borstvoeding 's nachts en 1x kunstvoeding overdag of andersom?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ukkie1985, 4 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Mijn dochter krijgt momenteel volledig borstvoeding.
    Doorslapen is er nooit bij geweest, ze drinkt 1-3 keer per nacht. Gezien we samen slapen is dit voor mij nog geen reden geweest om te stoppen. Overdag krijgt ze 3x 120ml afgekolfde melk op het kinderdagverblijf. Dit gaat op of soms net niet. Gelukkig maar want meer krijg ik ook niet gekolfd op het werk. Voor het geval ze wel meer honger heeft, heb ik daar wel genoeg in de vriezer dus kunnen ze haar meer aanbieden, dit is alleen nog niet het geval geweest.

Sinds een week heeft ze nu dat ze vanaf 20.00 uur ieder uur komt tot 5.30:$ soms wil ze meteen drinken, soms is het eerst krijsend wakker worden, even met haar op de arm lopen en uiteindelijk toch drinken.;) Kortom erg vermoeiend als je 4 dagen werkt..

Nu bedacht ik me dat ik misschien niet meer genoeg melk aan maak.. en overweeg ik een flesje kunstvoeding te geven. Ik merk namelijk dat ik ook minder kolf op een dag en savonds nog 1x moet bijkolven voor de dag erna.

Is het verstandiger om overdag een flesje kunstvoeding te geven ipv afgekolfde borstvoeding? Hiermee is het ook makkelijk om iets meer aan te bieden omdat daar gewoon voldoende van is. Of zou ik 's avonds een flesje kunstvoeding geven, zodat ze langer verzadigd is en wellicht iets langer gaat slapen.
    Ik blijf wel kolven op het moment dat ze de kunstvoeding zou krijgen trouwens want ik wil nog niet zelf bewust gaan afbouwen (dit doet mijn lichaam wellicht zelf wel)

Een fles afgekolfde melk met rijstebloem hebben we geprobeerd, dit vindt ze lekker maar wordt na een uur weer wakker.

Iemand tips welke voeding ik dan het beste kan geven? Er komen veel allergiën voor in de familie dus zat te denken aan huisarts en dan van een huismerk als dat er is.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Het kan ook een tijdelijke dip in je productie zijn. Die ervaring heb ik in elk geval wel gehad met mijn kinderen. Het is een tijdje zwaar, maar het zou zo maar kunnen dat je met veel aanleggen je productie juist weer een boost kunt geven. En dan hoef je niet aan de kunstvoeding te gaan.

Mocht je dat niet kunnen of willen, dan kun je geleidelijk aan gaan overstappen naar kunstvoeding. Dat zou ik dan overdag doen, denk ik. Voorlopig nog wel huisarts, totdat je melkproducten hebt geïntroduceerd (meestal yoghurt, bij een maand of 7-8).

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik ben gewoon erg moe al 5 dagen van 20.00 tot 5.30 ieder uur moeten troosten/voeden.

Heb wel een vaker een productie dipje gehad maar was dan maar 2-3 dagen. Overdag laat ze er wel genoeg tijd tussen dus dat is t vreemde. Bij eerdere "dips" kwam ze dan overdag ook vaker..

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Krijgt ze misschien tandjes? Dan wil mijn dochter ook om de twee uur drinken 's nachts. Overdag minder, maar nu eet ze natuurlijk ook al bijvoeding en ze is dan meer afgeleid.

Het is inderdaad zwaar, maar in mijn ervaring duurt het niet langer dan een week a 10 dagen (mochten het tandjes zijn).
    Ik zou wel je nachtvoedingen in stand houden mocht je toch willen gaan bijvoeden met kunstvoeding, nachtvoedingen houden je productie lekker stabiel.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    @nescio, Kan dat nu al tandjes dan? Ik voel nog niets.
    wel heeft ze rode/kapotte wangetjes, kan dat er iets mee te maken hebben?

Ik neig trouwens met kunstvoeding meer naar overdag 1 flesje hiervan te geven. (misschien zit het tussen mijn oren maar dan ben ik er niet bij als ze het krijgt en wat je niet ziet is er niet ;))
    Dus in dat geval blijf ik de nachtvoeding dan geven en zal hopelijk de productie niet (nog verder) terug lopen.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Als je je productie echt stabiel en op peil wil houden, is geen kunstvoeding geven natuurlijk de beste optie, maar je moet kijken wat haalbaar is voor je.

Rode wangetjes is wel een teken van tandjes krijgen, het kan ook zijn dat het nog duurt voordat ze doorkomen, maar dat ze wel al last heeft.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Heb even gegoogled voor tandjes. Zure luiers heeft ze ook.
    Diarree ook, maar dat hebben borstvoeding altijd :D dus zie ik geen verandering met eerst.. misschien dan toch maar even wachten met kunstvoeding? Want als het tandjes zijn helpt kunstvoeding hier ook niet tegen of wel?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij regeldagen (dat denk ik dat je hebt), een aankomende eisprong of menstruatie (reden om te gaam regelen) of tandjes helpt kunstvoeding natuurlijk niet.
    Als je wilt gaan afbouwen helpt kunstvoeding wel.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Zal de borstvoeding ook terug lopen als ik dat voedingsmoment wel gewoon kolf? Het gaat me er namelijk om dat ik denk dat ze van kunstvoeding wellicht iets langer verzadigd blijft, vandaar dat ik eerder naar overdag neig, dan kolf ik namelijk toch al op mijn werk en heeft mijn lichaam niets "door".

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    ow, ik slik trouwens de pil waarbij je niet ongesteld wordt. Ben even de naam kwijt maar dit is de allerlichtste pil die bij borstvoeding mag. Toen ik nog wel ongesteld werd merkte ik niets aan mijn productie, hooguit dat ze 1 dag wat vaker kwam maar langer niet.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom kolf je dan niet gewoon en laat je je man gekolfde melk geven terwijl jij slaapt? Dan krijgt je kind ook niet te maken met de nadelen die kunstvoeding voor haar heeft.

12. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Omdat ik het idee heb dat ik niet genoeg kolf en dat ze daardoor zovaak komt.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Weet je zeker dat het honger is? Vaak komen doen baby's ook 's nachts als mama overdag weg is omdat ze mamahonger hebben.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.065
    113
    Slik je die pil al lang? Want ook al wordt er gezegd dat dat de pil is die samen gaat met borstvoeding, zijn er toch genoeg vrouwen die daardoor een productiedip krijgen.

15. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Ik zie net dat onze kindjes op dezelfde dag geboren zijn,
    en ik herken je verhaal wel van t lijken of ze niet verzadigd is,
    maar hier is dat gewoon mama-honger! Ze heeft geen honger of wat dan ook, ik begon ook echt te twijfelen of ik wel genoeg voeding enzo had, maar zodra ze gewoon bij me lag '' was het goed! staat geloof ik ook wel een topic van mij.

Ik geef er nu gewoon aan toe' zij wil gewoon bij mij zijn en heeft blijkbaar nog erg die veiligheid nodig..
    Ik denk persoonlijk dat het wel weer overgaat op gegeven moment, Hier ook vaak spanning en twijfels of ze wel genoeg krijgt enzo, maar ze is verder heel tevreden en goede luiers etc.

Ondanks dat t bij mij soms voelt als lege theezakjes, leg ik dr lekker vaak aan zodra ze me nodig heeft.

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    De eerste 3 minuten zuigt ze alleen maar ('s nachts trage toeschietreflex) maar daarna drinkt ze 10 min vrij gulzig dus lijkt me wel honger ja.

De pil slik ik nog niet zo lang nee. Heb wel eens vaker een dip gehad tijdens menstruatie. Maar dat merkte ik alleen doordat ik overdag minder kolfde maar dat merkte ik niet aan haar. Ze kwam toen snachts niet vaker dan normaal zeg maar.

Momenteel even niet meer de energie om weer 3-4 dagen te gaan clusterkolven.
    Heb zojuist een flesje kunstvoeding gegeven en we kijken hoe vannacht gaat.
    Fles ging er verdomd snel in 180+6 terwijl ik 1,5 uur daarvoor nog twee borsten heb gevoed..

17. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ah ik zie dat jouw kleintje ongeveer even groot en zwaar was. L was 47 cm en 3020 gram (1 week overtijd)

Hoe groot is jouw kleintje nu als ik vragen mag? Consultatiebureau roept hier al vanaf 2,5 maand dat ik moet bijvoeden met kunstvoeding. Ben zelf ook niet groot dus zou t nooit gedaan hebben op basis van haar lengte en gewicht. (Tenzij dit dramatisch Zou zijn natuurlijk)

Mama honger is t niet want ze is niet altijd meteen stil te krijgen met de borst en moet ik of ml eerst even lopen om haar rustig te krijgen (naast me liggen doet ze al want we slapen samen)

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Consultatiebureaus weten soms niets van borstvoeding en roepen om bijvoeden terwijl daar geen nood toe is is gewoon een borstvoeding-onvriendelijk advies. Ik zou ze dus niet meer serieus nemen.

De pil kan best een negatieve uitwerking hebben op je productie. Mede daarom heb ik ervoor gekozen de pil nu niet te nemen. En zit je in een dipje, werkt alleen aanleggen, aanleggen, aanleggen. Nog beter dan kolven. Ik kan me voorstellen dat kolven zwaar is, maar ik zou haar zoveel mogelijk live voeden. Des te eerder is je productie stabiel en krijgt ze gewoon wat ze nodig heeft.

Bijvoeden met kunstvoeding lijkt me echt niet nodig nu en ook funest voor de productie van de borstvoeding...

19. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    F. was 2 week terug 6505 en 63,5 en hier horen we er niks over.
    ze zit helemaal goed gemiddeld en doet het uitstekend.

wij slapen ook samen' en madame wil niet ''gewiegd'' worden tijdens het voeden anders drinkt ze niet.

ik heb ook een periode gehad, alleen maar met haar lopen' ze wou niks, wou slecht slapen etc etc alleen maar gedragen worden met als gevolg dat ik zelfs een keer huilend naar de buurvrouw ben gelopen, zodat vriendlief er even iets aan kon doen! werd er gek van! maar hier is het gelukkig weer over.

Hier heb ik ook weleens gedacht, weetje wat ; ik geef haar een fles kunstvoeding en dan heb ik even een momentje voor mezelf, en slaapt zij mss wat langer! dacht echt ik stop met borstvoeding, werd me teveel.
    maar bleek gewoon dat het even een rot periode was .. en ik ben blij dat ik niet ben gaan afbouwen want nu doet ze het weer super, ondanks dat F. soms nog welens flink boos wil worden als toeschietreflex niet snel genoeg komt volgens haar.

Hier overigens 's avonds ook vaker willen drinken, en soms 's nachts ook wel vaak, en dan weer eens niet en dan weer wel.

's Ochtends komt ze tussen 5-7 .. maar daarna gaat ze vaak nog wel even weer slapen! Volg je gevoel! zo'n mini is echt nog niet te programmeren en ik heb altijd in me hoofd ; ze heeft me nodig en doet dit niet om me te pesten!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zult de eerste niet zijn die met de pil die bij borstvoeding kan toch last krijgt van productievermindering, vooral rond de 4 maanden.
    Er bestaan naast de pil natuurlijk meer antionceptiemethoden die totaal geen invloed op je melk hebben...

Deel Deze Pagina