Ik vind deze reactie een beetje jammer. Ik herhaal letterlijk wat jij zegt, alleen plaats ik (daar is ie weer, naar woord) in een andere context. En jouw enige reactie is, jammer? Waarom, bij gebrek aan een inhoudelijke reactie?
Eehh..dus 'die ander' mag wel iets vinden en ik (in deze discussie bv) niet? Zo werkt dat natuurlijk niet. Sommigen vinden het ok, andere hebben er geen mening over en weer anderen nemen er aanstoot aan. Allemaal prima. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat niet jij, niet ik en ook niet die ander hier ook maar iets over te beslissen hebben. Denk dat zo'n moeder dat prima zelf kan en ze zelf ook mag bepalen of ze zich iets van een groepje mensen wilt aantrekken die de regels van de samenleving denken uitgevonden te hebben. Trouwens, iemand in haar waarde laten door weg te kijken op zo'n moment is ook een kleine moeite. Leven en laten leven, wordt de wereld ook een stuk beter van.
Ik werk in het outlet van Roermond en ik zat buiten voor de winkel op een bankje. Tegenover mij zat een moeder die haar kind bv gaf. Op zich niks mis mee. Ik heb bewondering ervoor. Laatst een klant in de winkel gehad. Haar kindje had honger en heb ik haar aangeboden dat ze in de kleedkamer even kon voeden. Daarnaast nog even lekker staan kletsen.
Omdat je duidelijk niet wilt snappen wat ik bedoel. Je blijft namelijk wijzen. De voorbeelden over rokjes, bikini's en anderen die maar weg moeten kijken klinken een beetje zoals mijn oudste dat soms kan als ik haar corrigeer. Ze zegt dan: 'ja, maar fiene doet het ook!'. Het is een ware kunst om dicht bij jezelf te blijven. En ook ik heb daarbij de waarheid niet in pacht. Ik zeg ook niet dat je niet mag voeden, of daar geen mening over mag hebben. Wel vind ik dat het 'ik ik ik' in deze samenleving erg veel de boventoon voert. 'Ik vind borstvoeding ok, dus schijt aan de rest'. Dat vind ik jammer.
Wat jammer dat TS een paar jaar geleden niet tegenover mij zat... Ik gaf borstvoeding op verzoek en mijn zoon had soms echt geen regelmaat. Ik weigerde hele dagen thuis te blijven dus het kon wel eens voorkomen dat ik in het openbaar moest voeden. Alsof dat niet erg genoeg was moest ik daarvoor een tepelhoedje gebruiken waardoor er inderdaad even een stuk borst te zien was. Mocht je dat nog niet erg genoeg vinden, een (hydrofiel)doek er over geen trok hij standaard eraf... Daarnaast was hij een flesweigeraar. Ik vrees dus dat ik dan de gehele dag van TS had verziekt. Maar waarschijnlijk is TS ook tegen het openbaar verschonen van een kind? Stel je voor dat je een paar blote baby billen ziet... Geloof mij moeders geven echt geen bv in het openbaar om jou te pesten maar puur om hun baby te voeden. Als je dit ongemakkelijk vindt dan staat het je vrij om de andere kant op te kijken.
Ik heb alleen in nood openbaar gevoed. En dan alleen in de auto. Ik kon het bij de oudste helemaal niet discreet, hij hapte niet goed en bij de jongste heb ik openbaar voeden kunnen vermeiden. Verschonen ook bij nood in de auto. Ik ben heel blij met bijv de voedplek in de Ikea. Maar nee ik zou de periode ook niet over doen. Ik had de luxe om met 2 kleintjes in de buurt te blijven van huis. Ze af te tanken voor vertrek en dan weer op tijd thuis te zijn. Zouden wij met de tijd nog een derde kindje mogen verwelkomen zal ik er wel aan moeten geloven omdat ik niet de oudste 2 dan wil beperken, omdat ik mij er niet fijn bij voel. Misschien dat ik er zo tegenop zou zien dat ik voor kv zou kiezen. Wat anderen betreft voel ik mij er zeker ongemakkelijk bij. Bloot is niet mijn ding. Maar als zij willen voeden in het openbaar vind ik het ook hun goed recht om dat te doen.
Ik voed absoluut in het openbaar, ook bijv. op het terras. Ik probeer zo min mogelijk te laten zien maar soms piept er even wat tussendoor, hoewel ik denk dat dat niet eens het probleem is. Tegenwoordig vinden de meeste mensen alleen het idee van borstvoeding geven al vies... of ik nou een doek erover heen heb of niet, ze kijken nog met afschuw.
Maar natuurlijk, in een krappe treinwagon heb je niet zo veel opties om opzij te kijken... Daar mag je als voedende moeder toch ook wat aandacht voor hebben? Mijn zoon is tien maand en krijgt al even langs bv. Ik voed in het openbaar. Maar daarbij zoek ik echt wel altijd een plekje op waar ik niemand stoor. Ik vind dat wederzijds respect. Anderen moeten respecteren dat ik mijn kind voed. Ik respecteer dat niet iedereen dat graag up close ziet. Zelfs al vind ik dat gek van hen.
Als iedereen wat meer op zich zelf zou letten, in plaats van op een ander, dan hadden we deze discussie niet. Als jij open en bloot wil voeden, ga je gang. Als ik dat niet wil zien, dan kijk ik wel ergens anders naar. Probleem opgelost. Ik wijs dus helemaal niet naar een ander. Jij daarentegen wel. Ze mag wel voeden, maar dan moet ze wel een doekje gebruiken. Anders heeft ze geen respect voor die ander die het niet wil zien. Dus voor dat je iemand de les leest over 'ik ik ik' moet je misschien even zelf nalezen hoe vaak jij 'ik' hebt gezegd...
Hahaha. (Om-denken blijft blijkbaar lastig. En ik ben de gebeten hond. En dat terwijl mij borstvoeding, in welke vorm dan ook, niet eens kan boeien. Geweldig!)
Dat geld ook voor ik vind borstvoeding vies dus doe dat maar niet buitenshuis of alleen met een laken eromheen en ook dan ga ik nog ook eens roepen kijk die gaat borstvoeding geven bah wat vies ( echt meegemaakt)
Dat lijkt me echt vreselijk om mee te maken! Wat triest zeg! Gelukkig zelf nooit meer bij de hand gehad dan nieuwsgierige blikken. Tenminste, zo heb ik ze geïnterpreteerd, haha.
Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om mijn borsten overal te laten zien. Niet met voeden, niet in een restaurant en ook niet op het strand... voeden in het openbaar moet kunnen, maar ik zie inderdaad liever geen melkfabriek met tepels als schoteltjes erop. (Echt gebeurt in een restaurant), dat vind ik dan ook weer niet nodig.
Over verschonen gesproken. Afgelopen weekend was ik in Giethoorn, en toen was er iemand aan het verschonen op een loungebank op het terras (een terras in deze periode is altijd vol in Giethoorn). Dat vond ik wel een beetje onsmakelijk naast allemaal etende mensen. Dit restaurant heeft gewoon een ruimte bij de Wc waar je je kind kan verschonen, dus het was ook niet nodig geweest op deze manier. Om terug te komen op het borstvoedingsverhaal. Tja ik vind het ook niet heel fijn als ik iemand anders borst zie, maar soms is het niet anders. Ik hoop zelf borstvoeding te kunnen geven eind dit jaar, en ik gok dat ik het type ben die graaaag mijn borst verbergt, maarja als dat niet lukt, so be it. Je hebt je best gedaan, en je kind moet toch echt eten.
Ik denk dat 90% van de vrouwen die dit niet prettig vinden een voedende moeder met rust laat ipv haar vuil aan te kijken of er wat van te zeggen. En ik geloof dat evenveel van de voedende moeders voor zover mogelijk rekening houdt met omstanders. Dus waar hebben we het eigenlijk over? Tokkies houd je toch wel van beide partijen.
Weet je wat het ook is? Doordat andere mensen moeite hebben met vrouwen die hun baby in het openbaar voeden, voelen borstvoedende mama's zich in veel gevallen zelfs opgelaten waardoor ze zich genoodzaakt voelen om hun baby maar achter een doek te verstoppen. Terwijl wij het hier hebben over iets natuurlijks, het voeden van je baby. Ik heb niet vaak in het openbaar gevoed, maar als ik het wel deed, deed ik het dus met borstvoedingsschort waar mijn baby onder lag. Had geen zin in commentaar en ongemakkelijke blikken. Eigenlijk raar toch? Dat als je je kind wil voeden, je het dan maar moet gaan verstoppen? Want o wee als er een stuk borst zichtbaar is? Ondertussen liggen veel vrouwen wel topless aan het strand. Dat is dan wel weer normaal, al die blote borsten op een rijtje. Dan mag er plots wel naar gekeken worden..., zelfs door mannen. En dan zeggen sommigen...Ik hoef het niet te zien als ik eet. Veel mensen eten ook op het strand, bijvoorbeeld een ijsje. En dat smaakt dan wel prima tussen al die blote borsten?
Voor mij is die grens er niet. Als zij zich er prettig bij voelt om haar kindje 'open en bloot' te voeden (en dus aan te leggen) dan is dat voor mij helemaal prima. Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt