pijn bij voeden en aanleggen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Yasmina1, 6 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yasmina1

Yasmina1 Nieuw lid

6 aug 2008
    1
    0
    0
    Ik ben maandag de 28ste bevallen van een heerlijke dochter. Ze drinkt goed en is lekekr gezond.

Ik zelf ben moe maar gezond.

Nu ben ik in het ziekenhuis bevallen en hebben ze me daar 'geleerd'aan te leggen maar dat ging niet helemaal goed. Gevolg: bloedende tepels en een huilende moeder.

Oplossing die ik zelf bedacht: kolven om borsten rust te geven. Dit hielp want na een paar dagen waren mijn tepels weer heel en ging ik voorzichtig weer aanleggen. Inmiddels was ik in het kraamhotel.

Dit ging een paar dagen goed totdat ik pijn voelde in mijn linker borst en tepel. Ik lig/zit dan verkrampt en al puffend bv te geven.

Het steekt en brandt. Spruw heb ik nooit megemaakt maar laat dat morgenochtend even controleren door de huisarts.

Doordat het voeden links zo pijnlijk is kolf ik deze af en geef alleen rechts live.

Mijn vraag: doe ik het goed? Wat kan er anders en hoe zorg ik ervoor dat de bv toch door kan gaan, want ik wil het zo graag!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Yasmina,

Allereerst gefeliciteerd met je kers verse dochter!
    Wat een nare borstvoedings start die jij beschrijft zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het even niet meer weet. Maar hoe dan verder.

Om direct met de deur in huis te vallen en je vraag te beantwoorden of je het goed doet, dan kan ik je met ja en nee antwoorden. Nee omdat voeden geen pijn mag doen. De kloven, bloederige tepels en pijn die je beschrijft duiden er op dat het aanleggen niet verloopt zoals het zou moeten.

Toch kan ik ook met ja antwoorden omdat het supergoed is dat je aan de bel trekt en niet door blijft modderen. Pluim daarvoor.

Ik zal via de mail proberen je wat richtlijnen te geven maar weet dat het via de mail vrijwel onmogelijk is om iemand uit te leggen hoe je moet aanleggen.

Ik raad je aan om een LK te consulteren bij jou in de buurt. Op de site van www.nvlborstvoeding.nl kan je op postcode zoeken naar iemand in jou buurt. Je mag ook prive mailen dan stuur ik je gegevens van iemand in de buurt.

Meestal is 1 keer een voeding meekijken waardevoller dan 20 keer heen en weer mailen.

Aan een consult zitten wel kosten verbonden maar veel verzekeringsmaatschappijen vergoeden (deels) deze kosten.

Er zullen nu twee dingen moeten gebeuren.

Je dochter moet aankomen
    Jou melkproductie moet op peil komen.

AANKOMEN:
    Ik weet niet hoeveel voedingen je nu geeft per etmaal. Probeer je dochter elke 3 uur te voeden (zo nodig te wekken voor een voeding). 1 maal mag er maximaal 6 uur tussen zitten.

Porbeer je dochter aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag ze blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef de melk op een andere manier, met een cupje, met een spuitje of met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk.

Start met 8 voedingen van ongeveer 70 ml (hangt een beetje af van haar gewicht, kan je daar nog wat over schrijven?

Drinkt ze wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken, verschonen) als toetje.
    Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij.

JOU PRODUCTIE

Kolven en/of aanleggen.
    Waarom? Omdat het drinken niet effectief lijkt is de melkproductie achtergebleven ten opzichte van een goed aangelegde voeding. Door te kolven en vaker aan te leggen creƫer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar je dochter goed op kan groeien.
    Ga regelmatig wegen en hou het gewicht in de gaten.
    Als zij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt.

Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden.

Ondanks de situatie nu vind ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. In een vraag van een andere moeder schreef ik ook al dat je als moeder zelf al veel dingen ziet, maar soms moet iemand anders de feitjes aan elkaar plakken. Ik ben bang dat ik ook deze keer diegene moet zijn en ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van jouw melkproductie en je dochter!

Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven.

Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld.

Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel.

Stap voor stap.
    Leg haar zo dat haar neus tegenover de tepel ligt
    Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen
    Als reflex zal zij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt haar helpen door haar kinnetje wat naar beneden te duwen.

Als haar mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen)
    Dan breng je dochter naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat haar dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel)
    Een groot deel van de tepelhof moet in haar mondje zijn.

De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat ze een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten.

Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Als ze goed hapt dan voel je dat direct. Veel moeders omschrijven het direct met de tekst: "O, maar dit voelt goed!"

Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal.

Je schrijft zelf nog over spruw. Dat kan natuurlijk. Ben je bekend met schimmelinfecties? Vaginale schimmelinfecties of voetschimmel? Door de verwackte weerstand zijn pas bevallen vrouwen meer vatbaar voor deze schimmelinfectie.

Inderdaad zijn roodheid en branderigheid een teken. Toch denk ik dat met name het aanleggen de eerste stap is om naar te kijken. Heb je met kolven ook last van die tepel? En tussen de voedingen door, voel je dan wat bijzonders aan de kant?

Heel veel succes met al deze info,

Hou je me op de hoogte?

Ilse

Deel Deze Pagina