borstvoeding probleem, weet geen raad meer!

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by nazli21, Jul 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    hallo,

mijn zoontje is bijna 7 weken en hij drinkt elke keer 5 a 10 minuten aan een borst en dan wilt ie niet meer drinken en na een uur soms een half uur wilt ie weer drinken, vandaag al na 15 minuten en dit gaat maar door en dit probleem heb ik al 2 weken lang. het cb heb ik gebeld, maar ze waren afwezig, dus moest ik de kraamafdeling bellen,heb ik gedaan, maar daar zeiden ze van dat het te weinig is hoelang hij ervan drinkt en dat hij dan 15 a 30 minuten moet drinken, maar als hij het niet meer wilt, dan kan ik toch niet met moeite mijn tepel in zijn mond stoppen en ze zeiden ook dat ik om de 3 uur moet geven, maar als hij honger heeft, moet ik hem dan laten verhongeren, is toch niet logisch. ik word zelf ook moe, als hij iedere keer vraagt. hij hapt ook naar zijn handen, dan huilt ie keihard en als hij slaap heeft, dan slaapt hij met moeite.

Ik heb gisteren ook afgekolfd, maar er kwam maar 75 ml uit, is dit genoeg?
    Wat doe ik verkeerd?
    Kan het zijn dat mijn melk hem niet goed voedt of is het te weinig?
    regeldagen kan toch niet zo lang meer duren, als hij dat had?
    Wat moet ik doen?

Ik weet geen raad meer!

groetjes Nazli

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Regeldagen duren geen twee weken lang. Dus ik denk niet dat het dat is.
    Het lijkt erop (maar het blijft via de pc moeilijk om te beoordelen) dat je te weinig voeding hebt. Dus dan zou je de bv een boost moeten gaan geven. Je kan dit doen om steeds na het aanleggen na te kolven. Daarbij kan je ook steeds tussen twee voedingen door extra kolven. Onder het topic lactatiekundige heeft Ilse meerdere malen een kolfschema voorgeschreven. Daar staan mischien wel meerdere tips voor je bij.

Krijgt Isa momenteel wat extra voeding bij? En doet het drinken niet zeer bij Isa?

Ilja

3. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    ik denk ook dat het geen regeldagen zijn.

ik heb wel flesvoeding gekocht, voor het geval dat hij honger heeft na het borstvoeding, maar heb het nog niet gegeven, ik wil ook niet gelijk opgeven.

hij krijgt geen extra voeding, hij huilt heel soms tijdens het voeden, maar niet altijd. ik geef eerst mijn linkerborst, maar hij stopt al na een paar minuten en daarna geef ik mijn rechterborst, die drinkt hij wel ongeveer 10 minuten, maar niet meer.

kan dat namelijk, na het aanleggen weer kolven, er komt dan toch niks uit?

Denkt u dat ik naar het kinderarts of lactatiekundige moet gaan?

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Borstvoeding geven is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer er om melk gevraagd wordt, hoe meer er zal worden aangemaakt. Dus als jij Isa vaak zal aanleggen en/of gaat nakolven zal je produktie vanzelf hoger worden.
    Als Isa heeft gedronken kan je dus heel goed nakolven. Ook al komt er niets, je vraagt wel wat uiteindelijk ten goede aan de produktie komt.
    Je zegt dat je hem eerst je linkerborst geeft en dan na een paar minuten rechts aanbiedt. Probeer hem eens eerst steeds links aan te bieden. Komt hij binnen 3 uur weer dan biedt je hem weer links aan. Of is er een reden voor dat je zo snel wisseld van kant.

Groeit isa wel goed? En heeft hij voldoende plasluiers?

Misschien dat we samen een schema kunnen maken voor de Bv. Zoveel minuten links, zoveel rechts en het kolven.

Kwebbel

5. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    ik denk ook dat het geen regeldagen zijn.

ik heb wel flesvoeding gekocht, voor het geval dat hij honger heeft na het borstvoeding, maar heb het nog niet gegeven, ik wil ook niet gelijk opgeven.

hij krijgt geen extra voeding, hij huilt heel soms tijdens het voeden, maar niet altijd. ik geef eerst mijn linkerborst, maar hij stopt al na een paar minuten en daarna geef ik mijn rechterborst, die drinkt hij wel ongeveer 10 minuten, maar niet meer.

kan dat namelijk, na het aanleggen weer kolven, er komt dan toch niks uit?

Denkt u dat ik naar het kinderarts of lactatiekundige moet gaan?

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Borstvoeding geven is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer er om melk gevraagd wordt, hoe meer er zal worden aangemaakt. Dus als jij Isa vaak zal aanleggen en/of gaat nakolven zal je produktie vanzelf hoger worden.
    Als Isa heeft gedronken kan je dus heel goed nakolven. Ook al komt er niets, je vraagt wel wat uiteindelijk ten goede aan de produktie komt.
    Je zegt dat je hem eerst je linkerborst geeft en dan na een paar minuten rechts aanbiedt. Probeer hem eens eerst steeds links aan te bieden. Komt hij binnen 3 uur weer dan biedt je hem weer links aan. Of is er een reden voor dat je zo snel wisseld van kant.

Groeit isa wel goed? En heeft hij voldoende plasluiers?

Misschien dat we samen een schema kunnen maken voor de Bv. Zoveel minuten links, zoveel rechts en het kolven.

Kwebbel

7. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    hij groeit wel goed en heeft voldoende plasluiers.

nadat hij een paar minuten de linkerborst heeft gedronken, wil ik hem wel weer terug de linkerborst geven, maar hij wilt zelf dan niet meer, mijn borst is dan zo zacht, ook bij mijn tepel en als ik de rechterborst geef, dan drinkt hij weer terug. En wat het probleem is, hij komt nooit binnen 3 uur, maar binnen een uur.ik word zo moe, als hij iedere keer vraagt.

ik heb wel een schema nodig, denk ik.

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Op zich wil een zachte borst niet zeggen dat de borst leeg is.
    Het blijft moeilijk om op deze manier te oordelen, maar het lijkt er echt op dat je produktie omhoog moet.
    Ben je al met het kolven begonnen. Dus na elke voeding nakolven?

Neem ook contact op met een lactatiekundige is mijn advies. Die kan dan eens meekijken hoe het gaat.

Drink zelf voldoende en probeer toch voldoende rust te nemen.

Ilja

9. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    sorry had gisteren geen internet meer.

Ben toch met Isa naar de kinderarts geweest en hij is goed bijgekomen, hij weegt 5340 gram. de arts zei: dat het er niks aan de hand was met Isa, maar met mijn voeding.hij heeft gezegd dat ik 1x flesvoeding kon geven, dan kon ik wat rusten. ik heb gisterenavond me linkerborst gekolfd en er kwam maar 20 cc uit en daar had hij niet van gedronken.

Ik heb de laatste tijd ook wat stress en ik heb ook op het internet gelezen dat het vandaar ook kan komen.

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Gelukkig is hij goed gegroeid. Blijkbaar pakt hij toch voldoende melk binnen. Echter dat hij om het uur komt betekend 1) hij drinkt weinig , 2) jij raakt oververmoeid. Waar we dus naar toe moeten is dat hij Bv a drie uur gaat drinken zodat jij meer rust krijgt.
    Mijn advies naar jouw toe is om de voedingen eens om en om te gaan doen. Zo krijg jij wat meer rust wat de borstvoeding ook weer ten goede komt.
    Om en om:
    De eerste voeding smorgens leg je Isa aan. (smorgens heb je meestal de meeste Bv). En je kolft na. De volgende voeding biedt je Isa een fles aan. Jijzelf gaat kolven. Dan weer Isa aanleggen en nakolven, volgende voeding weer fles en jij gaat kolven. Etc etc. Als je dit eens een paar dagen zo gaat doen dan zal je borstvoeding zeker weten oplopen.
    Kolven moet je vaak leren. Welke kolf gebruik je nu?

Ilja

11. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    ok, ik heb net gekolfd en er zit in de fles 125 cc melk in van de hele linkerborst en de halve rechterborst, maar wat bedoelt u met de fles geven? de fles waar afgekolfde fles inzit en moet ik gelijk nadat ik aangelegd heb kolven?

En ik heb nog een vraagje:

Isa had volgens mij net een huiluurtje,( 2 uurtjes) hij had honger, ik heb me borst geprobeerd tegeven, hij had em gepakt, maar huilde achteraf weer en zo gingen we maar door. me man had hem maar de fles gegeven, heeft hem gedronken en hij slaapt nu gelukkig.

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je voldoende moedermelk hebt geef je dat natuurlijk per fles. Heb je onvoldoende dan kunstvoeding.
    Als Isa uit je borst(en) heeft gedronken dan bedoel ik met nakolven direct nadat Isa klaar is met drinken. Zo ga je om meer produktie vragen.
    (vraag - aanbod systeem)

Wat super trouwens dat je 125cc gekolft hebt.

Ilja

13. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    alleen hij drinkt zo moeilijk uit een flesje.

ik gebruik de avent isis van philips.

wat is het moeilijk zeg, maar ik geef niet op.

14. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Goed van je dat je vol houdt, pet je af.

Heb je al eens een ander soort fles geprobeerd soms wil dat wel eens helpen.

Ilja

15. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    ik heb de s- difrax geprobeerd, maar het lukt ons soms niet

16. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    mag ik het misschien bij lactatiekunde ook vragen of wordt het dan dubbel gepost?

17. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Mag. Da laten we deze voor wat het is en die bij borstvoeding ga ik ook sluiten. anders is het allemaal dubbelop en dat is niet toegestaan.

Succes verder

Ilja

Share This Page