Borstvoeding stoppen bij zeer eenkennige baby?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lichtroze, 13 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochtertje is extreem eenkennig. Zo erg dat ik zelf nooit meer de deur uit kan. Meestal niet erg hoor, maar ik moet nu de bruiloft van mijn beste vrienden afzeggen en dat vind ik wel erg jammer. Nu werd mij gezegd dat het misschien verstandig is om de borstvoeding af te bouwen, omdat ze daardoor mij misschien wat meer kan loslaten en ook mijn man of iemand anders eens kan oppassen. Ik had zelf graag nog een tijdje doorgevoed, maar ik merk nu dat dit inderdaad niet echt werkt. Ik wil mijn dochtertje graag leren dat ze ook bij papa of oma in veilige handen is, maar zodra ik uit beeld ben is het gillen en krijsen. Dit heeft ze overigens al vanaf het begin gehad.

Ze weigert alleen het flesje (ze wil echt alleen maar mij), dus ik vind het erg spannend om af te bouwen. Ik ben bang dat ze dadelijk niets meer binnenkrijgt. En de vraag is natuurlijk wel of het stoppen met de bv ons gaat helpen wat meer vertrouwen te krijgen in papa of oma.

Iemand ervaring met eenkennigheid en stoppen met bv?

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik denk dat een jonge baby van 5 maanden hier weinig aan kan doen. Ik zou om deze reden dan ook niet de bv afbouwen. Je kindje heeft gewoon erg veel ( in vergelijking) haar moeder nodig. Straks als dreumesje kun je door communicatie haar veel beter duidelijk maken dan een baby van 5 maanden die alleen maar kan liggen.

3. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Maar blijft ze echt doorkrijsen dan? Want meestal als mama echt helemaal weg is dan is het daarna wel goed. Toen mijn dochter naar de gastouder ging heb ik een knuffeltje meegegeven die ik in mijn bh had gedragen.

Ik vind het zo jammer dat borstvoeding altijd de schuld krijgt. Ik ben het er niet mee eens. Het is heel normaal voor baby's om een periode van eenkennigheid te hebben. Het zou jammer zijn als je de bv hebt opgegeven terwijl je eigenlijk door wilde voeden en dan blijkt het niet de oplossing te zijn.

Ik zou eerst eens proberen om haar goed aan de fles te krijgen zodat je ook af en toe eens weg kan. Al geprobeerd om lopend de fles te geven of als ze een beetje slaperig is? Gaat in het begin niet om de hoeveelheden alleen om het oefenen. Misschien ook een (gedragen) shirt van jou erbij houden zodat de geur bekend is.

4. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Zelf ga ik ook liever nog even door, maar de mate van eenkennigheid is bij dl wel enorm. Het lijkt geen fase, omdat ze dit altijd heeft gehad. Ze stopt inderdaad niet met krijsen, ze ging een keer twee uur door (man en ik zaten in theater en schoonmoeder wilde ons niet storen). We hebben al heel erg veel geprobeerd, en ze drinkt wel een beetje als ik echt lang weg ben (soms heb ik een cursus, overdag bij mijn man gaat het wel goed) en dan drinkt ze een klein slokje om de ergste honger te stillen, maar wacht vervolgens met de rest totdat ik thuis ben. We proberen overigens wel ieder dag het flesje.

Het is gewoon lastig. Mijn omgeving is bezorgd om me en dat vind ik ook lief. Maar door hun adviezen ga ik gewoon twijfelen... :(

5. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Voor de eenkennigheid zou ik eens proberen dat je man of uemand abders wat meet met je dochter doet. Bijv in bad doen. Zodat ze meer vertrouwen in anderen krijgt. Maar het is zonde om met de bv te stoppen terwijl je niet weet of het daar aan ligt.

6. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    Ik zou juist de BV in stand houden, je voldoet hiermee aan haar 'mamahonger' .

Misschien dat anderen niet moeten proberen om dat voedingsmoment te imiteren, maar juist andere dingen te doen, wandelen in de wandelwagen, samen douchen oid.

Vertrouwen bouw je niet alleen op tijdens het voedingsmoment (al heb je als mama die bv geeft natuurlijk wel een soort van voorsprong op je partner, die zal wat meer moeite moeten doen om die band op te bouwen).

Ik zit nog ff te denken, misschien wil je man wel dragen? Is ook lekker huid op huid.

7. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dragen is inderdaad ook een optie. We hebben een draagdoek en dat vindt ze ook wel heel fijn. Misschien moet ik ook kijken dat de oppas wat met haar gaat doen, bijvoorbeeld de deur uit met de wandelwagen.

In ieder geval fijn dat ik hier wat bevestiging vind voor mijn gevoel dat stoppen met de borstvoeding niet de oplossing is voor haar eenkennigheid.

8. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Anderen hebben het al gezegd maar ik geloof echt niet dat stoppen met bv de oplossing is. ALS je wilt stoppen is dit natuurlijk prima. Maar als je dit niet wil en het lost niets op....stel je voor hoe zuur dat is.

Bi ons ging het ma 6 mnd een stuk beter. Papa moet gewoon een manier vinden die voor hun samen werkt. Dragen, wiegen, autorijden, spelletjes doen, samen on de de douche...weet ik veel, maar iets!

Het komt echt wel goed, maar dit houdt ook in dat je soms die deur achter je dicht moet trekken. Zolang ze maar getroost wordt als jij er niet bent...

9. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Onze jongste dochter was ook zo. Erg pittig, alleen veranderd stoppen met borstvoeding geven niets aan het karakter van je dochter. Het is zo tijdelijk, nog een paar maanden en ze gebruikt al meer bijvoeding zodat je meer tijd kan overbruggen.
    Baby's verschillen van karakter en door eigen ervaring weet ik dat het niet gemakkelijk is om zo gebonden te zijn.

Nu is het een prachtig zelfstandig kleutertje die overal op af stapt. Nooit gedacht als mijn man weer belde met een brullende baby op de achtergrond :).

Trouwens, kan je dochter niet mee naar de bruiloft?

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Wat Line zegt.hier een heel eenkennige baby gehad en ook ik kreeg te horen van familie dat het aan de borstvoeding zou liggen. We (man en ik) hebben toen besloten er niks van aan te trekken en haar te geven wat ze nodig had. Het is heel natuurlijk voor een baby om bij mama te willen zijn en het ligt ook aan het karakter van een kind.volg je gevoel en het komt echt goed!
    (ze stapt trouwens nu echt op iedereen af en probeert de aandacht van iedereen om haar heen te krijgen.flink verschil met anderhalf jaar terug)

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Echt, het wel of niet eenkennig zijn heeft niets te maken met de manier van voeden.
    Ach ja, zo gaat het hé, de borstvoeding krijgt de schuld. Ik vraag me dan af, een kindje dat kv krijgt en eenkennig is, waar ligt dat dan aan? Ach, dan bedenken ze weer wat anders..Waarom meteen zo extreem?

Het ligt denk ik toch in het karakter van het kind. Ik heb 3 bv-kids, en alleen de jongste is een beetje eenkennig geweest. Maar heel kort.
    Wat jouw dochter nu, met 5 maanden, qua gedrag doet, zegt helemaal niets over haar ontwikkeling.

Kijken of jíj wat meer vrijheid kan krijgen, dáár is niets mis mee.
    Het is voor jou ook fijn om even wat me-time te hebben.
    Dus daar kan je wel mee aan de slag, uit een flesje drinken.
    Wellicht moeilijk, maar hopelijk wel mogelijk.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa was ook zo eenkennig. Ze kreeg borstvoeding via de sonde, dus met de borstvoeding op zich kon het niets te maken hebben. Wel een heftige tijd met ook ziekenhuisopname gehad destijds. Maar ik moest werken en heb het toch doorgezet. De eerste dagen op het kinderdagverblijf heeft ze hele dagen gehuild... Heel zielig, maar daarna ging het veel beter. Voordeel voor ons was wel dat we ons niet druk hoeften te maken over wat ze dronk, omdat ze sondevoeding kreeg.

Deel Deze Pagina