vraag mbt productie (te veel), krampjes e.d.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door iluna, 31 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iluna

iluna Actief lid

20 jul 2010
    448
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,
    mijn (tweede) zoontje is inmiddels 3 weken oud en krijgt volledig bv. Het aanleggen en drinken gaat goed, hij is de tweede week ruim 400 gr aangekomen.
    Nu is het zo dat hij soms tijdens het drinken erg kreunt, soms loopt melk uit zijn mondje en hoor ik zijn buik rommelen en gorgelen. Hij heeft 's avonds na de voegind veel krampjes, geeft regelmatig veel melk terug, boert en laat veel windjes en heeft gele poep met soms groene stukjes erin.

Ik zit me af te vragen of ik misschien te veel melk heb en hij te veel drinkt of dat mijn tsr te sterk is?

Het laatste heb ik getest, na dat ik het tsr voelde heb ik hem losgekoppelt, maar geen hevig stromende of spuiten melk ontdekt. Het druppelt alleen. ;)
    Hij kreeg vanaf het begin twee borsten, drinkt actief (en nogal gulzig) 10-15 minuten aan een borst en vervolgens nog maar kort (5-8 minuten) aan de andere borst. Direkt na het drinken moet hij ook vaak veel melk teruggeven.

Dus dacht ik dat twee borsten per keer aanbieden misschien te veel is, en ben overgestapt op een borst per voeding. Dit ook omdat mijn borsten na de voeding zeker niet leeg voelden.

Als de borst heel vol aanvoeld kolf ik ca 20 ml af, zo dat hij beter aan kan happen en de melk niet zijn mondje in spuit - ik heb het idee dat het zo beter gaat.

Nu vraag ik me af of met het kolven van 20 ml mijn productie nog verhoog of dat dat ok is om te doen?

Mochten jullie nog andere tips hebben zijn die natuurlijk welkom! :)

2. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Hey :)

Hier precies hetzelfde probleem (gehad). Bij spuit het er wel uit, zo heftig. Dit resulteerde ook in hevige krampjes! Ik heb een lactatiedeskundige laten komen en zij gaf mij het advies eerst even manueel afkolven in een doekje en dan laten drinken dus dat afkolven lijkt mij prima :). Verder gaf ze als advies hem steeds tussendoor te laten boeren. Moet je ff googlen, het baby'tje op je knie zetten is een heeele fijne en goede manier. Dit heeft echt enorm geholpen! Ik ben ook bij een osteopaat geweest ivm de krampjes en hij heeft ook erg geholpen dus wie weet kan je dat ook proberen...
    En inderdaad maar een borst aanbieden. Ook als hij na een korte poos weer wil drinken (clusteren) steeds dezelfde borst aanbieden.
    Als laatste tip gad zij mij de borsten na de laatste voeding in de avond nog wat af te kolven, niet leeg want dan stimuleer je de productie, maar gewoon iets leger. Zo wordt de borst minder ver bijgevuld tot aan de volgende voeding en gaat de productie zelfs wat omlaag. Ze raadde me aab dit een a twee avonden te doen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :) succes ermee.

3. iluna

iluna Actief lid

20 jul 2010
    448
    0
    16
    NULL
    NULL
    super, dank je wel voor de tips! :)
    bedoel je met manueel afkolven met de hand (door te masseren) of met een hand-kolf?
    Over het laten boeren door op mijn knie te zitten ga ik even googelen, wnat ons mannetje boert niet zo makkelijk. En als ik hem tegen mijn schouder aan hou komen er vaak sloten melk mee.
    Dat kolven in de avond ga ik ook nog eens proberen, dan staan mijn borsten 's nachts wat minder op springen. :p

4. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Ja met de hand inderdaad ;) als je trouwens op het ruggetje klopt moet je van zijn kontje naar boven tot tussen de schouderblaadjes kloppen. En soms ff van onder naar boven wrijven tussendoor. Als je nog vragen hebt dan laat maar weten :)

5. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Hier hetzelfde probleem gehad, mijn tsr was zo sterk dat mijn zoontje zich nog weleens verslikte.
    Afkolven is een prima idee, dan is de druk eraf.
    Ook kreeg ik het advies om mijn kindje 'rechtop' te laten drinken. Ik bedoel daarmee liggend op zijn buik, hierdoor drinkt hij tegen de stroom in en gaat het niet zo snel. Voor de krampjes scheelde hier dat enorm!
    Ik zal een foto opzoeken voor je..

. image.jpg

6. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Wij hadden veel baat bij blokvoeden, 5 uur lang dezelfde borst aanbieden en dan 5 uur de andere. Zo is mijn productie iets gezakt en weer zodat mijn dochter het kan behappen.
    Bij blokvoeden is voor de 1 4 uur voldoende bij de ander 6 uur, dat kan je het beste bepalen in overleg met een lactatiekundige.

7. iluna

iluna Actief lid

20 jul 2010
    448
    0
    16
    NULL
    NULL
    Door alle drukte kom ik nu pas tot antwoorden, bedankt voor jullie tips!

@ roomsoesje, ik heb idd ook blokvoeden gedaan om de vier uur en inmiddels is mijn productie wat minder geworden. Als ik voel dat de tsr erg sterk is haal ik zl kort van de borst en laat een beetje wegvloeien - het lijkt alsof hij sindsdien ook minder krampjes heeft!

@ klein, van deze houding heb ik ook gelezen en het maar een keer geprobeert. Het goed aanleggen ging heel moeizaam en ik wist niet goed hoe ik zijn hoofdje moest houden/steunen. Misschien lukt het nu wat beter, inmiddels is hij al bijna 6 weken en heeft al wat meer controle over zijn hoofdje.

Nogmaals dank voor jullie tips! :)

Deel Deze Pagina