Sinds anderhalve week ben ik gestopt met de BV en op FV overgegaan, omdat mijn zoontje plots opgenomen was en een KMA en reflux bleek te hebben. Nu ben ik dus aan het afkolven, aan het afbouwen. In mijn linkerborst zit nu een hele grote verdikking, echt een schijf. Het is nog niet rood maar het doet super zeer. Nu krijg ik die schijf er gewoon niet meer uitgekolft..... Ik heb al warmtepacks geprobeerd, compressie, maar dat gaat alleen maar zeerder doen. Nu zag ik wel na even kolven dat er allemaal witte stukjes op mijn tepel zitten. Ik dacht dat dit huid was die gewoon bleker was, maar volgens mij is dat melk. kan het zijn dat dit mijn kanaaltjes verstopt? En kan ik daar iets aan doen?? Ik ben nl erg bang dat ik een borstonsteking aan het ontwikkelen ben. Het is ook maar 1 plek in mijn borst, de rest van de borst is heel zacht en soepel. In het ziekenhuis heb ik van de LK de tip gekregen op deze manier af te bouwen: -4 dagen 6x kolven (zoveel als je je kindje voedde) - 4 dagen 4x kolven - 4 dagen (of langer als nodig) 3x - 4 dagen (of langer als nodig) 2x - zo lang als nodig 1x Wel moet ik mijn hele borst leegkolven om ontstekingen te voorkomen maar ik ben dus nu wel bang dat ik er een aan het krijgen ben! Dus tips zijn zeer welkom!!
Ik heb altijd begrepen dat je per week 1 voeding kunt laten vallen. Dus ipv die vier dagen 7 dagen aanhouden. Maar daarover zijn de meningen misschien verdeeld onder de LK's? Wat misschien nog kan helpen is masseren? Dus eerst een langenoeg warmte compres erop (of wat hier goed hielp: een pamper 'vullen' met heel warm kraanwater) en dan masseren. Of in de douche of in een warm bad en dan masseren. En daarna meteen kolven en tijdens het kolven door blijven masseren (richting de tepel). Hoop dat het je kan helpen! Succes!
O'ja en mocht je kindje nog wel aan de borst willen drinken, kun je dat eventueel ook doen. Kindjes kunnen borsten beter leegdrinken dan kolfapparaten als je nog niet gewend zou zijn aan kolven.
bedankt voor je tips!! Alleen heeft lucas een koemelkeiwit allergie en heeft speciale voeding, daarom ben ik gestopt met BV...
Sorry, dat schreef je inderdaad ook, zat even niet op te letten... Balen trouwens zeg! Hoop dat de borstontsteking niet doorzet. Zorg verder ook goed voor jezelf (rusten, goed eten, etc.) helpt voor je weerstand.
ja ga ik zeker doen alleen hoop ik dat ik die plek weg krijg, hij doet echt zeer, alsof er een mega blauwe plek zit. Maar als ik kolf komt er gewoon NIKS uit....
Kreeg ooit de tip van de laktatiekundige om op de zere plek een blad van de witte kool te doen. Vond 't een beetje een raar idee, maar het werkte wel!
@Heppiedepeppie, sorry offtopic, maar moest er even aan denken, is echt vastgesteld dat hij KMA en Reflux heeft? Bekruipt je niet soms de gedachte dat hij alleen last van het liesbreukje zou kunnen hebben?... Dadelijk bouw je voor niets af, zou zo zonde zijn! En idd, wel een erg snel schema voor afbouwen hoor. 1 week per voeding, en ik weet ook niet op hoeveel voedingen je zat? BO is verschrikkelijk pijnlijk idd. Hier wel eens gelezen dat dames hun vriend lieten masseren, omdat het te pijnlijk was om zelf te doen. Bij mij hielp warm douchen en masseren, je moet echt naar de tepel toestrijken zodat de melk weg kan lopen. Let op of je geen koorts krijgt, of niet te hoog. Bij mij was de koorts/ontsteking na een etmaal alweer over het ergste heen en ging dus vanzelf over, maar je mag er niet te lang mee lopen, kan nare abcessen geven. Als je een verstopt melkkanaaltje hebt voelt het meer als een hard bolletje of een aantal harde bolletjes. De remedie is dan om in zo'n bolletje hard te knijpen, liefst tijdens drinken of kolven. Naar, maar het hielp bij mij wel, heb ik nl ook gehad. Iets anders zijn nog melkblaren, heet dat geloof ik. Dat is dus een soort blaasje op je tepel met wat melk erachter die niet weg kan lopen. Alleen daar krijg je niet zoveel pijn/zo'n harde schijf van. Sterkte, het is zooo auwie oei pijnlijk!
@babel: helemaal zeker dat het KMA is weten we pas nadat we de provocatie testen hebben gehad maar dat is pas met drie maanden...maar Lucas doet het nu wel veel beter en de uitslag in zijn gezicht is bijna weg. Dus dat kan bijna alleen daarvan komen. Maar je hebt gelijk hoor, het zou zo maar kunnen dat het van de liesbreuk is. Daarom baal ik ook een beetje dat er pas over 2 weken naar gekeken wordt in het ziekenhuis. Morgen ga ik bellen om te kijken of het eerder kan. De aanvraag van de dokter wordt nl pas vandaag verwerkt dus ik kan nog niet eerder bellen. Ik heb wel op mijn tepel soms van die witte puntjes zitten, dat is volgens mij opgedroogde melk. Mag ik die er uit proberen te prutsen? Gisterenavond was het één harde schijf, nu zijn het inderdaad allerlei bolletjes die ik voel. Ik heb er nu weer een warmte pack op liggen en ga dadelijk weer kolven. Vanmorgen haalde ik er toch nog 80cc uit. Misschien heb ik inderdaad wel te snel afgebouwd, want mijn borsten zitten iedere keer zo vol dat ik de volle melkkanalen echt bovenop mijn borst zie zitten en dan zitten ze echt vol.... Maar ja, als zo'n LK dat zegt in het ziekenhuis ga je er een beetje vanuit dat ze dat wel weet. Ik gaf 6-7x per dag borstvoeding en kolf nu nog maar 3x per dag. En het is nu 10 dagen geleden dat ik gestopt ben. Dus dat is dan in verhouding wel snel....
Jep, ik zou zeker vaker gaan kolven dan! Steeds maar zo vol is vragen om moeilijkheden. Wil je niet gewoon ft blijven kolven tot Lucas is geholpen aan zijn liesbreuk, om te zien of hij nog weer terug aan de borst kan, dan? Die exceem is natuurlijk wel verdacht, maar je zou dan (als hij toch een liesbreuk heeft, daaraan is geholpen en zich wellicht nog weer beter voelt) zelf natuurlijk weer km-vrij kunnen eten, voorzichtig wat flesje bv gaan geven en zien wat er gebeurt.... Sorry, als ik me ergens mee bemoei waar ik me niet mee moet bemoeien, maar ik heb hier best veel verhalen gelezen van moeders met spijt van stoppen met bv, zeker als het onnodig was geweest. Lijkt me zo zonde voor jullie! Volgens mij ging jij er ook wel voor, voor de bv...
@babel: ik ging er inderdaad echt voor, heb een cursus gevolgd en zelfs mijn gehele verlof in één keer opgenomen om in ieder geval een half jaar volledig BV te kunnen geven. begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik heb voor mezelf de keuze gemaakt om echt te stoppen. Ik heb daar echt om moeten huilen en veel mensen hebben me echt aan het twijfelen gebracht waardoor mijn man op een gegeven moment zei: je moet nu de knoop doorhakken. Voor mezelf moet ik nu bij mijn keuze blijven anders ga ik weer twijfelen. En mbt de liesbreuk, van de huisarts begreep ik dat dit wel een half jaar kan duren voordat ze er iets aan doen. Als blijkt dat het geen KMA is, ja dat baal ik wel, maar weet ik diep van binnen ook dat ik echt wel mijn best gedaan heb om het te proberen, heb genoeg hulp in geschakeld. Maar met alle zorgen, de pijn bij het aanhappen en vooral de pijn van Reynauds (dat heb ik aan beide tepels) heb ik de knoop doorgehakt.... Maar ik snap je reden om het wel te typen hier Heb trouwens net witte kool gekocht! ben benieuwd
wat ook helpt, maar echt wel smerig is, is volle kwark op je tepel smeren. Het zuur uit de kwark trekt de ontsteking uit je borst. Kreeg ik toen als tip van de lk en het werkte als een trein, het droogt alleen wel op en het is een drama om het er weer af te wassen.
Een doorgehakte knoop kun je weer vastknopen als blijkt dat je 'm ten onrechte hebt doorgehakt hoor! Wat je dreigende BO betreft: je kolft echt veel te weinig per dag! Liever vaak kort, spanning weghalen en voor het slapengaan helemaal leeg!
I know, maar dat doe ik niet meer. Ik heb echt die beslissing genomen! Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die pijn die hij had van de liesbreuk is, maar dan zou hij nu toch nog net zo veel moeten huilen? En dat is echt veel en veel minder. Behalve deze week, want hij is nu 6 weken en zit geloof ik op zijn piek, maar huilt alleen als hij naar bed moet . Hij is ons aan het testen! Ik heb de LK gemaild waarbij ik de cursus heb gevolgd en zij zegt ook dat ik vaker moet kolven. Als ik spanning voel kolven en niet per 4 dagen 1x eraf. Ze zegt ook dat iedere vrouw anders is, dat is natuurlijk ook zo! Ik ga vanavond voordat ik ga slapen er even goed voor zitten. Gisterenavond wilde ik beginnen en toen deed mijn kolf het ineens niet meer, pfff schrok me echt rot!
nou er is langzaam verandering! Ik heb 100cc kunnen kolven en de koolbladeren doen volgens mij hun werk. De plek voelt ontzettend beurs aan, maar ja wat wil je als ik er heel veel op gedrukt heb!! Ben benieuwd morgen!!
Ik wil je niet je kind terug aan de borst praten, maar luister even: Kolven is een heel andere manier van melk uit je borst balen dan hoe je baby dat doet. Ik kan helemaal niet kolven, dan komt er geen drup, dus moet ik zo'n spray waar ik ziek van wordt etc. Heb een paar keer in nood (borstweigeren en operatie) moeten kolven en dus ook harde schijven (nooit bo gehad gelukkig). Als ik dan mijn zoontje weer aanlegde en stuurde dan flop; plek weg! Nu je toch zoveel moet kolven, zou je dus gewoon meteen op dieet kunnen gaan en Lucas aan kunnen leggen. Hij zou dus even weer wat meer kunnen gaan huilen, maar je hoeft dat dus ook niet voorgoed te doen. Een bo kan heel gevaarlijk zijn. Ik heb een vrouw naast me gehad in het zh, of nee laat ook maar, ik vertel het maar niet. We waren beiden wel blij dat zij eerder naar huis mocht en mijn zoontje niet heeft horen/zien drinken, want die kon echt geen bv meer geven...
Jah nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt naar wat er gebeurde met die vrouw... Vanmorgen alweer goed kunnen kolven, weer 100 cc. De plek is na het kolven weg maar voelt een paar uur later weer beurs. Ik twijfel nu of dit komt doordat het gewoon veel gestimuleerd is door mijn handen of dat het nog steeds verstopt zit. Ik snap ook jouw beweegredenen om weer op dieet te gaan en Lucas aan te leggen, maar die keuze heb ik gemaakt en daar kom ik echt niet meer op terug. Ik ben een enorme twijfelkont en wil me gewoon nu niet weer om laten praten. Lucas reageerde na een week dieet niet goed, bleef pijn en kramp houden, dus als ik hem nu weer wil aanleggen moet ik minimaal 2 weken op dieet, en dan hoop ik toch dat die pijnlijke plek echt weg is! Dus op korte termijn is dat geen optie...
Het kolven gaat weer redelijk. Mijn linkerborst is echt aan het teruglopen, daar haal ik nog maar 20-30 cc uit per keer. Rechts gaat nu beter. De harde plek is nagenoeg weg, al voelt de hele plek nog wel heel beurs, is dat normaal?? Alsof de bult nog niet weg is, maar als ik voel dan zit hij er echt niet meer..