het gesteld was met mijn productie en die was niet meer optimaal (wss door alle stress bij de schoonfamilie [​IMG] ) Dus maatregelen getroffen: dagenlang veel kolven en veel aanleggen. Productie is wel wat toegenomen maar is (nog) niet wat het moet zijn dus we geven nog altijd kv bij (intussen 90 ml en ik leg elk anderhalfuur aan, 's nachts 2à3u) Maar:
    - Het aanhappen gaat zo moeilijk: als de melk komt, drinkt hij goed maar als hij moet wachten op een toeschietreflex is hij zo onrustig/ongeduldig, happen-wegtrekken-friemelen-zoeken-wenen
    - Hij blijft over het algemeen heel onrustig: kan moeilijk in slaap komen, schiet voor het minste wakker, veel wenen, qua voeding veel teruggeven en je ziet hem echt pijn hebben (als hij slaapt zie je hem echt ineentrekken dus denk ik aan buikpijn/pijn ad darmpjes)

Nu mijn vraag: zou dit koemelkallergie kunnen zijn? Of gewoon honger? Hij groeit wel traag, zit vanaf week 2 al op het onderste lijntje. Hij volgt zijn lijntje wel, maar je zou denken dat hij met elke 2u aanleggen + extra kunstvoeding toch meer zou aankomen.

Bedankt voor het lezen/meedenken alvast!
    Groetjes Zjowies

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Allereerst hoeft hij niet harder te groeien dan z'n eigen lijntje, zolang hij z'n lijntje op de who curve blijft volgen is het goed.

90 ml is meer dan genoeg voor een kindje van 14 weken, dus meer hoef je echt niet bij te geven hoor.
    De meeste kindjes van 6 maand drinken rond de 100 ml.
    Ik zou stoppen met de kv en kijken of hij ook tevreden is zonder. En zolang je kv bij blijft geven, zal je productie niet hoger worden, omdat de vraag er niet naar is.

Verder heb ik weinig verstand van kma, maar je kunt natuurlijk zelf kmvrij gaan eten en stoppen met de kv. Lees alle etiketten, het zit in meer dan je denkt.
    Binnen een paar dagen zul je het eerste verschil merken, vaak is daarna een kleine terugval, maar na een paar weken is alle km uit je lichaam en zal er goed verschil zichtbaar zijn.

3. Zjowies

Zjowies Lid

Jun 24, 2014
    45
    6
    8
    België
    Ja dat is het dus, hij is niet tevreden, met of zonder kunstvoeding ;) Soms weent/krijst hij zo dat hij alleen stil te krijgen is met een flesje kv. Hij heeft dan juist bij mij gedronken en heeft geen geduld om te blijven happen zodat er meer melk komt. Waardoor ik de productie ook niet goed kan opkrikken. En 30 min/1u na dat flesje begint het: teruggeven, moeilijk in slaap komen, veel wenen, onrustig slapen...

Ik dacht dat 90ml kv niet zoveel was rond deze leeftijd. Drinken de meesten geen flessen van 150 of 180? Maar voor een borstvoedingskindje is dat wel een enorme fles natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord in elk geval :)

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Jaa klopt, maar die drinken 4x 180, ipv 8x 90.
    Kleine flesjes is veel beter voor de maag, natuurlijke maaginhoud is veel kleiner dan 180 ml. Maar je kunt de maag wel oprekken.
    Maar dat is ongeveer alsof je elke maaltijd een heel kerstdiner eet.
    Zal nog ff de link toevoegen van hoeveelheid in de flesjes. Dit mag je voor kv ook aanhouden.
    De berekening gaat uit van minimaal 8 voedingen per dag.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

Als hij tevreden is na een flesje kv, vervangt ik eerlijk gezegd geen kma, aangezien de eiwitten in kv veel moeilijker te verwerken zijn dan in bv.
    Maar het is altijd de moeite waard om het eens te bekijken

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ow wacht, ik lees weer slecht, na het flesje is hij onrustig. Sorry.

Is het niet clusteren of mamahonger?

6. Zjowies

Zjowies Lid

Jun 24, 2014
    45
    6
    8
    België
    ;)
    Ja het zou ook clusteren/mamahonger kunnen zijn. Op 3 maand is ook een regeldag hé? Hij maakt er precies een regelweek van dan haha. Maar als het dat is, waarom trekt hij dan elke keer weg van de borst? Hij wil dan juist toch tutteren (zuigen ;) )? Ik ken dat van mijn eerste en dat waren echte kroeldagen/avonden maar mijn jongste trekt na een paar seconden weg om vervolgens wel weer de borst te zoeken. Heel vermoeiend (voor hem en voor mij :p)

Ik ben in elk geval begonnen met een koemelkarm dieet vanaf gistermiddag en vanaf vandaag (uiteraard) geen flesjes kv meer.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Misschien dat ie boos wordt dat er toch melk uit komt. Als dat zo is kun je proberen juist de leegste borst te geven.

Tis een beetje zoeken allemaal.
    Lekker in de draagdoek op zo'n moment kan ook nog wel eens helpen.

Zjowies likes this.

Share This Page