Welke borstkolf? Ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lily2006, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Hoi allemaal,

Het duurt natuurlijk nog eventjes, maar ik wil me toch alvast gaan oriënteren. Voorpret enzo ;)

De vorige keer verliep het allemaal niet optimaal en is de bv gestopt als gevolg van slechte begeleiding en uitputting.

Nu wil ik er weer voor gaan, maar ik wil behalve als ik weer ga werken, z.s.m. beginnen met mijn man af en toe een gekolfde avond- of nachtvoeding in een flesje te gaan geven.

Destijds heb ik een professionele dubbelzijdige medela gehuurd bij de thuiszorg en dat is me prima bevallen, ging me goed af.
    Maarja, dat is nogal een apparaat hè, en ik weet ook niet of dubbelzijdig per sé nodig is.

Maar wat zijn jullie ervaringen met medela enkel/ en dubbelzijdig en bijvoorbeeld Avent?

Ik wil namelijk dan Avent flesjes gebruiken, en het lijkt me zo handig direct in het flesje te kunnen kolven...

Alvast bedankt!

2. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    ik heb de pump instyle van Medela en ik vind hem super maar ik moet eerlijk bekennen dat toch vaak met 1 kolf aan het kolven ben omdat ik het vaak tijdens mijn ontbijt doe en dus een hand vrij wil hebben sowieso vind ik het irritant om dubbel te kolven.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb bij beide kinderen de Pump in Style gebruikt (Medela, dubbelzijdig, elektrisch). Heel fijn apparaat! In het begin gebruikte ik ook vaak maar één kant tegelijk, maar op een gegeven moment kreeg ik er meer handigheid in. En toen ik op het werk ging kolven vond ik dubbelzijdig het handigst en snelst. Kon er makkelijk nog een boek of artikel bij lezen.

Ik heb gekolfd vanaf 2 tot ongeveer 8 maanden, bij beide kinderen. Meestal zo'n 4 dagen in de week, 2 tot 3 keer op een dag. Dan is een krachtige snelle kolf onmisbaar!

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb ook de Medela Pump in Style en ik gebruik 'm altijd dubbelzijdig. Ik vind het echt ideaal. Ik kolf nu alweer ruim 4 maanden, 2 dagen in de week, 3 x per dag.

Bij Milan had ik een Avent Handkolf, omdat ik toen maar heel af en toe hoefde te kolven. Voor toen was hij wel geschikt, maar als je echt elke week moet kolven zou ik sowieso voor elektrisch gaan.

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hier een Avent, elektrische enkelzijdig, en die bevalt me prima! Vooral ideaal dat meteen de fles eronder kan en dat de speen op die potjes kan!

6. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Ik had een medela swing. Had in het begin ook een kolf (electrische medela dubbelzijdig) gehuurd via de thuiszorgwinkel. Maar de medela swing werkt op dezelfde manier alleen dan enkelzijdig. Hij is heel klein in formaat dus ook makkelijk mee te nemen.

Ik heb er hele goede ervaringen mee! Moest wel de melk overgieten in avent-flesjes maar dat was het enige 'nadeel' ervan (maar vond ik erg meevallen).

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hier de medela swing: ideaal ding en kolf daarmee direct in flesjes van medela of van difrax. Daarop kunnen de spenen van medela of difrax (difraxspenen kunnen ook op de medelaflesjes)

Ben er erg tevreden over, maar....
    Als ik van tevoren geweten had dat ik zo lang bv zou geven had ik een dubbele elextrische kolf gekocht.
    Doordat ik deze keer veel werkstress had, lukte het me namelijk niet op rustig te kolven en kolfde ik te weinig. Ik ben uiteindelijk dubbel gaan kolven door naast de swing de handkolf van medela erbij te gebruiken. Sindsdien kolf ik sneller en meer per keer. Vond het te duur om nu nog een dubbele electrische kolf te kopen en de swing niet meer te gebruiken.

Oftewel: ligt eraan hoe lang je wilt gebruiken en hoeveel geld je kwijt wilt zijn.

Suc6 met je keuze

8. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Hier iemand die nog niet begonnen is met kolven, maar dit wel binnenkort wil gaan doen.

Stomme vraag misschien, maar: past elke kolf bij elke soort borsten? Ik lees namelijk her en der iets over verschillende borstschilden, dus ik vraag me dan af hoe ik de beste kolf kies voor mezelf. Of zouden alle kolven gewoon prima bij iedereen passen?

En heeft iemand ervaring met een handkolf? Ik heb een Medela Mini Electric in huis (geleend van een vriendin), maar denk dat ik gek ga worden van het gebrom ;) . Of is een handkolf echt maar voor hele kleine beetjes?

9. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    hier de medela swing maar spijt dat ik niet een dubbele borstkolf gekocht heb...
    duurt een half uur en vooral 's avonds laat vind ik dit een nadeel.. dat als ik laat thuiskom ik ook nog eens een half uur kwijt ben.

10. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Hmmm, ik kan een pump in style (dubbelzijdig) van iemand overnemen, maar aangezien ik helemaal niet weet of de bv nu wel gaat lukken, vind ik dat wel een erg dure gok.

Risico is natuurlijk wel dat ik dan tegen die tijd een nieuwe zal moeten kopen...;)

11. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hier ook. Ik heb de Avent Isis IQ Uno (is overigens te koop :D )

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Ik had een medela freestyle, ideaal! Klein, dubbel, op accu, echt superfijn.

13. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de ameda lactaline (dubbelzijdig) maar ik ga overstappen naar avent. Ik kolf met het handkolfje van avent veel beter en sneller dan met de dubbelzijdige van ameda :) Ga dus overstappen naar de isis IQ.

14. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zag trouwens ook nog een vraag over de borstschilden; Ik heb absoluut geen grote borsten en/of tepels, maar als ik ga kolven zwelt het echt gigantisch op :) bij de ameda heb ik dus de grootste schilden nodig. Bij de avent kan ik het wel weer af met het standaard schild...vind het wel typisch en kan er ook niet echt over uit waar het mee te maken heeft...maar goed, daar kom je dus pas achter als je gaat kolven. De meeste merken hebben wel verschillende maten borstschilden, bij sommige merken krijg je die er al gelijk bijgeleverd.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik had een avent en vond het op zich een prima apparaat. Enkelzijdig of dubbelzijdig is heel persoonlijk. Voor mij zou dubbelzijdig misschien beter zijn geweest omdat ons manneke altijd uit 2 borsten dronk en redelijk langzaam was. Daardoor duurde kolven ook een half uur. Maar een vriendin van ons is in 10 minuten met een handkolf klaar, dus daar zou een dubbele kolf zonde van het geld zijn geweest.

16. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    als die dubbele niet teveel is gebruikt en je hem voor een leuke prijs kunt krijgen zou ik het zeker doen! Hoef je alleen maar nieuwe schilden te kopen.

Ik vind de handkolf van medela erg fijn. Kolf er soms meer mee dan met de swing. Die mini electric vind ik ook een gebrom (in het begin geleend van vriendin) de swing klinkt niet zo vervelend moet ik zeggen.

17. 4days

4days Niet meer actief

Even wat anders... Als ik het goed begrijp wil je snel beginnen met je man 's avonds/ 's nachts een flesje gekolfde melk laten geven? Realiseer je wel dat veel vrouwen in het begin de nachtvoeding nodig hebben om hun productie op peil te houden. Dus als je de nachtvoeding overslaat zou je borstvoeding wel een terug kunnen gaan lopen. Het hoeft niet perse, en er zijn natuurlijk ook baby's die al vrij snel doorslapen. Maar hou het in ieder geval in je achterhoofd, dan weet je wat de oorzaak zou kunnen zijn als je te weinig melk hebt.

18. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Nee, niet de nachtvoedingen, maar de voeding van 22u/23u, zodat ik op tijd naar bed kan...

's nachts is het juist handig dat je zo ff de borst 'erbij' pakt, want dat vond ik echt een draak, 's nachts flessen maken ;)

Ik heb begrepen dat na 4-6 weken het goede moment is om een flesje aan te bieden, omdat de tepel-techniek er dan nog goed in zit, maar de meeste baby's nog wel makkelijk de fles pakken.

Deel Deze Pagina