Beste allen, Zijn hier meer mensen die werken op de OK en borstvoeding willen blijven geven? Ik begin er een beetje nerveus voor te worden...voor de pauzes is er regelmatig al geen aflos. Ik zi ehet dus al gebeuren dat ik niet op tijd aflos krijg of dat ik me enorm moet haasten. Ook hebben we eigenlijk geen ruimte om te kolven..vermoed dat het kolven op de toilet zal worden Ik ga vandaag eens een mailtje sturen over het hoe en wat naar mijn leidinggevende..maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Geen ervaring, maar weet wel dat je kolfrecht hebt (tot 9 maanden volgens mij) en dat je werkgever verplicht is een kolfruimte voor je in te richten, die schoon is, waar stromend water is, die afgesloten kan worden en waar het hygienisch is. Een toiletruimte voldoet dus duidelijk NIET.
Dat er geen aflos is, is hard gezegd niet jouw probleem, en iets wat de werkgever om arbo-redenen sowieso serieus moet nemen. Je werkgever heeft het maar te regelen. Je zou ook bijvoorbeeld de komende tijd bij wat kortere ingrepen worden ingedeeld die voorzover te voorzien passen bij je schema, waar je tussen ingrepen door even kan kolven. En zoals anderen ook zeggen, een wc is not done. In mijn ervaring zijn er kamertjes genoeg op een ok. Er is vast wel een kantoor oid waar je even kan zitten! En zo niet, dan moet je tijd krijgen om naar de algemene kolfruimte te gaan. Er is echt meer mogelijk dan je misschien denkt, en mensen hebben meer sympathie voor kolvende moeders dan je van tevoren vermoedt!
Is het een OK in een ziekenhuis? Of in een kliniek ofzo? Want ik kan me namelijk niet voorstellen dat er in een ziekenhuis geen kolfruimte is, ze hebben daar zelfs kolfapparaten. En je hebt er gewoon recht op.
Ik ken geen enkel ziekenhuis zonder kolfruimte voor het personeel, sommige ziekenhuizen hebben zelfs ook kolf kamers voor patiënten. Denk niet dat je op de wc moet kolven, en anders moet je dat niet pikken. Aflossing is heel cru niet jouw probleem. Weet niet of je steriel staat? Want dan mag je leiding gevende ook daar nog wel rekening mee houden qua tijd.
Ik werk op een IC, hier zijn de pauzes ook niet altijd goed geregeld, werk dan gelukkig wel weer met meerdere mensen waardoor het kolven 9 van de 10 keer wel lukt. Ik kolf dubbelzijdig, dat scheelt en ik kolf voordat ik wegga 's ochtends zodat ik in ieder geval een paar uur respijt heb (2 x 3 uur in het begin, inmiddels 2 x 4 uur ... bijna 5) Het is inderdaad zo dat ze verplicht zijn het te regelen, hierdoor kan je wel 'eisen' stellen. Wij hebben hier in het ziekenhuis wel een kamer om te kolvne, maar ik kan niet van de afdeling af om daar heen te gaan ivm reanimatiesein ed. Ik kolf dus op een lege patiëntenkamer of op het kantoor van mijn teamleidster. No way dat ik op een wc ga zitten hoor, trouwens...daar heb ik ook nog geen stopcontact gevonden haha