Maar waarom is het niet erg dat er vrouwen/meiden rondlopen met een borst inkijk van heb ik jou daar of van zulke korte rokjes dat als ze even bukken een man ze gelijk van achter kan pakken? Daar heb ik aanstoot aan en dan hebben we het nog niet over topless lopen op het strand daar hou ik ook niet van. Dat vind men heel normaal half nakend rondlopen. Hoe klein is de moeite je borsten wat meer te bedekken als ze gaat winkelen of op het strand bent.
Hoe klein is de moeite om gewoon uit het raam te gaan zitten kijken als iets je niet bevalt? Dat is óók rekening houden met een ander, namelijk met die moeder die haar kind voedt. Ik kon zelf heel discreet voeden met mijn cupje AA (ok ok toen was het een cup B!) en baby's die graag afgeschermd wilden worden, maar een vriendin van me heeft borsten die ze echt even omhoog moet wippen zodat haar baby erbij kan, dat is echt een heel gehannes met afglijdende doeken en ongeduldige baby die niet houdt van doeken over z'n hoofd... Dan zien mensen dus wel eens wat bloots... Big deal. En idd, als er in de trein voor me iemand zit die iets doet waar ik me aan stoor - iets normaals, bv iets knapperigs eten (daar krijg ik echt kippenvel van ) - dan kijk ík de andere kant op (en zet ik bv een koptelefoontje op). Ik ga een ander toch niet verbieden iets normaals te doen? En borstvoeding ís normaal.
Ikzelf vind het iets intiems tussen mijn baby en mijzelf. Ben hier ook heel erg mee op m'n privacy gesteld, niet iedereen hoeft hiervan mee te genieten. Ik heb zelf ook niet echt de behoefte om mee te genieten van de borstvoeding van een ander, maar het gaat hierbij om het voeden van de baby en niet de borst die tevoorschijn getoverd wordt. Borstvoeding is geen nipplegate.
En waarom altijd wijzen naar 'die ander'? Korte rokjes, bikini's of ander aanstootgevend beeld.... wat heeft dat er mee te maken? Waarom wijzen naar 'die ander', die dan maar de andere kant op moet kijken? Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen handel en wandel, onafhankelijk van wat 'die ander' doet. En als jij zelf, door zo iets simpels, bij kan dragen aan een vriendelijkere samenleving, waarom zou je dat dan laten? Omdat je vind dat je in je recht staat? Pffffff Even voor de duidelijkheid: ik ben heel pro-borstvoeding. Heb alle drie mijn kinderen bijna een jaar gevoed. Maar dan wel zonder poppenkast.
Ik probeerde het altijd discreet te doen, maar ging ook geen extra lagen kleding aandoen bij warm weer. Beetje maling aan.
Ergens heb je wel gelijk (en ik hou sowieso altijd van jouw genuanceerde meningen) maar ik denk dat hier nog een ander element speelt: het -op kleine schaal- "vechten" voor je idealen. Net als bijvoorbeeld homo's die hand in hand lopen. (of zoenen op straat) Er zijn ook mensen die daar aanstoot aan nemen. Maar ik geef een verliefd homostel 100% gelijk als ze zeggen "daar trek ik me niks van aan, want niemand zóú hier aanstoot aan hoeven nemen" Als de eerste vrouwen die zich 100 jaar geleden in een broek durfden te vertonen zich snel thuis om gingen kleden omdat ze een vuile blik toegeworpen kregen, omdat een vrouw in een broek echt schan-da-lig! was, liepen we nu nog allemaal in enkellange rokken.
Jij vind het toch aanstootgevend als er in het openbaar gevoed wordt, ik vind het aanstootgevend als mensen er half nakend bij lopen en er zullen waarschijnlijk meer mensen zijn die dat aanstootgevend vinden. Maar ik verplicht die anderen echt niet om zich voor mij om te kleden hoor. En trouwens ik hem mij een tijd altijd omgekleed als ik naar mijn familie ging, dan trok ik netjes een rok aan omdat ik zo ben opgevoed dus dan hou ik er toch ook rekening mee. Ik gaf ook openbaar voeding maar wel zonder poppenkast hoor ik had nooit een stel kinderen/volwassenen voor mij op de grond zitten.
Voor dat er flesvoeding de norm werd was de borst geven en dus daarvoor kleding aan de kant schuiven normaal, ook toen vrouwen vrijwel volledig bedekt rondliepen. Er werd zelfs kust van gemaakt. Afgelopen honderd jaar is er voor vrouwen heel veel veranderd , er mag gescheiden worden zonder dat dit schaamte oproept, je badkleding word niet opgemeten op het strand om te kijken of het te kort is, je mag gewoon werken Óók als je getrouwd bent of kinderen hebt. Als je wil kan je in bikini op straat lopen. Of in een korte broek ( ook iets wat ooit als belachelijk werd beschouwd al helemaal voor vrouwen) Openlijk over seks praten is ok, advertenties voor kaas, shampoo doe evt bevatten veel naakt.en bar weinig mensen die dat misselijkmakend vinden of vergelijken met poep. Dan borstvoeding, als ik gewoon mijn t-shirt aan heb zie je een gedeelte van mijn borst, Als ik een bikini of badpak aan heb zie je daar zelfs nog meer van. Allemaal Ok, maar zodra ik mijn kind voed ergens anders dan thuis ben ik opeens smerig vies en vulgair bezig, en als ik daar geen enorm laken omheen doe omdat ik dat niet wil houd ik geen rekening met andermans gevoelens, terwijl ik gvd GEWOON mijn kind haar eten geef! We zijn zo gewend geraakt aan dat baby's een fles horen te krijgen dat we niet meer weten hoe het uit ziet als er borstvoeding gegeven word en omdat borst nu ipv aan melk, aan seks word gelinkt word ook borstvoeding weggezet als vies en raar en ik voel mij raar/ vies als ik iemand een baby drinken zie geven want tiet= seks. Dus daarom vind ik dat meer moeder die " schaamte" voorbij moeten want hoe meer vrouwen de borst ook buitenshuis geven hoe meer mensen en opgroeiende kinderen dat weer als normaal gaan beschouwen ipv vies en raar. En nee hiermee bedoel ik niet gooi alle flessen en flesvoeding weg. Voordat ik daarmee iemand mee op de tenen trap maar hoe het denk ik komt dat wij als maatschappij borstvoeding als vies en raar zijn gaan zien ipv handig, mooi of vertederend.
Waarom die ander de andere kant op moet kijken? Omdat mijn baby honger heeft en ik echt niet uit kan leggen dat dat moet wachten tot we een hoekje in kunnen duiken waar we ons helemaal af kunnen schermen... Je kan zelf ook bijdragen aan die vriendelijkere samenleving door het die borstvoedende moeder niet zo lastig te maken...
Dan begrijp je me toch verkeerd. Het boeit mij helemaal niets als vrouwen hun kind voeden. Zelfs niet als ze dat open en bloot doen. Maar in het laatste geval vraag ik me wel af waarom zo dat zo graag op die manier doen, want er zijn ook mensen die het wel stoort.
Wie zegt dat je kind moet wachten? Jammer dat alles weer zo uit verband wordt gerukt. Het begint een beetje op een vaccinatie-topic te lijken, hahaha
Ik weet niet of het een kwestie van "graag op die manier doen" is? Ik geef nu in totaal al meer dan 4 jaar bv, en intussen kan ik dat heel discreet. Maar ik kan me de eerste keer (keren) voeden in het openbaar nog herinneren hoor... Man, wat een ellende. Baby en ik moesten allebei nog hard oefenen, en dan die lagen kleding die in de weg zaten... Ik had het liefst alles ter plekke van mn lijf gerukt om het ons makkelijker te maken. Zou echt in huilen zijn uitgebarsten als iemand dan had gevraagd of er niet even doek overheen kon ofzo.
Ik snap het gewoon niet je komt op de gekste plekken posters tegen van (half) blote borsten en dat is gewoon geaccepteerd maar bv geven in het openbaar hoort niet. En wat is niet discreet? https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.fabmama.nl%2Fimages%2Fuploads%2Farticle%2FBorstvoeding_geven_drieling_tandem_4_fabmama.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.fabmama.nl%2Fouders%2Fouders-mama%2Fmooie-plaatjes-lesbisch-stel-geeft-vier-kinderen-tegelijkertijd-de-borst&docid=rcJ4NXZOwPFiSM&tbnid=OhTEsEJ5DG6xsM%3A&vet=10ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwg4KBEwEQ..i&w=550&h=367&bih=547&biw=1094&q=borstvoeding%20plaatjes&ved=0ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwg4KBEwEQ&iact=mrc&uact=8 Zoals het bovenste plaatje voede ik altijd. https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fus.123rf.com%2F450wm%2Fwisky%2Fwisky1510%2Fwisky151000121%2F46898848-studio-foto-van-jonge-moeder-borstvoeding-haar-kind.jpg%3Fver%3D6&imgrefurl=https%3A%2F%2Fnl.123rf.com%2Fphoto_46898848_studio-foto-van-jonge-moeder-borstvoeding-haar-kind.html&docid=fin1TyoCZtfGsM&tbnid=YwVzXb4VvUQSCM%3A&vet=10ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwh8KEswSw..i&w=300&h=450&itg=1&bih=547&biw=1094&q=borstvoeding%20plaatjes&ved=0ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwh8KEswSw&iact=mrc&uact=8 Hier zie je alleen maar iets meer van de borst vind ik ook geen aanstoot. https://www.google.nl/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fus.123rf.com%2F450wm%2Fwisky%2Fwisky1510%2Fwisky151000121%2F46898848-studio-foto-van-jonge-moeder-borstvoeding-haar-kind.jpg%3Fver%3D6&imgrefurl=https%3A%2F%2Fnl.123rf.com%2Fphoto_46898848_studio-foto-van-jonge-moeder-borstvoeding-haar-kind.html&docid=fin1TyoCZtfGsM&tbnid=YwVzXb4VvUQSCM%3A&vet=10ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwh8KEswSw..i&w=300&h=450&itg=1&bih=547&biw=1094&q=borstvoeding%20plaatjes&ved=0ahUKEwjux426qKrVAhUHaFAKHbBBDvEQMwh8KEswSw&iact=mrc&uact=8 En bij deze gewone jurk zie je ook borsten maar dat is weer niet erg.
Jawel hoor. Het gaat er weldegelijk om wat jij normaal vind en of dat moet kunnen. Dit is namelijk een forum. Waar mensen hun mening geven. Dus hun eigen mening. Niet een mening die sociaal wenselijk is. Of een mening die bomvol generalisatie staat. Hulde aan mensen die vanuit zichzelf (dus IK!) spreken, in plaats van voor een ander... Los daarvan, zeg ik nergens dat jij niet mag vinden dat borstvoeding met dikke vette boobflashing niet ok is. Ik zeg alleen dat dat JOUW probleem is. En niet dat van een moeder die borstvoeding geeft. En iedereen die hier zegt "IK vind het niet kunnen" is volgens jou niet ik-gericht? Jij vind het niet kunnen, en dus moet iemand maar doen wat jij wil? En dat is niet ik-gericht?
Ok, fair enough, ik was aan het chargeren Ik voedde zelf altijd discreet (want dat ging vanzelf zo eigenlijk, dankzij kleine cup en dochters die geborgenheid wilden tijdens een voeding), dus ik denk niet dat jij mij zou hebben 'veroordeeld'. En ik vind bv met je borsten staan flapperen ergens voor je gaat voeden ook niet nodig, maar ik ken ook niemand die onnodige extra handelingen uitvoert om het maar extra bloot te laten zijn etc. (Waar ik overigens geen probleem mee zou hebben, máár waarvan ik wel begrijp dat anderen dat niet prettig vinden.) Dus ik begrijp wat je zegt en ben het er ook wel mee eens De discussie combineren met wel/niet/gedeeltelijk vaccineren lijkt me leuk en explosief
Waarom altijd wijzen naar de ander? Waarom moet iemand anders de manier van voeden aanpassen omdat jij haar tiet niet wil zien? Waarom moet iemand anders een doekje omhoog houden, omdat jij heel misschien wel eens een schimp van haar tepel zou kunnen bekijken? Waarom niet gewoon wegkijken als je er niet tegen kan? Als jij door zoiets simpels kan bijdragen aan een vriendelijke samenleving, waarom zou je dat dan laten? Omdat je vind at je in je recht staat? Pffffff Even voor de duidelijkheid: ik heb mijn dochter nooit borstvoeding gegeven. En dat was een hele bewuste keuze. Zonder poppenkast.
Ik zou je sowieso niet veroordelen, want van mij mag je voeden zoals je wilt. Ik heb geen problemen met borsten. Maar eh... als je borstvoeding geeft hoef je je kind toch helemaal niet te vaccineren?
Misschien is het leven wel te kort om overal rekening mee te houden, zeker als het om zoiets gaat als het voeden van je kind. Mensen nemen overal aanstoot aan: de een vind dat je als stevigere vrouw geen korte rokjes mag dragen, de ander vind dat oudere vrouwen zich degelijk moeten kleden, de volgende vind dat je geen piercings mag hebben en nu moet je ook rekening met waar, wanneer en hoe je je kind mag voeden... Ik ben absoluut voor bv, geef het zelf ook, maar laten we elkaar in de waarde laten en vooral de ander niet voor te schrijven wat ze wel of niet moeten doen. Maakt het een stuk makkelijker en verdraagzamer.