Ik krijg een beetje het idee dat ik geen flesje kunstvoeding mag geven terwijl mijn vraag was of ik beter overdag of 's avonds een flesje kunstvoeding kon geven Begrijp me goed, stoppen met borstvoeding is totaal niet aan de orde!! en de keuze om over te gaan op 1 flesje kunstvoeding heeft me al heel wat bloed zweet en veel tranen gekost. Maar als mama zich van vermoeidheid tegen een boom rijdt, is er straks helemaal geen melk meer ( en dat punt was bereikt!) Vaker aanleggen is lastig als je bijna fulltime werkt. Zou dan dus echt op de avonden/nachten aankomen en dat doet ze al ieder uur. @dirksmama Andere anticonceptie is zeker een oplossing maar niet wat per direct werkt, en ik trek het juist "nu" even niet meer om nog een 6e avond en nacht ieder uur op te zijn. (als het alleen voeden was, was het geen probleem he begrijp me niet verkeerd) Gisteren om 19.00 uur heeft ze twee borsten gedronken. Daarna lekker gaan slapen. Om 20.00 uur even wakker maar met knuffeltje even lekker toegestopt en ze sliep weer verder. Om 22.00 uur werd ze wakker en had ze honger! Dus toch een fles gemaakt 180+6 en die ging verbazend snel op. Ze viel niet direct in slaap maar was rustig en tevreden. Heb haar naast me gelegd en ben ook gaan slapen. om 1.00 uur werd ze wakker en heeft ze een (volle) borst gedronken, om 2.00 de andere (volle) borst. De rest van de nacht heeft ze nog 2x gedronken. Dus uiteindelijk heeft ze er niet van doorgeslapen, maar was ze wel rustig en heeft ze niet gehuild. Dit blijkt wel dat mn gevoel toch klopte dat ze gewoon honger heeft. En wat er in die fles zat, had ik haar echt niet kunnen bieden zelf Ik heb net weer gekolfd en heb meer dan na een gebroken nacht, dus mijn poductie heeft er niet onder geleden. Als ik zelfs iets meer kolf vandaag is kunstvoeding vanavond niet eens nodig misschien.
Je 'moet' helemaal niets, natuurlijk. Maar feit is dat kunstvoeding en de pil wel een negatieve uitwerking kunnen hebben op jouw productie. Gezien je door wil gaan met borstvoeding, zijn de adviezen dan ook die twee dingen te laten staan. Ben je helemaal op en moe, moet je je misschien afvragen wat je nog meer kan doen om meer te ontspannen. Een paar regeldagen voor jou en je dochter inlassen bijvoorbeeld? Even de boel de boel laten en lekker om de 2 uur aanleggen? Ik ken je situatie niet, maar werk je echt 5 dagen in de week? Anders zou je de dagen dat je vrij bent alleen kunnen concentreren op jezelf en je dochter. Kunstvoeding bijvoeden zal namelijk je productiedip niet oplossen, en zo blijf je in een cirkeltje zitten (productie neemt af, je dochter heeft meer honger, je kan niet zoveel aanleggen, kolven vermoeid teveel, je geeft kunstvoeding, en daar begin je weer van voren af aan). Even 'erdoorheen bijten' werkt beter voor het op peil houden van de borstvoeding.
Ik werk 4 hele dagen en heb dus de woensdag vrij. Dan lig ik voornamelijk met dl op de bank relaxen en aan te leggen. In het weekend idem omdat ik mn energie wil sparen voor de nachten en m'n werkdagen. Dus nog meer rusten is er gewoon nu even niet bij. De productie heeft er nu niet onder geleden hoor. Heb gewoon nog 4x gevoed vannacht waarbij ze goed heeft kunnen drinken gezien m'n borsten nu weer eens goed vol hebben kunnen lopen. Ik denk dus juist dat deze ene keer kunstvoeding mijn productie geholpen heeft In ieder geval bedankt voor alles adviezen! Toch fijn als mensen met je meedenken.
Poeh, dat lijkt me wel zwaar, 4 dagen werken en borstvoeding geven. Ik heb hier ook meerdere malen een productiedip gehad. De laatste keer was met 6 maanden, toen kon ik aan een borst niet goed aanleggen omdat ze had gebeten en er een wondje zat. Eerst was ik gestuwd, maar na aanleggen dronk ze maar 5 min (ze wilde ook niet meer uit die borst drinken) en vervolgens voelden mijn borsten helemaal leeg, echt een naar gevoel was dat. Ik heb toen proberen te kolven gezien dat minder pijn deed en zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen en binnen een paar dagen dronk ze weer als vanouds en stroomde ik weer 'vol'.
Ohh bijten lijkt me ook geen pretje. Hier nog geen tandjes maar dat probleem gaan we hier vast ook nog wel krijgen... 4 dagen is inderdaad best pittig en is voor mij ook wel t maximale momenteel. Ze is dan 10 uur per dag daar dus "moet" iedere dag dat ik werk echt kolven. Tot nu toe gelukt en daar ben ik ook best trots op. 1 fles kunstvoeding is jammer maar het is net dat de wereld nu vergaat
Respect hoor dat je 4 dagen werkt en zo vaak voedt 's nachts! Ik heb ook net de kunstvoeding in huis gehaald. wil het eens proberen omdat mijn zoontje erg ontevreden en hongerig is. En ik trek het niet meer die onrustige nachten met meerdere voedingen. Geef je nu elke avond een fles?En merk je verschil?
@pipi, Ik heb twee avonden achter elkaar een fles gegeven rond 20.00 met als resultaat dat ze rustiger was. Wel dronk ze nog gewoon 3-4x snachts dus het is geen garantie tot doorslapen. De 3e avond heb ik dan ook geen fles meer gegeven. Helaas die nacht weer paniek en ieder uur wakker Dus gisteravond wel weer een fles gegeven in de hoop dat ze maar 3-4x komt en tussendoor rustig slaapt. Helaas was dit niet het geval dus denk niet dat kunstvoeding voor ons iets uit maakt. Het hoeft bij jullie natuurlijk niet hetzelfde te gaan en zal jouw zoontje er wel van doorslapen maar ga er niet teveel van uit. Wel geeft het mij een gerust gevoel dat er kunstvoeding is. Zo heb ik minder "druk" op mezelf of ik wel genoeg kolf overdag op het werk (waardoor ik raar maar waar weer meer kolf ) Ook vind ik het een gerust gevoel voor als ik 's avonds weg ben. Heb een voorraad in de vriezer dus ze krijgt dan wel borstvoeding maar mocht het op zijn lust ze ook kunstvoeding.
Ik kolf drie keer: 11.00uur -13.30uur -16.15 uur Als ik niet genoeg kolf doe ik thuis savonds nog een keer tussen de voedingen door, maar liever niet.
Begin van mn werkdag ben ik "leeg" omdat ik dan net gevoed heb. Maar ik kolf inmiddels weer voldoende gelukkig
Hmm, dat klinkt inderdaad niet als een garantie, Maar dat je kv achter de hand wilt hebben snap ik wel, zo voelt het voor mij ook wel.