Zoals de titel het al zegt mijn borsten voelen nu al een geruime tijd enorm leeg, daar waar ik in de nachten het bed onder lekte met melk door overproductie, komt er nu geen druppeltje meer van af (dit vind ik geen probleem want het lekken in de nachten was echt een groot drama)! Nu staat er in de ochtend alleen nog wat spanning. Maar na de eerste voeding zijn ze derest van de dag zo leeg als wat. Krijgt mijn zoontje wel voldoende melk binnen? Vooral met dit warme weer ! Hij drinkt al meer dan een maand 5 x perdag. Af en toe slaat hij een voeding over en komt hij op 4 voedingen uit. Ik ben sinds twee weken ook begonnen met groente en fruit hapjes, niets vervangend! Dit zijn maar een paar hapjes 1x perdag om te oefenen/proberen (dit gaat erg goed). Hij drinkt de eerste 5 minuten altijd erg goed ik voel dan ook vaak een sterk toeschiet reflex. Soms drinkt hij gewoon 15-15min goed aan een stuk door. Maar de laatste tijd laat hij ook super vaak los. Ik denk dat dit komt omdat hij nu erg snel afgeleid wordt, dan laat hij los wilt hij perse even rond kijken en na 5 minuten drinkt hij weer maar 5 minutjes. Als ik hem aan de borst wil doen schreeuwt hij het uit. Mijn omgeving zegt dan "hij zit blijkbaar vol anders zou hij echt wel drinken" maar zou hij wel genoeg krijgen van maar 5minutjes? Hebben jullie tips iets wat ik kan eten of drinken om mijn productie overdag iniedergeval wat op te krikken ? Ik drink veel water en eet veel groente en fruit, maar merk hierdoor geen verschil in mijn productie.
Hier had ik 2 weken geleden ook last van lege borsten, heeft 3 dagen geduurd. Veel aanleggen en veel water en venkel of ijzerhardthee drinken heeft bij mij erg goed geholpen!
Met dit warme weer gewoon een keertje extra aanleggen, of een paar keer. En zelf ook goed veel water drinken. Zolang hij goede plasluiers blijft hebben en niet aangeeft dat hij honger heeft, is er niks aan de hand. Hij laat het vast wel horen als hij niet meer genoeg krijgt. En dat rondkijken is de leeftijd. Dat herken ik wel, heel irritant als je ergens anders bent en alles interessant is om te zien. Daar zit je dan met je blote borst. Thuis ga ik altijd op dezelfde plek zitten in de hoop dat hij het daar niet interessant meer vindt.
Is een beetje de leeftijd. Rond de 4 mnd is vraag en aanbod goed op elkaar afgesteld en daardoor kan het voorkomen dat je niet meer lekt en geen of weinig gestuwde borsten hebt. Zorg dat je eerst de borst aanbied voordat je hem zijn hapjes geeft.
Mijn jongste is nu 6 maanden. De eerste weken/maanden was het net een kleine terriër. Eenmaal aangelegd bleef hij als een zuignap aan mij hangen. kwartier/20 minuten per kant zeker. En dan haalde ik hem onder protest los om de andere kant ook nog aan te bieden. Maar dat werd (gelukkig) vanzelf minder. Of dat rond de 4 maanden was weet ik niet precies. Maar nu is het inderdaad ongeveer 5 minuten per kant. Na die 5 minuten gaat hij liggen draaien, loslaten of nog erger: bijten! (met zijn eerste tand) Het is dus niet raar dat hij minder lang drinkt. Als hij goed plast en tevreden is komt het vast wel goed. En vraag en aanbod is nu waarschijnlijk zo goed op elkaar afgestemd dat je niet meer zulke volle borsten hebt. Geen lekkage meer is wel zo prettig toch?
De mijne dronk in het begin (tot 3 maanden) in totaal een uur drinken per voeding ! Wat een akelige tijd was dat nee het waren geen regeldagen, hij dronk gewoon enorm lang. Ik ben zeker wel blij dat het nu sneller en korter is maar toch vraag ik mijzelf af of hij wel genoeg binnen krijgt, ja dus ! Gelukkig is het herkenbaar bij andere moeders. En wat lekkage betreft, HEERLIJK niet meer in natte pyamas wakker worden haha. Ik heb nog een vraag, hoeveel voedingen krijgt jou jongste? En kreeg hij rond de 4 maanden? De afgelopen 3 dagen zijn wij steeds maar op 4 voedingen perdag uitgekomen ! Het lijkt zo weinig ... Hij krijgt een paar hapjes groente en fruit om te oefenen maar dit tel ik niet mee als voeding.
Viermaandendip! Borsten voelen leeg, baby lijkt onverzadigbaar.. Baby regelt je productie weer op te krikken! En zoniet dan zelf extra aanleggen 4 voedingen, is voor als je nog langer wilt voeden, erg weinig Ik zit nu met 13 maand pas op 4 voedingen!
Maar dit is wat hij vraagt/verzoekt, hij slaapt al het klokje rond dus het het aantal voedingen neemt sindsdien steeds meer af. En hij lijkt juist wel verzadigd ! Wanneer hij snel los laat doe ik er alles aan om hem weer te laten drinken, maar nee absoluut niet, en als hij dan toch wel met moeite nog een beetje drinkt spugt hij dat 5minuten na de voeding weer uit omdat het te veel voor hem is geweest... 8:00 voeding, 1,5 uur wakker/spelen, 2 uurtjes slapen 12:00 voeding, 1,5 uur wakker/spelen, 2 uurtjes slapen 16:00 voeding, 1,5 uur wakker/spelen, 1 uurtje slapen 19:00 voeding, 20:00 slapen Dit is een grof voorbeeld hoor maar zo gaat het nu al een paar weken ongeveer. (Met 5 voedingen ging het; 8:00 - 10:00 - 14:00 - 16:00 - 19:00 ongeveer) Pff ik wordt nu echt wanhopig ! Dus het komt er op neer dat het waarschijnlijk te weinig is voor hem ???
Ik krijg uit jouw omschrijving toch echt wel de indruk dat hij genoeg binnen krijgt. Borsten leren om te gaan met melkproductie, en dan neemt de stuwing en de lekkage af. Dit is niet te verwarren met afgenomen melkproductie en het klinkt ook niet als een viermaandendip. Zolang hij goed plast, tevreden is en over de gehele linie voldoende aankomt, zou ik me absoluut geen zorgen maken en hem geven waar hij om vraagt en verder niet aandringen om meer (immers hij wil niet en als het er toch met moeite in gaat komt het er ook weer uit). Sommige kindjes krijgen in 5 minuten meer binnen dan andere in een half uur. Relax! Don't fix it if it ain't broken!
Maak je geen zorgen. Het enige waaraan je echt kan meten is de groei van je kindje. Als die goed in gewicht aankomt krijgt die voldoende melk. Een kindje dat de borst krijgt bepaalt zelf wanneer die veel of weinig drinkt. Extra aanleggen kan nooit kwaad. Ik geef nu zelf 16 maanden borstvoeding en het einde is nog niet in zicht. Nu drinkt / speent ze alleen nog bij mama voor haar middagdutje en savonds voor het slapengaan. Bijvoeden begonnen met 4 mnd dat zou ik ook wel meer maken dan een paar hapjes. Een speentje heeft ze bij mij nooit gehad. Gewicht en lengte altijd exact gemiddeld.